Avaan keskustelun myöhästelystä. Miksi sinun lapsi tai nuori myöhästyy toistuvasti oppitunneilta?
Olen ammatillinen opettaja joka haluaisi tietää miksi sinun lapsesi ei tunne kelloa paitsi ruoka-aikana tai silloin kun on joku muu tauko alkamassa.
Onko myöhästelyn syy opittu tapa vai motivaation puute?
Seuraatko wilman merkintöjä ja keskusteletteko myöhästelystä.
Työelämäjaksot voi keskeytyä poissaolojen ja myöhästelyjen takia.
Lisäkysymys vielä, miksi juuri nämä myöhästelijät ovat yleensä niitä joille älylaite (kännykkä) on ikään kuin liimautuneena käteen ja sen käyttö on pakonomaista.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapsi on jonkunsortin asperger tmv. Kännykkä on kiinni kädessä siksi, että se on ainoa tekeminen, mikä tätä lasta on ikinä oma-aloitteisesti kiinnostanut. Myöhästely liittyy elämänhallinnan ongelmiin, miten niitä opettaa lapselle, joka on hiukan älyllisesti poikkeava? Koulu siis sujuu hyvin, mutta arkiset asiat ei.
Mielestäni yhteiskuntamme on ylitehokas. Ymmärrän myöhästymisen ongelmana, mutta en sitä, että koko persoona arvostellaan sen mukaan ja ettei sitten kelpaa mihinkään työhön. Jos tulee myöhässä, miksei vain pudoteta palkkaa / anneta tehdä myöhempään. On takuulla duuneja, joissa tämä ei oikeasti olisi ongelma. Palkkatason putoaminen ei tule olemaan minun lapselleni ongelma, koska hän tulee saamaan paljon rahallista apua minulta.Lol. Kannattaisko viedä lapses diagnosoitavaks ja saada teille kuuluvat asianmukaiset erityistuen palvelut ja järjestelyt. Eikä antaa lapsen elämää ja koulumenestystä mennä perseelleen heti alkumetreillä. Toi kuvaa vain kuinka sä oot vanhempana tietämätön ja välinpitämätön. "Joo on sil kai joku asperger" Hahahah! Asperger ja muu autismin kirjo on merkittävä neuropsykologinen häiriö, johon saa apua ja sitä apua TÄYTYY hakea. Muuten laiminlyöt lastasi. Se on ihan lastensuojelulaissakin. Luuletko, että sun lapsesi "älykkyydellä" on mitääm merkitystä ja hyötyä, jos se ei edes käy kunnolla siellä koulussa?? Mikset tarjoa lapsellesi parasta mahdollista, kun yhteiskunnan ilmaista apuakin on tarjolla?? Nyt sä vaan tyydyt vanhempana pyöritteleen peukaloita.
Onehty alustavia testejä ja niiden mukaan lapsi on normaali. Ja kyllä hän käy koulua ihan kunnolla, mutta vastasin otsikon kysymykseen. Lapsi käy toimintaterapiassa ja on vasta 9v, aika näyttää paheneeko vai lieveneekö oireilu. Osa pojistahan on ilman diagnoosejakin pieninä varsinaisia asseja tms neuroepätyypillisiä jos tyttöihin verrataan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile hallita yli 20 oppilaan ryhmää ja muistaa tunnin lopussa mitä lainasit kenellekin. Samaan aikaan tietysti merkitset poissaoloja wilmaan, kerrot seuraavalla viikolla lomalle lähtevälle tehtävät jne. Opella on ihan liikaa hommaa lopputunnista.
Kuule... Sillä nuorella on kaaos aivoissa hormoneista johtuen. Silläkin on tunnin päätteeksi aika monta uutta asiaa aivojen käsiteltävänä. Sen lisäksi sillä on monta deadlinea tulossa aineita, esitelmiä ja esseitä, kaverisuhteissa ja kotonakin myllertää. Sun aivot on valmiit, nuoren ei.
Kummalla on paremmat edellytykset muistaa 1 hemmetin kynä?
T. Työpaikkaohjaaja, joka on saakelin kypsä ammattikouluopettajiin, joiden opetusta saa korjailla ja muistutella, ettei me muut saada palkkaa siitä.
Niin pahuksenmoista kaaosta on harvoin kenenkään nuoren aivoissa, ettei ne VOI muistaa että kouluun lähtiessä pitää otta päivän kirjat, vihkot ja muut työvälineet mukaan. Sitä on harjoiteltu ekaluokalta asti ja sen pitäis olla viimeistään yläasteella rutiini. Kynien takas pyytäminen sen sijaan ei ole rutiini, koska kyniä ei sentään kaikille luokille tarvi lainailla. Eli joka tunnin lopussa ei rutiininomaisesti vaadita kyniä takas. Välillä sen muistaa, mutta aina ei ja silloin ne katoaa. Terottimen yritän aina muistaa pyytää (koska ostan itse kunnollisen), mutta silti niitäkin katoaa muutama vuodessa... Sitä paitsi pahimmat on laittaneet kynät jo sentin tikuiksi tunnin aikana, eikä niitä saa käyttökelpoisina takas vaikka kuinka kyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamista vanhempien kommenteista käy ilmi välinpitämättömyys nuorensa tulevaisuudesta.
Surullista.
Vaikka nuori pärjäisikin myöhästelyistään huolimatta mutta entäpä ne muut nuoret jotka myös kärsivät näiden myöhästelijöiden vuoksi. Opetan sellaista alaa, ettei se luokan neroinkaan opi niitä kädentaitoja ilman ohjausta ja tiettyä teoriaosaamista. Kädentaitoja pitää harjoittaa pärjätäkseen ammatissa.
Valitettavasti ammattiopiston puolella vain harvoilla on muistiinpanovälineet mukana. Jos olen tehnyt ja jakanut kirjallista materiaalia valitettavan moni jättää sen ottamatta mukaansa.
ap
No sä opetatkin amiksessa eikä siellä neroja näy
Amikseen tulee tiedoiltaan ja taidoiltaan monentasoisia nuoria, osalla keskiarvo yli 9. Ei kaikki ole niitä joiden keskiarvo alkaa vitosella. Amiksessa on myös kaksoistutkintolaisia, myös niitä jotka ovat suorittaneet jo lukio-opinnot.
Ei kukaan nero jaksa istua kainalopieruja tekevien ääliöiden kanssa joka arkipäivä. Lukion jälkeen amikseen menevät eivät nekään ole sieltä gaussin käyrän paremmasta päästä
Minulla ei ole lasta mutta opettajankoulutuksen saaneena mieleeni tulee:
- temperamentti (toimii kaikkialla vähän hitaammin ja rauhallisemmin)
- ei-suomalainen aikakäsitys, "ei se ole niin justiinsa"
- koululaitoksen kunnioittamattomuus, ei siellä mitään opi kuitenkaan tms
- kiusaaminen: ei halua törmätä käytävillä kiusaajiin tai muihin ja siksi tulee piilopaikastaan luokkaan vasta kun siellä ei muita ole
- jopa niinkin erikoinen selitys kun puhdas eksyminen. Kerran olen tavannut oppilaan jolla oli hahmotuksen kanssa ongelmia ja isossa koulussa ei vielä joulunkaan jälkeen hahmottanut yhtään missä luokat olivat. En tätä poikaa opettanut niin en tiedä miten asiaa sitten lähdettiin ratkomaan, mutta oli kyllä erikoinen tapaus.
Vanhin lapsista on jo aikuinen ja on aina myöhässä.
20 vuotta olen asiasta puhunut, selittänyt ja paasannut...ei auta. Ei ole ajantajua. Elämässä aina miljoona asiaa yhtä aikaa eikä suostu tajuamaan ettei kaikkea ehdi tehdä kun vuorokaudessa on vain 24h ja välillä pitää nukkuakin. On myös itsekäs ja välinpitämätön eli on myöhässä "koska mä voin".
