Kokemuksia ruskoturkiskuoriaisista!?
Onko kukaan törmännyt kotonaan näihin pirulaisiin ja olisiko jakaa vinkkejä niiden hävittämiseen?
Tilanne on siis sellainen, että olen asunut vanhassa kerrostaloasunnossa jo vuosia, mutta löysin ensimmäisen kuoriaisen vasta tammikuussa. En kiinnittänyt siihen sen suurempaa huomiota, kunnes yksittäinen kuoriainen näkyi toistamiseen. Tällä viikolla paneuduin asiaan kunnolla kun ihmettelin näkemieni ötököiden samannäköisyyttä ja googlettelin kuoriaisen. Keittiön lattialistan vierestä löytyi pari ja uunin alta muutamia toukkia. Siivosin hulluna, myrkytin nämä paikat Raidilla ja ilmoitin isännöitsijälle. Seuraavana päivänä löydös varmistui ruskoturkiskuoriaiseksi ja myrkytys on ensi viikon alussa.
Olen aloittanut vaatteidenpesurumban 60 asteessa ja ne, mitä ei voi niin kuumassa pestä, on pussitettu tiiviisti ja tungettuna pakastimeen (sen verran kun sinne mahtui, eli ei kovin paljon...) Olin ajatellut, että pystyn elämään jokseenkin selväjärkisenä jos ötökät lymyävät vain keittössä, mutta nyt kuusi kuoriaista on löytynyt makuuhuoneestakin, myöskin listojen viereltä! Missään vaatteissa ei ole ollut reikkiä tai mitään merkkejä toukista. Onko siis toivoa, että niitä ei löytyisikään? Oletteko onnistuneet saamaan kuoriaiset pysyvästi pois yhden asunnon myrkytyksellä? Taloyhtiö ei ala myrkyttää muita asuntoja ainakaan vielä, kun ötököitä on kerta löytynyt vain tästä asunnosta... Tämän mennessä kuoriaisia on löytynyt 20-30 kpl.
Vinkkejä otetaan vastaan!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittelin kaapit ja lattialistat Baygonilla, ja teippasin lattialistan ja lattian välisen raon umpeen kirkkaalla teipillä. Ötököitä ei ole sen jälkeen näkynyt.
Kiitos! Tuosta Baygonista olenkin jostain lukenut... Haiseeko se yhtä pahasti kuin tuo Raid jos sitä laittaa varmuudeksi esim vaatekaappeihin? Lattian ja listan välistä rakoa olen ajatellut itsekin tilkitä jollain, mutten ole keksinyt mitään hyvää materiaalia. Toki vuokraisännänkin mielipide asiaan täytyisi kysyä, jos aikoo käyttää jotain teippiä järeämpää... Kuinka suuri ötökkäongelma kotonasi oli, kun selvisit noilla menetelmillä?
- ap
En ole tuo, jolta kysyt, mutta olen käyttänyt tilkitsemiseen läpinäkyvää kylppärisilikonia. Kannattaa tilkitä myös vaatekaapit ja sukkalaatikot tms.
Kiitos vinkistä! Alkaa vähän epätoivo iskeä, että onko noilla tilkitsemisillä sitten lopulta mitään merkitystä jos niistä ei pääse lopullisesti eroon...
Osta Biokilliä. Sitä käyttää ammattilaisetkin. Siivoa ensin tosi hyvin ja myrkytä sit sillä, voi olla että pääset kerralla eroon niistä
Vierailija kirjoitti:
Osta Biokilliä. Sitä käyttää ammattilaisetkin. Siivoa ensin tosi hyvin ja myrkytä sit sillä, voi olla että pääset kerralla eroon niistä
Pitääpä tutustua tuohon, kiitos!
Hei, vähän myöhään luen tätä keskustelua joten tuskin vastausta saan, mutta miten kävi. Pääsitkö ikinä eroon niistä vai muutitko? Olen itse juuri tasan samassa tilanteessa kuin sinä. Minulla kävi ammattimyrkyttäjä, joka ei toiminut, niitä ilmeisty siltikin jatkossa. Ahdistus on kova.
