Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläke on nykyään monelle punainen vaate?

Vierailija
05.02.2017 |

Eläke nimittäin ei ole sosiaaliturva ja jokainen säästää itse oman eläkkeensä. Jos on maksanut enemmän, saa myös enemmän eläkettä eikä se ole keneltäkään muulta pois.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen itse säästänyt eläkkeeni, tai oikeastaan mieheni on säästänyt ja säästää edelleen minulle. Rahat on sijoitettu yksityiseen eläkevakuutusyhtiöön, vuosittain n. 13.000-17.000€, joten onhan sitä tässä vuosien mittaan kertynyt mukava summa, kun sijoitukset ovat tuottaneet varsin hyvin voittoa. Joten hyvillä mielin saan tulevaisuudessa nauttia eläkkeestäni, jolla pärjään mainiosti loppuelämäni, vaikka jäisin yksin. Työeläkkeeni on varsin mitätön, koska tein töitä vain muutaman vuoden ennen kuin jäin lasten kanssa kotiin. Joten ei tarvitse minulle kenenkään tulla valittamaan.

Vierailija
62/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret laiskottelijat töihin ennen kuin eläkeläiset oman työuransa tehneet patistetaan töihin takaisin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan monia ärsyttää erityisesti jatkuvasti toistettu väite, että nykyiset eläkeläiset olisivat itse säästäneet eläkkeensä. Eivät ole ja siksi eläkeikää ja eläkemaksuja on jatkuvasti nostettu ja tulevia eläkkeitä leikattu pienemmiksi.

Jos katsot asiaa nuorten näkökulmasta, ehkä ymmärrät paremmin: eläkeikä 70 vuotta ja sekään ei välttämättä riitä, ennakoitu eläke on vaatimaton, maksat suurta eläkemaksua palkastasi mutta palkkasi on pienempi kuin monen eläke, ostovoimasi ei riitä edes asumiseen, saat rikkonaisen työuran määräaikaisine työsuhteineen, työttömyysjaksoineen jne. Olisitko sinä tyytyväinen tuollaiseen?

Olen itse ollut onnekas mutta monelle, ja nimenomaan aiempaa useammalle, yllä kuvattu on todellisuutta eikä mielestäni ole mahdotonta ymmärtää miksi he valittavat asiasta.

Vierailija
64/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä eläketurvakeskuksen sivuilta faktaa teille jotka työeläkkeellä olevia mollaatte.

"Työeläkejärjestelmän yksityisen sektorin eläkkeiden rahoitus perustuu vakuuttamiseen. Rahoitustapa on osittain rahastoiva ja osittain jakojärjestelmän mukainen. Järjestelmän menot peitetään siis VAKUUTUSMAKSUILLA ja rahastojen KORKOTUOTOILLA. TyEL:N ja MEL:n mukaisen vakuutusmaksun maksavat työnantaja ja TYÖNTEKIJÄ yhdessä."

Joten ymmärrystä nyt peliin, ihan turha jauhaa että te maksatte meidän eläkkeet, olemme jokainen itse osallistuneet koko työuramme kyseisiin maksuihin. Työeläke tulee siis vakuutusyhtiölle maksamamme palkkaan sidotun määrän verran. Me jotka olemme työeläkkeet varassa ja toimeentulo on riittävä eläkemäärällä, emme rasita verorahoista sentin senttiä. Päin vastoin kasvatamme veroja maksamalla teille tukipotteja sun muuta hommaa mitä luukulta haettekin. Eläkkeeni verotus on 24,5 joten ottakaahan ihan iisisti. Tosi pienen työeläkkeet saaja saa toki toimeentulonsa turvan.

Yrittäjät maksavat eläkevakuutusmaksunsa kokonaan itse.

Vierailija
65/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monia ärsyttää erityisesti jatkuvasti toistettu väite, että nykyiset eläkeläiset olisivat itse säästäneet eläkkeensä. Eivät ole ja siksi eläkeikää ja eläkemaksuja on jatkuvasti nostettu ja tulevia eläkkeitä leikattu pienemmiksi.

Jos katsot asiaa nuorten näkökulmasta, ehkä ymmärrät paremmin: eläkeikä 70 vuotta ja sekään ei välttämättä riitä, ennakoitu eläke on vaatimaton, maksat suurta eläkemaksua palkastasi mutta palkkasi on pienempi kuin monen eläke, ostovoimasi ei riitä edes asumiseen, saat rikkonaisen työuran määräaikaisine työsuhteineen, työttömyysjaksoineen jne. Olisitko sinä tyytyväinen tuollaiseen?

Olen itse ollut onnekas mutta monelle, ja nimenomaan aiempaa useammalle, yllä kuvattu on todellisuutta eikä mielestäni ole mahdotonta ymmärtää miksi he valittavat asiasta.

