Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minulle ura ei ole niin tärkeä etteikö lastenhankinta menisi sen edelle"

Vierailija
05.02.2017 |

No ei varmaan, jos koulua on käyty korkeintaan sinne 18-vuotiaaksi juuri ja juuri rimaa hipoen. Itse opiskelin itselleni hyvän keskiarvon yläasteella, jotta pystyin hakemaan toisella paikkakunnalla olleeseen "eliittilukioon". Tein illat töitä, että pystyin maksamaan kirjat jne. (vanhemmilla ei ollut rahaa). Taso oli kova, ja tein paljon töitä.

Tämän jälkeen lähdin vuodeksi ulkomaille kielitaitoa kerryttämään ja tekemään hanttihommia. Luin samalla yliopiston pääsykokeisiin. Alalle, jonne on erittäin vaikea päästä. En päässyt ensi yrittämällä, mutta seuraavalla kyllä.
Opiskelin 6 vuotta, yksi vaihto-oppilasvuosi välissä. Olen tehnyt samalla töitä, ja en koe, että minulla olisi ollut mitään varsinaista vapaa-aikaa sitten 20v synttäreiden. Nyt olen "päässyt työelämään", eli kilpailen alipalkatuista ylivaativista pätkätöistä.

Jos ylläoleva tarina saisi jonkun ymmärtämään, miksi monelle se ura on aika tärkeä; sen eteen on pahimmallaan tehty rankasti hommia toista vuosikymmentä. Mielummin jätän lapsen tekemättä, kuin teen sen tilanteessa, joka todennäköisesti heittäisi tähänastisen elämäni rännistä alas. Jos saan vakipaikan, teen vähintään 3 vuotta töitä ennen mitään lapsisuunnitelmia, koska muuten en saa kerrytettyä mitään tietoa työpaikasta, johon pitäisi palata, eikä se ole työnantajallekaan reilua pamahtaa paksuksi heti.

Ja ne, joilla on sama tarina mutta silti pitää uraansa yhdentekevänä niin ihmettelen kyllä että menit ja tuhlasit veronmaksajien rahoja korkeakoulutukseen satoja tuhansia euroja jäädäksesi kotiin. Mikä se koulutus sinulle oikein oli, egotrippi?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän Ohis, mutta mua aina ihmetyttää ihmiset jotka ylpeilee sillä ettei "heillä ole vapaa-aikaa ollut vuosiin ja niin vaan painetaan eteenpäin, te ette sitä ymmärrä kun pääsette niin helpolla!" :D onko tuo nyt sitä elämää mitä haluat elää..? Sinäkin voisit nauttia elämästä ja päästä helpolla, mutta valitsit toisin. En kunnioita sinua yhtään enempää.

Voi herranjestas! Ei tarvitse :D !!! Elän omatuntoni mukaista elämää, ei kai kukaan muuta voi? Se ei varmasti ole parasta mahdollista, enkä varsinkaan tyrkytä sitä muille. Mutta itse mun on täytynyt tää käydä, koska kaikki muu olisi tehnyt mut onnelliseksi.

Yritän selittää että MIKSI. MIKSI näin on. Ei mitään aikomusta väittää että olen parempi tai järkevämpi tai että muut kaltaiseni olisivat. Voin olla maailman typerin idiootti, mutta se ei tätä syy-seuraussuhdetta muuta.

Miksi sua sitten ärsyttää se että jollekkin se ura ei ole niin tärkeä kuin lapset?

Vierailija
22/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän Ohis, mutta mua aina ihmetyttää ihmiset jotka ylpeilee sillä ettei "heillä ole vapaa-aikaa ollut vuosiin ja niin vaan painetaan eteenpäin, te ette sitä ymmärrä kun pääsette niin helpolla!" :D onko tuo nyt sitä elämää mitä haluat elää..? Sinäkin voisit nauttia elämästä ja päästä helpolla, mutta valitsit toisin. En kunnioita sinua yhtään enempää.

Voi herranjestas! Ei tarvitse :D !!! Elän omatuntoni mukaista elämää, ei kai kukaan muuta voi? Se ei varmasti ole parasta mahdollista, enkä varsinkaan tyrkytä sitä muille. Mutta itse mun on täytynyt tää käydä, koska kaikki muu olisi tehnyt mut onnelliseksi.

Yritän selittää että MIKSI. MIKSI näin on. Ei mitään aikomusta väittää että olen parempi tai järkevämpi tai että muut kaltaiseni olisivat. Voin olla maailman typerin idiootti, mutta se ei tätä syy-seuraussuhdetta muuta.

Hah freudilainen: onnettomaksi, siis. Lisäisin että ei mun mielestä parhaat elämässä tule useinkaan kovin helpolla... Ainakaan ne mitä olen itse tavoitellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin riskin ja hankin kaksi lasta ilman vakituista työtä. Olen tehnyt lujasti töitä sekä ennen lapsia että heidät saatuani. En koe, että kaikki nähty vaiva ja maisterin tutkinto olisi mennyt kankkulan kaivoon lasten takia. 

Nyt 38-vuotiaana sain elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan. Jos olisin odottanut vakituista työtä, olisi saattanut tulla melkoinen kiire lasten hankinnan kanssa. Minulla on muutama ystävä, jotka ovat havahtuneet neljänkympin kynnyksellä siihen, että lasten aika olisi nyt jos koskaan. Yksi heistä sai juuri vuoden yrityksen jälkeen keskenmenon. Aiheuttaa sekin aika paljon stressiä. 

Vierailija
24/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sua sitten ärsyttää se että jollekkin se ura ei ole niin tärkeä kuin lapset?

Jos uraa ei edes ole, niin silloin voi niin sanoa. Jos on turvattu työ, niin sitten voi saada molemmat ja sanoa, että ei se ura oo tärkee. Veikkaan että olis eri mieltä, jos olisi minun tilanteessani. Ja jos sitten kouluttautuu korkealle, eikä ole aikomustakaan hyödyntää sitä, niin onhan se ihan uskomattoman kallis piikki yhteiskunnalle; et tuota veroina koulutuksesi hintaa ja vielä veit paikan joltain, joka niin olisi tehnyt.

Ei sen kummosempia ärsytyksen aiheita. Ja meinaatko että tuo otsikon lause on pelkästä hyvyydestä syntynyt? Onhan se sellainen "oon sua niin paljon parempi ihminen" lausahdus, että musta sitä kärsii ainakin tän verran kritisoida.

Vierailija
25/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve! Mä valmistuin vuosi ennen tavoiteaikaa yliopistosta. Voit ap olettaa, että rehkin paljon ;) mutta arvaappas mitä, tuo asia on mulle toissijainen, koska olen myös äiti. Se on vaan niin, että tässä elämässä voi saada sekä lapsen että käydä koulut ja lisäksi saada töitä ja sen uran, jos vaan haluaa.

Vierailija
26/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä, se että kouluttautuu ja hankkii lapsia ennen vakituista työtä, ei tarkoita ettei koulutusta ole aikomustakaan hyödyntää. Monet ihmiset vain nyt osaavat laskea, ettei se osaaminen mihinkään katoa lasten myötä ja aina on mahdollista saada töitä myös äitiysloman jälkeen.

Olet todella mustavalkoinen, tämä asia tuntuu olevan joko tai. Joko odottaa vakituista työtä ennen lapsia tai ei aio koskaan hyödyntää koulutustaan. Eivät ne ole ainoat vaihtoehdot. Tämä ei tunnu tajuntaasi mahtuvan.

Olet vielä nuori, joten ehkä jyrkkä asenteesi vähän muuttuu iän myötä kun huomaat, etteivät asiat ole mustavalkoisia. 

Vierailija
27/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin riskin ja hankin kaksi lasta ilman vakituista työtä. Olen tehnyt lujasti töitä sekä ennen lapsia että heidät saatuani. En koe, että kaikki nähty vaiva ja maisterin tutkinto olisi mennyt kankkulan kaivoon lasten takia. 

Nyt 38-vuotiaana sain elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan. Jos olisin odottanut vakituista työtä, olisi saattanut tulla melkoinen kiire lasten hankinnan kanssa. Minulla on muutama ystävä, jotka ovat havahtuneet neljänkympin kynnyksellä siihen, että lasten aika olisi nyt jos koskaan. Yksi heistä sai juuri vuoden yrityksen jälkeen keskenmenon. Aiheuttaa sekin aika paljon stressiä. 

kyllä, tämä juuri. Ja itse en koe että tarinasi houkuttelee tekemään lapsia yhtään sen enempää, kuin aikasemmin. Sanoit itsekin, että riski oli. Mielestäni vain alleviivaa vaikean tilanteen, jolle pitäisi tehdä muutakin kuin kertoa vaikeassa tilanteessa olevalle, että ota riski. En aio ottaa. Jään sitten lapsettomaksi, kuten monet muutkin. Tai vain yksi lapsi useamman sijaan.

Kaikki tajuaa että lapsia on vaikea saada myöhään, tämä tuli just aikaisemmin ketjussa sanottua että "massat" yksinkertaistaa lapsettomuuden joksikin epärealistiseksi uskoksi että myöhemminkin voi saada lapsia. Ja että kun kertoo miten ne sitten helpommin menee kesken saa meiät innolla jakaantumaan. Ei saa, katkeroittaa kun isompaa kuvaa ei tunnuta ymmärtävän ja entistä enemmän loppuu usko tulevaisuuteen.

Vierailija
28/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hyvä, se että kouluttautuu ja hankkii lapsia ennen vakituista työtä, ei tarkoita ettei koulutusta ole aikomustakaan hyödyntää. Monet ihmiset vain nyt osaavat laskea, ettei se osaaminen mihinkään katoa lasten myötä ja aina on mahdollista saada töitä myös äitiysloman jälkeen.

Olet todella mustavalkoinen, tämä asia tuntuu olevan joko tai. Joko odottaa vakituista työtä ennen lapsia tai ei aio koskaan hyödyntää koulutustaan. Eivät ne ole ainoat vaihtoehdot. Tämä ei tunnu tajuntaasi mahtuvan.

Olet vielä nuori, joten ehkä jyrkkä asenteesi vähän muuttuu iän myötä kun huomaat, etteivät asiat ole mustavalkoisia. 

30 vuotiaana on kiva kuulla itsensä nuoreksi, kiitos :) juu, lähes neljän vuoden pötkätyöputken ja samalta alalta vaömistuneiden puolituttuäitien työttömyyttä katsellessani en oikein jaksa uskoa, että kukaan minua(kaan) palkkaisi kokemattomana 30 jotain vuotiaana, kun nuoria vastavalmistuneita ilman lapsia on tarjolla.

Tervetuloa nykyaikaan, se ei tosiaan ole mustavalkoinen (suomifilmi, jossa töitä ja aurinkoa riittää) ;)

Vierailija
29/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotiashan on nuori. Se, ettet pidä itseäsi nuorena juuri kertoo, ettei ole oikein perspektiiviä asioihin. Tavoite-eläkeikäsi on melkein 40 vuoden päässä. 

Vierailija
30/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve! Mä valmistuin vuosi ennen tavoiteaikaa yliopistosta. Voit ap olettaa, että rehkin paljon ;) mutta arvaappas mitä, tuo asia on mulle toissijainen, koska olen myös äiti. Se on vaan niin, että tässä elämässä voi saada sekä lapsen että käydä koulut ja lisäksi saada töitä ja sen uran, jos vaan haluaa.

Olet siis samanlainen kuin minä. Minun pitäisi vielä saada töitä, niin voisin minäkin alkaa työttömille lapsettomille jeesustelemaan, kuinka kaiken voi saada ja ei se ura ole tärkeä.

Toistaiseksi minun pitää kuitenkin elää tätä todellisuutta.

Vierailija
31/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on töitä, ap. Et ole työtön. Lisäksi sinulla on monta vuotta työkokemusta omalta alaltasi. Hanki kontakteja, verkostoidu ja pidä aina silmät auki parempien työmahdollisuuksien varalta. 

Vierailija
32/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yli 40v on suloisen tietämättömiä miten köyhästi nyky 30v koulutetut elää. Ensimmäinen sukupolvi, joka kokonaisuudessaan köyhempi kuin vanhempansa.

Harmi kun asiaa ei ymmärretä asiana, vaan yritetään kertoa kuinka nuoret on vaan tyhmiä kun eivät lisäänny pelko perseessä. Mitä se auttaa? Nuoret on edelleen pelko perseessä. Pitäskö tehdä muuta kuin vähätellä ja mitätöidä?

Musta kuulostaa et kaikki muut tässä nyt yrittää olla niin paljon parempia.

Vierailija
33/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uraa ei edes ole, niin silloin voi niin sanoa. Jos on turvattu työ, niin sitten voi saada molemmat ja sanoa, että ei se ura oo tärkee. Veikkaan että olis eri mieltä, jos olisi minun tilanteessani. Ja jos sitten kouluttautuu korkealle, eikä ole aikomustakaan hyödyntää sitä, niin onhan se ihan uskomattoman kallis piikki yhteiskunnalle; et tuota veroina koulutuksesi hintaa ja vielä veit paikan joltain, joka niin olisi tehnyt.

Ei sen kummosempia ärsytyksen aiheita. Ja meinaatko että tuo otsikon lause on pelkästä hyvyydestä syntynyt? Onhan se sellainen "oon sua niin paljon parempi ihminen" lausahdus, että musta sitä kärsii ainakin tän verran kritisoida.

Minusta se on vaan mielipide. Lapset ovat tärkeämpiä hänelle kuin ura. En ymmärrä miksi siitä ärsyyntyä, ellet koe että itse olisit parempi kun sinulla on se ura tai että ansaitset jotain erityistä kiitosta, kun olet sen uran rakentanut. Ja näinhän sanoit ettei asia ole.

Vierailija
34/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on töitä, ap. Et ole työtön. Lisäksi sinulla on monta vuotta työkokemusta omalta alaltasi. Hanki kontakteja, verkostoidu ja pidä aina silmät auki parempien työmahdollisuuksien varalta. 

LOL olipas nyt niin timanttisia neuvoja että yksikään ei oo siis KOSKAAN kuullut!!!

-eri

Vierailija
35/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallenna tämä keskustelu, ap. Katso 10 vuoden päästä, toimitko kuten nyt julistat ja ajatteletko samoin kuin nyt.

Vierailija
36/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin ihmisistä, joilla ei ole varsinaisesti ollut mitään suurempaa projektia tietyn ammatin saamiseen (koulutukset hankittu alle parikymppisinä) tai niistä, jotka jää kotiäidiksi vaikka on maisterin paperit.

Okei, aloituksessa tosiaan osoitit halveksivasi niitä, joilla on maisterin paperit, muttei kaltaistasi halua pinnistää ja ponnistaa vain ehkä joskus saadakseen "uran".

Pidätkö itse asiassa sellaisia naisia parempina, jotka jäävät heti peruskoulusta kotiin makailemaan?

Vierailija
37/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on vaan mielipide. Lapset ovat tärkeämpiä hänelle kuin ura. En ymmärrä miksi siitä ärsyyntyä, ellet koe että itse olisit parempi kun sinulla on se ura tai että ansaitset jotain erityistä kiitosta, kun olet sen uran rakentanut. Ja näinhän sanoit ettei asia ole.

Itse olen lukenut tuon urakommentin vain, kun joku on sanonut lapsettomuuden syyksi työt/opiskelut. Sitten joku on tullut itseään korostamaan ko. kommentilla, joka mielestäni kertoo joko jonkinlaisesta idiotismista tai puuttesta käsittää sitä työmäärää, jota uran eteen on tehty. Tätä mahdollista tietoaukkoa yritin täyttää. Monesti tällaiset kommentit on vaan juuri tietämättömyyttä, ja sen vähentäminen lisää mahdollisuutta keskustella itse asiasta.

Tulin kyllä tämän ketjun aikana siihen tulokseen, että ei kenelläkään ole mitään halua ymmärtää tätä asiaa. Kunhan pääsee sanomaan, että kaltaiseni ovat nuoria, tyhmiä, väärässä ja ei ole oikein näin kokea.

Selvä juttu. Ei vaan muuta itse asiaa mitenkään.

Vierailija
38/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä kukaan kiistä työmäärää, mitä uran eteen tehdään. Sinä vain itse et osoita ymmärrystä sitä kohtaan, että joku voi tehdä töitä uran eteen ja hankkia siitä huolimatta ne lapset epävarmassakin työtilanteessa. Se ei vähennä tehdyn työn määrää tai arvoa. 

Olet toistuvasti paheksunut sitä, että joku "ei aio hyödyntää kallista koulutustaan" vaihtoehtona lapsettomuudelle. Eikö tuo ole aikamoista leimaamista?

Vierailija
39/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä kukaan kiistä työmäärää, mitä uran eteen tehdään. Sinä vain itse et osoita ymmärrystä sitä kohtaan, että joku voi tehdä töitä uran eteen ja hankkia siitä huolimatta ne lapset epävarmassakin työtilanteessa. Se ei vähennä tehdyn työn määrää tai arvoa. 

Olet toistuvasti paheksunut sitä, että joku "ei aio hyödyntää kallista koulutustaan" vaihtoehtona lapsettomuudelle. Eikö tuo ole aikamoista leimaamista?

Ohis mut ap sano miksei hän oo tehnynnä niitä jälkikasvujaan, ei sitä etteikö joku muu sitte tekiski. Kauhia kiukku ja asian levittämine jokskin yleistykseksi. Rauhottukaa äiteet, herkkiä ihmisiä ootte juu... :O

Vierailija
40/71 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä mainio paikka ettiä koululaisille esimerkkejä luetun ymmärtämisestä.

Ja kuinka ne väärät lähtöoletukset ei tunnu enää korjaantuvan sen jälkeen kun ovat syntyneet, vaikka oikaisujakin tehdään....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän