Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ruskoturkiskuoriaisista!?

Vierailija
04.02.2017 |

Onko kukaan törmännyt kotonaan näihin pirulaisiin ja olisiko jakaa vinkkejä niiden hävittämiseen?

Tilanne on siis sellainen, että olen asunut vanhassa kerrostaloasunnossa jo vuosia, mutta löysin ensimmäisen kuoriaisen vasta tammikuussa. En kiinnittänyt siihen sen suurempaa huomiota, kunnes yksittäinen kuoriainen näkyi toistamiseen. Tällä viikolla paneuduin asiaan kunnolla kun ihmettelin näkemieni ötököiden samannäköisyyttä ja googlettelin kuoriaisen. Keittiön lattialistan vierestä löytyi pari ja uunin alta muutamia toukkia. Siivosin hulluna, myrkytin nämä paikat Raidilla ja ilmoitin isännöitsijälle. Seuraavana päivänä löydös varmistui ruskoturkiskuoriaiseksi ja myrkytys on ensi viikon alussa.

Olen aloittanut vaatteidenpesurumban 60 asteessa ja ne, mitä ei voi niin kuumassa pestä, on pussitettu tiiviisti ja tungettuna pakastimeen (sen verran kun sinne mahtui, eli ei kovin paljon...) Olin ajatellut, että pystyn elämään jokseenkin selväjärkisenä jos ötökät lymyävät vain keittössä, mutta nyt kuusi kuoriaista on löytynyt makuuhuoneestakin, myöskin listojen viereltä! Missään vaatteissa ei ole ollut reikkiä tai mitään merkkejä toukista. Onko siis toivoa, että niitä ei löytyisikään? Oletteko onnistuneet saamaan kuoriaiset pysyvästi pois yhden asunnon myrkytyksellä? Taloyhtiö ei ala myrkyttää muita asuntoja ainakaan vielä, kun ötököitä on kerta löytynyt vain tästä asunnosta... Tämän mennessä kuoriaisia on löytynyt 20-30 kpl.

Vinkkejä otetaan vastaan!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelin kaapit ja lattialistat Baygonilla, ja teippasin lattialistan ja lattian välisen raon umpeen kirkkaalla teipillä. Ötököitä ei ole sen jälkeen näkynyt.

Vierailija
2/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittelin kaapit ja lattialistat Baygonilla, ja teippasin lattialistan ja lattian välisen raon umpeen kirkkaalla teipillä. Ötököitä ei ole sen jälkeen näkynyt.

Kiitos! Tuosta Baygonista olenkin jostain lukenut... Haiseeko se yhtä pahasti kuin tuo Raid jos sitä laittaa varmuudeksi esim vaatekaappeihin? Lattian ja listan välistä rakoa olen ajatellut itsekin tilkitä jollain, mutten ole keksinyt mitään hyvää materiaalia. Toki vuokraisännänkin mielipide asiaan täytyisi kysyä, jos aikoo käyttää jotain teippiä järeämpää... Kuinka suuri ötökkäongelma kotonasi oli, kun selvisit noilla menetelmillä?

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tilkitseminen oikeasti poista ongelmaa. Ainoa, jolla ongelma vähenee, on ammattilaisen myrkytys. Niillä on sellaiset aineet, että ne säilyttävät tehonsa pari viikkoa ja kuoriutuvat toukatkin kuolee. Yleensä uusintaruiskutus kuukauden päästä. Ongelmaa et saa kokonaan pois, koska asut kerrostalossa ja niitä on varmasti muillakin ja ne lymyilevät talon rakenteissa.

Vierailija
4/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse eroon, joten anna ongelman olla. Siivoa kuoriaiset pois, kun näet. Kuoriaiset ovat pesiytyneet talosi rakenteisiin, joten eroon et pääse.

Vierailija
5/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tilkitseminen oikeasti poista ongelmaa. Ainoa, jolla ongelma vähenee, on ammattilaisen myrkytys. Niillä on sellaiset aineet, että ne säilyttävät tehonsa pari viikkoa ja kuoriutuvat toukatkin kuolee. Yleensä uusintaruiskutus kuukauden päästä. Ongelmaa et saa kokonaan pois, koska asut kerrostalossa ja niitä on varmasti muillakin ja ne lymyilevät talon rakenteissa.

Kiitos vastauksestasi! Juuri tuosta syystä ihan ärsyttää, ettei koko taloa vaan myrkytetä heti! Muutaman päivän siivoamisen ja vaatteiden pesemisen ja laatikoihin/pusseihin siirtämisen jälkeen tämä asunto muistuttaa aivan varastoa ja vähän kauhulla mietin, kuinka kauan joudun asumaan tällaisessa välitilassa... Jos noista ötököistä ei päästä eroon, niin en todellakaan tahdo jäädä tänne asumaan. Siksi kyselenkin, että onko muutto todella ainoa ratkaisu.

Vierailija
6/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ruskeita turkiskuoriaisia, mutta nitistin ne muutossa. Kaupungin asiantuntija sanoi, että hankalampia kuin pilkulliset.

Vierailija
7/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pääse eroon, joten anna ongelman olla. Siivoa kuoriaiset pois, kun näet. Kuoriaiset ovat pesiytyneet talosi rakenteisiin, joten eroon et pääse.

Huoh, tämän kuulemista pelkäsinkin... Ei vaan tunnu yhtään hyvältä idealta laittaa vaatteita takaisin kaappien hyllyille jos niiden välistä löytyykin joku päivä toukka :/ En sitten tiedä olenko hysteerinen, mutta noi elukat ällöttää niin paljon! Toisaalta tällainen laatikkoelämäkin tuntuu aika ärsyttävältä.

Vierailija
8/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ruskeita turkiskuoriaisia, mutta nitistin ne muutossa. Kaupungin asiantuntija sanoi, että hankalampia kuin pilkulliset.

Voi ei... Millä keinoilla estit niiden siirtymisen uuteen kotiin?

Vierailija
9/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä paikoista noita kuoriaisia teillä muuten löytyi? Ja kuinka paljon?

Vierailija
10/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki (siis aivan kaikki) 60 asteen pyykkiin ja muovilaatikoihin tai tarpeelliset tuntimäärät saunan/pakkasen kautta. Älä luota siihen, että asuisivat vain tekstiileissä. Yksi juupeli löytyi kirjaa pudistellessa. Mutta nyt ei ole näkynyt yhtään viiteen vuoteen.

Vierailija
11/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään naisen jonka terveys tuhoutui myrkytyksestä:(

Vierailija
12/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki (siis aivan kaikki) 60 asteen pyykkiin ja muovilaatikoihin tai tarpeelliset tuntimäärät saunan/pakkasen kautta. Älä luota siihen, että asuisivat vain tekstiileissä. Yksi juupeli löytyi kirjaa pudistellessa. Mutta nyt ei ole näkynyt yhtään viiteen vuoteen.

Okei, sama pesemis- ja pakastusjuttu täällä onkin tekeillä. Olen ostanut muovisia, kannellisia laatikoita ja isoja minigrippusseja. Ihan ärsyttää, kuinka paljon rahaa noihin on mennyt. Tuo pakastamisen hitauskin ottaa vähän aivoon, kun tilaa on vain yhden lokeron verran ja pakastettavaa tavaraa vaikka kuinka paljon... Kuinka paha tuo sinun ötökkäongelmasi vanhassa asunnossa oli, eli näkyikö kuoriaisia ja toukkia päivittäin ja kuinka kauan tätä jatkui? Muutitko toiseen asuntoon juuri ötököiden takia?

Huh, ällötyksen väristykset kulkivat pitkin selkärankaa tuosta kirjajutusta.... Hyi!

Vierailija
13/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkiskuoriaiset eivät ole edes iljettäviä, jos vertaa esimerkiksi seinäluteeseen tai amerikantorakkaan. Joitakin vuosia sitten olin yöpymässä eräässä parin tähden hotellissa, jossa oli ilmeisesti melko vakava torakkaongelma. Illalla tulin huoneeseen ja luulin kaiken olevan hyvin. Yöllä heräsin käymään WC:ssä ja kiinnitin huomiota hiljaiseen rapinaan. Laitoin valot päälle huoneeseen, niin näin yhden julmetun kokoisen veitikan kömpivän suojaan. Olen aivan varma, että niitä perkeleitä oli siinä huoneessa hyvin paljon. Onneksi ei tarvinnut yöpyä kuin kaksi yötä: ensimmäisenä en nukkunut torakkahavainnon jälkeen juurikaan ja toista yötä vasten join työkavereiden kanssa kunnon kännit, niin meni se viimeinen yö kuin itsestään.

Vierailija
14/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkiskuoriaiset eivät ole edes iljettäviä, jos vertaa esimerkiksi seinäluteeseen tai amerikantorakkaan. Joitakin vuosia sitten olin yöpymässä eräässä parin tähden hotellissa, jossa oli ilmeisesti melko vakava torakkaongelma. Illalla tulin huoneeseen ja luulin kaiken olevan hyvin. Yöllä heräsin käymään WC:ssä ja kiinnitin huomiota hiljaiseen rapinaan. Laitoin valot päälle huoneeseen, niin näin yhden julmetun kokoisen veitikan kömpivän suojaan. Olen aivan varma, että niitä perkeleitä oli siinä huoneessa hyvin paljon. Onneksi ei tarvinnut yöpyä kuin kaksi yötä: ensimmäisenä en nukkunut torakkahavainnon jälkeen juurikaan ja toista yötä vasten join työkavereiden kanssa kunnon kännit, niin meni se viimeinen yö kuin itsestään.

Juu, kyllähän sitä maailmassa on pahempiakin ötököitä kuin nämä, mutta silti inhottaa. Asuin vuosia sitten asunnossa, joka kuhisi sokeritoukkia ja vaikka ne eivät vaarallisia olleetkaan, niin kyllä oksetti kun sellainen löytyi keittiön laatikosta.

