Tykkäättekö että vaatekaupoissa lastenvaatteet erotellaan sukupuolen mukaan, vai pitäisikö kaikkien mielestänne olla sekaisin?
Kommentit (121)
Itse olen suunnitellut lastenvaateosasto ja varovasti voi jaotella hieman värien mukaan mutta pääasiassa koon. Lisäksi vaatteita myydään verkossa. Jos tuotteen nimessä esim. sana "girly" niin tulee lukuisia syytöksiä asiakkailta miten voidaan jaotella jokin vaate tytöille. Kuulemma törkeää eräänkin asiakkaan mielestä kun hänen poikansa olisi halunnut tämän girly vaatteen niin kaverit haukkuu jos jo kaupassa jaoteltu. Näitä tulee aika paljon mutta jättävät asian siihen kun kerrotaan että on tuotteen nimi, ei liikkeen keksimä jaottelu. Varovainen saa olla nykyään ja joku voisi oikeesti tasa-arvon edistämiseksi tehdä isommankin jutun jos vaatteet olisi lajiteltu kyltillä tyttöjen ja poikien vaatteet. Mutta monissa liikkeissähän vaatteet on nimeämättä lajiteltu tytöille ja pojille ja vaan kokoluokat näkyy kylteissä. Juurikin ettei tule sanomista.
Etsin pojalle takkia ja löysinkin mielestäni hyvän. Mustan, jossa oli vähän turkoosia. Yllätyin, kun lapussa lukikin "Girls' collection". Hetken mietittyäni päätin ostaa takin, poika oli tyytyväinen ja ehkä saan sen takin kelpuutettua myös pikkusiskolle, jolla tosin nyt vielä on menossa aika pitkäkestoinen pinkki-kausi. En tosin oikein ymmärrä, miksi lastenvaatteet, jotka on kuitenkin laputettu tyttöjen ja poikien vaatteisiin, ovat sekaisin samassa rekissä. Ns. perusvaatteet, trikoopaidat, collegehousut yms. saisivat olla yhdessä hyllyssä, jolloin koko valikoima olisi nähtävissä yhdellä silmäyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpakaupoissa lajitellaan, merkkikaupoissa ei.
Miksi alapeukut? Täysin totta. Name it, hm, lindex, prisma vrt punavuoren peikko, gugguu,mainio, pop, vimma, papu jne
T. Ei viestin kirjoittaja
Näin on, missään nykyaikaisessa liikkeessä ei jaotella kuin korkeintaa huomaamatta tytöille ja pojille. Tuossa ylempänä jo selitystä tälle. Lisäksi tämän hetken muoti on ihan unisex malliltaan. Toki näistäkin löytyy tytöille mekkoja mutta pääidea tällä hetkellä on unisex värit ja mallit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa oli ainakin ihan selkeästi tytöt ja pojat erillään kalleimmissa tavarataloissa.
Mut siis suomessa. Eskm. Lontoossa tavaratalomuoti ei ihan samalla tasolla.
Sä olet aivan tärähtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Täysin totta. Name it, hm, lindex, prisma vrt punavuoren peikko, gugguu,mainio, pop, vimma, papu jne
Luettelemasi vaatteet ovat järkkyjä. Etkö ymmärrä, että pienten merkkien valmistajat säästävät selvää rahaa tekemällä vain unisex-vaatteita. Tämän kun brändää trendikkääksi niin mammat sekoaa ja ostaa kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sit miesten ja naisten vaatteet pitäisi yhdistää samalle osastolle housut housuihin yms? AI eikö??😂😂😂
Aikuisten vartalot eroavat toisistaan jo aika lailla, mikä on otettu huomioon vaatteiden leikkauksissa, jotta ne istuvat hyvin. Lasten kohdalla näin ei vielä ole, joten ei ole mitään erityistä syytä, miksei lasten vaatteita voisi yhdistää saman osaston alle.
Toki aikuistenkin vaatteissa on ns. unisex-vaatteita, jotka voivat sopia hyvin sekä mies- että naisvartalolle. Olen itse ainakin ostanut miesten kauluspaitoja, joita usein löytyy edullisesti alennuksesta. Tykkään käyttää niitä vöiden kanssa. Jotkut suunnittelijat myös tekevät pelkästään unisex-vaatteita. Joillekin miehille taas voivat sopia monet vaatteet naistenkin osastolta. Ehkä siis osastojen osittainen yhdistäminen voisi olla toimiva ratkaisu.
Onko sulla tosi pieniä lapsia?
En tunne yhtäkään poikaa, joka suostuisi käyttämään leggingssejä ja tunikaa. Sanotaan nyt yli 2-vuotiasta, jolla jo on joku oma mielipide. Tai mekkoa.
En ole aikoihin ostanut vauvojen vaatteita, mutta muistaakseni ne olivat suunnilleen yhdellä osastolla ihan kaikissa kaupoissa, ehkä kuitenkin värin mukaan aseteltuna, että vaaleanpunaiset ja vaaleansiniset oli eri rekeissä, mutta vähän sävy sävyyn. Mutta en muista nähneeni kylttejä että tyttöjen vaatteet 50 cm-74 cm ja poikien vaatteet 50 cm-74 cm. Voin olla väärässäkin, on tosiaan tovi aikaa noista vauvoista ja itse osasin ostaa tytöille myös vaaleansinisiä ja jopa vihreitä potkuhousuja, vaikk ne oli eri rekeissä.
Toki on kauppoja, joiden valikoima on niin täysin unisex, että ei ole isommillakaan mitään erottelua. Tällainen on esim. Polarn o Pyret. Tosin sielläkin ennen oli erikseen hameet ja muut omissa paikoissaan, mutta se on vissin muuttunut, koska liike haluaa profiloitua unisexiin, ei siellä taida enää olla edes hameita myynnissä?
Mutta kun moni lapsi vaan haluaa niitä vähän sukupuolen mukaan olevia vaatteita ja osassa on ihan käytännöllisyyttäkin. En vaan pysty tajuamaan, miksi pojille pitäisi ostaa niitä tyttölapsille suunnattuja pikkuhousuja ja työille poikalapselle. Kun se varustus on kuitenkin pikkuisen erilainen. Minusta molemmille on kuitenkin ihan neutraalejakin vaihtoehtoja, vaikka malliltaan eroavat. Kuinka moni mies ostaa itselleen rintaliivejä? Pitäiskö naisten ja miestenkin alusvaatteet olla iloisesti sekaisin? tai ehkä kaikille pitäis tehdä valkoisia puuvillaisia alkkareita, jotka kävis molemmille. Naisilla jäis vähän eteen löysää, mutta ihmisiähän me kaikki vaan ollaan.
Polarn o pyret on lempikauppani ja sieltä kyllä hyvin löytää etsimänsä vaikkei ole eroteltu. Nettikaupoissakin liikaa jaettu sukupuolten mukaan. Ostan pojalleni mielellään mm. kukallisia huppareita, leggingsejä jne. Nämä ovat lähes poikkeuksetta tyttöjen puolella.
No sittenhän naisten ja miestenkin vaatteet pitää olla sekaisin :)
Oletteko miettineet tätä asiaa lasten kannalta? Pienten lasten vaatteilla ei ehkä niin suurta merkitystä, kun vanhemmat valitsevat ja ostavat niitä. Mutta isommat lapset voivat jo itsekin katsella, sovittaa ja ostaa vaatteita itselleen, niin onko se sitten kiva kun samanikäisiä poikia tai tyttöjä pyörii siinä vieressä, etenkin jossain alusvaateosastolla, moni lapsi voisi kokea sen kiusalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Polarn o pyret on lempikauppani ja sieltä kyllä hyvin löytää etsimänsä vaikkei ole eroteltu. Nettikaupoissakin liikaa jaettu sukupuolten mukaan. Ostan pojalleni mielellään mm. kukallisia huppareita, leggingsejä jne. Nämä ovat lähes poikkeuksetta tyttöjen puolella.
Edelleen kysyn, minkä ikäinen poika käyttää leggingsejä? Onko koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se, että leggingsit jää jossain vaiheessa pois, on lapsiin sisäänrakennettuna? Vai voisiko olla että juuri nämä sukupuolittavat markkinointistrategiat aiheuttavat tarkan jaon tyttöjen ja poikien vaatteiden välille (alusvaatteet on oma juttunsa), ja sitten kun ihmisille on syötetty "näin sen kuuluu olla" niin syöttämisen jatkaminen oikeutetaan sillä että "no mutku niiden mielestä niin sen kuuluu olla" :D :D :D
Oma 3v poika käyttää leggingsejä, tunikoita ja mekkoja (isosiskolla on, haluaa samanlaisia) ja kaverin 6v poika samoin, hän myös rakastaa violettia ja glitteriä. Mutta minä huomaan rajoittavani jo tuon 3v:n pukeutumista koska minua ahdistaa muiden ihmisten kommentit, heikko ihminen kun olen. Eli kun hän eilen kysyi huuli rullalla miksei hänellä ole juhliin mekkoa, en osannut vastata, vaan tuputin tekipirteästi kauluspaidan ja siistit farkkuhaalarit samalla itseäni inhoten.
N23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä lastenvaateliikkeessä ja tätä asiaa on työkavereiden kanssa pohdittu. Jos tuotteet laitettaisiin kaikki sekaisin eikä olisi enää tyttöjen ja poikien osastoa niin myymälä näyttäisi yksinkertaisesti aivan järkyttävälle. Mallistot on tehty siten että poikien vaatteet sopii keskenään yhteen ja niistä saa kauniita kokonaisuuksia ja tytöt samoin, mutta jos ne sekoittaa keskenään niin niistä ei synny mitään kaunista ja myyvää. Joskus kyllä tehdään unisex alueita, mutta siltikin sitten tulee jatkuvasti kysymyksiä että onko tämä haalari tytölle vai pojalle, suurin osa asiakkaista haluaa pojalle pojan haalarin ja tytölle tytön. Niin se vaan on. Ja jos kaikki sekoitettaisiin keskenään niin olisi äärettömän työlästä esitellä asiakkaalle malleja kun pitäisi pyöriä koko myymälä läpi jotta kaikki tulisi varmasti esiteltyä. Nyt kun on pojille ja tytöille omat osastot niin on paljon helpompaa ja nopeampaa näyttää asiakkaalle tuotteet joita hän on etsimässä. Itse kyllä kannatan rajojen rikkomista ja sitä että esim tytöllekin voi oikein hyvin laittaa sinisen haalarin päälle. Mutta näin myyjän näkökannalta on helpompaa että tuotteet on eritelty sukupuolen mukaan. Se on sitten myyjän oma taito että osaa kuunnella asiakasta ja tarvittaessa esitellä vaikkapa tytölle vaatteita myös poikien puolelta.
No jos vaikka ei olis sekaisin tyttöjen ja poikie vaatteita, vaan olisi vaan vaatteita. Niille idioottimaisille kysyjille voi vastata, että lapsille tehty
No mutta sehän ei ole minun vika että vaatteita tehdään tytöille ja pojille, minä myyn sitä mitä käsketään myymään. Ja kyllä tässä vuosia lastenvaateliikkeessä työskennellessä on vaan huomannut sen että suurin osa tytöistä haluaa pinkkiä (vaikka joo yritän usein esitelle muitakin vaihtoehtoja, mutta minkäs teet kun ei kelpaa) ja pojat sinistä, vihreää. Jos meillä olisi kaikki vaatteet neutraaleja värejä niin vanhemmat varmasti olisi tyytyväisiä mutta LAPSET ei. Ja ei, tämä ei ole minun mielipide vaan LASTEN mielipide, jota olen jo vuosien ajan tässä seurannut. Asia on erikseen sitten vauvat ja taaperot joilla ei vielä omaa tahtoa, mutta kyllä se vaan niin menee että kouluikään kun pääsee niin oma makukin tulee. Itselläni on kaksi tyttöä, toinen on aina ollut poikamainen ja hänen vaatteet on pääasiassa sinistä, vihreää, punaista. Toinen on taas oikein tyttöjen tyttö joka rakastaa kaikkea mahdollisimman tyttömäistä. Mulle tämä ei ole koskaan ollut mikään ongelma, mä osaan myöskin käydä ostamassa toiselle tytölle vaatteet sieltä poikien osastolta enkä vedä hernettä nenään kun ei ole unisex vaatteita. Mulle riittää se että lapsi saa pukeutua sellaiseksi kuin ITSE haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se, että leggingsit jää jossain vaiheessa pois, on lapsiin sisäänrakennettuna?
No yleensä pojilla ihan fysiologisista syistä jää haaroista tiukat housut jossain vaiheessa pois, koska ne tuntuvat epämiellyttäviltä ja harva lapsi haluaa korostaa haaroväliään. Leggingseihinhän ei ole jätetty kaavoituksessa tilaa poikien sukupuolielimille.
Kokojen ja värien mukaan housuja ja puseroita voisi olla aivan hyvin. Nykyään vaatekaupat on jotenkin sekavia kun kokoja on eritelty poikien ja tyttöjen osastoille ja olisi kiva nähdä esim.kaikki housumallit samassa. Miten joku kollarihousu eroaa tytöillä ja pojilla?! Juhlavaatteet voisi olla omalla osastoillaan myös, koska monissa perheissä on sekä tyttöjä että poikia ja saisi samalta osastolta nekin. Olen huomannut, että tytöille n.10-13 v on aika rumia ja hintaansa nähden luokattomia trikoopuseroja myynnissä. Kestävää ja kaunista arkivaatetta ei ole helppo löytää! Miksikään teinihuorakisi en halua lasta pukea.
Erillään ja vielä koon mukaan lajiteltuna. Mulla ei oo aikaa koko päivää kierrellä kaupoissa. Jos olis sekaisin vaihtaisin varmaan kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
N23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä lastenvaateliikkeessä ja tätä asiaa on työkavereiden kanssa pohdittu. Jos tuotteet laitettaisiin kaikki sekaisin eikä olisi enää tyttöjen ja poikien osastoa niin myymälä näyttäisi yksinkertaisesti aivan järkyttävälle. Mallistot on tehty siten että poikien vaatteet sopii keskenään yhteen ja niistä saa kauniita kokonaisuuksia ja tytöt samoin, mutta jos ne sekoittaa keskenään niin niistä ei synny mitään kaunista ja myyvää. Joskus kyllä tehdään unisex alueita, mutta siltikin sitten tulee jatkuvasti kysymyksiä että onko tämä haalari tytölle vai pojalle, suurin osa asiakkaista haluaa pojalle pojan haalarin ja tytölle tytön. Niin se vaan on. Ja jos kaikki sekoitettaisiin keskenään niin olisi äärettömän työlästä esitellä asiakkaalle malleja kun pitäisi pyöriä koko myymälä läpi jotta kaikki tulisi varmasti esiteltyä. Nyt kun on pojille ja tytöille omat osastot niin on paljon helpompaa ja nopeampaa näyttää asiakkaalle tuotteet joita hän on etsimässä. Itse kyllä kannatan rajojen rikkomista ja sitä että esim tytöllekin voi oikein hyvin laittaa sinisen haalarin päälle. Mutta näin myyjän näkökannalta on helpompaa että tuotteet on eritelty sukupuolen mukaan. Se on sitten myyjän oma taito että osaa kuunnella asiakasta ja tarvittaessa esitellä vaikkapa tytölle vaatteita myös poikien puolelta.
No jos vaikka ei olis sekaisin tyttöjen ja poikie vaatteita, vaan olisi vaan vaatteita. Niille idioottimaisille kysyjille voi vastata, että lapsille tehty
No mutta sehän ei ole minun vika että vaatteita tehdään tytöille ja pojille, minä myyn sitä mitä käsketään myymään. Ja kyllä tässä vuosia lastenvaateliikkeessä työskennellessä on vaan huomannut sen että suurin osa tytöistä haluaa pinkkiä (vaikka joo yritän usein esitelle muitakin vaihtoehtoja, mutta minkäs teet kun ei kelpaa) ja pojat sinistä, vihreää. Jos meillä olisi kaikki vaatteet neutraaleja värejä niin vanhemmat varmasti olisi tyytyväisiä mutta LAPSET ei. Ja ei, tämä ei ole minun mielipide vaan LASTEN mielipide, jota olen jo vuosien ajan tässä seurannut. Asia on erikseen sitten vauvat ja taaperot joilla ei vielä omaa tahtoa, mutta kyllä se vaan niin menee että kouluikään kun pääsee niin oma makukin tulee. Itselläni on kaksi tyttöä, toinen on aina ollut poikamainen ja hänen vaatteet on pääasiassa sinistä, vihreää, punaista. Toinen on taas oikein tyttöjen tyttö joka rakastaa kaikkea mahdollisimman tyttömäistä. Mulle tämä ei ole koskaan ollut mikään ongelma, mä osaan myöskin käydä ostamassa toiselle tytölle vaatteet sieltä poikien osastolta enkä vedä hernettä nenään kun ei ole unisex vaatteita. Mulle riittää se että lapsi saa pukeutua sellaiseksi kuin ITSE haluaa.
Älä viitsi lässyttää! Lapsi oppii siihen, mitä vanhemmat pukevat ja ostavat hänelle! Jos vauvasta asti tuputetaan tyttövauvalle punaista eri sävyissä, alkaa hän pitää sitä ainoana mahdollisuutena! Meillä on tyttö ollut aina erivärisissä vaatteissa eikä missään prinsessamuotissa. Sekä sisä- että ulkovaatteissa on ollut kaikki värit mukana eikä ole kiusattu koskaan. Kiusaaminen on kiusaajan vika eikä pukeutujan, jos siitä puhutaan. Pojille on karmeanharmaita ja synkkiä rytkyjä, vaikka pojatkin voisivat ottaa koko väriskaalan käyttöön. Se ei tarkoita imeliä pastellivärejä eikä glitteriä joka paikassa.
Tiesittekö legginssien olevan alkuperäisesti miesten vaate. Naisille moisten käyttäminen olisi ollut rietasta ja syntiä. Legginsit ja sukkahousut tulevat jo 1100-luvulta.
Voisi olla sellainen kätevä liukuma, että yhdessä reunassa tyttöjen pinkit, hameet, mekot ym. yltiötyttömäiset, keskellä unisex-tyyppiset ja toisessa reunassa taas selkeämmin pojille suunnattu valikoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelemasi vaatteet ovat järkkyjä. Etkö ymmärrä, että pienten merkkien valmistajat säästävät selvää rahaa tekemällä vain unisex-vaatteita. Tämän kun brändää trendikkääksi niin mammat sekoaa ja ostaa kalliilla.
Tuo järkkyys nyt on varmaankin sellainen makuasiaksi kutsuttu juttu. Kyllä ketjuliikkeilläkin mielestäni kivan näköisiä vaatteita on, ja brändeillä rumia, mutta eihän tässä siitä keskustella. Vaan siitä että miksi joillakuilla on kova tarve luokitella musta-valkoruudullinen vaate tyttöjen tai poikien vaatteeksi.
Mä vain toivoisin et ne kirkkaan väriset trikoopaidat ja housut olis unisex muotoilultaan. Poikien väriskaala on todella suppea mones kaupas. Tytöilt löytyy väriä mut sit paidois on glutterii, sydämiä, röyhelöitä ja pussihihoja. Poika tykkää monista väreistä, hänellä on mm violetti haalari, pinkit hanskat yms ja ikää on 6v. Mut noit röyhelöistä ei tykkää. Välillä on hankala löytää paitaa joka olis muu kuin vihreä, sininen, musta :(