Ketipinor unettomuuteen
Olen käyttänyt nukahtamislääkkeitä mutta lääkärit tuntuvat määräävän niitä nihkeästi. Ehdottavat mielialalääkkeitä kuten Mirtazapin tai Ketipinor "turvallisempana" vaihtoehtona pitkäaikaiseen käyttöön. Kuitenkin Ketipinorista on paljon negatiivisia kokemuksia ihmisillä. Uskaltaako Ketipinoria kokeilla?
Kommentit (28)
Ihmiset jauhavat paskaa ja tuohtuvat lääkärin päätöksestä kirjoittaa bentsojen sijaan Ketipinoria ihan siksi, että olisi niin paljon mukavampaa käyttää ainetta josta tulee mukava pöhnä kuin ainetta josta tulee ikävä pöhnä. Nukkumisen kannalta lopputulos on ihan samanlainen, tai itseasiassa parempi koska ketiapiinin vaikutukseen ei kuulu toleranssin kasvaminen. Juuri sen takia Ketipinoria käytetään mieluummin, muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi, kun sillä on hyvin pieni väärinkäyttöpotentiaali.
Itsekin söisin mieluummin rauhoittavia, niistä seuraavan mukavan rennon olon vuoksi, mutta pitemmän päälle Ketipinor on osoittautunut paremmaksi vaihtoehdoksi. Niin paska olo kuin siitä tuleekin.
Mitä tulee lihottavuuteen, niin bentsoilla on ihan samanlainen ruokahalua kasvattava vaikutus. Riippuen vähän aineesta, mieliteko syödä voi olla pahempikin ja vaikeammin vastuttettava.
Otin Ketipinoria 25mg ja olin seuraavana aamuna ahdistunut, hysteerinen ja itkuinen. Aiheuttaa lisäksi pahoinvointia 11.25mg annoksellakin,.
Itse syönyt Ketipinoria pienellä annoksella kymmenisen vuotta. Makoisat unet sillä saa.
Mutta jos joutuu aamulla heräämään aikasin, en suosittele. Kuvailisin anestesiaks ainaki itsellä tunnetta ku mikään tahdonvoima ei riitä heräämiseen vaikka norsulauma jyräis päälle. Siinäpähä makaat ku uppotukki.
Mulla toimi hetken hyvin, mutta annosta piti aina muutaman yön jälkeen nostaa, että uni tuli. Lopetin lopulta, kun jo melkoisen suuren annoksen jälkeen olisi taas pitänyt ottaa murunen lisää. Lopetuksen jälkeen olikin muutama uneton yö.
Kannattaa kokeilla, annostus on todella pieni unilääkkeenä 25-100mg, mielialaan tätä syödään noin 300-800mg (joskus jopa 1300mg) päivä.
Tompp kirjoitti:
Otin Ketipinoria 25mg ja olin seuraavana aamuna ahdistunut, hysteerinen ja itkuinen. Aiheuttaa lisäksi pahoinvointia 11.25mg annoksellakin,.
Aloitus oireita voi tulla, aamulla olo voi olla pökkyräinen, tämän tyyppistä lääkettä pitäisi aina se pariviikkoa kokeilla, että tehosta voi sanoa yhtään mitään hyvää tai huonoa.
Söin 25-millisiä n. pari kuukautta muutama vuosi sitten, kun naapurin takia en saanut nukuttua puoleen vuoteen, ja päässä alkoi jo heittää niin että melkein pelkäsin itseäni. Mulle ei kuitenkaan sopinut ollenkaan - saatoin pahimmillaan nukkua 14 tuntia enkä herännyt kellon tai puhelimen soittoon, mutta "uni" ei ollut edes virkistävää vaan päivällä oli hidas ja tyhmä olo. Inhottavin haittavaikutus oli kuitenkin lähes jokaöiset painajaiset ja unihalvaukset joista seurasi varmaan pysyvä pelko nukkumista kohtaan, ja olo oli lopulta vielä pahempi kuin ennen kokeilua. Mutta eipä sitä kai tiedä kuin kokeilemalla, aina on niitä joilla toimii kuin unelma eikä aiheuta edes haittoja.
Tällä hetkellä käytän pitkävaikutteista melatoniinia ja valeriaana tryptofaania. En tiedä onko minulla varaa käyttää kyseisiä valmisteita pitkäaikaisesti. Opiskelijalle 50 euroa kuukaudessa on suuri raha.