En ymmärrä miks ihmiset ahdistuu noista, noista on vaikea päästä eroon. Tärkein on huolellinen siivous aina niin estää ettei vaatteisiin tule reikiä tms. Niistä ei ole muuta haittaa..
Mikä sinulla tilanne, minä täällä hysteerisenä pesen kaikkea ja asutaan muovilaatikoiden keskellä... Taskulampulla saa katsella lattioille aika iltaisin. Toukat on niin mahdottoman pieniä... Meidän asunto myrkytettiin kerran mutta selailujen jälkeen muutto on edessä meidän perheellä. Ahdistusta tekee kyllä sohva ja sänky. Mitä niiden kanssa tekee!
Yhyy, olen juuri muuttanut uuteen asuntoon ja täällä on tuollaisia kuoriaisia :( Osaako joku sanoa, millaisia toukat ovat ja mistä niitä kannattaa etsiä? Miten voi estää ettei pääse lisääntymään, siivoamallako vain? Kannattaako aikuisia kuoriaisia etsiä ja tappaa?
Vanha ketju, mutta jos jollain olisi kokemuksia!
Onko tilkitseminen auttanut kellään näiden pirulaisten karkoittamisessa???
Ammattimyrkyttäjä kävi, mutta ei auttanut yhtään mitään. Niitä vaan ilmestyi sadoittain yhtäkkiä ja toisin kun luvattiin niin pysyivät ne hengissä.
Tuntuu, että tämän asian kanssa sekoaa ihan totaalisesti.
Olen lukenut, että nämä hakeutuvat ihmisten sänkyihin, sohviin enkä ehkä kestä.
Onko teillä käynyt useampaan kertaan myrkyttäjä?? Meillä just viikko sit oli. Oon ihan överi siivonnu jo 3 viikkoa täällä, ja edelleen ton myrkytyksen jälkeen niitä on täs viikon aikana löytyny joku 50-100 välillä! Ihan sairasta. Suuri osa vielä just ihan elossa olevia.
En kestä! kirjoitti:
Onko teillä käynyt useampaan kertaan myrkyttäjä?? Meillä just viikko sit oli. Oon ihan överi siivonnu jo 3 viikkoa täällä, ja edelleen ton myrkytyksen jälkeen niitä on täs viikon aikana löytyny joku 50-100 välillä! Ihan sairasta. Suuri osa vielä just ihan elossa olevia.
Saanen kysyä minkä ikäisessä talossa asut? Meillä oli edellisessä 1970 luvun asunnossa turkiskuoriaisia. Muutimme pois ja se pakastaminen ja peseminen oli raskasta mutta sängyn uusimme ja sohvaa ei silloin ollut
Homma kannattaa aloittaa hävittämällä ensin kaikki turkikset. Sen jälkeen lähtee kuoriaisetkin.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää, mistä näitä turkiskuoriaisen toukkia tulee, itse asun yksin, olen siivoushullu. Ensimmäisen kerran asunnossani oli v.2005, siivosin kuin hullu,pesin ja puunasin, desinfioin kaapit, vein roskiin vanhat vaatteet.12 vuoteen ei ole ollut ongelmaa, kunnes jälleen tänään löysin toukan lattialta, siivouksen jälkeen. Mistä näitä tulee? Likaisuudesta ei voi olla kysymys. Taloon on muuttanut ulkomaalaisia. Voiko johtua siitä?
Todellakin voi.
EI noi ees syö mitään normivaatteita.
No itseasias tääki on valmistunu 1967.. Mut just muutama kk sit muutettiin tähän, ja alkuun näin niitä pari, enkä tajunnu ihmetellä.. Vasta just n kuukaus sit rupesin tutkii paremmin! Ei kai niitä tääl tyhjäs kämpäs ollu, ku siivottu ja ei mitään syötävää. Kai ne on nyt naapurista löytäny meillekin sit 😔 Ei kyl jaksais muuttaa taas!
Ja toiselle kommentoijalle, meillä nyt ei ole mitään turkiksia..
En ole tuo, jolta kysyt, mutta olen käyttänyt tilkitsemiseen läpinäkyvää kylppärisilikonia. Kannattaa tilkitä myös vaatekaapit ja sukkalaatikot tms.