Ilmoitustaululle taloyhtiön lappu jossa käsketään tarkkailemaan vedenkulutusta
Joku kuluttaa ihan järjettömiä määriä vettä. Tiedän ketkä ne ovat. Ilmoitanko asiasta vai miten tuo lappu pitäisi tulkita? Minä tulkitsin sen niin, että tarkkailkaa kuka kuluttaa liikaa.
Kommentit (44)
Kerrostaloissa usein kiinteä vesimaksu, sitten joku lojuu tunnin suihkun alla. Jokaisella pitäisi olla oma vesimittari.
Kylläpäs täällä puolustetaan hanakasti puolen tunnin päivittäisiä suihkuja. Ei todellakaan ole ok ja todellakin aiheuttaa piikin koko talon vedenkäyttöön. Ilmoita ap suihkuttelijan vuokranantajalle? Luulisi häntä kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitkät suihkut voivat olla syynä, mutta todennäköisemmin piikin aiheuttaa jonkun luvattomat patterisäädöt (revitty ne estonappulat pois ja laitettu lämmöt täysille) tai väärin asennettu astianpesukone/pesukone.
Minäkin veikkaan tuota patterijuttua. Yleensä kerrostaloissa ne patterit on laitettu niin, ettei niitä saa kolmosta suuremmalle. Kuitenkin muutamassa asunnossa aina jonkun mummelin pojanpoika on käynyt repimässä ne estot pois "kun pitäähän vanhuksen nyt lämpöä saada"
Aivan järjetön vedenkulutus jos yhdessäkin asunnossa on vaikka neljät patterit täydellä asetuksella.
Eikö niissä lämpöpattereissa kierrä sama vesi uudestaan ja uudestaan? Eli jos ovat täysillä, energiaa kuluu enemmän, mutta vettä ei.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa usein kiinteä vesimaksu, sitten joku lojuu tunnin suihkun alla. Jokaisella pitäisi olla oma vesimittari.
Omassa taloyhtiössä putkiremontin yhteydessä asennettiin kaikille omat vesimittarit, koska täytyy. Mediassa ollut useita juttuja kerrostalojen vesimittareiden epäluotettavuudesta.
Niinpä meidänkin taloyhtiössä päädyttiin noudattamaan kiinteää vesimaksua myös remontin jälkeen. Vesimaksu 15 € / hlö / kk on oikein sopiva eikä haittaa yhtään, että onkohan naapurissa joku vettä tuhlaava. Taloyhtiössä on aina pysynyt vedenkulutus kohtuullisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitkät suihkut voivat olla syynä, mutta todennäköisemmin piikin aiheuttaa jonkun luvattomat patterisäädöt (revitty ne estonappulat pois ja laitettu lämmöt täysille) tai väärin asennettu astianpesukone/pesukone.
Minäkin veikkaan tuota patterijuttua. Yleensä kerrostaloissa ne patterit on laitettu niin, ettei niitä saa kolmosta suuremmalle. Kuitenkin muutamassa asunnossa aina jonkun mummelin pojanpoika on käynyt repimässä ne estot pois "kun pitäähän vanhuksen nyt lämpöä saada"
Aivan järjetön vedenkulutus jos yhdessäkin asunnossa on vaikka neljät patterit täydellä asetuksella.
:DD
Tuota anteeksi vain, mutta sä siis meinaat että käyttöveden kulutus jotenkin liittyy talon lämmitykseen? Kyllä se yleensä on vesikiertopattereissa ihan suljettu järjestelmä, ei se liity millään tavalla veden kulutukseen.
Ihminen ei tarvitse kymmentä minuuttia enempää suihkussakäymiseen. Ihan oikein että puututaan.
SouthernGrove kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaiskaa nyt tietämätöntä. Miten se patterin säätö lämpimämmäksi vaikuttaa veden kulutukseen? Ymmärtäisin jos sähkölasku olisi noussut, mutta että vedenkulutus? Eihän se vesi sieltä pattereista mihinkään katoa, vaikka olisi miten täysillä. Ei, vaikka lämmitysjärjestelmä olisi yhteydessä käyttövesijärjestelmään. Vaatii vain enemmän energiaa se lämmitys. Näin mun järjen mukaan, mitä mä en nyt tajua?
Sun tajuamisessa ei ole mitään vikaa, tuo ylempi kirjoittaja vain on sekaisin kuin seinäkello. Tai sitten se trollaa tahallaan.
Jos joku jättää astianpesukoneen/pesukoneen hanan aina auki, siinä kuluu muuten ihan järjettömästi vettä.
Vierailija kirjoitti:
SouthernGrove kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaiskaa nyt tietämätöntä. Miten se patterin säätö lämpimämmäksi vaikuttaa veden kulutukseen? Ymmärtäisin jos sähkölasku olisi noussut, mutta että vedenkulutus? Eihän se vesi sieltä pattereista mihinkään katoa, vaikka olisi miten täysillä. Ei, vaikka lämmitysjärjestelmä olisi yhteydessä käyttövesijärjestelmään. Vaatii vain enemmän energiaa se lämmitys. Näin mun järjen mukaan, mitä mä en nyt tajua?
Sun tajuamisessa ei ole mitään vikaa, tuo ylempi kirjoittaja vain on sekaisin kuin seinäkello. Tai sitten se trollaa tahallaan.
Se on vaan joku ylipitkien suihkujen puolustelija.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku jättää astianpesukoneen/pesukoneen hanan aina auki, siinä kuluu muuten ihan järjettömästi vettä.
No ei kulu. Eihän sitä vettä sinne valu jos kone ei ole päällä. Kone saattaa vain mennä rikki jatkuvasta paineesta.
Silloin kun minä maksan asumisestani, niin olen suihkussa vaikka koko saatanan päivän, jos haluan, ja se ei toisten persettä kaiva!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kulu. Eihän sitä vettä sinne valu jos kone ei ole päällä. Kone saattaa vain mennä rikki jatkuvasta paineesta.
Koneeseen jää silti paine vaikka hana suljetaan jos se ei vuoda läpi, ei se paine sieltä putkista poistu ellei vettä lasketa ulos. Kone ei hajoa siitä mihinkään, hanan sulkemisella voidaan estää vesivuoto koneen rikkoutuessa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä maksan asumisestani, niin olen suihkussa vaikka koko saatanan päivän, jos haluan, ja se ei toisten persettä kaiva!!
Jos olet koko päivän suihkussa, niin se nostaa kaikkien vesilaskua 20 eurosta 40 euroon kuussa. Jos vesilaskut tulevat mittarin perusteella, niin silloin voit hyvinkin olla koko saatanan päivän suihkussa ja maksaa vedestä 1000 euroa kuussa.
Joku vuoto jossain. Mikään muu ei selitä tuollaista.
Paitsi yhdessä opiskelija-asuntiyhtiössä kerran olivat uustulokkaat ilman oerehdytystä asumiseen keittäneet perunoita kättämällä perunat katyilaan lavuaariin päiväksi kuuman veden alle...
Mä otin päivittäin tunnin ssuihkuja ja vedenkulutus oli niin pientä mittarin mukaan, että sain jopa palautusta vesimaksusta.
Vierailija kirjoitti:
:DDD
Ette te voi olla näin tampioita. Trollaatte.
Kyllä se vaan niistä pitkistä suihkuista johtuu. :) Ilmoitusta vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Patterit ovat suljettu systeemi jolla ei ole mitään tekemistä vedenkulutuksen kanssa.
Tarkoittaa ihan omaa kulutusta, todennäköisesti huomattu poikkeavaa veden kulutusta.
Minulla oli vanhan wc-pytyn kanssa ongelmia ja vuoden aikana kulutti n. 30m3 ylimääräistä vettä ja tuokin vika huomattiin ylisuuresta veden kulutuksesta.
Jollakulla joku laiton viljelmä jossain.
Aika outoa jos yhden ihmisen ylipitkät suihkuttelut aiheuttaa ison piikin. Sitten ehkä jos talossa asuu kymmenen himosuihkuttelijaa. Kyllä minäkin epäilisin jotain vuotoa. Onko joku tehnyt vastikään keittiö/kylpyhuoneremppaa? Jos on vaikka huonosti asennettuja putkia tms?