Miksi ihmiset eivät pysty puhumaan raha-asioista avoimesti?
Niin miksi? Itse kyllä hyvin avoimesti kerron tutuillekin tarkasti kuinka paljon saan palkkaa, paljon minulla on rahaa tilillä ja paljon mikäkin ostokseni maksoi jos tulee puheeksi. Jotkut vaikenevat näistä täysin, miksi? Syynä häpeä? Kateus? Leveilyn välttely?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan wt jos alat puhumaan rahasta.
Enkä muuten missään maailmalla ole hirveästi kuullut puhuttavan avoimesti rahasta.
Lähinnä ulkomailla tuodaan esille varallisuus esim kalliissa autoissa ja vaatteissa tms. Ei tarvii hirveesti kysellä palkkaa jos pörhältää paikalle jollain luxusautolla.
Ja ketä oikeasti kiinnostaa toisen raha-asiat?
Yhdysvalloissa on aivan tavallista small-talkia puhua palkoista, eikä 100.000 taalaa vuodessa tienaavat ole wt:tä.
Vierailija kirjoitti:
Kun palkkani nousi kuukausia sitten yli tuhannella eurolla, minä iloisena esittelin uutta sopimustani tutuilleni. Sitten muutaman ystävän kanssa monesti palkkapäivinä laitetaan kuvat palkkakuiteista ja vertaillaan niitä sitten porukassa.
Kateus on lapsellista.
Ap
Heh. Arvasin, että ap:n on se jolla menee hyvin. Revi sitten tästä ja mieti, että oletko kade. Eli mies myi yrityksensä ja myyntihinta 5 000 000 e.
Ei tulisi mieleenkään puhua tästä missään.
Siinä kalpenee moni palkan korotus ja saat varmaan uuden näkökulman siihen miksi rahasta ei kannata puhua.
Valkoinen roska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä muuten missään maailmalla ole hirveästi kuullut puhuttavan avoimesti rahasta.
Lähinnä ulkomailla tuodaan esille varallisuus esim kalliissa autoissa ja vaatteissa tms. Ei tarvii hirveesti kysellä palkkaa jos pörhältää paikalle jollain luxusautolla.
Yhdysvalloissa on aivan tavallista small-talkia puhua palkoista, eikä 100.000 taalaa vuodessa tienaavat ole wt:tä.
Muutathan sitten jenkkeihin👍
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla noista ulkoisista merkeistä voi ehkä jotain varallisuudesta päätelläkin. Suomessa kun näet, minkälaisessa talossa kaveri asuu ja minkälaisella autolla ajaa, voit lähinnä päätellä kuinka paljon hänellä on velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin sopimatonta? Miksi ei kuulu hyviin tapoihin? Ei muualla maailmassa näitä salailla, miksi sitten suomessa?
Vanhemmat eivät voineet uskoa kun kerroin heille uuden palkkani. Nyt ehkä uskovat että minusta tulikin ihan kunnon kansalainen. :)
Ap
Missä muualla maailmassa? Ainakaan Usassa ja englannissa ei sivistynyt ihminen puhu rahasta.
Valkoinen roska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot sitten käyny Jenkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksytympää puhua rahan puutteesta....
Kyllä, mutta miksi?
Olikohan muuten ihan aiheellinen korotus kun täällä palstailet.. Eiks isopalkkaisten ole päivätöissä parhaillaan😅
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamisesta olis ikiva keskustella ja vertailla... ei vaan löydy keskustelukumppania.
Sijoittajat tietävät jo työpaikallakin varoa, että tällaisista ei kannata kahvipöydässä jutella, koska ilmapiiri Suomessa on mitä on. Joudut heti silmätikuksi, jos alat tällaisia selittämään. Sen sijaan rahatilanteen voivottelu ennen tilipäivää on varma keino saada sympatiaa ja päästä tuntemaan yhteenkuuluvutta työkavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksytympää puhua rahan puutteesta....
Kyllä, mutta miksi?
Varmaan siksi kun se on ikävää ja aiheuttaa ongelmia. Harva varmaan puhuu siitä, että on liikaa rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun palkkani nousi kuukausia sitten yli tuhannella eurolla, minä iloisena esittelin uutta sopimustani tutuilleni. Sitten muutaman ystävän kanssa monesti palkkapäivinä laitetaan kuvat palkkakuiteista ja vertaillaan niitä sitten porukassa.
Kateus on lapsellista.
Ap
Heh. Arvasin, että ap:n on se jolla menee hyvin. Revi sitten tästä ja mieti, että oletko kade. Eli mies myi yrityksensä ja myyntihinta 5 000 000 e.
Siinä kalpenee moni palkan korotus ja saat varmaan uuden näkökulman siihen miksi rahasta ei kannata puhua.
Miksi minä häntä kadehtisin? Meillä molemmilla on omat elämämme, tavoitteemme ja polkumme. Onnea miehellesi! Aikooko sijoittaa? :)
Ap
Ihmiset ovat arvomaailmoiltaan niin vinksahtaneita, että raha nostetaan jumalasta seuraavaksi. Jos joku haluaa turhaan lausua jumalansa, se on jumalanpilkkaa. Rahaa ei kannata näiden arvoinvalidien kuullen mainita, menevät tuhannen sykkyrälle eikä tervejärkiset sellaisia ala ratkomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus on lapsellista.
Ap
Ap puhuu OMISTA tienesteistään, sinä MIEHESI yrityskaupoista, sinulla ei ole omia tuloja joista puhua?
Suomessa on se fundamentaali ongelma että kaiken maailman toistaitoiset maisterit saavat kykyihinsä ja tuottavuuteensa nähden täysin ylimitoitettua liksaa. Ymmärtäähän sen että tavallaan se häpeä vetää hiljaiseksi. Eikä pidä unohtaa isojaon aikaisia täysin epäoikeudenmukaisia läänityksiä ja metsien jakamisia tietyille suvuille; täysin ansiotonta.
Kyllä on tyhmä ihminen joka puhuu rahasta ja todella pinnallinen.
En jaksaisi kuunnella yhtään jos joku alkaa vääntämään rahasta tai palkasta. Tai tulevasta perinnöstä.
Sijoituksista kyllä jaksan kuunnella.
Kilpailuhenkiset ihmiset varmasti tarvitsevat tuon palkkavertailun suhteessa toisiin. Sosiaalinen asema yms hirvittävän tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus on lapsellista.
Ap
Heh, jos tietäisit yrityskaupoista mitään, niin olisit ymmärtänyt, ettei tuollaisia miljoonan pyöreitä tasalukuja käytännössä koskaan ole. Tietäisit myös, että tämän kokoluokan kaupat ovat verrattain harvinaisia, ja kaupat ovat myös tietokannasta katsottavissa, eikä spekseihin sopiaa diiliä euroajalta ole. Eli se siitä provosta. Eikä tarvitse keksiä tähän eri maita tai pyöristettyä lukua tai useita omistajia tai bahamalaisia holding-yhtiöitä tai muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus on lapsellista.
Ap
Ap puhuu OMISTA tienesteistään, sinä MIEHESI yrityskaupoista, sinulla ei ole omia tuloja joista puhua?
Vertailun vuoksi kirjoitin, että tajuaa pointin. Itse olen datanomi ja varmasti ihmiset suurinpiirtein tietää, että paljonko tienaan...
Kateutta aiheuttaa jos on okein iso palkka.
Jos taas on paska raha-asioissa kuten minä, niin aiheuttaa häpeää kun on jatkuvasti niin vähän rahaa käytössä, kun on tuhlannut suurimman osan. Tosin itse olen silti varsin avoin raha-asioistani, mutta kyllä joskus suljen suuni kun meinaan jotain sanoa, en halua valittaa rahattomuudesta, kun se on itse aiheutettua ja valituksenahan se otetaan jos sen mainitsee. Samoin kuin paljosta varallisuudesta puhuminen otetaan leveilynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus on lapsellista.
Ap
Heh, jos tietäisit yrityskaupoista mitään, niin olisit ymmärtänyt, ettei tuollaisia miljoonan pyöreitä tasalukuja käytännössä koskaan ole. Tietäisit myös, että tämän kokoluokan kaupat ovat verrattain harvinaisia, ja kaupat ovat myös tietokannasta katsottavissa, eikä spekseihin sopiaa diiliä euroajalta ole. Eli se siitä provosta. Eikä tarvitse keksiä tähän eri maita tai pyöristettyä lukua tai useita omistajia tai bahamalaisia holding-yhtiöitä tai muuta.
Oli kyllä lehdessä👍Valitettavasti. Mutta onneksi muutama vuosi sitten.
Useimmissa maissa ja kulttuureissa omista raha-asioista puhuminen olisi ennenkuulumatonta.
Ne ovat todellakin hlökoht asioita. Itselläni on pari tuttua jotka puhuvat rahoistaan eikä todellakaan voisi vähempää kiinnostaa. Jos joku tarvii lainaa, sitä voi pyytää ja lainaan jos mahdollista.