Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku ystävällinen vegaani kertoa mulle (ei ole provosoiva kysymys!)

Vierailija
06.02.2017 |

Siis ihan vilpittömästi mua kiinnostaisi tämä kysymys, enkä tunne ketään vegaania. Ymmärtääkseni vegaanius on moraalinen ruokavalio, että siinä ei halua aiheuttaa omalla polttoainetarpeellaan eläimille kärsimystä? Varmaan moni tietysti syö tuolla tavalla voidakseen hyvin ja koska sellainen ruoka parhaiten maistuu itselleen, mutta onko siinä kumminkin se moraalinen näkemys se "the" juttu? Kun mietin itse vaan sitä, että itse en syö muun eläimen kuin kalan lihaa (mies kalastaa) ja meillä on muutama kotikana ja 3 vuohta, joiden maidosta teen juustoa, niin eikö näiden kanojen ja vuohien kohdalla se moraalinen osuus kuitenkin täyty? Meidän kanat on perheenjäseniä ja vuohet tietysti myös. Ei ne tunnu kärsivän meidän kanssa ollessaan. Tuolla ne menee vapaina pihalla ja nukkuvat omassa kodissaan.

Kysymyksen tarkoitus EI ole millään tavalla kyseenalaistaa kenenkään ruokavalioita tai näkemyksiä, joten jos vegaanius on sulle jotenkin punainen vaate, ethän kiltti pura sitä tähän aloitukseen :) Mua kiinnostaa vaan se ruokaetiikka, että voisko vegaani esimerkiksi sitten syödä vaikkapa vuohenmaitojuustoa tai kananmunan jossain tapauksessa? Joskus joidenkin kohdalla ruokavaliokin voi olla sellaista ääriuskontomaista ismiä, jossa ei saa lainkaan poiketa mistään. Ymmärrän kyllä, että vegaani ei syö eläinperäisiä tuotteita, mutta joutuuko siitä ikuseen vegaanikadotukseen jos joskus jotain muuta suuhunsa laittaisi? Siis jos se ei aiheuta vatsanväänteitä. Eli millaisia sävyjä siinä eettisessä näkemyksessä sen eettisen ja moraalisen todellisen kohteen suhteen on?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kasvissyöjä, siirtymässä vegaaniksi. Minusta on tietysti hyvä, ettet kannata tehomaataloutta ja sitä, miten eläimiä siellä kohdellaan.

Oman näkemykseni mukaan eläimien 'omistaminen' ja vangitseminen on väärin, sillä he eivät voi täten päättää, missä ja miten asuvat, mitä syövät jne. Minusta muillakin eläimillä kuin ihmisillä on täysi itsemääräämisoikeus viimeistään täysikasvuisena. Ja lisäksi en ymmärrä miten oman lemmikkinsä voi tappaa.. mutta meitä ihmisiä on monenlaisia :)

Vierailija
22/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja voisin ap syödä kanojesi munia ja vuohiesi maidosta tehtyä vuohenjuustoa. En syö eläinperäisiä tuotteita tehotuotannon takia. Eläimillä ei tehotuotannossa ole mitään inhimillistä arvoa, eläimiä kohdellaan kuin jotain romutavaraa, joilla ei ole mitään tunteita tai ajatuksia. Jos eläimiä kohdellaan hyvin ja rakastavasti, en näe esim. kananmunien syönnissä mitään ongelmaa (ja jos poikatipuja ei laiteta silppuriin munantuotannon sivutuotteena).

Lihaa en voisi syödä kuin äärimmäisessä hädässä. Rakastan eläimiä liikaa, että voisin syödä lihaa. En edes riistaa. Ymmärrän kuitenkin, että kaikki eivät ole yhtä tunteellisia mitä minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs villa, hunaja? Nahka ja untuvat taitaa olla ihan no no, mut villa ei. Miksi?

Suurin osa villasta tulee Australiasta. Googleta tai etsi YouTubesta videoita sanoilla "mulesing sheep" ja tutustu muutenkin siihen, kuinka lampaita siellä kohdellaan.

Vierailija
24/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta vegaani sanana tarkoittaa ihmistä, joka ei ikinä missään tilanteessa käytä tai ainakaan osta eläinperäisiä tuotteita vapaaehtoisesti. Itse en syö lihaa, kananmunaa tai maitotuotteita, mutta syön esim. hunajaa ja karmiinia ja käytän villaa, joten en sano olevani vegaani, olen vain kasvissyöjä.