Älä kerro eläkeloiselle faktaa, se ei ymmärrä. Osaa vain öyhöttää.

Vierailija
66/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-lukulaiset eivät ole kyllä vielä vanhuuseläkkeelle. Jotkut 60 syntyneet ovat saattaneet jäädä, mutta monella on alin eläkeikä 65. Eikä edes vuonna 60 syntynyt ole vielä tuon ikäinen. Ehkä 60-syntyneet ovat päässeet eläkkeelle 64-vuotiana, mutta tämä eläkeikä nousee koko ajan.

Vierailija
67/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ovat jo eläkeläisiä 60-luvulla syntyneet.

Viimeinenkin suurten ikäluokkien polvi 1950 syntyneet palkkatyöläiset on olleet eläkkeellä jo 10 vuotta.

Ei ole kyllä eläkeläisiä 60-luvulla syntyneet. Joku 60-syntynyt on saattanut vielä päästä eläkkeelle 64-vuotiaana. Mutta yleisesti kaikkien pitää olla töissä 65-vuotiaiksi asti.Vuonna 60 syntynyt täyttää tänä vuonna vasta 64.

Vierailija
68/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärasismia

Vierailija
69/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro eläkeloiselle faktaa, se

Joka vuosi jää noin 20 000 henkeä työkyvyttömyyseläkkeelle.  Eipä se eläkeikä  ole 65 vuotta nytkään kolmikymppisille.

Vierailija
70/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivukulut on oikeasti pois palkasta, pässi.

Jos tietämys on tuota luokkaa, kannattaako keskustella.

Palkkojen sivukulut ovat: Sosiaaliturvamaksu, eläkevakuutus, lomarahat, tapat.vakuutus,työajanlyh.raha jne. tässä muutama mainitakseni.

Jaa meinaat, että jos palkoilla ei olisi sivukuluja lainkaan, niin ne eivät nousisi ollenkaan? Selvähän se on, että vaikkapa lomarahat olisi palkassa lisänä, mikäli sitä ei erikseen maksettaisi. Ja olenpa itsekin ollut kausityössä, joissa joka tiliin maksettiin lomakorvaus, kun siinä ei ollut tarkoituskaan kenenkään pitää lomaa koskaan. Eli kun sitä sivukulua ei ollut, niin palkka oli isompi.

Samoinhan se menisi ainakin työvoimapulaa potevilla aloilla, jos vaikkapa eläkemaksut otettaisiin pois kokonaan. Palkat nousisivat hyvin nopeasti sen 25-30% kun työnantajat kilpailisivat työvoimasta ja heillä olisi vara maksaa enemmän palkkaa. Nythän yhden työntekijän tarvitsee tosiaan olla melkoisen tuottava, että tienaa oman palkkansa, kun sen pitää vielä kompensoida kaikki nuo sivukulut ja lisäksi omat työkalut yms. ja pitäähän siitä jäädä hieman katettakin firmalle, harva haluaa ketään palkata pelkästään siksi, että saa työllistää hänet.

Vierailija
71/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä eläketurvakeskuksen sivuilta faktaa teille jotka työeläkkeellä olevia mollaatte.

"Työeläkejärjestelmän yksityisen sektorin eläkkeiden rahoitus perustuu vakuuttamiseen. Rahoitustapa on osittain rahastoiva ja osittain jakojärjestelmän mukainen. Järjestelmän menot peitetään siis VAKUUTUSMAKSUILLA ja rahastojen KORKOTUOTOILLA. TyEL:N ja MEL:n mukaisen vakuutusmaksun maksavat työnantaja ja TYÖNTEKIJÄ yhdessä."

Joten ymmärrystä nyt peliin, ihan turha jauhaa että te maksatte meidän eläkkeet, olemme jokainen itse osallistuneet koko työuramme kyseisiin maksuihin. Työeläke tulee siis vakuutusyhtiölle maksamamme palkkaan sidotun määrän verran. Me jotka olemme työeläkkeet varassa ja toimeentulo on riittävä eläkemäärällä, emme rasita verorahoista sentin senttiä. Päin vastoin kasvatamme veroja maksamalla teille tukipotteja sun muuta hommaa mitä luukulta haettekin. Eläkkeeni verotus on 24,5 joten ottakaahan ihan iisisti. Tosi

"Työeläke tulee siis vakuutusyhtiölle maksamamme palkkaan sidotun määrän verran" No kysehän on siitä, että TE olette maksaneet pienempää prosenttia palkastanne eläkemaksua ja pääsettä aiemmin eläkkeelle. Eli saatte enemmän eläkettä maksamaanne euroa kohden. Se on fakta mitä ei voi kiistää ja jos haluaa olla erimieltä, niin on yksiselitteisesti väärässä.

Täytyy toki ymmärtää, että kaikki ovat jossain määrin maksaneet edellisen sukupolven eläkkeitä, eläkejärjestelmä kun aikoinaan aloitettiin, niin ei ensimmäiset eläkeläiset ehtineet mitään eläkemaksuja maksamaan. Tämä johtaa siihen, että eläkemaksuilla ei ole samanlaista aikaa kerätä korkoa korolle, kuin olisi, mikäli ihminen itse sen summan sijoittaisi. Samasta syystä pieneneville ikäluokille tulee suurempi taakka, kun eläkkeensaajat lisääntyy ja maksajat vähenee.

Vierailija
72/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on tietenkin toinen juttu, mutta muuten alin eläkeikä on 65.

Vierailija
73/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hyvintienaavat saavat eläkettäkin paljon enemmän ja he myös elävät pitempään, koska heillä on ollut varaa hoitaa itseään ja työkään ei ole fyysisesti ollut niin raskasta. Köyhä kärsii koko ikänsä ja vielä eläkkeelläkin. Kenen osa se sitten aina onkaan. Jokun sekin osa on otettavat vastaan.

Vierailija
74/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkansa. Suuret ikäluokat eivät ole säästäneet eläkkeitään, vaan rakentaneet pyramidin, jossa nykyiset kolmi - ja nelikymppiset maksavat heidän eläkkeensä saamatta otse mitään.

Suuret ikäluokat maksoivat eläkettä aivan yhtälailla kun kaikki muutkin.

Nostavat silti liikaa eläkettä siihen nähden mitä maksoivat. Jos näin ei olisi, ei mitään eläkepommia tai ikäluokkien pienenemisestä johtuvia ongelmia olisi.

Vierailija
75/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet nykyiset eläkeläiset kuvittelevat edelleen jokaisen säästävän oman eläkkeensä? Kai sen nyt on sokeakin jo nähnyt kun uutisissa on niin monta vuotta ja usein kerrottu, että nykyiset eläkkeenmaksajat maksavat jo eläkkeellä olevien eläkkeet, eivät omiaan. Ongelma on tunnistettu jo 70-luvulla joten melkoisessa tynnyrissä on saanut elää jos tämä on vieläkin yllätys.

Ja kyseessä on iso ongelma, koska suurten ikäluokkien jälkeen nuorempia on ollut heitä vähemmän, jolloin työläisiä kohden tulee liikaa eläkkeennauttijoita maksettavaksi.

Vierailija
76/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin jo 63-vuotiaana eläkkeelle.

Vierailija
77/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työeläkejärjestelmä pitäisi purkaa. Parempi olisi amerikkalainen malli, jossa jokainen kerää itse oman eläkkeensä sijoittamalla rahastoon tai johonkin muuhun kohteeseen. Silloin voi itse päättää, koska jää eläkkeelle.

Työeläkejärjestelmä on turhaa holhoamista, ikäänkuin ihmiset eivät itse osaisi huolehtia omasta vanhuudenturvastaan.

Enron oli Yhdysvaltojen 7. suurin yritys ja yrityksiä arvioivan Fortune 500 -listan kymmenen parhaan yrityksen joukossa.

Konkurssissa yhtiön työntekijät menettivät työpaikkansa sekä eläke- ja sairausvakuutuksensa, ja osakkaat yritykseen sijoittamansa omaisuuden.

Vierailija
78/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen täysin mykäksi, jos jossain tulee puhe eläkkeistä. En kommentoi mitään ja yritän poistua tilanteesta heti kun mahdollista.

Niin paljon paskaa ja vihapuhetta olen saanut niskaan. Ja sitä varmasti tulee myös täällä.

M69 ja 6.388 e/kk eläke

Vierailija
79/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä naurattaa tämä kateellisten,katkerien,asiaa tuntemattomien jatkuva viha eläkeläisiä kohtaan. Ei haittaa yhtään.Ihan kiva saada joka kuun 20.päivä hyvä eläke eikä huolta huomisesta. Get over it!

Ihan sama,miten länkytätte. Elämä on.

Vierailija
80/97 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kohtuullisissa eläkkeissä ei ole mitään ongelmaa. Mutta onhan se hullua, että joku satoja tuhansia vuodessa tienannut saa eläkettä esim. 50 000 e/kk. Kukaan ei tarvitse tuollaista eläkettä. Esimerkiksi Koneen Matti Alahuhta saa eläkettä n. 70 000 e/kk. Mielestäni kenelläkään ei ole tarvetta tuollaiselle eläkkeelle. Se todella rikas ihminen on tienestinsä työuran aikana tehnyt ja tulee kyllä niillä toimeen, eikä tarvitse eläkettä elämiseen. Toivoisin, että tällaisille supereläkkeille laitettaisiin joku katto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän