Miksi eläke on nykyään monelle punainen vaate?
Eläke nimittäin ei ole sosiaaliturva ja jokainen säästää itse oman eläkkeensä. Jos on maksanut enemmän, saa myös enemmän eläkettä eikä se ole keneltäkään muulta pois.
Kommentit (97)
Sinä joka ehdotit Amerikan mallia eläkkeisiin. Siellä ns. eläkeläiset tekee montaa työtä elääkseen. Samalla voitaisiin siirtyä sosiaaliturvassakin Amerikan malliin. Lapsilisät pois, asumistuki, ei minkäänlaista irtisanomissuojaa, ei ilmaista koulutusta jne...... on se niin väärin, että suuret ikäluokat vievät sinulta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka ehdotit Amerikan mallia eläkkeisiin. Siellä ns. eläkeläiset tekee montaa työtä elääkseen. Samalla voitaisiin siirtyä sosiaaliturvassakin Amerikan malliin. Lapsilisät pois, asumistuki, ei minkäänlaista irtisanomissuojaa, ei ilmaista koulutusta jne...... on se niin väärin, että suuret ikäluokat vievät sinulta kaiken.
Ei kunnallista edullista päivähoitoa. Eikä maksutonta neuvolatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta nythän on monta vuotta jo eläköityneet suuria ikäluokkia seuraavat ikäluokat. Joten miksi koko ajan jauhetaan suurista ikäluokista?
Koska päättäjät antavat ymmärtää, että suuret ikäluokat elävät ikuisesti, heidän lisäkseen sitten vaan tulee uusia kuolemattomia sukupolvia ja täydestä menee.
Samalla nuo nuoremmat ahneet eivät ymmärrä millään sahaavansa omaa kakkuaan vaatimalla eläkkeille poistoja ja ties mitä muutoksia (vai oliko se peräti kuolemaa vanhoille, rumille ja ryppyisille) Nämähän eivät tietenkään itse vanhene ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei pidä paikkansa. Suuret ikäluokat eivät ole säästäneet eläkkeitään, vaan rakentaneet pyramidin, jossa nykyiset kolmi - ja nelikymppiset maksavat heidän eläkkeensä saamatta otse mitään.
Silloin aika oli toinen, turha teidän on kitistä.
Eläke tulee eläkeyhtiöiltä, ei verovaroista.
Mutta me eläkeläiset maksamme myös veroa. Omasta eläkkeestäni reilut pari tonnia kuussa maksan enemmän veroa kuin samansuuruista palkkaa saava.
Ja siihen sisältyy myös Kelalle osoitettu maksu, muistaakseni n. 300 euroa vuodessa nimellä sairausvakuutuksen päivärahamaksu. Eli verovirasto siirtää kelalle minulta enemmän kuin apteekista saan vuodessa hyvitystä lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi levität perättömiä väitteitä? Sosiaaliturvassa on eroja riippuen osavaltiosta. Simpsoneissa oli jopa jakso, missä irvailtiin liikalihaville tarjottavista valtion tuista. Kaikki paha ei ole aina lähtöisin ameriikoista toisin kuin siellä vasemmalla kuvitellaan, sen sijaan voisi kysellä minkälaisia etuuksia tuolla itärajan takana on
Vierailija kirjoitti:
Nyt ovat jo eläkeläisiä 60-luvulla syntyneet.
Viimeinenkin suurten ikäluokkien polvi 1950 syntyneet palkkatyöläiset on olleet eläkkeellä jo 10 vuotta.
Tuota tuota, tuo ei päde läheskään kaikkiin -50 luvulla syntyneisiin, jotta 10 v olisivat olleet eläkkeellä. Itse olen syntynyt -50 luvun alkupäässä ja vasta pari vuotta olen ollut eläkkeellä. Kun kerran tarjottiin mahdollisuus jatkaa töitä, vaikka eläkeikä oli saavutettu, tein muutaman vuoden lisää töitä ja se näkyy nyt eläkekertymässä. Suurin syy oli sille, jotta nuoremmista ei löytynyt tekijää / halukasta vaikka haku minun kohdalla aloitettiin 6 kk ennen eläkeaikaani. Työ liittyi erityissairaahoidon piiriin, mutta hakijat puuttui. Paikkakunta Helsinki, jossa kyseisen alan työttömiä löytyy. Moni muukin jo eläkeiän saavuttanut teki saman, kun pitkä työsuhde oli takana ja työnantaja hyvä. Vieläkin nyt eläkkeellä olevana olen satunnaisesti ollut paikkaamassa henkilökuntavajetta. Menen vastakin, niin kauan kun tunnen oleva siinä kunnossa, että varmasti pystyn tekemään työni, sitte kun alkaa viiramaan päässä on paras lopettaa. Siinä teille pähkinää purtavaksi, miksi yhä useimmilla aloilla hälytellään eläkkeellä olevia töihin. Missä siis vika, ettei työ kelpaa?
Suurin syy: KATEUS. Tyhmin syy kiukuttelulle se , että mitä enemmän nyt haluavat eläkeläisten asemaa huonommaksi, sitä enemmän kärsivät kun heidän aika koittaa päästä eläkkeelle. Nyt eivät nuo puupäät ajattele lainkaan itseään, koska tämä pilkka osuisi heidän omaan nilkkaan. Ilmeisesti luulevat tilanteen paranevan kun heidän aika on, mutta kun katsoo kehitystä mihin Suomi menossa on ajatus harhaluulo. Saammepa sitten pilven reunalla naureskella heidän kurjuudelleen ja kenties aatoksiin siitä, jotta tulikohan mokattua. Sitä se kateuden katkera kalkki teettää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työeläkejärjestelmä pitäisi purkaa. Parempi olisi amerikkalainen malli, jossa jokainen kerää itse oman eläkkeensä sijoittamalla rahastoon tai johonkin muuhun kohteeseen. Silloin voi itse päättää, koska jää eläkkeelle.
Työeläkejärjestelmä on turhaa holhoamista, ikäänkuin ihmiset eivät itse osaisi huolehtia omasta vanhuudenturvastaan.
Ei se ole mitään turhaa holhoamista. Kyllähän moni säästää itse eläkevuosia varten täälläkin, mutta kun säästät esim rahastoihin oma-aloitteisesti, ja markkina laskee roimasti juuri kun olet jäämässä eläkkeelle, mitä teet?
Jenkeissäkin on btw olemassa Social Security, ja se kerryttää eläkettä, joskin pientä, jota itse olet maksanut työurasi aikana. Moni sikäläinen eläkeläinen joutuu menemään töihin, kun juuri se osakesalkun arvo on laskenut reippaasti. Hyvä jenkeissä on se, että töitä kyllä löytyy siinäkin vaiheessa elämää. Ei varmasti koulutusta vastaavaa, mutta kuitenkin.
Eläkkeellä olo on niin ihanaa.
Paitopisteestä tuoretta kuumaa pullaa päiväkahvien kanssa ja kotimainen mustavalkoelokuva tai Tanskalainen maajussia katellen.
Mihinkään ei ole kiirus ja olohuoneen soffalla on kiva vetää päikkärit jos siltä tuntuu 😊
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työeläkejärjestelmä pitäisi purkaa. Parempi olisi amerikkalainen malli, jossa jokainen kerää itse oman eläkkeensä sijoittamalla rahastoon tai johonkin muuhun kohteeseen. Silloin voi itse päättää, koska jää eläkkeelle.
Työeläkejärjestelmä on turhaa holhoamista, ikäänkuin ihmiset eivät itse osaisi huolehtia omasta vanhuudenturvastaan.
Monilla onmkyllä ollut työnanatajan yksityinen eläkerahasto jo vuosia. Mullakin on tällaista itsemaksettua eläkettä lähes puolet eläkkeestäni. Isäni sai suurimman osan tällaista eläkettä samoin appeni, olivat syntyneet 1917 ja 1921.
Itse jäin eläkkeelle 65 v kuten työtoverini ja meillä kaikilla on yksityisen eläkekassan eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi levität perättömiä väitteitä? Sosiaaliturvassa on eroja riippuen osavaltiosta. Simpsoneissa oli jopa jakso, missä irvailtiin liikalihaville tarjottavista valtion tuista. Kaikki paha ei ole aina lähtöisin ameriikoista toisin kuin siellä vasemmalla kuvitellaan, sen sijaan voisi kysellä minkälaisia etuuksia tuolla itärajan takana on
Ihanko Sipsoneista on opittu asiat?😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko Sipsoneista on opittu asiat?😂😂😂
Kyllä minä olen ihan sivistymätön, kun en ole ollut Simpsonin koulussa🤡
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei pidä paikkansa. Suuret ikäluokat eivät ole säästäneet eläkkeitään, vaan rakentaneet pyramidin, jossa nykyiset kolmi - ja nelikymppiset maksavat heidän eläkkeensä saamatta otse mitään.
Olen syntynyt 1968 ja eläke alkoi kertyä 23 ikävuoden jälkeen. Eläkeikäni on 65,6 vuotta. Eläkekertymäni on verraten hyvä, koska en ole kärsinyt työttömyydestä. Kuitenkin pelkään,etten jaksa täysin työkykyisenä vielä 10 vuotta eläkkeelle, kun vuorotteluvapaa poistettiin. En saa mitään superkarttumaa, se poistettiin meiltä 1960-luvulla syntyneiltä. En usko myöskään,että osittainen varhaiseläke säilyisi minun eläkkeelle siirtymiseeni asti. Sen avullahan on 62 v voinut nostaa osan eläkkeestään ja lyhentää työpäiväänsä. Täytyy kitkuttaa jotenkin.
Kävin huvikseen katsomassa tilastotiedot tammikuu 2024.
Työttömiä työnhakijoita 291 100
Avoimia työpaikkoja 133 000
Pisti vähän miettimään miksi ei nuo 133 000 työpaikkaa kelpaa kelpaa kenellekään. Kehuvat täällä eri ryhmissä vauvasivuilla usein työttömät kuinka hyviä ovat, mutta luulisi tuosta työpaikkamäärästä monen työllistyvän. Ajatukseni sitten lipesi siihen mitä työtön saa tekemättä töitä, joo ymmärrän yskän, kivempi olla tekemättä mitään kun rahaa tulee monesta luukusta ilmankin. Ja sitten saa hyvän syyn mollata eläkeläiset eläkkeineen maan alimpaan rakoon ja vihata sekä kiukutella heille. Oikeesti tää pitäis kääntää ihan ympäri ämpäri tää mollaus ja meidän eläkeläisten pitäisi antaa teille väkeviä palautteita ja haukkua teidän taivaan rannan maalareiksi, mutta meillä on kertynyt viisautta olla niin typeriä jotta moiseen lankeaisimme. Pikkunasevaa toki tulee kirjoiteltua, muttei ihan tuollaista mitä meistä kirjoitatte. Muistakaa yx ihan pikkupointti, teitä ei olisi edes olemassa ilman meitä.
Vierailija kirjoitti:
Eläke tulee eläkeyhtiöiltä, ei verovaroista.
Mutta me eläkeläiset maksamme myös veroa. Omasta eläkkeestäni reilut pari tonnia kuussa maksan enemmän veroa kuin samansuuruista palkkaa saava.
Ja siihen sisältyy myös Kelalle osoitettu maksu, muistaakseni n. 300 euroa vuodessa nimellä sairausvakuutuksen päivärahamaksu. Eli verovirasto siirtää kelalle minulta enemmän kuin apteekista saan vuodessa hyvitystä lääkkeistä.
Onneksi sentään maksatte veroja. Se vielä puuttuisi, ettei veroja maksettaisi mistään eläkkeistä. Kelan eläkemenot ovat nimittäin paljon suuremmat kuin työmarkkinatuki ja toimeentulotuki. Pienistä kansaneläkkeistä ei mene edes veroa niin kuin työmarkkinatuesta vähintään 20 prossaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos suuret iäluokayt todella olisivat säästäneet eläkkeensä, nykyisiltä, paljon pienemmiltä ikäluokilta ei tarvitsisi kerätä kokoko ajan suurentuvia eläkemaksuja, päinvastoin, eläkemaksut pysyisivät samana tai jopa pienentyisivät.
Eläkemaksut pieneni vuoden alussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat maksoivat eläkettä aivan yhtälailla kun kaikki muutkin.
Yhtälailla on aikamoista liioittelua.
Työeläkejärjestelmä luotiin 1960-luvulla. Niin kutsutut suuret ikäluokat syntyivät 1946-1950. Miten ne rakensivat minkäänlaista pyramidia?
Ihan vain kaverin puolesta kyselen.
Tulipa mieleeni yksi juttu. Eli, jokaisella eläkkeellä olevia haukkuvalla sivuilla tuntuu olevan laaja ikäkirjo. Nuoremmat mollaajat siis haluavat jopa omat vanhemmat ja kenties isovanhemmatkin ennenaikaaseen hautaan, koskapa jos huononnuksia tulisi koskisi se myös teidän läheisiänne. Tällaisessa tilanteessa näkee kuinka ahneus iskee. Sais perinnön aiemmin ja pääsisi ehkä eroon läheisten auttamisesta. Saisitte oikeesti hävetä, jos sitä taitoa edes osaatte.
Kuka saisi tuon yhden spämmääjän tajuamaan ettei suurten ikäluokkien päättäjät ole telliä rakentaneet. Hän ei vaikuta oikein oppimiskykyiseltä.
Suurten ikäluokkien päättäjät riekkuivat silloin lukiossa teiniliitossa, kanerva, uffe, ben, tuomioja.