Jos ravintolaan ilmoitat olevasi vain kasvissyöjä, tulet saamaan ruokaa, jossa on kananmunia ja maitotuotteita. Semivegaaneille ei ole mitään omaa nimitystä, joten minä ainakin kutsun itseäni ihan vain vegaaniksi, jos joku kysyy ja jos ravintolaan pitää ilmoittaa erikoisruokavaliosta (syön myös hunajaa ja karmiinia sisältäviä tuotteita, ostan kirpparilta nahkakenkiä). En näe mitään järkeä siinä, että sekottaisin ihmisiä entisestään siinä, että olisin "kasvissyöjä", joka ei syö kalaa, kananmunia ja maitotuotteita=on vegaani.

Vierailija
25/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani ja voisin ap syödä kanojesi munia ja vuohiesi maidosta tehtyä vuohenjuustoa. En syö eläinperäisiä tuotteita tehotuotannon takia. Eläimillä ei tehotuotannossa ole mitään inhimillistä arvoa, eläimiä kohdellaan kuin jotain romutavaraa, joilla ei ole mitään tunteita tai ajatuksia. Jos eläimiä kohdellaan hyvin ja rakastavasti, en näe esim. kananmunien syönnissä mitään ongelmaa (ja jos poikatipuja ei laiteta silppuriin munantuotannon sivutuotteena).

Lihaa en voisi syödä kuin äärimmäisessä hädässä. Rakastan eläimiä liikaa, että voisin syödä lihaa. En edes riistaa. Ymmärrän kuitenkin, että kaikki eivät ole yhtä tunteellisia mitä minä.

Tietenin tajuat, että et ole vegaani sanan yleisesti hyväksytyssä merkityksessä, jos syöt munia ja vuohenjuustoa. Jos olet vegaani, mutta haluat lakata olemasta vegaani voidaksesi syödä ap:n perheenjäsenten kuukautiseritteitä ja niiden poikasille tarkoitettua maitoa, mikäpä siinä. 

syön itsekin omien kanojen munia, joten en tuomitse, toivoisin vain, että sanoilla olisi yhteisesti hyväksytty merkitys.

t. suvakkineitsyt

Vierailija
26/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vegaanit ovat ehdottomia. Osa voi ehkä ymmärtää heitä pohtimalla, voisiko itse syödä vaikkapa kissan lihaa, jos voisi tietää varmasti että kissaa olisi kohdeltu hyvin sen eläessä.

Vierailija
27/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenin tajuat, että et ole vegaani sanan yleisesti hyväksytyssä merkityksessä, jos syöt munia ja vuohenjuustoa. Jos olet vegaani, mutta haluat lakata olemasta vegaani voidaksesi syödä ap:n perheenjäsenten kuukautiseritteitä ja niiden poikasille tarkoitettua maitoa, mikäpä siinä. 

syön itsekin omien kanojen munia, joten en tuomitse, toivoisin vain, että sanoilla olisi yhteisesti hyväksytty merkitys.

t. suvakkineitsyt

Jospa vaikka lukisit uudestaan ja yrittäisit sen jälkeen oikeilla tiedoilla haastaa riitaa?

Vierailija
28/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vegaanit ovat ehdottomia. Osa voi ehkä ymmärtää heitä pohtimalla, voisiko itse syödä vaikkapa kissan lihaa, jos voisi tietää varmasti että kissaa olisi kohdeltu hyvin sen eläessä.

Tarkoitan ymmärtämisellä siis että voi saada kiinni ajatuksesta siellä taustalla.

Vierailija
29/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ensinnäkin todella kunnioittavasta ja asiallisesta aloituksesta!

Suht hiljattain tässä ryhdyin vegaaniksi, ja omat syyni ovat tosiaan enimmäkseen eettisiä, kuten taitaakin olla yleistä: en halua tukea tehotuotantoa, jossa eläimillä ei ole suurin piirtein varaa edes kääntyä ahtaassa karsinassa/häkissä, ja kauppojen eläintuotteiden taustoista ei todellakaan voi olla ikinä varma, vaikka paketissa olisi kuinka iloisen kanan kuva. Jos kuitenkin tiedän satavarmasti, että eläimen olot ovat olleet hyvät, niin voin syödä munia/lihaa ilman tunnontuskia. Esimerkiksi poikaystäväni vanhemmat pitävät lemmikkikanoja, eli kanoja on todellakin vain muutama ja niillä on riittävästi elintilaa sekä mahdollisuuksia lajinmukaiseen käyttäytymiseen, joten niiden munia syön erittäin mielelläni. Samalla periaatteella riista ei ole minulle ongelma, koska se hirvi on elänyt elämänsä metsässä vapaana - no itse metsästystilanne ja kuoleman hetki ei tietenkään ole mukava, mutta eiköhän sille hirvelle ole aika lailla yksi ja sama, päättyykö sen elämä ihmisen vai susilauman jahdattavana.

Tietysti vegaanit ovat yksilöllisiä tässäkin suhteessa: jotkut eivät suostu syömään riistaakaan, koska pitävät eläimen tappamista vääränä tekona aina. Kunnioitus heidänkin valinnoilleen. Olen ottanut itselleni sellaisen ohjenuoran, että kunnioitan toisten ruokavalintoja niin kauan kuin muut kunnioittavat omaani: en juokse ympäriinsä huutelemassa muille "Liha on murha" -mantroja, mutta en myöskään arvosta ketään, joka ottaa asiakseen vittuilla vegaaneille mitään "Eläimet on parhaita hampparin välissä lol" -läppää.

Vierailija
30/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta muutama ajatus (lakto-)ovo-vegetaristilta;

Olen myös samaa mieltä, mitä ketjussa on puhuttu tehotuotannosta. Se on se suurin syy, miksi en syö enää lihaa, ja maitotuotteitakin olen vähentänyt hurjasti. En pidä millään muotoa siitä, miten eläimiä yleensä teurastamoissa ja muualla käsitellään, kuinka pienissä tiloissa ne joutuvat olemaan ja muuta. Sen sijaan riista on mulle huomattavasti parempi vaihtoehto, vaikken sitä itse syökään, koska ei vaan yksinkertaisesti tee mieli. Ajatuksena kuitenkin pidän siitä, että eläin on saanut elää luonnollisen elämän ja sitten se päätyy hyötykäyttöön. Samoin ruokapuput ja kanat; musta on suorastaan ihanaa, että voi vaikuttaa sen eläimen elämään ja antaa sille kaikkensa.

Tässä onkin varmaan se ero vegaanin ja (minunlaisesti ajattelevan) vegetaristin välillä: vegaani ei halua riistää eläinhenkiä eikä käyttää niitä millään tapaa hyväksi. Itse taas koen, että esimerkiski lampaiden villan kerääminen on lajille vain helpotus, eikä lampaat pitkään pystyisi elämään ilman ihmisten apua. Niin monet lajit on ihmisten armoilla, ja minusta on hyvä, jos ihmiset löytävät hyvän ja eettisen tavan hyödyntää näitä. Toinen vaihtoehtohan on, että annetaan kaikkien kotieläinten kuolla sukupuuttoon, jos niitä ei haluta enää pitää, mutta henkilökohtaisesti mun mielestä siinä ei ole mitään järkeä; onhan kotieläimiä ollut ihmisillä ties kuinka kauan, enkä osaa inhimillistää eläimiä niin, että ne millään tapaa kärsisivät, jos niille vain suodaan lajityypilliset oltavat. Ja vaikken pidäkään ajatuksesta, että eläimiä "tapetaan turhaan", niin faktahan on, ettei mikään eläin kärsi lopetuksesta. Ei se elämän pituus vaan se laatu :)

Vierailija
31/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta kysyisin ap:lta. Mikä saa vuohen tuottamaan maitoa? Siis ei kai se tuota maitoa vuoden ympäri "muuten vaan", vaan kai sen täytyy poikia jossain välissä, että se maidontuotanto alkaa?

Vierailija
32/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani, mutta kysyisin ap:lta. Mikä saa vuohen tuottamaan maitoa? Siis ei kai se tuota maitoa vuoden ympäri "muuten vaan", vaan kai sen täytyy poikia jossain välissä, että se maidontuotanto alkaa?

Kutut voivat lypsää yhdellä poikimisella useamman vuoden.

t. Ei ap

Vierailija
33/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ajatuksena aika kauhea, että eläin kasvatetaan vain syötäväksi. Kehdosta hautaan, päämääränä lautanen. Ne kuitenkin ovat tuntevia olioita. Näin epävegaanina pidän riistalihaa ainoana oikeasti eettisenä lihana. Sama kasvatetusta kalasta, siellä ne lilluvat omassa paskassaan läpi elämänsä, pääsemättä koskaan kokemaan oikean villikalan elämää. Joo, olen romantikko, myönnän.

Vierailija
34/34 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettiset syyt tosiaan on mun ruokavalion ensimmäinen ja tärkein syy. Jos se vuohen- ja kananpito ja munien ja maidon ottaminen heiltä on eettistä, niin sitten se lienee ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi