MATIKKANEROT! Apuanne tarvitaan!
Miten lasketaan: "Majakan korkeus on 32,0m. Kuinka kauas merelle majakan huipusta nähdään maanpintaa pitkin? Maapallon säde on 6371 km"?
Oon yrittäny vaikka mitä keinoja, mutta ei avaudu :(
Kommentit (29)
hahmotetaan tilanne koordinaatistossa, sinun kengät on pisteessä (0,r) , kun r=maapallonsäde (m)ja silmäsi pisteessä (0,r 1.7). Seuraavaksi voisi piirta tangetin ympyrälle tästä edellisestä mainisemastani pisteestä ja laskea sen pisteen koord., jossa Tangentti ja Ympyrä kohtaavat ( ymp. yhtälö X^2 (y-r-1.7)^2=r^2 ) Sitä en ehdi nyt selittämään, miten jatketaan, koska on kiire muualle. Mutta saattaa olla helpompiakin tapoja
Tossa jos lasketaan 1.7metrin korkeudedta
En jaksa laskea. Piirrä kolmio jonka 2 sivun pituus tiedetään. 6371 000m ja 6371 032m. Siitä se aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
hahmotetaan tilanne koordinaatistossa, sinun kengät on pisteessä (0,r) , kun r=maapallonsäde (m)ja silmäsi pisteessä (0,r 1.7). Seuraavaksi voisi piirta tangetin ympyrälle tästä edellisestä mainisemastani pisteestä ja laskea sen pisteen koord., jossa Tangentti ja Ympyrä kohtaavat ( ymp. yhtälö X^2 (y-r-1.7)^2=r^2 ) Sitä en ehdi nyt selittämään, miten jatketaan, koska on kiire muualle. Mutta saattaa olla helpompiakin tapoja
Tossa jos lasketaan 1.7metrin korkeudedta
Kiitos avusta! Oon vaa nii huono ettei tääkää auta :-D En edes ymmärrä mitä täsä pitäs laskea..
Mun tangentin kulmakerroin alkaa lähestyä ääretöntä, on niin kova ikävä vaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten lasketaan: "Majakan korkeus on 32,0m. Kuinka kauas merelle majakan huipusta nähdään maanpintaa pitkin? Maapallon säde on 6371 km"?
Oon yrittäny vaikka mitä keinoja, mutta ei avaudu :(
Helppo vastata, niin pitkälle kuin silmä näkee.
Onko kellään mitään rautalangasta väännettyä mallia? :(
Ei pysty laskemaan kun maapallo on oikeaasti litteä, eikä mikään pallo.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa laskea. Piirrä kolmio jonka 2 sivun pituus tiedetään. 6371 000m ja 6371 032m. Siitä se aukeaa.
Nyt ymmärsin tän, piti vähä miettiä! Kiitti sulle! :)
Vastaus: maanpintaa pitkin ei voi katsoa merelle.
ei kuitenkaan ratkennu. Sain 111.1 km, vaikka vastaus olisi ollut 20,2 km :c
Jos joku vaa jaksaa auttaa ni oisin superkiitollinen :)
Ei tuo ratkea päissäänlaskulla, mutta piirrä suorakulmainen kolmio, jossa toinen kateetti on maan säde ja hypotenuusa maan säde+majakan korkeus. Sitten ratkaiset pythagoraan lauseella toisen kateetin.
Tuohon tyyliin. Kannattaisi siellä lukion matikan tunneilla olla kuulolla ja kirjassa on yleensä hyvät esimerkit.
Opetus.tv
auttaa myös ja matikkamatskut
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ratkea päissäänlaskulla, mutta piirrä suorakulmainen kolmio, jossa toinen kateetti on maan säde ja hypotenuusa maan säde+majakan korkeus. Sitten ratkaiset pythagoraan lauseella toisen kateetin.
Kateetin ratkaiseminen ei tässä nyt auta, koska pitää ratkaista ympyrän kaari. edellisessä viestissä kuva ratkaisusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon tyyliin. Kannattaisi siellä lukion matikan tunneilla olla kuulolla ja kirjassa on yleensä hyvät esimerkit.
Opetus.tv
Kiitos avusta! Tää autto tosi paljon!
Ensiksikin suuresti epäilen tuota maapallon säde ----- km mittaa. Lähtisin ensin pohtimaan, että voiko se pitää paikkaansa. Ko asian pohdiskeluun luultavasti menisi puoli elämää. Toiseksi minua kiinnostaa enemmän se, että miksi haluat laskea tällaisen laskutoimituksen? Mikä tässä on niin kiinnostavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetus.tv
Kiitos avusta! Tää autto tosi paljon! <3 Usko tai älä oon ihan tosissani harjotellu ja ollu hereillä tunneillakin, en vaan voi sille mitän etten oikee hahmota näitä juttuja. Tolla kaavalla äsken yritinki, mutta en tiiä miksi sain alfakulmaksi 0.9989 astetta..
Laskit ilmeisesti sen siten, että cos (6371000/6371032)=
Kun olisi pitänyt laskea sillä käänteisellä cosinilla. Eli lasket paljonko tuosta jakolaskusta tulee ja otat siitä cos potenssiin -1 arvon. Löytyy sieltä laskimesta yleensä cosinin kohdalta shiftin takaa.
Kiitos vielä kaikille jotka autto. Nyt ymmärrän miten tällanen lasketaan jos ylppäreissä tulee eteen 😊🌸
piirrä niin ehkä avautuu...