Onko tällainen hyvä työhakemus
Olen (paikkakunnalta X) kolmannen vuoden (alan X) opiskelija (X oppilaitoksesta) ja olen kiinnostunut tarjoamastanne (X työpaikasta).
Lukuvuoden loppuessa olen suorittanut (X opintopistettä). Olen aikaisemmin opiskellut (X tutkinnon) (X oppilaitoksessa).
Olen menestynyt opinnoissani. Harrastan (asiaa X) jonka johdosta olen oppinut (X taitoja).
Onko ylläoleva hyvä vapaa työhakemus lähetettäväksi eri yrityksiin jos etsin työtä ensi kesäksi? Tietysti täytän nuo X kohdat omilla tiedoillani.
Kommentit (83)
Itse ainakin opiskelijana korostin, että mitä osaan, olen tehnyt (oli käytännön harjoittelua) ja olen oppinut siellä koulussa, en kertonut keskiarvoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä.
Sun pitää aloittaa hakemus kertomalla, että MIKSI haet kyseistä paikkaa. Näytä motivaatio ja into!
Siis esim. näin?
Olen (paikkakunnalta X) kolmannen vuoden (alan X) opiskelija (X oppilaitoksesta) ja olen kiinnostunut tarjoamastanne (X työpaikasta), koska haluan saada ensi kesäksi hyvän työpaikan.
Ei.
Haen tätä paikkaa, koska se on juuri mitä haluan; monipuolisia asiakaspalvelutehtäviä mielenkiintoisella toimialalla.
Taaaai jtn:
Hain tätä paikkaa, koska se antaa minulle mahdollisuuden kehittää taitojani ja hyödyntää osaamistani.
Tai miksi nyt ylipäätään se työ kiinnostaa? Kiva firma, hyvät tehtävät, vastaa kokemusta/mitä haluat oppia?
No rehellisesti sanottuna juuri tuo mihin olin laittamassa kiinnostaisi kun se ehkä olisi oman alan työtä ja yrityksen toimipiste lähellä asuinpaikkaani (minulla ei ole autoa joten kulkeminen jonnekin hevonkuuseen on vaikeaa).
Mutta tuotahan siihen ei voi kirjoittaa tietysti. En edes tiedä mitä se työ oikeasti pitäisi sisällään kun se on vain ilmoitettu tyyliin "haemme työntekijöitä X alan tehtäviin" (siis ei sanatarkasti noin tietenkään mutta tuohon tyyliin).
Olen ansioluettelon puolelle selvittänyt kaksi sivua erilaisia osaamisia ja muita, joten tarvitseeko niitä erikseen vielä hakemuksessa kertoa? Ja jos lisään opintorekisteriotteen liitteeksi niin rekrytoija näkee mitä kursseja olen opiskellut ja miten hyvin on mennyt (siis on mennyt hyvin).
Ap
Siinä se ongelma on, eli ota sieltä ansioluettelosta pois ne ihan turhat osaamiset ja laita sinne vain keskeisimmät. Sitten työhakemuksen puolella käytät noita osaamisia ja perustelet niillä miksi juuri nuo taidot tekevät sinusta hyvän ehdokkaan juuri tuohon työpaikkaan. Äläkä laita sitä opintorekisteriotetta, se ei kuulu työhakemukseen. Voit toki kirjoittaa, että "opinnoissani olen menestynyt hyvin erityisesti xxx saralla", oli se sarasi sitten kakkutursotus tai lääkehoito tai excel-taulukointi, jos niistä on oletettavasti etua hakemassasi työssä. Opintorekisteriotteen voit ottaa mukaan jos saat kutsun työhaastatteluun.