Vierailija
15/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sama pesemis- ja pakastusjuttu täällä onkin tekeillä. Olen ostanut muovisia, kannellisia laatikoita ja isoja minigrippusseja. Ihan ärsyttää, kuinka paljon rahaa noihin on mennyt. Tuo pakastamisen hitauskin ottaa vähän aivoon, kun tilaa on vain yhden lokeron verran ja pakastettavaa tavaraa vaikka kuinka paljon... Kuinka paha tuo sinun ötökkäongelmasi vanhassa asunnossa oli, eli näkyikö kuoriaisia ja toukkia päivittäin ja kuinka kauan tätä jatkui? Muutitko toiseen asuntoon juuri ötököiden takia?

Huh, ällötyksen väristykset kulkivat pitkin selkärankaa tuosta kirjajutusta.... Hyi!

En oikein tiedä tarkasti, paljonko ötököitä oli. Niitä näkyi joka kerta kun etsin, mutta olin poissa paljon. Ensin asuntoni oli alivuokralaisella kesän, minkä jälkeen heräsin ötökkäongelmaan. Sitten aloin viettää paljon aikaa toisella paikkakunnalla poikaystävän luona - en varsinaisesti ötököiden vuoksi. Lopulta muutimme töiden perässä yhteen kolmannelle paikkakunnalle, ja muuttosiivouksessa löytyi kymmeniä ötököitä. Mutta sinne jäivät, paitsi yksi yksilö, joka pääsi uuden kodin jalkalistan alle. Sinne se teki vielä yhden sukupolven, jonka nitistin. Tästä jo viisi vuotta. Mutta mahdollista on jättää kuoriaiset jälkeensä.

Vierailija
16/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, mistä näitä turkiskuoriaisen toukkia tulee, itse asun yksin, olen siivoushullu. Ensimmäisen kerran asunnossani oli v.2005, siivosin kuin hullu,pesin ja puunasin, desinfioin kaapit, vein roskiin vanhat vaatteet.12 vuoteen ei ole ollut ongelmaa, kunnes jälleen tänään löysin toukan lattialta, siivouksen jälkeen. Mistä näitä tulee? Likaisuudesta ei voi olla kysymys. Taloon on muuttanut ulkomaalaisia. Voiko johtua siitä?

Vierailija
17/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tuholaisongelmat tulevat lisääntymään tulevaisuudessa. Ihmiset liikkuvat enemmän maasta toiseen kuin koskaan ja pidempiä matkoja kuin koskaan. Aina näitä (munia myös) matkalaukuissa siirtyy, ja tuholaiset sopeutuvat ympäristöönsä melkein aina. Ludehan ei kestä pakkasta, mutta lämpimissä sisätiloissa pystyy lisääntymään helposti, jos vaan tarjolla lämpöä ja verta. Luteet munivat oikeastaan jokaiseen suojaisaan ja lämpimään paikkaan. Usein tosin lähellä sänkyä, jossa isäntäeliö vetää sikeitä. Kaiuttimien sisältä, listojen alta, pistorasioista, huonekaluista on löydetty munia ja kuoriutuneita yksilöitä. Lisäksi esimerkiksi luteet voivat liikkua pitkiäkin matkoja, eli vaikka munat eivät olisi viereisessä pistorasiassa luteet voivat olla syvemmällä rakenteissa. Lisäksi on toki tuholaisia, jotka eivät tarvitse ihmistä ravinnokseen.

Suomessa kannattaisi ongelmataloista laittaa talvella ja kylmillä säillä lämmöt pois ja siirtää asukkaat evakkoon 1-2 kuukaudeksi. Tosin Suomessakaan ei enää ole pitkiä pakkasjaksoja ainakaan etelässä. Ongelmia sitten tulee siinä, että rakennukset kärsivät tällaisista toimenpiteistä.

Vierailija
18/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutat, saatat viedä muutaman kuoriaisen mukanasi uuteen kotiin.

Vierailija
19/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kyse ei meillä ole luteista, en tiedä miten selviäisin siitä! Mahdotontahan tässä on sanoa varmasti, että mistä nuo otukset ovat alun perin tähän taloon tulleet. Olen kuitenkin päätellyt, että jostain toisesta asunnosta/talon rakenteista noiden on pakko tänne tulla kun kerta keittiössä on niiden päämaja. Vaikea uskoa, etteikö muilla talon asukkailla olisi samaa ongelmaa. Toiset eivät ehkä ole huomanneet noita mönkijöitä ja voihan olla niinkin, ettei joku toinen tahdo niistä ilmoittaa jonkinlaisen leimaantumisen pelossa.

Olin toivonut kuulevani, että näistä olisi mahdollista päästä eroon vaikka tähän asuntoon jäisikin, mutta näistä tulleista vastauksista tulee sellainen fiilis, että pitäisköhän alkaa katsella asuntoja...

Vierailija
20/37 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muutat, saatat viedä muutaman kuoriaisen mukanasi uuteen kotiin.

Toivottavasti en. Täällä on nyt käynnissä sellainen pakkausoperaatio, että huh huh... Teen kaiken voitavan, että noita ei siirry uuteen kotiin mikäli sellaiseen joutuu tästä siirtymään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme