Lapsettoman sinkun testamentti - mitä "voi" kirjata?
Rintaperillisiä ei ole, joten koko omaisuutensahan voi testamentata kenelle haluaa. Vanhemmat ja sisarukset ei voi vaatia mitään. Mutta kuinka tarkasti asiat voi/pitää kirjata? Käykö esim. tällainen:
- Asunto irtaimistoineen parhaalle kaverille Maijalle, poislukien sohva, joka menee naapurin Liisalle, Arabian kahvikupit työkaveri Jaanalle ja kotiteatteri, joka menee toiselle naapurille, Tainalle.
- Käteisvaroista 1/3 kummitytölle, 1/3 kummipojalle ja 1/3 Pelastakaa lapset ry:lle lukiokirjojen ostamiseen vähävaraisille nuorille. Pitääkö tarkat summat tietää, sillä nehän muuttuu koko ajan?
- Auto työkaveri Pirkolle
Joo, tiedän, että lakimiehellähän nämä asiat hoidetaan, mutta aloin miettiä tilannetta tässä joutessani.
Kommentit (14)
Heikiitos muistutuksesta! Pitääkin testamentata eläimien hyväksi..:)
Vierailija kirjoitti:
Miksi nähdä vaivaa valtion takia? Itse pyrin tuhlaamaan joka pennin.
Sinkkumies
No en halua nyt elää ihan kädestä suuhun, joten vähän vararahastoa on oltava + mm. koti, kun ikääkin on vasta 35. Silti voin kuolla huomenna. Jos olen vielä 80+ hengissä niin toki siinä vaiheessa laitan omaisuuden sileäksi niin pitkälke kuin nahdollista.
voisit laittaa, että testamentilla saadut varat eivät kuulu avio-oikeuden piiriin
Mulla on viisi kohtaa: kiinteistö irtaimistoineen perijälle A, kulta ja käteinen tallelokerosta perijälle V, pankkitileillä olevat varat perijälle P, kerrostalo-osake perijälle X ja osakesalkku perijälle K.
Tietty jos olisi joku kultakääty isoisoäidiltä jonka haluaisin menevän tietylle henkilölle, olisin kirjannut sen ylös. Ei testamentti voi olla liian yksityiskohtainen. Liian epämääräinen se sen sijaan voi hyvinkin olla, ja varmaan usein onkin.
Hyvä että teet ajoissa, ap.
Vierailija kirjoitti:
voisit laittaa, että testamentilla saadut varat eivät kuulu avio-oikeuden piiriin
Joo, tämä on ihan ehdoton.
Eniten mua kiinnostas tuo käteisvarat-kohta. Nythän rahaa voi olla tileillä 15000, ensi vuonna 2000 ja sitten voitan lotossa ja rahaa onkin 98000.
Entäs asunnon testamenttaaminen 50-50 veljeksille Veikko ja Heikki? Ap
Ai niin, ja pitääkö perijöiden henkilötunnus olla tiedossa? Jos haluaisi jättää yllätysperinnön ha osa perijöistä olisi vielä alaikäisiä?
Minä olen ajatellut asunto 1 irtaimistoineen tasan a ja b, asunto 2 c ja d ehkä jakosuhde tasan tai pieni ero. Muusta omaisuudesta en ole vielä päättänyt enkä asunnon 2 irtaimistosta.
Mutta ketkä ovat kuolinpesän osakkaita, jos tietyt omaisuuserät määrätään suoraan legaatilla? He, jotka saavat rahaa?
Sitten kannattaa miettiä myös, miten haluaa jaon tapahtuvan jos joku perijöistä on menehtynyt. Meneekö osuus hänen lapsilleen vai jäljelle jääneille nimetyille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on ihan ehdoton.
Eniten mua kiinnostas tuo käteisvarat-kohta. Nythän rahaa voi olla tileillä 15000, ensi vuonna 2000 ja sitten voitan lotossa ja rahaa onkin 98000.
Entäs asunnon testamenttaaminen 50-50 veljeksille Veikko ja Heikki? Ap
Rahaan muutamia vaihtoehtoja:
- kaikki tasan Veikko ja Heikki (summa voi muuttua matkan varrella)
- Heikki 50 000 ja Veikko loput (summa vaihtelee)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja pitääkö perijöiden henkilötunnus olla tiedossa? Jos haluaisi jättää yllätysperinnön ha osa perijöistä olisi vielä alaikäisiä?
Ei ole pakko tietää henkilötunnusta. Koko nimi, syntymäaika ja osoite riittää ja ehkä suhde perittävään, esim. veljeni lapsi.
Muista testamentata myös sen verran rahaa tai helposti rahaksi muutettavaa omaisuutta, että saavat perintöverot maksettua. Ei-rintaperillisten veroprosentti on aika kova ja ainakin vähävaraiselle jäteyty auto taitais saman tien mennä myyntiin perinröveron maksua varten.
Testamentti pitäisi tehdä, mutten tiedä kenelle jättäisin perintöä. Vanhemmille ja siskolle en jätä, sillä vanhemmat on jo iäkkäitä ja jos mä kuolen ennen heitä, siskoni perii joka tapauksessa kaiken. Tällä hetkellä ajatus on että asunto-osake irtaimistoineen miesystävälle ja käteisvarat + osakkeet läheisten lapsille niin, että 2 saa vähän enemmän kuin muut koska ovat mulle läheisempiä. Auto ja pikkusälä menköön perintökaaren mukaan. Pitäisi vaan tehdä joku päätös, sillä saahan testamenttia muutettua tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa miettiä myös, miten haluaa jaon tapahtuvan jos joku perijöistä on menehtynyt. Meneekö osuus hänen lapsilleen vai jäljelle jääneille nimetyille.
Ehdottomasti kannattaa miettiä myös tämä asia ja kirjata ylös.
Sisareni on lapseton sinkku, hän on tehnyt testamentin minun lapsilleni. On eritellyt kumpi saa mitkäkin korut, rahat ja asunto puoliksi. On myös kohta, että jos sekä lapsemme että minä olemme kuolleet, koko perintö menee eräälle hyväntekeväisyysjärjestölle.
Minusta on todella sääli, että perintöjä menee valtiolle. Varmasti kaikilla on edes joku mielenkiinnon kohde, jota haluaa tukea testamentilla jos perijöitä ei ole.
Miksi nähdä vaivaa valtion takia? Itse pyrin tuhlaamaan joka pennin.
Sinkkumies