Minä ja isänsä olemme molemmat tarkkoja kaikessa ja ikinä ei olla myöhässä mistään ja hommat hoituu ajallaan aina. Lapsi on varmaan vaihdokas ;)
Monet riidat on tästä saatu aikaiseksi ja turhaumia puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Kannustakaa lapsianne hoitamaan peruskoulu mahdollisimman hyvin, että nuori pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa. Suuria ongelmia on niiden opiskelijoiden kanssa joilla on huono päättötodistus ja joutuvat väärälle alalle. Opiskelumotivaatiota ei ole ja osaaminen ei kehity riittävästi pärjätäkseen siinä mitä alaa joutuu vasten tahtoaan opiskelemaan. Opiskelija alisuoriutuu. Nykyisin koko ikäryhmä koulutetaan.
ap
Kuule, asia taitaa kyllä olla niin että niitä motivoitumattomia ei yhtään mikään motivoi, eikä semmoista alaa olekaan, mitä haluaisivat opiskella. Jotain käytännön hommaa voivat kyllä haluta, esim. diilaamista tai muita jänniä keikkoja...
Ja tähänhän liittyy tietysti se, että mitkään yhteiskunnan säännöt tai toisten ihmisten huomioon ottamiset ei kiinnosta. En oo edes ihan sitä mieltä että kasvatuksella voi asiaan vaikuttaa. Itse en ainakaan ole yhtään kasvattanut lapsiani, mutta silti ne näyttävät ihan yhteiskuntakelpoisilta. Esimerkillä voi ehkä paremmin vaikuttaa, mutta sekään ei tepsi, jos suhde lapseen ei ole kunnossa. Ja niin - ei sen suhteen tarvi kumminkaan välttämättä olla kunnossa. Ehkä kaikki johtuu geeneistä ja sattumasta. Hankkikaa hyvägeeninen puoliso älkääkä tehkö lapsia jos omat geenit on huonot :D
Viiden lapsen äiti ja yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustakaa lapsianne hoitamaan peruskoulu mahdollisimman hyvin, että nuori pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa. Suuria ongelmia on niiden opiskelijoiden kanssa joilla on huono päättötodistus ja joutuvat väärälle alalle. Opiskelumotivaatiota ei ole ja osaaminen ei kehity riittävästi pärjätäkseen siinä mitä alaa joutuu vasten tahtoaan opiskelemaan. Opiskelija alisuoriutuu. Nykyisin koko ikäryhmä koulutetaan.
ap
Kuule, asia taitaa kyllä olla niin että niitä motivoitumattomia ei yhtään mikään motivoi, eikä semmoista alaa olekaan, mitä haluaisivat opiskella. Jotain käytännön hommaa voivat kyllä haluta, esim. diilaamista tai muita jänniä keikkoja...
Ja tähänhän liittyy tietysti se, että mitkään yhteiskunnan säännöt tai toisten ihmisten huomioon ottamiset ei kiinnosta. En oo edes ihan sitä mieltä että kasvatuksella voi asiaan vaikuttaa. Itse en ainakaan ole yhtään kasvattanut lapsiani, mutta silti ne näyttävät ihan yhteiskuntakelpoisilta. Esimerkillä voi ehkä paremmin vaikuttaa, mutta sekään ei tepsi, jos suhde lapseen ei ole kunnossa. Ja niin - ei sen suhteen tarvi kumminkaan välttämättä olla kunnossa. Ehkä kaikki johtuu geeneistä ja sattumasta. Hankkikaa hyvägeeninen puoliso älkääkä tehkö lapsia jos omat geenit on huonot :D
Viiden lapsen äiti ja yläkoulun ope
Kun panettaa niin ei siinä geenejä mietitä. Idiootitkin lisääntyy. Jälkeläiset on mitä sattuu, liuta hojksattuja.
Perimähän sen suurimmalta osalta selittää jos sattuu syntymään tyhmänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillinen opettaja enkä kysyisi tällaista. Ymmärrän että kyse on teineistä, koulun kulttuurista, inhimillisistä tekijöistä, vastustuksesta, suhtautumisesta kouluun ym.
Et voi olla tosissasi! Olet juuri sellainen liberalismin kyllästämä idiootti, jonka mielestä vika on aina toisessa, eli kulttuurissa, eikä ihmisessä itsessään. Minäkin olen opettaja, mutta ei tulisi mieleenikään jauhaa tuollaista paskaa! Yhden kerran vika voi olla inhimillisessä tekijässä, vähän kuten että bussi lähti oikeasti 5 minuuttia etuajassa. Millä tavoin koulun kulttuuri auttaa lasta myöhästymään?
Nuo ovat kaikki vain keinotekoisia ja tuulesta temmattuja perusteita sille, että kasvatus on mennyt vituiksi eikä lapsille osata nykyään enää opettaa kunnioitusta ja sitä, mitä on olla yhteiskuntakelpoinen kansalainen.
Jos vika olisi noissa yllä mainitsemissa asioissa, miksi sitten vain tietynlaiset lapset myöhästyvät? Tunnolliset lapset eivät myöhästy.
Sinun käsityksesi mukaan myös afrikkalaisten ja arabimaahanmuuttajien korkeissa rikostilastoissa vika on suomalaisesta kulttuurista, inhimillisistä tekijöistä, vastustuksesta jne. Miksi sitten aasialaisten maahanmuuttajien kohdalla ei ole mitään ongelmaa, vaan kaikki ongelmat liittyvät lähes yksioikoisesti tiettyihin ryhmiin.
AP:lle iso kiitos tärkeän asian esiinnostamisesta.
Aika paljon tämä nuorten huono osaaminen ja asioiden hoitaminen on nuoresta itsestään kiinni. Sellaisia vanhempia, jotka oikeasti kasvattavat vielä nuoriaan niin että he ymmärtäisivät vastuunsa ja iän myötä pystyvät omista asioistaan huolehtimaan, on vähenevässä määrin. Teinin kanssa ei jakseta tapella ja ottaa yhteen, joten jätetään aamulla nukkumaan ja lähdetään itse töihin. Toisin sanoen siirretään vastuu nuorelle, joka ei ota vastuuta ja näin vastuu tulee kouluille.
Itse en opettajana enää jaksa säätää näiden heikoimpien ongelmien kanssa vaan totean kylmästi että kaikista ei vaan oo. Töitä ei tule joka tapauksessa olemaan kaikille tarjolla, joten ehkäpä keskityn omassa työssäni siihen porukkaan, joka tulee jollain tavalla työllistymään. Kaikki tämä nuorisotakuu-huuhaa ja muu on vain idealistien kehittämää fantasiaa siitä, että jokainen meistä pystyy ottamaan vastaan arjen haasteet ja huolehtimaan itsestään. Aina on ollut niitä, jotka eivät selviä ja heistä tulee aikuisenakin muiden holhottavia, kunnanholhokkeja.
Omassa työssä jaksaminen on vaatinut tämän asian hyväksymistä. En voi tehdä töitä nuorten puolesta ja toimia heidän vanhempinaan. Jos joku osoittaa halua oppia, tsemppaan tietenkin aina vain parempiin tuloksiin, mutta ne jotka näyttää systeemille keskisormea jätän omaan arvoonsa. Fiksut pärjää aina, alisuoriutujat vain jos heräävät ottamaan vastuuta. Heikot ja heikkolahjaiset, miten voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu? Pitäisi lisätä runsaasti erityiskouluja ja erityisluokkia, jos tälle asialle halutaan tehdä jotain. Ja apukoulut takaisin. Mutta kun yhteiskunta ei selvästikään halua, vaan täällä vain vannotaan inkluusion nimeen, niin tulokset on kaikkien nähtävillä.
Minä en rupea hyysäämään ketään enkä kenenkään kävelevänä penaalina toimimaan. Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta kirjakauppaan ostamaan penaalia ja se täyteen kyniä niin se on sitten voi voi. Jos ei kysytä onko läksyt tehty ja monelta sulla alkaa huomenna koulu niin sitten ei kysytä. Lapset ja nuoret ovat vanhempiensa vastuulla, en minä pysty kaikkien 200 opettamani oppilaan asioita hoitamaan.
Terv. yläkoulun opettaja
En ole koskaan myöhästynyt töistä eikä yhdelläkään lapsellani (4) ole ollut koskaan myöhästymismerkintöjä wilmassa, eikä opettajat ole sanoneet että olisivat myöhässä olleet jostakin. Omalta osaltani voin vakuuttaa että kasvatus ja esimerkki korreloivat ajoissa olemisen kanssa ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tämä nuorten huono osaaminen ja asioiden hoitaminen on nuoresta itsestään kiinni. Sellaisia vanhempia, jotka oikeasti kasvattavat vielä nuoriaan niin että he ymmärtäisivät vastuunsa ja iän myötä pystyvät omista asioistaan huolehtimaan, on vähenevässä määrin. Teinin kanssa ei jakseta tapella ja ottaa yhteen, joten jätetään aamulla nukkumaan ja lähdetään itse töihin. Toisin sanoen siirretään vastuu nuorelle, joka ei ota vastuuta ja näin vastuu tulee kouluille.
Itse en opettajana enää jaksa säätää näiden heikoimpien ongelmien kanssa vaan totean kylmästi että kaikista ei vaan oo. Töitä ei tule joka tapauksessa olemaan kaikille tarjolla, joten ehkäpä keskityn omassa työssäni siihen porukkaan, joka tulee jollain tavalla työllistymään. Kaikki tämä nuorisotakuu-huuhaa ja muu on vain idealistien kehittämää fantasiaa siitä, että jokainen meistä pystyy ottamaan vastaan arjen haasteet ja huolehtimaan itsestään. Aina on ollut niitä, jotka eivät selviä ja heistä tulee aikuisenakin muiden holhottavia, kunnanholhokkeja.
Omassa työssä jaksaminen on vaatinut tämän asian hyväksymistä. En voi tehdä töitä nuorten puolesta ja toimia heidän vanhempinaan. Jos joku osoittaa halua oppia, tsemppaan tietenkin aina vain parempiin tuloksiin, mutta ne jotka näyttää systeemille keskisormea jätän omaan arvoonsa. Fiksut pärjää aina, alisuoriutujat vain jos heräävät ottamaan vastuuta. Heikot ja heikkolahjaiset, miten voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu? Pitäisi lisätä runsaasti erityiskouluja ja erityisluokkia, jos tälle asialle halutaan tehdä jotain. Ja apukoulut takaisin. Mutta kun yhteiskunta ei selvästikään halua, vaan täällä vain vannotaan inkluusion nimeen, niin tulokset on kaikkien nähtävillä.
Minä en rupea hyysäämään ketään enkä kenenkään kävelevänä penaalina toimimaan. Jos vanhemmat eivät ymmärrä viedä lasta kirjakauppaan ostamaan penaalia ja se täyteen kyniä niin se on sitten voi voi. Jos ei kysytä onko läksyt tehty ja monelta sulla alkaa huomenna koulu niin sitten ei kysytä. Lapset ja nuoret ovat vanhempiensa vastuulla, en minä pysty kaikkien 200 opettamani oppilaan asioita hoitamaan.
Terv. yläkoulun opettaja
Puhut asiaa
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että opettajan tekstissä on noin isoja kielioppivirheitä. Miksi muuten ilmoitat otsikossa erikseen, että avaat keskustelun? Kyllä se avaaminen tulee selväksi ilman, että se täytyy ilmoittaa. Olet luultavasti itse joku amispohjalta opeksi pinnistänyt - ainakin kirjoitustaidon perusteella.
Kaikki opettajat eivät tosiaan ole luokanopettajia tai äidinkielenopettajia, eikä kaikilla aloilla kielenhallinta ole niin tärkeää. Onneksi näin, voivat lukihäiriöisetkin pärjätä elämässä. Ammattipuolella korostuu oman ammattialan hallinta. Usein amispohja ei tarkoita vähempää osaamista, vaan sitä että on johonkin ammattiin kaikki mahdollinen koulutus ja käytännön osaaminen taustalla.
Ei ne maisterit välttämättä olisi parhaita opettajia käytännön ammateissa.
Tämän hetken todellisuutta on että osa nuorista myöhästyy ja nukahtelee tunneille ja syynä on pelien pelaaminen yöllä. Keskenään kehutaan että nukuin vain tunnin tai en nukkunut ollenkaan.
On päivänselvää että opiskelu kärsii jos yö mene pelatessa ja somettaessa.
Siksipä ehdotankin että ottakaa kännykät ja muut laitteet pois nuoren ulottuvilta viimeistään klo 22.
Nuori saa riittävästi unta ja jaksaa paremmin hoitaa asiansa ja kantaa vastuuta opiskelustaan.
opettaja
Tullut äitiinsä. Olen henkilö, joka ei ota aikatauluja kovin vakavasti enkä jaksa lapsiakaan painostaa. Menevät kun ehtivät. Jos koulu ja opet on kivoja ja innostavia niin suoriutuvat sinne kyllä ilman minun äkseeraamistakin. Pallo siis koululla.
Vierailija kirjoitti:
Kynän puuttuminen on oikeasti ongelma. Minulla ei ole luokassani enää yhtään varakynää. Olen lainannut kyniä oppilaille ja valitettavasti 80% jättää kynän palauttamatta minulle. Kynän puuttumista seuraa aina vähintään puolen minuutin sähläys, kun oppilas anelee kavereiltaan kyniä lainaksi. Sähläystä lisää vielä se, että repun pohjalta löytyneessä lainakynässä on terä poikki. Kellään ei tietysti ole terotinta mukana...
Kerro tämä sählääminen kynänsä unohtaneiden määrällä...
Mikä tää kynäjuttu muuten on? Ihan 15 vuodessa on tästä tullut kaaos. Ennen jopa välinpitämättömimmilläkin oppilailla oli sentään joku kynä ja kumi penaalissa. Vuosi vuodelta on pahentunut. Olen miettinyt vaihtoehtoa, ettei kynää anna enää. Voisi koulutasolla tehdä päätöksen, että sitten on tekemättä tehtäviä/kokeita/mitä milloinkin, jos kynää ei löydy. Pakkohan tähän on joku roti saada, kun homma on karannut käsistä.
Minä olin aina myöhässä ala-asteen ekalla luokalla, onneksi opettaja tajusi että minulle ei vain aamut sovi ja siirsi minut b-ryhmään jolla koulu alkoi klo 9 että vähän helpotti. Nykymaailmassa arvostetaan vain aamuvirkkuja, ihmisarvo määräytyy sillä herääkö viikonloppuisinkin kello 7 ilman herätyskelloa ja muut ovat vätyksiä ja ali-ihmisiä. Olen monestikin aamuisin myöhässä paikoista koska aamut ovat minulle erittäin vaikeita, jos taas esim. Yliopisto-opetus oli iltapäivällä en koskaan ollut myöhässä. Nyt teen päivystyshommia eikä aiheuta mitään ongelmaa, sen sijaan moni kollega ei halua tehdä päivystyksiä koska ei kykene olemaan öisin valveilla. Meillä on kaikilla omat vahvuutemme.
Olen kyllä turhista asioista myös myöhässä joskus, tärkeistä en koskaan. Enkä yleensä ole myöhässä kavereiden tapaamisista paitsi silloin kun kaverikin on krooninen myöhästelijä ja kumpikaan ei ota itseensä.
Kyllä kaikkien luontainen unirytmi tulee ottaa huomioon . Itse olen aamu-uninen ope . En yleensä jaksa mennä kasin tunnille. Nykynuoret on niin diginatiiveja, että osaavat tehdä järkeviä juttuja kännyköillään vaikken tule ensimmäiselle tunnille . Myös kynistä nipotus on turhaa. Itselläni ei ole koskaan kynää. Nappaan sellaisen lähimmältä oppilaalta. En palauta tunnin jälkeen, koska nykyajan kynät menee aina tunnin aikana säpäleiksi.
Noh, ainakaan minä opettaja en ueinkaan pysty pitämään mielessä vielä jotain kynän palauttamistakin. Siinä on jo ihan hemmetisti työtä, että yrittää muistaa oppilaitten nimet (500 eri oppilasta mulla viikossa), mitä kustakin aiheesta oli aikonut opettaa, onko kaikki tarvittava materiaali paikalla (esim. monisteet monistettu), keille kaikille piti pitää puhuttelu tunnin jälkeen tai ennen sitä, moneltako tunnin piti alkaa ja moneltako päättyä (monien luokkien kanssa sovittu luovasti), pitikö antaa jotain läksyä, mitä pahuksen valvontoja ja palavereja ja kissanristiäisiä seuraavalla välkällä olikaan... Sitten kun vielä pitää kytätä, että kamalimmat roskat saadaan mennessä roskikseen ja ennen hyppytuntia/päivän loppua tuolit ylös siivoojaa varten. Ja vielä aina jollakin oppilaalla on ylimääräistä asiaa tunnin lopussa... niin muista siinä nyt sitten joku hemmetin KYNÄ. Se kyllä olisi aikuisen oikeasti sen oppilaan tehtävä.