Syntyvyys on romahtanut: "Tätä vauhtia viimeinen suomalainen syntyy vuonna 2067"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702052200065464_uu.shtml
Jos syntyvyys putoaa nykyistä vauhtia, niin 50 vuoden päästä saavutetaan syntyvyydessä nollapiste. Te vapaaehtoisesti lapsettomat: tajuatteko, että olette ajamassa toiminnallanne suomalaiset sukupuuttoon?
Alkakaa jo ottaa vastuuta elämästänne ja yhteisestä yhteiskunnasta ja tehkää jo niitä lapsia!
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen isänmaallinen, on surullista jos suomalaiset kuolevat sukupuuttoon. Suomalaisten korvaaminen maahanmuuttajilla ei ole mikään ratkaisu, koska vain suomalaiset on hyviä. Olen kyllä tehnyt itse osuuteni synnyttämällä viisi lasta, mutta toisaalta en taida enää suositella omille lapsilleni lisääntymistä. Maailma menee pilalle kun rodut sekottuu ja sitten ei kannata enää elää. En haluais että lapsenlapseni kituisivat täällä sharia-lain alla.
Vähän jatkoa tähän, että arvostan kyllä esim Trumpia ja muita kansallismielisiä ihmisiä. Mutta en silti haluaisi itse amerikkalaiseksi tms. Eivät ne ole kuitenkaan suomalaisuuden veroisia. Parasta olisi jos jokainen kansakunta sulkeutuisi omaan maahansa hoitamaan omia asioitaan.
Ei tuo kerro muusta kuin että synnytysikäiset eivät näe mitään hyvää olevan odotettavissa tulevaisuudelta. Tottahan se onkin että ainoa valo Suomen taloudessa tunnelin päässä on vastaantulevan junan valot. Jos tulevaisuudessa ei ole odotettavissa tavalliselle rahvaalle kuin työehtojen heikentyminen, reaalipalkkojen lasku ja verojen nousu niin ei ihme että syntyvyys on romahtanut. Mamu tulvakin kyllä loppuu kun elintaso romahtaa tarpeeksi alas ja nähdään vielä jopa mamujen muuttovirta pois.
Ruotsissa talous kasvaa ja kansalla on tulevaisuuden uskoa. Luulisin että ruotsiin muuttaneiden suomalaisten jälkeläiset lisääntyvät yhtä paljon kuin kantaruotsalainen väestökin.
En tee. En näe mitään ongelmaa tulevaisuudessa jos Suomalaiset kuolee sukupuuttoon. On sitä aieminkin kuollut kansoja sukupuuttoon esim. Babylonialaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen isänmaallinen, on surullista jos suomalaiset kuolevat sukupuuttoon. Suomalaisten korvaaminen maahanmuuttajilla ei ole mikään ratkaisu, koska vain suomalaiset on hyviä. Olen kyllä tehnyt itse osuuteni synnyttämällä viisi lasta, mutta toisaalta en taida enää suositella omille lapsilleni lisääntymistä. Maailma menee pilalle kun rodut sekottuu ja sitten ei kannata enää elää. En haluais että lapsenlapseni kituisivat täällä sharia-lain alla.
Vähän jatkoa tähän, että arvostan kyllä esim Trumpia ja muita kansallismielisiä ihmisiä. Mutta en silti haluaisi itse amerikkalaiseksi tms. Eivät ne ole kuitenkaan suomalaisuuden veroisia. Parasta olisi jos jokainen kansakunta sulkeutuisi omaan maahansa hoitamaan omia asioitaan.
Paremmin se ainakin toimi kuin tämä rajat auki -politiikka ja Ruotsi käytännöllisesti sotatilassa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, kaikilla alle 25v alkaa oleen jo 2-3 lasta, niin mikä lapsipula???!!! Ehkä jossai hesassa ku porukka elää teinielämää viel 35v
Miinustelijat asuu selvästi hesassa, sillä "maalla" melkein kaikilla alle 25v on lapsia ja lisää tulossa kovaa vauhtia.
Jos suomalaiset nuoret saisivat samanlaisia rahasummia lisääntymiseen kuin nämä harkinnanvaraisia nauttivat, niin meillä olisi väestön liikakasvua.
Jossain Itäblokin maassa muuten antavat nuorille pareille valtiolta rahat ensiasunnon ostoon.
Musta jotenkin hassua, että tolloin ei enää syntyisi suomalaisia?? Kyllähän niitä nyt koko ajan syntyy, vähemmän tosin kuin ennen. Toi edellyttäisi sitä, että kukaan suomalainen ei vaan synnyttäisi enää. Ja ihan varmasti tulee synnyttämään.
Me miehen kanssa yritetään kovasti mutta kun ei vaan oo tullakseen.
Miten taas suomalaisuus osataan tässä asiayhteydessä yhdistää geeneihin, mutta muissa asiayhteyksissä pelkästään se että on syke ja avoin mieli niin on suomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, kaikilla alle 25v alkaa oleen jo 2-3 lasta, niin mikä lapsipula???!!! Ehkä jossai hesassa ku porukka elää teinielämää viel 35v
Miinustelijat asuu selvästi hesassa, sillä "maalla" melkein kaikilla alle 25v on lapsia ja lisää tulossa kovaa vauhtia.
Asun maalla ja kellään mun alle 25-vuotiaalla ei ole yhtään lasta. Meillä ei oo varaa lapseen ja jos se sairastuis niin bussilla tunnin matka huutavan lapsen kanssa kaupunkiin on vähän pitkä, eli oma auto tarvis olla. Eli ensin työ, sitten lapsi. Ainoat lapset on 26-29 vuotiailla joilla on työ lähikaupassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Tilastot ei valehtele. Onhan suomessa paljon lestädiolaisia jotka tekee sen 10 lasta ja silti suomessa on vauvapula. Huomioi että naisista yli 20% ei hanki ollenkaan lapsia ja yli 40% tyytyy yhteen lapseen. Ne jotka hankkii yli 3 lasta ovat selkeä vähemmistö
Omat lapset saanut 90-luvulla, Tuolloin oli jo perheitä kuritettu monella tapaa aiempiin perhe-etuuksiin nähden ja vauhti jatkui. Kun neljättä odotin niin oli pakko jo ihmetellä, miten tähän hommaan on kellään kohta varaa..
Omia nuoria kun katson, niin asuntolainan maksua on edessä 25 vuotta, asunnon hinta ihan tolkuton ja kuitenkaan mistä ökyilystä ole kyse, vuokralla asuisivat samalla rahalla kyllä mutta heikompitasoisesti ja ikuisesti maksaen. Oma asuntolaina oli 10v ja rempattu rintsi..
Kenelläkään ei kunnollista vakityötä. Koulutusta vastaavaa ei saa, ei ole edes haettavia paikkoja välttämättä. Muuta työtä saa, 20-30h/vko, sillä ei perhettä ruokita. Ylitöiden varaan ei voi laskea. Tai sitten pätkätöitä täysillä tunneilla, katkoja työsuhteeseen tasaisin välein. Itsellä vakituinen paikka 20-vuotiaana ja lisää kouluttautumisen jälkeen suoraan opinnoista vakkariin..
Perhe-etuudet? Mitkä? Äippäraha laskenut naurettavaksi, lapsilisä lähinnä vitsi.. Verotuksessa ei helpotuksia ja kaikki maksuperusteet ihan hölmöjä. Omana aikana oli jo lasten verovähennys poistunut, lapsilisiä leikattiin jne.. Vanha sanonta lapsi tuo leivän mukanaan ei ole pätenyt aikoihin.
Nyt joku skitsoo, että ei kai yhteiskunnan tehtävä ole elättää keenkään lasta? Ei ole, mutta ei kannata vinkua alenevasta syntyvyydestä - ihmisillä ei kertakaikkiaan ole varaa ylellisyyteen nimeltä lapsi.. Jos syntyvyyttä halutaan lisätä niin perheiden olosuhteisiin pitää saada parannusta? Siis taloudelliseen edellytykseen selvityä arjesta. Työttömät sossuasiakkaat lisääntyy kiitettävästi, saavat saman tai enemmän varoja käyttöön, kuin veromaksajiksi pyrkivät. Nauravat moisille hölmöille, jotka tahtoo töitä tehdä, kun voisi tehdä lapsia..
Ei niitä yksin tehä. Tai nohh.... mä en tee.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset saanut 90-luvulla, Tuolloin oli jo perheitä kuritettu monella tapaa aiempiin perhe-etuuksiin nähden ja vauhti jatkui. Kun neljättä odotin niin oli pakko jo ihmetellä, miten tähän hommaan on kellään kohta varaa..
Omia nuoria kun katson, niin asuntolainan maksua on edessä 25 vuotta, asunnon hinta ihan tolkuton ja kuitenkaan mistä ökyilystä ole kyse, vuokralla asuisivat samalla rahalla kyllä mutta heikompitasoisesti ja ikuisesti maksaen. Oma asuntolaina oli 10v ja rempattu rintsi..
Kenelläkään ei kunnollista vakityötä. Koulutusta vastaavaa ei saa, ei ole edes haettavia paikkoja välttämättä. Muuta työtä saa, 20-30h/vko, sillä ei perhettä ruokita. Ylitöiden varaan ei voi laskea. Tai sitten pätkätöitä täysillä tunneilla, katkoja työsuhteeseen tasaisin välein. Itsellä vakituinen paikka 20-vuotiaana ja lisää kouluttautumisen jälkeen suoraan opinnoista vakkariin..
Perhe-etuudet? Mitkä? Äippäraha laskenut naurettavaksi, lapsilisä lähinnä vitsi.. Verotuksessa ei helpotuksia ja kaikki maksuperusteet ihan hölmöjä. Omana aikana oli jo lasten verovähennys poistunut, lapsilisiä leikattiin jne.. Vanha sanonta lapsi tuo leivän mukanaan ei ole pätenyt aikoihin.
Nyt joku skitsoo, että ei kai yhteiskunnan tehtävä ole elättää keenkään lasta? Ei ole, mutta ei kannata vinkua alenevasta syntyvyydestä - ihmisillä ei kertakaikkiaan ole varaa ylellisyyteen nimeltä lapsi.. Jos syntyvyyttä halutaan lisätä niin perheiden olosuhteisiin pitää saada parannusta? Siis taloudelliseen edellytykseen selvityä arjesta. Työttömät sossuasiakkaat lisääntyy kiitettävästi, saavat saman tai enemmän varoja käyttöön, kuin veromaksajiksi pyrkivät. Nauravat moisille hölmöille, jotka tahtoo töitä tehdä, kun voisi tehdä lapsia..
Sossurahat ovat mitättömiä eivätkä riitä normaalin työssäkäyvän elintason ylläpitoon. Pienituloisten palkat ovat vain jääneet jälkeen aina 90-luvun lamasta lähtien niin ero sossurahoihin on supistunut mutta syystä että reaalipalkat ovat laskeneet. Pk seudun ulkopuolella asuntojen hinnat ovat pysyneet aisoissa ja kun korot ovat alhaalla ovat pienituloisetkin selvinneet joten kuten.
Eivätkä sossuasiakkaatkaan lisäänny sen enempää. Tilanne on Suomessa todella synkkä. Muistan 90-luvun laman mutta silloin ne jotka säilyttivit työnsä selvisivät lamasta. ´Nyt on tilanne että tavalliset töissä olevatkin ovat vaikeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kerro muusta kuin että synnytysikäiset eivät näe mitään hyvää olevan odotettavissa tulevaisuudelta. Tottahan se onkin että ainoa valo Suomen taloudessa tunnelin päässä on vastaantulevan junan valot. Jos tulevaisuudessa ei ole odotettavissa tavalliselle rahvaalle kuin työehtojen heikentyminen, reaalipalkkojen lasku ja verojen nousu niin ei ihme että syntyvyys on romahtanut. Mamu tulvakin kyllä loppuu kun elintaso romahtaa tarpeeksi alas ja nähdään vielä jopa mamujen muuttovirta pois.
Ruotsissa talous kasvaa ja kansalla on tulevaisuuden uskoa. Luulisin että ruotsiin muuttaneiden suomalaisten jälkeläiset lisääntyvät yhtä paljon kuin kantaruotsalainen väestökin.
Mun suku jatkuu hyvin ruotsissa. Serkkuja 5 kpl siellä, nuoria aikuisia ja kaikilla 3 lasta ja facesta juuri katsoin niin yksi niistä saa pian neljännen.
Muutenkin kuin vertaa ruotsissa asuvia serkkuja omiin suomessa asuviin sisaruksiin ja täällä asuviin serkkuihin niin ruotsin sukulaiset tuntuu saavan enemmän irti elämästä. Suomessa viikonloppusin viedään ne pari vahinkolasta jonnekin hoitoon että päästään ryyppäämään, pahimmillaan lapset joutuu olemaan kotona ja katsomaan kun vanhemmat ryyppää. Vedetään överikännejä ja tapellaan, sit tulee päivityksiä faceen mustasta silmästä ja siitä kuinka kaikki on niin paskaa ja lapset kärsii jne.
Samaan aikaan ruotsinsukulaiset käy viikonloppumatkoilla tai kylpylässä lasten kanssa ja usein mukana on joku kaveripariskunta joilla myös lapsia. Tai jos eivät käy missään vaan ovat kotona niin pitävät mukavia illanistujaisia ilman viinaa, korkeintaan pari lasia jotain skumppaa juovat ja syövät hyvää ruokaa. Ero kuin yöllä ja päivällä
Ois kivempi jos lasten teko ei naiselle tarkottais sitä että saattaa olla lopun ikäänsä työtön.
Ja kotiäitihän ei voi olla, koska miehet voi lähteä koska vaan ja sit lapsella ei oo isää ja äitiä syytetään siitäkin. Syyllistetään jos et luo uraa kun olet "lompakkoloinen" vaikka et haluais olla, syyllistetään jos tahdot olla omavarainen joka ikävä kyllä vaatii sen joissain tilanteissa et lasten teon saattaa joutua jättämään pois.
Damned if you do, damned if you don't. Ei voi voittaa.
No, onneks ihmisiä on muutenkin vitusti liikaa ja me saatiin jo oma osuutemme planeetasta, nyt me halutaan vaan lisää. Oon eri mieltä, olis jo korkee aikaki lopettaa tää räjähdysmäinen ihmiskunnan kasvu johon maapallolla ei oo varaa.
Pk-seudulla ok alueella perheasuntojen hinnat ovat sellaisia että niihin pitää säästää jonkin aikaa jos meinaa ostaa asunnon. Sehän ei kovin helposti onnistu jos hankkii tenavan. Samoin perheellisyys heikentää työllistymismahdollisuuksia. Töihin jota ihan kuka tahansa voi tehdä pitää olla ihan naurettavan pitkä koulutus. Kannattaako tähän maahan muutenkaan enää hankkia lapsia kun hallitusta ei kiinnosta oman maan etu. Ihan turhaa maksaa veroja tätä menoa.
Kaksi asiaa:
Vapaa sektio. Siis että se tehdään äidin niin halutessa ilman väsytystaisteluja ja pelkoa siitä, ettei sitä saa.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus takaisin entisessä laajuudessaan.
Ai maksaa? No viimeinen suomalainen sitten syntyy 2067 (tai syntyvyys laskee joka tapauksessa). Ihan miten haluatte.
Ja työmarkkinaolojakin pitää parantaa sekä luvata se hoitopaikka 12 tunnin varoitusajalla. Se 2 viikon sääntö on menneestä maailmasta, jolloin oli vain vakituisia työpaikkoja. 12 tunnin säännöllä vanhemmat pitäisivät lapset kotona ja toisivat hoitoon vasta kun on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla ja kellään mun alle 25-vuotiaalla ei ole yhtään lasta. Meillä ei oo varaa lapseen ja jos se sairastuis niin bussilla tunnin matka huutavan lapsen kanssa kaupunkiin on vähän pitkä, eli oma auto tarvis olla. Eli ensin työ, sitten lapsi. Ainoat lapset on 26-29 vuotiailla joilla on työ lähikaupassa tms.
Itse en asu maalla vaan 6000 asukkaan kunnassa. Olen huomannut että yhä moni tekee lapsen 18-23 vuotiaana eli hirmu nuorena joidenkin mielestä, mutta se jää siihen yhteen. Ei kuulemma halua enempää