Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi että kun risoo ettei Suomessa pärjää suomenkielellä

Vierailija
05.02.2017 |

Osaan kyllä englantia, mutta äänestän jaloillani jos suomen kielellä ei ole palveluita. Katsoin juuri erään hotellin sivuja, suomea ei ole missään mutta "sen seitsemänkymmentä muuta kieltä kyllä on" ÄRSYTTÄVÄÄ! Ja tämäkin taatusti "only in Finland". En voisi kuvitellakkaan mitään muuta maata missä ei pärjäisi oman maan kielellä. Esimerkiksi isäni ei ymmärrä sanaakaan englantia. ARGH!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pärjännyt pelkällä suomenkielellä jo 40v. Ulkomailla tietysti eri asia.

Vierailija
2/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suomessa on jonkinasteinen alemmuudentunne omasta/omista kielestä/kielistä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenananmaalla ei ole edes pakkosuomea kouluissa. Vain Suomessa voi olla tilanne, että valtakunnallisesti tarkasteltuna pieni vähemmistökieli on pakollinen koko maassa, mutta maan pääkieli ei ole pakollinen koko maassa.

Vierailija
4/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahvenananmaalla ei ole edes pakkosuomea kouluissa. Vain Suomessa voi olla tilanne, että valtakunnallisesti tarkasteltuna pieni vähemmistökieli on pakollinen koko maassa, mutta maan pääkieli ei ole pakollinen koko maassa.

No nyt se taas alkoi....

Vierailija
5/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä suomessa on jonkinasteinen alemmuudentunne omasta/omista kielestä/kielistä? 

Juontaa juurensa siihen historiaan, että ruotsalaiset/ruotsinkieliset ovat vuosisatojen ajan alistaneet suomenkielisiä.

Vierailija
6/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin, mutta minä ihan periaatteesta haluan puhua, kirjoittaa ja lukea ihan omalla suomen kielellä. Koskahan Esim. Kelan sivut on vain englanniksi ja ruotsiksi?

Ap

Vierailija
7/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Tallinnan lautoilla olen huomannut että välillä ei pärjää suomen kielellä.

Vierailija
8/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ap kertoa, että mikä tämä hotelli on, jossa ei suomeksi ole mitään palvelua. Kun en usko sitä löytyvän edes Maarianhaminasta.

Vierailija
9/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se vaan on, että ulkomaille mennessä pitää joskus puhua ulkomaan kieltä.

Vierailija
10/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tallinnan ja Nigaraguan lautat on eri asia, puhuin ihan Suomesta..

Ap

Vierailija
11/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellinen kysymys.

Ns kansainvälisyyskiimassa kannattaa muistaa, että Suomi on ainoa alue maailmassa, jossa suomi on virallinen kieli. Eihän kavenneta enää tätä aluetta.

Vierailija
12/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheellinen kysymys.

Ns kansainvälisyyskiimassa kannattaa muistaa, että Suomi on ainoa alue maailmassa, jossa suomi on virallinen kieli. Eihän kavenneta enää tätä aluetta.

Mutta Suomessakin suomen kieltä väheksytään niin, että se on allennettu samaan asemaan pikkuruisen vähemmistökielen kanssa.

Kyllä maailman ainoassa suomenkielisessä maassa suomen kielellä pitäisi olla ihan lainsäädännössäkin selkeästi oma asemansa maan pääkielenä ja vähemmistökielillä sitten oma asemansa. Ei niitä pidä rinnastaa.

Vierailija
13/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, empä ole tälläseen törmänny. Ainoot kerrat, kun tääl joutunu enkkua (koulujen ulkopuolella) on ollu, kun turisti kysyny neuvoja. Kaikki palvelut saanu suomeks, niin netistä kuin livenä.

Joitain oikein erikoistuneitten ammattilaispalvelujen (b2b tyyppistä, ei kuluttajalle myytyä) nähny sivujen netissä olevan enkuks. Toisaalta niillä myös toiminta kansainvälisesti painottunutta.

Oisko muuten linkata ton mainitun hotellin sivuja?

Vierailija
14/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheellinen kysymys.

Mutta Suomessakin suomen kieltä väheksytään niin, että se on allennettu samaan asemaan pikkuruisen vähemmistökielen kanssa.

Kyllä maailman ainoassa suomenkielisessä maassa suomen kielellä pitäisi olla ihan lainsäädännössäkin selkeästi oma asemansa maan pääkielenä ja vähemmistökielillä sitten oma asemansa. Ei niitä pidä rinnastaa.

Tämä nähtiin hyvin keskustakirjaston tapauksessa. Suomessa ei saisi nimetä rakennuksia suomen kielellä!

Vierailija
15/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko ap kertoa, että mikä tämä hotelli on, jossa ei suomeksi ole mitään palvelua. Kun en usko sitä löytyvän edes Maarianhaminasta.

En kehtaa julkisesti mainita ko. hotellia. Olen itsekin kysymysmerkkinä enkö vain osannut hakea suomen kieltä heidän nettisivuiltaan, mutta ei vaan löytynyt. Varmaan kyllä face to face on suomen kieltä tarjolla. Hah, nyt taas viljelen itse englantia;-)

Vierailija
16/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kehtaa julkisesti mainita ko. hotellia. Olen itsekin kysymysmerkkinä enkö vain osannut hakea suomen kieltä heidän nettisivuiltaan, mutta ei vaan löytynyt. Varmaan kyllä face to face on suomen kieltä tarjolla. Hah, nyt taas viljelen itse englantia;-)

Koko hotellia ei siis ole olemassakaan. Jos kerrot hotellin nimen, niin etsitään yhdessä.

Vierailija
17/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tallinnan ja Nigaraguan lautat on eri asia, puhuin ihan Suomesta..

Ap

Nigaragua :D

Eikö sun pitänyt osata kieliä?

Vierailija
18/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin lentokentällä jos matkustaa eu:n ulkopuolelle japanilaistyylisessä ravintolassa ja viereisessä burger kingissä  ei osata suomea.

Vierailija
19/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko hotellia ei siis ole olemassakaan. Jos kerrot hotellin nimen, niin etsitään yhdessä.

Näin juuri!

Mitä ihmeen "kehtaamista" olisi linkata yrityksen julkiset sivut meille. Koko hotellia ei ole, kuten sanot. 

Vierailija
20/29 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ainakin lentokentällä jos matkustaa eu:n ulkopuolelle japanilaistyylisessä ravintolassa ja viereisessä burger kingissä  ei osata suomea.

En tiennytkään, että japanilaistyylisissä ravintoloissa ja Burger Kingissä voi matkustaa EU:n ulkopuolelle. Olen luullut, että keskittyvät lähinnä kotimaan matkailuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän