Miksi on tärkeää, että lapsi osallistuu aina avoimesti koululuokassa keskusteluihin yms. ?
Minulla on reippaita lapsia, mutta eivät aina ole suuna päänä kertomassa omista kokemuksistaan tai mielipiteistään. Lapsia on useita ja puolet heistä on tälläisiä sivusta seuraajia jos koulussa pitäisi kertoa vaikka koko luokan kuullen omista kokemuksistaan. Opettajille tämä on aina ongelma. Milloin joku kertoo, mutta ääni on liian hiljainen, milloin joku ei kerro mitään tai kertoo vain pakollisen. Miksi tämä on tärkeää? Kertokaa nyt minulle. Mitä en ymmärrä. Olen itse samanlainen ja vierastan hiukan niitä jotka vanhempainillassakin kertovat kaikki asiansa ja naapurinsakin asiat vielä kaupan päälle.
Kommentit (3)
En ole opettaja, mutta arvelisin tuon olevan osa sosiaalisten taitojen opettelua. Pitäähän aikuisena työpaikallakin osata ja uskaltaa ilmaista omat mielipiteensä, omat käsityksensä ja omat huolensa työtä tai työyhteisöä koskevissa asioissa.
Koska opetussuunitelmassa sanotaan, että a) pitää olla kokemuksia ja b) pitää osata analysoida ja keskustella niistä. Ei siis riitä, että asioita luetaan kirjasta, vaan pitää tutustua niihin myös muilla tasoilla.
Huomaa, että tarkoitus EI ole kertoa ummet ja lammet omasta yksityiselämästä, vaan myös erottaa se, itä vieraille omasta kokemuksesta voi ja on hyvä jakaa, ja minkä osan pitää itsellään.
Sosiaalisuus ja avoimuus on joku kumma normi. Ahdistaa se meitä muitakin.