Onko tällainen hyvä työhakemus
Olen (paikkakunnalta X) kolmannen vuoden (alan X) opiskelija (X oppilaitoksesta) ja olen kiinnostunut tarjoamastanne (X työpaikasta).
Lukuvuoden loppuessa olen suorittanut (X opintopistettä). Olen aikaisemmin opiskellut (X tutkinnon) (X oppilaitoksessa).
Olen menestynyt opinnoissani. Harrastan (asiaa X) jonka johdosta olen oppinut (X taitoja).
Onko ylläoleva hyvä vapaa työhakemus lähetettäväksi eri yrityksiin jos etsin työtä ensi kesäksi? Tietysti täytän nuo X kohdat omilla tiedoillani.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Mitä alaa opiskelet
Biotekniikkaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä yleishakemus. Käytä selkeää kieltä, eikä mitään ylimäätäisiä kohteliaisuuksia. Ikä. Paikkakunta, hlötiedot, ensiapukortit jne mukaan niin rekryn ei tarvitse arvailla.
Ja kannattaa laittaa koko cv ekasta työpaikasta lähtien. Rekry haluaa nöhdä mitä on tehnyt nuorempana. Esim mainosten jako 15 vuotiaana osoittaa ahkeruutta.
Joo, olen laittanut ansioluetteloon kaikki peruskoulun TET jaksoista lähtien. Noita ensiapu ym. kortteja en ole eritellyt muualla paitsi mahdollisissa nettihakulomakkeissa joissa niitä erikseen kysytään.
Ap
Ookkonää trolli vai muuten vain dorka, kun et ymmärrä mitä sinulle sanotaan?
Yritän vaan vastailla viesteihin joten saatan vahingossa toistaa itseäni
Ap
Et todellakaan laita opintorekisteriotetta jos sitä ei pyydetä!
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä yleishakemus. Käytä selkeää kieltä, eikä mitään ylimäätäisiä kohteliaisuuksia. Ikä. Paikkakunta, hlötiedot, ensiapukortit jne mukaan niin rekryn ei tarvitse arvailla.
Joo ei, siis ei mitään ikää tai paikkakuntaa hakemukseen. Tai tietenkin kirjoitat ansioluetteloon yhteystietosi, se riittää. Ensiapukortin tms. (jos sellainen on) voi mainita korkeintaan silloin, mikäli se liittyy oleellisesti hakemaasi alaan.
CVn pitää olla todella yksinkertainen ja selkeä. Tässä on hyvä blogiteksti aiheesta ja lopusta saa ladattua esimerkki cvn: https://korpivaara.com/2016/10/06/totuus-monet-eivat-saa-haastattelukut…
Jos et jaksa lukea, niin tässä se malli cv suoraan, mutta suosittelen kyllä lukemaan koko tekstin: https://korpivaara.files.wordpress.com/2016/10/cv-pohja.pdf
Siis sun pitää hakemuksessa perustella miksi se TYÖPAIKKA HALUAA just sut, eikä miks sä haluat sinne... niiden pitää tietää miks just sä oisit parempi siinä työssä ku 300 muuta hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
CVn pitää olla todella yksinkertainen ja selkeä. Tässä on hyvä blogiteksti aiheesta ja lopusta saa ladattua esimerkki cvn: https://korpivaara.com/2016/10/06/totuus-monet-eivat-saa-haastattelukut…
Jos et jaksa lukea, niin tässä se malli cv suoraan, mutta suosittelen kyllä lukemaan koko tekstin: https://korpivaara.files.wordpress.com/2016/10/cv-pohja.pdf
Minulla on näköjään 4-5/9 virhettä tuon artikkelin mukaan :(
Työstin CVtä viime vuonna useita viikkoja ja tänä vuonna vaihdoin muutaman numeron, mm. opintopisteiden lukumäärän ym. Voi helvetti sentään tätä työnhakemisen vaikeutta.
Ap
Hakemuksen tarkoitus on päästä työhaastatteluun. Siinä kerrotaan vain ja ainoastaa positiivisia asioita. Tietenkään ei valehdella, mutta jos et osaa jotain, jätät vain kokonaan mainitsematta koko asian.
Hakemuksessa ei myöskään ole tarkoitus toistaa cvtä. CVssä näkyy jo, missä opiskelet ja mistä asti olet opiskellut ja mitä olet opiskellut aiemmin, myös opintopistemäärän voi laittaa cvhen. Niitä ei ole siis tarpeen kirjoittaa vielä uudelleen cvhen. Cvssä näkyy myös asuinpaikkasi, sitäkään et laita hakemukseen. Esimerkkihakemuksesi ei siis valitettavasti ole hyvä, vaikka se onkin lyhyt ja ytimekäs.
Sen sijaan. Aloita hakemus kertomalla, miksi haet ko. työtä. Sitten kerrot miksi sinut kannattaisi palkata eli mitä vahvuuksia sinulla on työhön liittyen. Lyhyt ja ytimekäs hakemus on hyvä. Muista AINA kohdistaa hakemus tiettyyn yritykseen. Eli ei, et voi kirjoittaa yhtä hakemusta ja käyttää samaa jokaiseen työpaikkaan. Voit tehdä pohjan valmiiksi, mutta sitä on aina räätälöitävä haettavan yrityksen mukaan.
T 46
Vierailija kirjoitti:
Onko opintorekisteriotteesta haittaa työnhaussa, jos sen laittaa vaikka sitä ei pyydetä? Minulla on hyvät numerot (suurin osa 4 ja 5) joten olen ollut uskossa että rekrytoija katsoisi siitä ja toteaisi että olen suhteellisen hyvä ja voisi parantaa haastatteluunpääsemismahdollisuuksia.
Jospa vaikka lähtisit liikkeelle siitä että rekrytoija ei ymmärrä mitään mitä et suoraan ja selkästi sano. Erikoista on jos jätät yhdellä virkkeellä kerrottavan merkittävän positiivisen asian kertomatta. "Keskiarvoni on 4.5".
Vierailija kirjoitti:
Siis sun pitää hakemuksessa perustella miksi se TYÖPAIKKA HALUAA just sut, eikä miks sä haluat sinne... niiden pitää tietää miks just sä oisit parempi siinä työssä ku 300 muuta hakijaa.
Eli pitää valehdella?
Todennäköisyys sille, että juuri "sinä" olisit paras kolmesta sadasta on aika pieni.
Toki kaikki eivät osaa tuota osaamistaan esille, mutta luultavasti siellä on monta parempaa hakijaa ja monta yhtä hyvää.
Joten pitää joko liioitella tai sitten tyytyä olemaan työttä, ja jos liikaa liioittelee kykyjään, voi sekin kostautua.
Ihan naurettavaa, että pitää hakea kymmeniä paikkoja ja silti taistella jostain perushommasta kuin se olisi joku presidentin virka.
Ja lopulta ne joilla on suhteita kyseiseen firmaan voittaa joka tapauksessa, vaikka kuinka olisit paras.
Ja sitten nuo iänikuiset "olen tunnollinen, ahkera, blaa blaa", näissäkin pitäisi esittää jotain jeesusta, ei riitä että on ihan peruskäytöstavat omaava ja järjissään, vaan pitäisi olla överitason supliikkimestari, tehdä yksin kaikkien työt ja oppia samalla pari kieltä.
Siis miksi noita oletuksena kaikkien omaavia "tunnollinen, ahkera" pitää edes luetella, niin kuin epärehellinen ja laiska siitä kertoisi, joten on ihan tyhjän kanssa noita luetella koska kaikki voi valehdella samaa. Ja ne jotka on laiskoja ym tuskin siitä kertoo = ei mitään lisäarvoa luetella noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on näköjään 4-5/9 virhettä tuon artikkelin mukaan :(
Työstin CVtä viime vuonna useita viikkoja ja tänä vuonna vaihdoin muutaman numeron, mm. opintopisteiden lukumäärän ym. Voi helvetti sentään tätä työnhakemisen vaikeutta.
Ap
Kyllä se siitä. Itse kyllä tunnen työnhaun teorian, koska olen siitä niin paljon lukenut. Olen kahlannut läpi satoja sivuja erilaisia vinkkejä ja oppaita niin cvn kuin hakemuksenkin tekemiseen. Olen käynyt näyttämässä hakemuksiani ja CVtäni ammattilaisille. Silti en saa töitä. Koska jännitän liikaa enkä kehtaa kehua itseäni. Teoria on hallussa, käytäntö ei.
T 46
Vittu nää tän palstan lainaukset menee aina miten sattuu. HUOH.
Tuossa artikkelissa mainitaan kohdassa "CV:stä ei ilmene, mitä hakija on aikaisemmin tehnyt" että työtehtäviä pitäisi selostaa tarkemmin niin, että rekrytoija ymmärtäisi mitä on aikaisemmin tehnyt.
Jos kuitenkin kyseiset työtehtävät ei liity sitten millään tavalla siihen, mitä on hakemassa, niin kannattaako niitä alkaa selostamaan. Jos olisin esim. aikaisemmin toiminut roskakuskina ja nyt hakisin teknologiayrityksen toimitusjohtaksi niin onko parempi laittaa
a) Jäteauton kuljettaja, Jäte Oy 1/2010-1/2015, jäteautonkuljettajan työtehtävät.
b) Jäteauton kuljettaja, Jäte Oy 1/2010-1/2015. Työtehtäviini kuului jäteauton kuljettaminen etukäteen määritellyn ajoreitin perusteella eri asiakkaiden jäteastioiden välittömään läheisyyteen, jäteasioiden siirtäminen jätekatoksesta autolle ja niiden tyhjentäminen jonka jälkeen siirsin astiat takaisin paikoilleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opintorekisteriotteesta haittaa työnhaussa, jos sen laittaa vaikka sitä ei pyydetä? Minulla on hyvät numerot (suurin osa 4 ja 5) joten olen ollut uskossa että rekrytoija katsoisi siitä ja toteaisi että olen suhteellisen hyvä ja voisi parantaa haastatteluunpääsemismahdollisuuksia.
Jospa vaikka lähtisit liikkeelle siitä että rekrytoija ei ymmärrä mitään mitä et suoraan ja selkästi sano. Erikoista on jos jätät yhdellä virkkeellä kerrottavan merkittävän positiivisen asian kertomatta. "Keskiarvoni on 4.5".
Paitsi että suomen kielessä käytetään desimaalipilkkua eikä pistettä.
Tästä tulikin mieleen et kannattaa myös panostaa hyvään kieleen ja vaikka oikoluettaa hakemus ja cv ennen lähettämistä. Ite kerran kirjotin vahingos yrityksen nimen väärin yhteen kohtaan...
Vierailija kirjoitti:
Eli pitää valehdella ja puhua paskaa. Noi hakemukset lentää ekana roskiin. Ei noi rekrytoijat ole niin tyhmiä että jaksaa lukea kun joku kehumalla kehuu itseään.
Jos sinulla siis on jo jotain aiempaa työkokemusta ja olet yli parikymppinen, niin ihan oikeasti et kerro jotain TET-kokemuksiasi. Opintosuoritusotetta et myöskään liitä hakemukseesi. Opintopisteitäkään on ihan turha kertoa, koska todennäköisesti rekrytointia hoitava henkilö on opiskellut ajalla, jolloin vielä oli käytössä opintoviikot.
Kerroit opiskelevasi biotekniikka. Jos olet suorittanut jotain käytännonläheisiä kursseja (labra), voit kertoa siitä, että hallitset x asian.
Vaikuttaa myös siltä, että et ihan ymmärrä, minkälainen urakka rekrytointi on. Todennäköisesti paikkaa hakee vähintään n. 100 henkilöä. Ei siinä rekrytoijalla ole niin paljon aikaa huolella lukea jokaisen cv:tä, hakemusta ja liitteitä (opintosuoritusotteita yms.) läpi ja tehdä syvällistä analyysia hakijoista. Hakemuksen tulee siis olla lyhyt, selkeä ja ytimekäs.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa artikkelissa mainitaan kohdassa "CV:stä ei ilmene, mitä hakija on aikaisemmin tehnyt" että työtehtäviä pitäisi selostaa tarkemmin niin, että rekrytoija ymmärtäisi mitä on aikaisemmin tehnyt.
Jos kuitenkin kyseiset työtehtävät ei liity sitten millään tavalla siihen, mitä on hakemassa, niin kannattaako niitä alkaa selostamaan. Jos olisin esim. aikaisemmin toiminut roskakuskina ja nyt hakisin teknologiayrityksen toimitusjohtaksi niin onko parempi laittaa
a) Jäteauton kuljettaja, Jäte Oy 1/2010-1/2015, jäteautonkuljettajan työtehtävät.
b) Jäteauton kuljettaja, Jäte Oy 1/2010-1/2015. Työtehtäviini kuului jäteauton kuljettaminen etukäteen määritellyn ajoreitin perusteella eri asiakkaiden jäteastioiden välittömään läheisyyteen, jäteasioiden siirtäminen jätekatoksesta autolle ja niiden tyhjentäminen jonka jälkeen siirsin astiat takaisin paikoilleen.
Ap
Sanoisin, että 1 lause riittää tuollaisissa yksinkertaisimmissa töissä. Toi b menee överiksi, liian yksityiskohtainen selitys simppeliin asiaan. Tässä esimerkissä ehdottomasti a vaihtoehto siis parempi.
Ap:lla on omituinen asenne, koko ajan vänkäämässä vastaan. Usko nyt jo, että sinä et tiedä hyvän hakemuksen tekemisestä yhtään mitään. Ja se ei ole mikään häpeä. Mutta se on häpeä, että ei suostu hyväksymään sitä, että itse ei osaa ja kuunnella muiden neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanoisin, että 1 lause riittää tuollaisissa yksinkertaisimmissa töissä. Toi b menee överiksi, liian yksityiskohtainen selitys simppeliin asiaan. Tässä esimerkissä ehdottomasti a vaihtoehto siis parempi.
Totta. A on paljon parempi. Mutta jos työhön on liittynyt esimerkiksi asiakkaiden tapaamista tai uuden työntekijän perehdyttämistä, kannattaa sekin mainita. Pitää osata tuoda kaikki positiivinen ja hyödyllinen esille, mutta jättää turhat yksityiskohtat pois.
....
Luovutan.
Tosi hyvä hakemus, laita vaan menemään just sellaisena kuin on.