Lapsen kaveri (3-lapsisesta perheestä) halusi, että jäätelöstä mitataan VIIVOTTIMELLA jokaiselle omat annokset. Räjähdin nauruun.
Laitoin silmämääräisesti kulhoihin jätskiä ja sanoin, että ole ilman, jos ei muuten kelpaa.
t. yksilapsisen perheen äiti
Kommentit (57)
Viivoittimella mitattiin, kun lapsi olin. Saatiin lapset itse jakaa jäätelö. Nyt tosiaan kun on yksi lapsi, niin viivoitinta ei tarvitse. lapsi antaa sen isomman, herkullisemman ja paremman aina vieraille.
Aha.
No näemmä sulle itselles ei oo kakarana opetettu edes alkeellisia käytöstapoja. Kuinka monta teitä oli?
Ainoiden lasten väitetään aina olevan itsekkäitä, mutta sisarusparvessa kasvaneet taitavat oppia itsekkäämmiksi kun koko ajan pitää huolehtia, että itse ei jää vähemmälle kuin muut.
Meillä oli monta lasta lapsuudessa, mutta ei mitattu viivottimella, leikattiin palat kuppeihin silmämääräisesti. Sama homma nyt, kun on yksi lapsi. Jakamista opetellaan sekä yksilapsisessa että monilapsisissa perheissä.
Jakaja tekee annokset, mutta saa valita viimeisenä eli saa sen annoksen mikä jää jäljelle.
Mä olisin mitannut viivoittimella puolet jätskistä itselleni ja loput ipanoille.
M
Jep. Kaksilapsisessa toinen jakaa ja se toinen saa valita ensin kumman kipon ottaa. On muuten millinpäälle samankokoiset palat ettei toinen vaan saa eempää :)
Vierailija kirjoitti:
Ainoiden lasten väitetään aina olevan itsekkäitä, mutta sisarusparvessa kasvaneet taitavat oppia itsekkäämmiksi kun koko ajan pitää huolehtia, että itse ei jää vähemmälle kuin muut.
Riippuu mistä puhutaan. Ruuassa näin on. Saa aina olla kyynärpäätaktiikalla ottamassa että ei jää vähemmälle. Mutta sitten kaikessa muutta oppii jakamaan ja oppii ottamaan muut huomioon.
Eiks niissä Ingmannin paketeissa ole siinä sivussa valmiiksi mitta? Niistä meidän perheessä katsottiin suurinpiirtein että jokainen saa yhtä paljon... T: neljäs sisarus
Vierailija kirjoitti:
Tapoit juuri osan lapsen luovuudesta.
Mittaaminen ei ole luovaa. Lapset saivat itse koristella jätskiannoksensa, minä vain annostelin jätskit kulhoihin. Tämä yksi herranterttu jumittui siihen viivottimeen. Ei oikeasti voinut muuta kuin nauraa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Aha.
No näemmä sulle itselles ei oo kakarana opetettu edes alkeellisia käytöstapoja. Kuinka monta teitä oli?
Minulla on pikkusisko. Ihan normaalit käytöstavat meille opetettiin - ilman viivoitinta.
ap
Meillä mitattiin lapsuudessa jäätelö silmämääräisesti ja sen jälkeen tapeltiin aina kuka sai minkäkin kokoisen palan. Kerran kun veljeni valitti asiasta niin jäätelöannokset punnittiin. Veljeni annos todettiin painavimmaksi ja hän joutui antamaan kaikille veljillensä hyvitystä annoksestaan. :D
Juoma mitataan desimitalla ja ruoka punnitaan? Ei meillä mitään mittailla, lapset ottaa sen mitä saavat ja syövät pois.
Vierailija kirjoitti:
Juoma mitataan desimitalla ja ruoka punnitaan? Ei meillä mitään mittailla, lapset ottaa sen mitä saavat ja syövät pois.
Ei apua... onneksi en tarjonnut mehua kannusta. Olisi varmaan pitänyt desimitalla mitata se.
ap
Komppaan tota että monilapsisten perheiden lapset on usein niitä itsekkäimpiä. Ne on tottuneet siihen että jos ei syö äkkiä sitä viimeistä keksiä kaapista, se häviää. Ainoan perheen lapsena oppii paremmin siihen että muiden kanssa voi jakaa, ei pakosta vaan ihan vaan hyvien käytöstapojen takia.
Juu, kyllä fiksu ja hyvinkasvatettu AIKUINEN nauraa halventavasti lapselle ja kommentoi ivallisesti tämän vakavissaan esittämää ideaa. Jep, jep!
Vierailija kirjoitti:
Laitoin silmämääräisesti kulhoihin jätskiä ja sanoin, että ole ilman, jos ei muuten kelpaa.
Meillä jakaja sai viimeisenä. Kyllä niitä jäätelökuutioita viivottimellakin mittailtiin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä fiksu ja hyvinkasvatettu AIKUINEN nauraa halventavasti lapselle ja kommentoi ivallisesti tämän vakavissaan esittämää ideaa. Jep, jep!
Vierailija kirjoitti:
Jos et satu tietämään, niin aikuisten ei pidä mennä kaikkiin lasten kotkotuksiin mukaan. Ihan lapsenkasvatuksen perusperiaatteita. Mittailkoon kotona jäätelöitään, meillä ei mittailla. Ja en nauranut halventavasti, räjähdin vain hyväntahtoiseen nauruun.
ap
Vierailija kirjoitti:
Viivoittimella mitattiin, kun lapsi olin. Saatiin lapset itse jakaa jäätelö. Nyt tosiaan kun on yksi lapsi, niin viivoitinta ei tarvitse. lapsi antaa sen isomman, herkullisemman ja paremman aina vieraille.
Tuskin vaadit kyläpaikan äitiä mittaamaan annoksen viivottimella.
Kylässä mennään kyläilypaikan tavoilla.
Tapoit juuri osan lapsen luovuudesta.