Tykkäättekö että vaatekaupoissa lastenvaatteet erotellaan sukupuolen mukaan, vai pitäisikö kaikkien mielestänne olla sekaisin?
Kommentit (121)
Tottakai erottelu. Tytölle pinkkiä ja sen sellaista ja pojalle sinistä, beessiä, vihreää, keltaista
Tykkään, että erotellaan. Tyttöni ei nykyisin enää huoli kuin tyttömäisiä vaatteita, niin on kiva kun ne voi helposti spotata kaupasta. Pienempänä, kun minä päätin vaatteista, ei ollut niin väliä ja ostin sekä tyttömäisiä että poikamaisia vaatteita.
Olen töissä lastenvaateliikkeessä ja tätä asiaa on työkavereiden kanssa pohdittu. Jos tuotteet laitettaisiin kaikki sekaisin eikä olisi enää tyttöjen ja poikien osastoa niin myymälä näyttäisi yksinkertaisesti aivan järkyttävälle. Mallistot on tehty siten että poikien vaatteet sopii keskenään yhteen ja niistä saa kauniita kokonaisuuksia ja tytöt samoin, mutta jos ne sekoittaa keskenään niin niistä ei synny mitään kaunista ja myyvää. Joskus kyllä tehdään unisex alueita, mutta siltikin sitten tulee jatkuvasti kysymyksiä että onko tämä haalari tytölle vai pojalle, suurin osa asiakkaista haluaa pojalle pojan haalarin ja tytölle tytön. Niin se vaan on. Ja jos kaikki sekoitettaisiin keskenään niin olisi äärettömän työlästä esitellä asiakkaalle malleja kun pitäisi pyöriä koko myymälä läpi jotta kaikki tulisi varmasti esiteltyä. Nyt kun on pojille ja tytöille omat osastot niin on paljon helpompaa ja nopeampaa näyttää asiakkaalle tuotteet joita hän on etsimässä. Itse kyllä kannatan rajojen rikkomista ja sitä että esim tytöllekin voi oikein hyvin laittaa sinisen haalarin päälle. Mutta näin myyjän näkökannalta on helpompaa että tuotteet on eritelty sukupuolen mukaan. Se on sitten myyjän oma taito että osaa kuunnella asiakasta ja tarvittaessa esitellä vaikkapa tytölle vaatteita myös poikien puolelta.
En tykkää, ainakaan pienempien arkivaatteissa. Työläämpää käydä läpi tuplana joka osasto kun ei voi tietää onko harmaat legginssit luokiteltu tyttöjen vai poikien puolelle.
Aikuisilla jaottelun peruste on tietysti erilaiset leikkaukset ja kokoskaalat, mutta jos myydään vaikka valkoisia suoria t-paitoja niin ei se jako mitenkään tarpeellinen ole aikuisillekaan.
Ot, kerran yritin ostaa itselleni talveksi jonkinlaista villaista herrainhattua. Menin ihan hattukauppaan jota piti vanhempi naishenkilö. Yritin osoitella hyllyltä kivan näköisiä mutta hän ei niitä sieltä minulle nostellut kun hoki vain että eikun ne on miesten hattuja, ne on miesten hattuja ja nosteli eteeni vain violettisävyisiä, koristeilla varustdltuja hattuja kun ne on NAISTEN hattuja. Että älä tyttö käy hyppimään ja käyttämään semmoisia vaatteita kuin itse haluat. Ihan tosi tarina.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä lastenvaateliikkeessä ja tätä asiaa on työkavereiden kanssa pohdittu. Jos tuotteet laitettaisiin kaikki sekaisin eikä olisi enää tyttöjen ja poikien osastoa niin myymälä näyttäisi yksinkertaisesti aivan järkyttävälle. Mallistot on tehty siten että poikien vaatteet sopii keskenään yhteen ja niistä saa kauniita kokonaisuuksia ja tytöt samoin, mutta jos ne sekoittaa keskenään niin niistä ei synny mitään kaunista ja myyvää. Joskus kyllä tehdään unisex alueita, mutta siltikin sitten tulee jatkuvasti kysymyksiä että onko tämä haalari tytölle vai pojalle, suurin osa asiakkaista haluaa pojalle pojan haalarin ja tytölle tytön. Niin se vaan on. Ja jos kaikki sekoitettaisiin keskenään niin olisi äärettömän työlästä esitellä asiakkaalle malleja kun pitäisi pyöriä koko myymälä läpi jotta kaikki tulisi varmasti esiteltyä. Nyt kun on pojille ja tytöille omat osastot niin on paljon helpompaa ja nopeampaa näyttää asiakkaalle tuotteet joita hän on etsimässä. Itse kyllä kannatan rajojen rikkomista ja sitä että esim tytöllekin voi oikein hyvin laittaa sinisen haalarin päälle. Mutta näin myyjän näkökannalta on helpompaa että tuotteet on eritelty sukupuolen mukaan. Se on sitten myyjän oma taito että osaa kuunnella asiakasta ja tarvittaessa esitellä vaikkapa tytölle vaatteita myös poikien puolelta.
No jos vaikka ei olis sekaisin tyttöjen ja poikie vaatteita, vaan olisi vaan vaatteita. Niille idioottimaisille kysyjille voi vastata, että lapsille tehty
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala mitä rajojen rikkomista, sininen haalari tytölle! Kumpaan kastiin kuuluu limenvihreä?
Kuulostaa massaketjuliikkeeltä. Pienemmissä kaupoissa myydään onneksi tyylikkäitä, värikkäitä, kuviollisia ja kekseliäitä vaatteita lapsille ihan yhdestä rekistä.
Tytöille voitaisiin ainakin tehdä hieman monipuolisempia vaatteita, eikä aina sitä samaa kukkaa, ponia, pinkkiä ym.
Samalla logiikalla miesten ja naisten vaateosastot voitaisiin yhdistää. Rintsikat ja Black horset vain vierekkäin ja jokainen voi ostaa sitä mikä eniten miellyttää.
Eikö sit miesten ja naisten vaatteet pitäisi yhdistää samalle osastolle housut housuihin yms? AI eikö??😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät mitä asiakas tarkoittaa tyttöjen/poikien vaatteilla, vai oletatko vaan että tytöille pinkkiä ja kukkia ja prinsessoja ja pojille sinistä ja mustaa ja supersankareita?
Ostan kyllä tytölle pinkkiä koska hän toivoo niin
Vierailija kirjoitti:
Sekoaakohan näiden asiakkaiden pää esimerkiksi polarn o pyretillä missä jakoa ei ole tehty vaan vaatteet ovat ihan lapsille. Jääkö haalari kerta kaikkiaan ostamatta? Entä miten voi toimia kirppiksellä? Pitääkö hakea osviittaa siitä onko muu pöytä täynnä pinkkiä vai sinistä ja traktoreita? Jos pöydässä on paljon esim. violettia, ruskeaa ja keltaista niin eihän siinä voi riskiä ottaa että tulisi pojan vaate tytölle.
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla miesten ja naisten vaateosastot voitaisiin yhdistää. Rintsikat ja Black horset vain vierekkäin ja jokainen voi ostaa sitä mikä eniten miellyttää.
Miksi ei? Toisaalta voi rintsikat olla omalla osastollaan ja alushousut omallaan, ilman että se on sukupuoliasia. Vai pitääkö sinusta paidat ja housutki laittaa samalle osastolle?
Voihan ne vaatteet ryhmitellä vaikka värin mukaan/mallin mukaan ilman että osastoja sukupuolitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kyllä tytölle pinkkiä koska hän toivoo niin
Ole hyvä. Luuletko että löytäisit tämän hyllystä "haalarit" sen sijaan että se on hyllyssä "tyttöjen haalarit".
Lastenvaatteet saisivat olla lajiteltuna käyttötarkoituksen ja värien mukaan. Kaikki takit samassa ja nätisti laitettuina esille värien mukaan. Samoin housut, paidat, sukat jne. Helpompi löytää, mitä etsii ja voi paremmin yhdistellä. Tytöt voivat tykätä sinisestä ja pojat punaisesta väristä.
Eli ei enää sukupuolen mukaan. Vanhanaikainen ajattelutapa tuo, että poikalapsi saa käyttää vain sinisiä asuja, joissa on autoja ja tyttölapsi punaisia, joissa on kukkasia. Sukupuoli ei voi määritellä, mistä väreistä ja kuvista lapsi saa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Halpakaupoissa lajitellaan, merkkikaupoissa ei.
Miksi alapeukut? Täysin totta. Name it, hm, lindex, prisma vrt punavuoren peikko, gugguu,mainio, pop, vimma, papu jne
T. Ei viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Eikö sit miesten ja naisten vaatteet pitäisi yhdistää samalle osastolle housut housuihin yms? AI eikö??😂😂😂
Aikuisten vartalot eroavat toisistaan jo aika lailla, mikä on otettu huomioon vaatteiden leikkauksissa, jotta ne istuvat hyvin. Lasten kohdalla näin ei vielä ole, joten ei ole mitään erityistä syytä, miksei lasten vaatteita voisi yhdistää saman osaston alle.
Toki aikuistenkin vaatteissa on ns. unisex-vaatteita, jotka voivat sopia hyvin sekä mies- että naisvartalolle. Olen itse ainakin ostanut miesten kauluspaitoja, joita usein löytyy edullisesti alennuksesta. Tykkään käyttää niitä vöiden kanssa. Jotkut suunnittelijat myös tekevät pelkästään unisex-vaatteita. Joillekin miehille taas voivat sopia monet vaatteet naistenkin osastolta. Ehkä siis osastojen osittainen yhdistäminen voisi olla toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat ajattelultasi aika rajoittuneelta ja yksinkertaiselta jos tämä idea on sinusta jotenkin ultrahauskan ja absurdin kuuloinen.
Sukupuolen mukaan erottelu on mun mielestä hyvä juttu, niin lasten kuin aikuistenkin vaatteissa. Sukupuoli on sosiaalinen konstruktio, ja siihen ajatteluun liittyy paljon hyviä pointteja. (sukupuolentutkimusta on tullut opiskeltua ja aiheesta aika paljon luettua :D) Kuitenkin sukupuoli on myös biologinen fakta, jota ei turhaa kannata joka asiassa sivuuttaa. Miehet ja naiset on keskimäärin eri kokoisia ja eri tyyppisiä vartaloiltaan, ja on luonnollista, että lasten kohdalla otetaan se myös huomioon jo lasten vaatteissa, vaikka 5-vuotiaat tytöt ja pojat suunnilleen usein samankokoisia ovatkin..