Äläkä selitä ettet tiedä mitä työ oikeasti pitää sisällään. Pistä paperille ne mitä ainakin tulee mieleen, esim. jos haetaan "kahvilatyöntekijää", niin siitä voi päätellä että kahvinkeitto, puhtaanapito, mättöjen esille laitto, asiakaspalvelu ja kassakoneen käyttö sisältyvät työtehtäviin. Jos et ihan oikeasti tiedä/keksi mitä hakemassasi työpaikassa tehdään, niin jätä hakematta (et kuulu sinne) tai soita ko. lafkaan ja kysele tarkennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Aloita tosiaan sillä, miksi haet juuri tätä paikkaa. Hyvä peruste on se, että haluat kokemusta alalta x.
Tuo lause "olen menestynyt opinnoissani" on täysin turha, jos et kerro, miten olet menestynyt opinnoissasi. Paljon parempi on esim: "Olen menestynyt opinnoissani: olen suorittanut kaikki kurssit malliohjelman mukaisesti, ja keskiarvoni on 4,2/5."
Liitän mukaan opintorekisteriotteen mistä näkyy kaikki kurssit ja numerot mitä olen opiskellut, joten rekrytoija voi siitä katsoa. Pitääkö siihen viitata vielä erikseen hakemustekstissä vai riittääkö jos sen määrittelee "Liitteet" kohdassa.
Ap
On ihan hyvä yleishakemus. Käytä selkeää kieltä, eikä mitään ylimäätäisiä kohteliaisuuksia. Ikä. Paikkakunta, hlötiedot, ensiapukortit jne mukaan niin rekryn ei tarvitse arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Olen (paikkakunnalta X) kolmannen vuoden (alan X) opiskelija (X oppilaitoksesta) ja olen kiinnostunut tarjoamastanne (X työpaikasta).
Lukuvuoden loppuessa olen suorittanut (X opintopistettä). Olen aikaisemmin opiskellut (X tutkinnon) (X oppilaitoksessa).
Olen menestynyt opinnoissani. Harrastan (asiaa X) jonka johdosta olen oppinut (X taitoja).
Onko ylläoleva hyvä vapaa työhakemus lähetettäväksi eri yrityksiin jos etsin työtä ensi kesäksi? Tietysti täytän nuo X kohdat omilla tiedoillani.
Ainakin tuon voi ottaa pois, että miltä paikkakunnalta olet, koska se ei ole oleellista. Lisäksi suoritettujen opintopisteiden määrää on turha kertoa.
Kerro hakemuksessa tarkemmin osaamisestasi. Eli jos opiskelusi liippaavat haettavan työn alaa, niin opinnoissa oppimistasi asioista tai sitten harrastuksestasi (jos se oli siis sellainen, että siitä voisi olla hyötyä tässä työssä). Varmaan olet ollut jossain aiemmin töissäkin, jos kerran olet jo opiskeluikäinen, joten kertoisin aiemmista töistäni oppimistani taidoista.
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä yleishakemus. Käytä selkeää kieltä, eikä mitään ylimäätäisiä kohteliaisuuksia. Ikä. Paikkakunta, hlötiedot, ensiapukortit jne mukaan niin rekryn ei tarvitse arvailla.
Ja kannattaa laittaa koko cv ekasta työpaikasta lähtien. Rekry haluaa nöhdä mitä on tehnyt nuorempana. Esim mainosten jako 15 vuotiaana osoittaa ahkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita tosiaan sillä, miksi haet juuri tätä paikkaa. Hyvä peruste on se, että haluat kokemusta alalta x.
Tuo lause "olen menestynyt opinnoissani" on täysin turha, jos et kerro, miten olet menestynyt opinnoissasi. Paljon parempi on esim: "Olen menestynyt opinnoissani: olen suorittanut kaikki kurssit malliohjelman mukaisesti, ja keskiarvoni on 4,2/5."
Liitän mukaan opintorekisteriotteen mistä näkyy kaikki kurssit ja numerot mitä olen opiskellut, joten rekrytoija voi siitä katsoa. Pitääkö siihen viitata vielä erikseen hakemustekstissä vai riittääkö jos sen määrittelee "Liitteet" kohdassa.
Ap
Hei EIII!
Älä oikeasti, älä missään nimessä laita mitään liitteitä ELLEI NIITÄ PYYDETÄ.
Hakemus ja CV pelkästään. Ihan oikeasti. Ketään kiinnosta sun kurssit jos niitä ei erikseen kysytä. Mä toivon, että provoilet.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Ei.
Hlötiedot ynnä muut mitä mainitset laitetaan ansioluetteloon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikista tärkein asia on kertoa, mitä sellaista osaat, josta olisi työnantajalle hyötyä. Tuo hakemuksesi on ihan ok, jos haet palkatonta opintoihin liittyvää harjoittelupaikkaa, mutta jos mielit saada palkkaakin, niin jotain hyötyähän sinusta pitäisi työnantajallekin olla.
No ihan palkallista tietysti olen ajatellut ja sitten hyväksilukea sen harjoitteluksi jos saan oman alan työpaikan. Pitäisi onnistua kirjoittamalla raportti työpaikasta ja siitä mitä on tehnyt.
Ongelma on siinä että en tiedä mistä työnantajalle olisi hyötyä ja minulla on vain täysin väärän alan työkokemusta koska olen vaihtanut alaa AMKssa ja aikaisemmilla opinnoilla ja työkokemuksilla mitkä nekin on eri aloilta keskenään voi ns. pyyhkiä persettä ja kaksi viimeistä vuotta CVssä on tyhjiä :/
Ainoa mistä voin mainita on eräät koulun laboratoriossa tehdyt "käytännön hommat" ja sen osaamisen olen eritellyt tarkasti ansioluettelossa.
Olen aikaisempina vuosina yrittänyt kehittää jotain esim. "Olen opiskellut kurssit X joten minulle on kertynyt taitoja kyseisistä asioista" mutta ei ole auttanut ja kuulostaa ihan hölmöltä itsekin lukiessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä.
Sun pitää aloittaa hakemus kertomalla, että MIKSI haet kyseistä paikkaa. Näytä motivaatio ja into!
Siis esim. näin?
Olen (paikkakunnalta X) kolmannen vuoden (alan X) opiskelija (X oppilaitoksesta) ja olen kiinnostunut tarjoamastanne (X työpaikasta), koska haluan saada ensi kesäksi hyvän työpaikan.
Ei.
Haen tätä paikkaa, koska se on juuri mitä haluan; monipuolisia asiakaspalvelutehtäviä mielenkiintoisella toimialalla.
Taaaai jtn:
Hain tätä paikkaa, koska se antaa minulle mahdollisuuden kehittää taitojani ja hyödyntää osaamistani.
Tai miksi nyt ylipäätään se työ kiinnostaa? Kiva firma, hyvät tehtävät, vastaa kokemusta/mitä haluat oppia?
Lol, nuohan ovat aivan yhtä tyhjänpäiväistä sanahelinää kuin aloittajan provossa (?).
Ei ole provo. En ole aikaisempina vuosina päässyt edes haastatteluun vaikka olen laittanut parikymmentä hakemusta joten nyt ajattelin että jos vika on siinä kun en ymmärrä miten suurin osa kurssikavereista on päässyt töihin (tai sitten ne valehtelevat).
Ap
No en ihmettele, ettet ole päässyt. Mutta hyvä, kun heräsit nyt ajattelemaan asiaa! Mene tutustumaan työnhakusivustoihin, niiltä löytyy todella paljon vinkkejä työnhakuun ja hyvän hakemuksen laatimiseen. Laita ihan googleen hyvä työhakemus jne. niin löydät sivustoja.
Kaikki työnantajat tunnistavat ns. massahakemuksen. Se menee roskapostiin heti.
Sinun pitää kertoa työantajalle, miksi olet kiinnostunut juuri tästä tarjolla olevasta työpaikasta ja miksi uskot olevasi tarjotussa työssä hyvä. Jos sinua ei oikeasti kiinnosta, mihin tarjoudut töihin, voit olla varma, ettei työnantaja ole kiinnostunut maksamaan sinulle mistä tahansa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikista tärkein asia on kertoa, mitä sellaista osaat, josta olisi työnantajalle hyötyä. Tuo hakemuksesi on ihan ok, jos haet palkatonta opintoihin liittyvää harjoittelupaikkaa, mutta jos mielit saada palkkaakin, niin jotain hyötyähän sinusta pitäisi työnantajallekin olla.
No ihan palkallista tietysti olen ajatellut ja sitten hyväksilukea sen harjoitteluksi jos saan oman alan työpaikan. Pitäisi onnistua kirjoittamalla raportti työpaikasta ja siitä mitä on tehnyt.
Ongelma on siinä että en tiedä mistä työnantajalle olisi hyötyä ja minulla on vain täysin väärän alan työkokemusta koska olen vaihtanut alaa AMKssa ja aikaisemmilla opinnoilla ja työkokemuksilla mitkä nekin on eri aloilta keskenään voi ns. pyyhkiä persettä ja kaksi viimeistä vuotta CVssä on tyhjiä :/
Ainoa mistä voin mainita on eräät koulun laboratoriossa tehdyt "käytännön hommat" ja sen osaamisen olen eritellyt tarkasti ansioluettelossa.
Olen aikaisempina vuosina yrittänyt kehittää jotain esim. "Olen opiskellut kurssit X joten minulle on kertynyt taitoja kyseisistä asioista" mutta ei ole auttanut ja kuulostaa ihan hölmöltä itsekin lukiessa.
Ap
Kysy koulussa uravalmentajalta/opolta, että mitä alalla arvostetaan? Koulukavareilta?
Kehittele tota. Opintojeni myötä olen saanut, kokonaiskuvan siitä, mikä X on tärkeää. Kursseillani olen oppinut käytännön taitoja plää plää. Osaan jotain, koska kurssit.
Työstä sitä osaa kunnolla.
Esim. itse opiskelin mainontaa ja viestintää. Selostin ekoja alan töitä hakiessa korostin, että perusteet ja teoriat hallussa, mutta olen oikeasti ollut tekemässä viesintäsuunnitelmaa, järjestämässä tapahtumia ja tehnyt someviestintää. Revin kaiken pienenkin kokemuksen siihen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä.
Siis esim. näin?
Ei.
Taaaai jtn:
No rehellisesti sanottuna juuri tuo mihin olin laittamassa kiinnostaisi kun se ehkä olisi oman alan työtä ja yrityksen toimipiste lähellä asuinpaikkaani (minulla ei ole autoa joten kulkeminen jonnekin hevonkuuseen on vaikeaa).
Mutta tuotahan siihen ei voi kirjoittaa tietysti. Ap
Miksi ihmeessä tätä rehellisyyttä pitäisi välttää? Koita ajatella asiaa niin että olet se joka ottaa hakemuksia vastaan. Mikä vakuuttaisi sinut? Elä takerru kuluneisiin fraaseihin tai yli-imeliin kehuihin. Suomalaisessa kulttuurissa elävänä tiedät mikä on kohtuullinen määrä itsekehua. Mutta alkuperäisessä viestissäsi ei ollut mitään mikä erottuisi joukosta. Jos hakemuksia lähetään niin paljon että et voi erottua joukosta, niin todennäköisesti hukkaat aikaasi.
Koeta kertoa mitä hyötyä susta on firmalle joka sut palkkaa
Siis jos kerran haet ekaa kertaa alan hommiin niin korosta myös sitä, että osaamista löytyy, mutta haluat kehittyä ja päästä kunnolla hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä.
Siis esim. näin?
Ei.
Taaaai jtn:
Mutta tuotahan siihen ei voi kirjoittaa tietysti. En edes tiedä mitä se työ oikeasti pitäisi sisällään kun se on vain ilmoitettu tyyliin "haemme työntekijöitä X alan tehtäviin" (siis ei sanatarkasti noin tietenkään mutta tuohon tyyliin).
Olen ansioluettelon puolelle selvittänyt kaksi sivua erilaisia osaamisia ja muita, joten tarvitseeko niitä erikseen vielä hakemuksessa kertoa? Ja jos lisään opintorekisteriotteen liitteeksi niin rekrytoija näkee mitä kursseja olen opiskellut ja miten hyvin on mennyt (siis on mennyt hyvin).
Ap
Siinä se ongelma on, eli ota sieltä ansioluettelosta pois ne ihan turhat osaamiset ja laita sinne vain keskeisimmät. Sitten työhakemuksen puolella käytät noita osaamisia ja perustelet niillä miksi juuri nuo taidot tekevät sinusta hyvän ehdokkaan juuri tuohon työpaikkaan. Äläkä laita sitä opintorekisteriotetta, se ei kuulu työhakemukseen. Voit toki kirjoittaa, että "opinnoissani olen menestynyt hyvin erityisesti xxx saralla", oli se sarasi sitten kakkutursotus tai lääkehoito tai excel-taulukointi, jos niistä on oletettavasti etua hakemassasi työssä. Opintorekisteriotteen voit ottaa mukaan jos saat kutsun työhaastatteluun.
Äläkä selitä ettet tiedä mitä työ oikeasti pitää sisällään. Pistä paperille ne mitä ainakin tulee mieleen, esim. jos haetaan "kahvilatyöntekijää", niin siitä voi päätellä että kahvinkeitto, puhtaanapito, mättöjen esille laitto, asiakaspalvelu ja kassakoneen käyttö sisältyvät työtehtäviin. Jos et ihan oikeasti tiedä/keksi mitä hakemassasi työpaikassa tehdään, niin jätä hakematta (et kuulu sinne) tai soita ko. lafkaan ja kysele tarkennuksia.
Suurin osa niistä ansioluettelon osaamisista on yleisluontoista harrastuksen kautta tullutta osaamista, joka ei varsinaisesti suoraan kohdistu hakemiini työpaikkoihin mutta siitä on kuitenkin hyötyä niissä.
Onko opintorekisteriotteesta haittaa työnhaussa, jos sen laittaa vaikka sitä ei pyydetä? Minulla on hyvät numerot (suurin osa 4 ja 5) joten olen ollut uskossa että rekrytoija katsoisi siitä ja toteaisi että olen suhteellisen hyvä ja voisi parantaa haastatteluunpääsemismahdollisuuksia.
Tuosta työpaikasta ilmoitetaan että "XXXX-harjoittelijahaku, X-ala" ja sitten on vain yleisluontoista että "osallistut siihen ja siihen jne" ei mitään varsinaista että MITÄ työ pitää sisällään, esim. ei juuri että "tulisit työskentelemään kahvinkeittäjänä" vaan että "tulisit työskentelemään ravintola-alalla" tms, ei saa mitään irti että mitä minä siellä tekisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kannattaa laittaa koko cv ekasta työpaikasta lähtien. Rekry haluaa nöhdä mitä on tehnyt nuorempana. Esim mainosten jako 15 vuotiaana osoittaa ahkeruutta.
Joo, olen laittanut ansioluetteloon kaikki peruskoulun TET jaksoista lähtien. Noita ensiapu ym. kortteja en ole eritellyt muualla paitsi mahdollisissa nettihakulomakkeissa joissa niitä erikseen kysytään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen laittanut ansioluetteloon kaikki peruskoulun TET jaksoista lähtien. Noita ensiapu ym. kortteja en ole eritellyt muualla paitsi mahdollisissa nettihakulomakkeissa joissa niitä erikseen kysytään.
Ap
Ookkonää trolli vai muuten vain dorka, kun et ymmärrä mitä sinulle sanotaan?