Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotimainen kuhafile 39,90 e/kg!

Vierailija
04.02.2017 |

Voi pyhä helvetti kun meinasin saada slaagin kalatiskillä. Citymarketissa kotimainen kuhafile maksoi 39,90 e/kg. Virolainen kuhafile oli puolestaan 24,95 e/kg. Lohikin on nykyään hävyttömän kallista.

Paljonko teillä syödään kalaa? Mitä kalaa ja mistä ostatte? Olis melkein tullut halvemmaksi lähteä itse pyytämään kalansa.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä samassa Citymarketissa oli nieriä n. 13 euroa kilo. Ostin nieriän:)

Jos nieriä oli kokonainen, niin fileen hinta on ainakin 30 eur kilo.

Olisi, jos olisi fileenä kaupassa. Itse kun laitat sen ruuaksi, ei ole pakko fileroida vaan voit valmistaa kokonaisena tai paloina. Nieriässä ei ole paljon ruotoja, sen kanssa kyllä pärjää. Oli varmaan ruotsalaista? No,ei se mitään, kun ainakin Rovaniemen sittarissa se on enemmän lähiruokaa rajan takaa tuotuna kuin Itämeren silakka.

Eihän kokonaisesta kalasta ruodot hukkaan mene, vaan niistä keitetään kalakeittoon liemi. Tai siis ruotoja ei syödä, mutta ei ne paljon paina.

Meidän vesissä ei kuhaa ole, joten en tiedä onko hintansa arvoinen. Paistiahvenia ja haukifileitä osaan kyllä arvostaa itse pyydettyinäkin, kun olen nähnyt kaupan hinnat. Itse meilläkin kalaa pyydetään. Tähän aikaan vuodesta ei ole saaliissa juuri hurraamista. Viikon saalis ties kuinka monesta koukusta oli yksi niin pikkuinen made, että ei siitä yksinään tule edes lientä, saati sitten kalakeittoa.

Vierailija
42/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa pyytämänsä kalan ruodottomaksi, minä teen yleensä siitä kalan ruuaksi. Tosin haukipihvitaikinan mies tekee ja minä paistan, ne on ihan järjettömän hyviä.

Oletko kokeillut särkipihviä? On hyvää, ja vähän erimakuista kuin monet muut järvikalat.

Kalapihvit ja -pullat ovat ruodottomia ja siksi lapsillekin hyviä. Vaikka kyllä haukifile paneroituna ja voissa paistettuna on verratonta lapsillekin kelpaavaa ruokaa. Halpaa vain siinä tapauksessa, että haukia saa kotirannasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään ostin ahvenia 5,50€/kg, muikkuja 4,99€/kg ja lohta 9,95€/kg. Kuha oli 22€/kg.

Käy prismassa niin ei oo riistohintaista. :)

Ei ole ainakaan täällä sanut vuosiin Prismasta lohta hintaan 9,95 €/kg. Täällä on sellainen kauppa kuin Minimani ja sieltä joskus saa lofifilettä 9,90, mutta on ne aika surkeita ja huonosti leikattuja. Tai joo, joskus harvoin saa Prismasta tai Citymarketista kokonaisena ja keitän päästä ja ruodoista liemen, muttei sitäkään niin paljoa mene, että olisi mitään järkeä alvariinsa keitellä. Kun yhden lohen perkuukamoista tulee sitä lientä aikalailla. Jos noita ei hyötykäytä, niin kilohinta fileelle nousee tosi kovaksi.

Ahven hintaan 5,50 /kg on kyllä todellinen löytö, melkein haluaisi todisteita tälle, mutta uskotaan. Tolla hinnalla ei melkein kannata lähteä kalastamaan, jos ei meri/järvi ole ihan siinä kotipihassa.

Vierailija
44/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikko syödään kuhaa ihan kyllästymiseen asti. Appiukko kalastaa ja tuo valmiit fileet jääkaappiin. En kyllä millään raskisi ostaa kalaa tuolla hinnalla kaupasta.

Vierailija
45/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muikkuja valmistaisi? 

Niitä saa ihan kohtuuhintaan kantiskaupassamme, mutta enpä ole koskaan niitä tehnyt ja vain muutamia kertoja maistanut.

Kolme tavallista tapaa meillä päin: ruisjauhoilla leivitettynä ja voissa paistettuna, keitettynä perunoiden kanssa = muikkupotut tai muikkulaatikkona, vrt silakkalaatikko. Myös suolattuna menee.

Vierailija
46/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kalastaa ympäri vuoden verkoilla ja syödään sitä, mitä sattuu tulemaan. Helpolla se kala ei tule sieltä järvestä ylös, jokainen voi mennä kokeilemaan. Sen jälkeen se 30€/kg kuhafileestä voi tuntua vielä halvalta.

Vierailija
47/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhat ja siiat ostetaan suoraan eläkkeellä olevalta kalastajalta. Rannikkokaupunki niin mahdollisuus tähän on. Maksetaan parikymppiä kilolta.. Pari kertaa viikossa syödään kalaa.

Naudanlihaa ostettiin syksyllä pakastin täyteen kun lapsen luokkakaverin vanhemmilla on maitotila! Tuli asia puheeksi niin kertoivat että pistävät pari nuorta nautaa pakkaseen. Maksettiin saman verran kuin kaupassa mutta rahat suoraa tuottajalle.

Silmät ja korvat auki niin näitäkin mahdollisuuksia varmasti löytyy.

Vierailija
48/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eipä ole opiskelijallakaan varaa ostella. Ennen söin lohta pari kertaa kuukaudessa mutta nyt en sitäkään kun maksaa kilolta lähemmäs 20e joka kaupassa.

Kyllä vielä toissavuonna lohen normihinta oli kympin tienoilla, ja alesta sai monesti 8e/kg. Säästyypä nekin rahat :)

Vierailija
49/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikkoja vaan paistamaan. Lapsetkin tykkää enemmän!

Vierailija
50/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan kaupasta muikkuja, silakoita ja haukea. Eivät ole kalliita.

Muikut leivitän ruisjauhoissa ja paistan voissa. Silakoista teen uunissa silakka pihvejä. Hauesta teen haukimureke pihvejä.

Vierailija
51/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalapuikkoja vaan paistamaan. Lapsetkin tykkää enemmän!

Tietty, jos on opettanut lapsensa huonolle ruualle.

Vierailija
52/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ui filereoitua kuhaa pakkaseen yli omien tarpeiden. Kuusihenkinen perhe, mutta kilotolkulla ei meilläkään uppoa. Oma isäni pitää omaksi ilokseen verkkoja ja jakaa kaloja kotikylällä mummoille ja muille, joilla rahasta tiukka. Tietysti me lapset saamme osamme.

Vierailija
53/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä samassa Citymarketissa oli nieriä n. 13 euroa kilo. Ostin nieriän:)

Jos nieriä oli kokonainen, niin fileen hinta on ainakin 30 eur kilo.

Olisi, jos olisi fileenä kaupassa. Itse kun laitat sen ruuaksi, ei ole pakko fileroida vaan voit valmistaa kokonaisena tai paloina. Nieriässä ei ole paljon ruotoja, sen kanssa kyllä pärjää. Oli varmaan ruotsalaista? No,ei se mitään, kun ainakin Rovaniemen sittarissa se on enemmän lähiruokaa rajan takaa tuotuna kuin Itämeren silakka.

Eihän kokonaisesta kalasta ruodot hukkaan mene, vaan niistä keitetään kalakeittoon liemi. Tai siis ruotoja ei syödä, mutta ei ne paljon paina.

Meidän vesissä ei kuhaa ole, joten en tiedä onko hintansa arvoinen. Paistiahvenia ja haukifileitä osaan kyllä arvostaa itse pyydettyinäkin, kun olen nähnyt kaupan hinnat. Itse meilläkin kalaa pyydetään. Tähän aikaan vuodesta ei ole saaliissa juuri hurraamista. Viikon saalis ties kuinka monesta koukusta oli yksi niin pikkuinen made, että ei siitä yksinään tule edes lientä, saati sitten kalakeittoa.

No mutta jos sä valmistat nieriän kokonaisena uunissa, niin paljonko siitä tulee sitä syötävää? Eli mikä tulee oikealle syömäkelpoiselle kalalle kilohinnaksi?

Täällä ainakin kokonaisena myytävässä, kuitenkin peratussa kalassa on jäljellä pää, ruodot, pyrstö jne. Kyllä niille tulee painoa. 

Jos taas käytät ruodot ja pään kalaliemeen, niin silloinhan kai fileroit sen? Vai keitätkö siis kypsennetyn kalan ruodoista vielä kalalientäkin.

Meillä ostetaan välillä esim. kokonainen, perattu lohi, joka laitetaan uuniin. Mutta kyllä siitä aika paljon tulee sitten jätettäkin. Syötävn osuuden hinta ei lopulta hirmuisesti eroa kaupassa fileroidusta. Itse en päälle ja ruodoille keksi muuta käyttöä kuin liemeksi keittäminen. 

Vierailija
54/62 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa pyytämänsä kalan ruodottomaksi, minä teen yleensä siitä kalan ruuaksi. Tosin haukipihvitaikinan mies tekee ja minä paistan, ne on ihan järjettömän hyviä.

Oletko kokeillut särkipihviä? On hyvää, ja vähän erimakuista kuin monet muut järvikalat.

Kalapihvit ja -pullat ovat ruodottomia ja siksi lapsillekin hyviä. Vaikka kyllä haukifile paneroituna ja voissa paistettuna on verratonta lapsillekin kelpaavaa ruokaa. Halpaa vain siinä tapauksessa, että haukia saa kotirannasta.

Särkipihvejä ei olla kokeiltu, kun mies yleensä hankki kalat vetouistelemalla. Purkitettua särkeä olemme syöneet ja sitä miehellä on aikomus tehdä ensi kesänä. Hauestakin mies osaa tehdä täysin ruodotonta :)

Omat lapset ovat aina tykänneet syödä kalaa, onneksi ei ole kala-allergiaa.

Vierailija
55/62 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävinpä taas ostamassa lohta. 32,95 e/kg :) Näin meillä Helsingissä. Muut varmaan saitte taas Töölönlahdelta pilkkimällä ilmaiseksi päivän kalat? Ap

Vierailija
56/62 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävinpä taas ostamassa lohta. 32,95 e/kg :) Näin meillä Helsingissä. Muut varmaan saitte taas Töölönlahdelta pilkkimällä ilmaiseksi päivän kalat? Ap

Mä tilasin kotimaista kuhaa eilen cittarista tuolla 4,5 vuotta vanhalla hinnalla. Ei ainakaan kala ole kallistunt samaa tahtia kuin muu.

Vierailija
57/62 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme järven rannalla, ja järvestä nousee lähes ympäri vuoden kalaa: kesällä uistattelemalla ja verkoilla, talvella verkoilla, pilkillä ja iskukoukuilla. Kuhaa ja haukea niin paljon kuin uskaltaa syödä. Meidän ei tarvitse ostaa lihaakaan kaupasta, vaan kaurista, hirveä, sorsaa, teertä ym. on pakastin täynnä.

Vierailija
58/62 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ostin palan loimulohta. Oli 32 euroa kilo. Kahdelle ateralle riitti mulla tuo 350 gramman pala. Huomenna ostoslistalla broileria, josta saa melko edullisen broilerikasviskeiton pariksi päiväksi. Lauantaina voisi tehdä nopean sisilialaisen sardiinipastan. Se tulee halvaksi.

Vierailija
59/62 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuha on yliarvostettu.

Ahven on suomalaisen kalapöydän kunkku.

Haukifilettä saa joskus edukkaasti, menee siinä kuin mauton kuhakin.

Siika myös on mainio kala.

Harmi, kun kotimaista kalaa ei silakkaa lukuunottamatta kylältäni saa.

Vierailija
60/62 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cittarista ostetaan ja suositaan kotimaista. Pari kertaa viikossa syödään kalaa.

Itseasiassa juuri tänään kotimaista kuhaa, odottavat pääsyä pannulle. Nam.

Lohi, nieriä, kuha, siika ja ahven ovat ne kalat, joita syömme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi