Onko te-toimiston virkailijan työ oikeaa työtä?
Palkan maksaa veronmaksajat ja työ on sitä että puuhastellaa työkkärin konttorissa. Itse en pidä oikeana työnä ja moni työtön ottaisi ilomielin sen pestin vastaan. Ja toiseksi joku Iiro 15v ikänsä tietokoneita räplännyt poika osaisi paljon näppärämmin hoitaa tietokoneen näpyttelyn kuin 55v irmeli joka noita asioita hoitaa työkkärissä.
Kommentit (64)
Toteat että moni työtön ottaisi työkkärin virkailijan pestin ilomielin vastaan, ja samalla se ei kuitenkaan ole oikeaa työtä? Ja onko mielestäsi kaikki työ jonka veronmaksajat maksaa, niin "ei oikeaa työtä". Koska silloinhan esim yliopistollisen sairaalaan lääkäri joka tekee sydänleikkauksen tekisi mielestäsi "ei oikeaa työtä". Voisitko vähän tarkentaa mikä työkkärin virkailijan työstä oikeasti tekee sen, ettei se ole oikeaa työtä.
No työ se on siinä missä mikä tahansa muukin. Ei se ole työntekijän syy, jos byrokratia ei ole tuottavaa.
Minusta ne kaikki rahat mitkä menee te-virkailijoiden palkkoihin sivukuluineen sekä kaikki ne muutkin kustannukset kiinteistöistä ynnämuista menoista tulisi ensisijaisesti tutkia ja tarkastella erittäin kriittisesti.
Mistä te keksitte, että se ei ole minkäänlaisilla vaikuttavuus- tai tuottavuussyillä perusteltavissa? Jokaisella TE-toimistossa on tietyt tulostavoitteet, joiden perusteella palkat maksetaan ja ne tavoitteet jaetaan edelleen eri palvelulinjoille ja työntekijöille. Joka viikko on palaverit, joissa katsotaa, missä ollaan tuloksissa ja pomot voi reaaliaikaisesti seurata, montako asiakaspuhelua, -tapaamista jne. kukin virkailija päivässä suorittaa. Jos töitä tekee pomon mielestä liian vähän, pääsee aika pian puhutteluun.
Työkkärissä edellytetään nykyisin korkeakoulututkintoa, työ on monella kiinteästi klo 8 - 16.15 (osalla on liukuma, osalla ei) ja palkka ruhtinaalliset 1998,80 snt/kk brutto. Moni helsinkiläinen työtön 2 lapsen vanhempi saa sossusta enemmän tekemättä mitään, mutta sitähän ei saa sanoa ääneen, koska sossun asiakkuus se vasta tuottaakin.
Minusta se asiakaspuheluiden soittaminen on juurikin sellaista turhaa työtä. Mitä työntekoa se on, että soitellaan vaan kuulumisia ja jaaritellaan niitä näitä? Sitten kirjataan koneelle, että ei kuulunut tällekään työttömälle mitään uutta. Jotain papereita pyöritellään huoneesta toiseen. Ei hyvää päivää... Ulos vaan kaikki nämä!
Vierailija kirjoitti:
Minusta se asiakaspuheluiden soittaminen on juurikin sellaista turhaa työtä. Mitä työntekoa se on, että soitellaan vaan kuulumisia ja jaaritellaan niitä näitä? Sitten kirjataan koneelle, että ei kuulunut tällekään työttömälle mitään uutta. Jotain papereita pyöritellään huoneesta toiseen. Ei hyvää päivää... Ulos vaan kaikki nämä!
Luuletko, että nämä virkailijat ovat ihan itse nämä toimenkuvansa keksineet? Minulla tulee näistä kommenteista sellainen käsitys, että tässä halutaan syyttää työn turhuudesta juuri näitä virkailijoita.
Olisiko sinulla ehdotuksia, mitä siellä TE-keskuksessa pitäisi tehdä, että siitä työstä tulisi tehokkaampaa? Vai kiukuttaako sinua nyt vain jotkut yksittäiset virkailijat?
Mun kaveri kävi yks päivä työkkärissä ja se virkailijatäti hais viinalta
Tuttu työtön päätyi työkkäriin töihin ja oli kahden kuukauden kuluttua kauhuissaan. Piti osata käytännössä ulkoa kaksi isoa lakia ja niiden tulkintaohjeet ja piti osata kertoa työttömälle kaikki mahdolliset projektit ja koulutukset, pitää huolta määräpäivistä ja tehdä oikeanlainen lausunto kussakin tapauksessa. Se oli ihan hermorauniona, kun asiakkaat kyseli mahdottomia asioita ja haukkui, vaikka toimi ihan ohjeiden mukaan. Kahdesti viikossa oli 1-2 tunnin koulutus ennen asiakasvastaanoton alkua ja muut virkailijat kantoi ohjeita kotiin ehtiäkseen ne lukemaan.
Kuulemma kamalin mahdollinen työpaikka, koska vaikka teki miten paljon, niin asiakkaat vain haukkui ja vaahtosi, että jos sulla on perhettä, niin mieti vähän, annatko karenssia.
TE-toimiston siunaus on se, että siellä tehdään työtä jolla pyritään nostamaan ihmisten elintasoa. Kirous taasen on sitten se, että sitä tehdään valtavan byrokratiakoneiston asettamin epäinhimillisin säännöin. Nämä säännöt ovat nykyään niin tarkkoja että TE-toimiston työntekijät voisi oikeastaan korvata jo tekoälyllä joka lähettelee muistutukset ja osoittaa työpaikat automaattisesti. Siinä ei ole enää mitään inhimillistä, ja oikeastaan se sotiikin jo tavallaan sitä vastaan että ihmisten elintaso ja valinnanvapaus nousee. Byrokratia tekee kanssaeläjistämme pelkkiä rattaita koneistossa joka yrittää tekohengityksellä pitää itseään kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kamalin mahdollinen työpaikka, koska vaikka teki miten paljon, niin asiakkaat vain haukkui ja vaahtosi, että jos sulla on perhettä, niin mieti vähän, annatko karenssia.
Kamalaa! Juuri tämän takia sanoin että byrokratia tuhoaa inhimillisyyden; jos tämä virkailija ei tässä tilanteessa anna karenssia olisi hän toiminut lain vastaisesti ja todennäköisesti vähintään saanut kovat ripitykset esimieheltä, pahimmassa tapauksessa itse menettänyt työpaikkansa, joutunut karenssille ja vieläpä oikeuteen lain rikkomisesta.
t. #11
Vierailija kirjoitti:
Minusta ne kaikki rahat mitkä menee te-virkailijoiden palkkoihin sivukuluineen sekä kaikki ne muutkin kustannukset kiinteistöistä ynnämuista menoista tulisi ensisijaisesti tutkia ja tarkastella erittäin kriittisesti.
TYöttömyysetuudet siirtyy Kelalle/kassoille 2018 alussa ja samalla karenssit tulee lisääntymään runsaasti. Maksajalla kun on ihan erilainen halu jakaa rahojaan kuin työkkärillä.
Kiitos nykyisen hallituksen, tehdään juuri näitä "hyvää päivää ja mitä kuuluu" -puheluita 3kk välein. Ei mitään tolkkua eikä perustetta tehdä kaikille hakijoille. Mutta kun muuta ei voi. Ja niitä kyllä seurataan suurennuslasin alla. Jos on 700asiakasta virkailijalle, niin mihin ajattelette työajan kuluvan. Muusta työajasta kuluukin valtaosa siihen, että tutkitaan työttömyysturvalakia pohjana käyttäen, onko oikeutta etuuteen vai ei, kun hakija on irtisanoutunut, hakijalla ollut yritystoimintaa, ollut sairaana, opiskellut, keskeyttänyt opinnot tai sovitut toimenpiteet, jättänyt hakematta/merkkaamatta työtarjoukset, ei ole ilmoittanut muutoksista, kassa pyytää lausuntoa perheenjäsenen tai omasta liiketoiminnasta tai työn aloittamisesta tmv...jne, jne. Että morjens.
Mulla käy niitä puhelinpalvelun työntekijöitä sääliksi. Varmasti saavat kuulla huorittelua ym. ja tappouhkauksia päivittäin. Myös te-toimistojen työilmapiiri on ihan hirveä mitä olen kuullut.
Sen sijaan ylempiä, päätöksiä jakelevia virkailijoita en arvosta. Se tuli nähtyä, kun halusin tienata lisää ruokarahaa osa-aikaisena kevytyrittäjänä. Te-toimistossa yrittivät evätä minulta tuet laittomin perustein. En antanut periksi ja sitten v-mäisesti huokaillen antoivat lainmukaisen päätöksen. Tosin vitkuttelivat tätäkin oikaisupyyntöä 3 kk, kun asian olisi voinut hoitaa 10 minuutissa. Olin koko viime kesän ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kamalin mahdollinen työpaikka, koska vaikka teki miten paljon, niin asiakkaat vain haukkui ja vaahtosi, että jos sulla on perhettä, niin mieti vähän, annatko karenssia.
Kamalaa! Juuri tämän takia sanoin että byrokratia tuhoaa inhimillisyyden; jos tämä virkailija ei tässä tilanteessa anna karenssia olisi hän toiminut lain vastaisesti ja todennäköisesti vähintään saanut kovat ripitykset esimieheltä, pahimmassa tapauksessa itse menettänyt työpaikkansa, joutunut karenssille ja vieläpä oikeuteen lain rikkomisesta.
t. #11
Yksittäinen virkailija ei anna karenssia. Hän voi lähettää selvityspyynnön, mutta karenssin antaa aina erillinen tiimi. Siksi yksittäisen virkailijan kimppuun ei kannata käydä.
typerin mahdollinen duuni.. ajan ja rahanhukkaa.. jaaritella niitä näitä ja miettiä, voisko painaa karenssinappulaa.. ihan vaikka vaan kiusalla..
te toimistot vege ja yksityistettävä pelkkä rekry
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kamalin mahdollinen työpaikka, koska vaikka teki miten paljon, niin asiakkaat vain haukkui ja vaahtosi, että jos sulla on perhettä, niin mieti vähän, annatko karenssia.
Kamalaa! Juuri tämän takia sanoin että byrokratia tuhoaa inhimillisyyden; jos tämä virkailija ei tässä tilanteessa anna karenssia olisi hän toiminut lain vastaisesti ja todennäköisesti vähintään saanut kovat ripitykset esimieheltä, pahimmassa tapauksessa itse menettänyt työpaikkansa, joutunut karenssille ja vieläpä oikeuteen lain rikkomisesta.
t. #11
Yksittäinen virkailija ei anna karenssia. Hän voi lähettää selvityspyynnön, mutta karenssin antaa aina erillinen tiimi. Siksi yksittäisen virkailijan kimppuun ei kannata käydä.
Minä sain karenssin joitakin vuosia sitten, ja päätöksen teki sama henkilö, jolle piti lähettää selvityspyyntö. Onko käytäntö tässä asiassa muuttunut, vai vaihteleeko se eri puolilla maata?
Vierailija kirjoitti:
typerin mahdollinen duuni.. ajan ja rahanhukkaa.. jaaritella niitä näitä ja miettiä, voisko painaa karenssinappulaa.. ihan vaikka vaan kiusalla..
te toimistot vege ja yksityistettävä pelkkä rekry
Vuoden 2019 alusta työnvälitys on yksityisten käsissä ja siellä hierotaan jo nyt käsiä yhteen innosta. Siinä vaiheessa työttömän on pakko ottaa se 1h/päivä aamuyön siivousta tai rapsahtaa karenssi. Tai on pakko olla valmiina lähtemään töihin tänään klo 15 iltavuoroon. Nykytyötöntä ei niin rivakasti käskytetä kuin rekryfirmoissa voidaan tehdä.
Tosin ne, jotka ei kelpaa töihin, menee automaattisesti kuntouttavaan työtoimintaan kunnalle. Karenssin uhalla edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kamalin mahdollinen työpaikka, koska vaikka teki miten paljon, niin asiakkaat vain haukkui ja vaahtosi, että jos sulla on perhettä, niin mieti vähän, annatko karenssia.
Kamalaa! Juuri tämän takia sanoin että byrokratia tuhoaa inhimillisyyden; jos tämä virkailija ei tässä tilanteessa anna karenssia olisi hän toiminut lain vastaisesti ja todennäköisesti vähintään saanut kovat ripitykset esimieheltä, pahimmassa tapauksessa itse menettänyt työpaikkansa, joutunut karenssille ja vieläpä oikeuteen lain rikkomisesta.
t. #11
Yksittäinen virkailija ei anna karenssia. Hän voi lähettää selvityspyynnön, mutta karenssin antaa aina erillinen tiimi. Siksi yksittäisen virkailijan kimppuun ei kannata käydä.
Minä sain karenssin joitakin vuosia sitten, ja päätöksen teki sama henkilö, jolle piti lähettää selvityspyyntö. Onko käytäntö tässä asiassa muuttunut, vai vaihteleeko se eri puolilla maata?
Lain mukaan päätöksessä on oltava yhteyshenkilön nimi. Käytännössä päätöksen tekee tiimi, mutta siinä on sen henkilön nimi, jolta voit kysyä lisää.
Ei ole. Tuo työ ei ole mitenkään minkäänlaiselle vaikuttavuus-/tuottavuussyyllä perusteltavissa. Päinvastoin, te-virkailija hukkaa yhteisiä resursseja.