Onko mies liian pihi vaiko vain säästeliäs?
Ollaan oltu 4v yhdessä ja heti alussa kummastutti miehen tosi tarkka rahan käyttö. Tienaa hyvin eli vähävaraisuudwsta ei ole kyse. Tietenkin jos maksat kallista asuntoa, täytyy muussa asioissa säästää. Heti aluksi jos kerran osti minulle kapakassa yhden juoman alkuun, hän sanoi kohta että tarjoatko sä sitten mulle seuraavan juoman .. Ei siinä mitään mutt kummastutti ettei yhtä juomaa mies voi nais-ystävälleen tarjota. Seuraavat toki oisin itse ostanut itselleni. Ja kerran mentiin mökkeilemään viikonlopuksi ja olisin halunnut käydä yhdessä kaupassa ostamaan ruoka-aineksia ja tehdä hyvää ruokaa mökillä. Mies sanoi ettei meidän tarvi käydä kaupasssa kun hänellä on äitinsä laittamanaa lihasoppaa mukana. Itse olen tottunut että jos kavereiden kanssa mökille niin vähän herkutellaankin..kotona sitten kotiruokaa.. oli vaikea ottaa asia puheeksi kun aloitettiin juuri seirustelu. Nykyään kuittailee jos ostan taaperolla uusia vaatteita koska siinä ei ole järkeä kun ei ehdi kauaa pitämään kun kasvaa. Kirppikseltä ostan melkein aina hyväkuntoisia vaatteita. Ja kerros-viiliä ei kannata mun syödä kun se on kallista ja siinä maksaa vaan se pisara hilloa. Kinastellaan aina siitä kun mulla palelee talossamme kun miehen mielestä sopiva lämpötila on 19 ja sen ylemmäs ei aio nostaa. Minä osaan sanoa vastaan takaisin ja pidän oman pääni ja joksus vaan huokailen enkä jaksa alkaa kommentoimaan mitenkään miehen puheita. Ärsyttää vaan joksus tuollainen. Ulkona ei ole "varaa syödä" enää kun asutaan ok-talossa joten ei tuo minulle kotiin tullessaan nouto-ruokaa vaikk pyydän. En jaksa aina kokata kun olen pienen lapsen kanssa kotona. Mies kokkaa harvoin. Minä kyllä kokkaan paljon kotiruokaa ja harvoin edes pyydän tuomaan pika-ruokaa. Joskus olisi kiva. Mies itse halusi että jään hoitovapaalle. Olen jotenkin tottunut tähän piheyteen jos tämä nyt on oikea sana. En haluaisi mollata miestäni mutta mietin vain,onko muilla samaa? Tietenkin säästäväisyys on hyvä asia ja ettei ole mikään huithapeli. Mies sanookin että ne jotka törsäävät kovasti,useimmitentällaisilla ihmisillä ei ole varaa asua sitten ok-taloSSA.
Kommentit (56)
Hassua, että on täysin päinvastaisia miehiä, meillä taas pistetään kaikki menemään,siis miehen osalta, jos jotain ei löydy. hukassa vaikka joku niin ostetaan uusi, eikä jakseta etsiä.
Niimpä asioita kertyy kotiin monin kappalein.
Ja kaupassa ei tosiaan katsota, että viili maksaa 90 c enemmän eikä kavereilta laskuteta takaisin patonkia, joka ostettiin illanviettoon tai mökille puhumattakaan bensakuluista.
Vaatteita ostetaan kun löytyy kiva, eikä katsella hintaa tai tiliä.
Ja tulot on ihan keskiluokkaa, miljonäärejä ei olla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lainaa 90m2 omistusasunnosta 40 000e ja asumiskulut vesi 25e + sähkö 100-200e kuusta riippuen, lisäksi menee ruokaan rahaa ja harrastukseen (hevonen 700e/kk) sekä kotivakuutus ja netti jne.
Käteen jää joka kk rahaa kun lainan lyhennys on vain 200e kuussa eikä mene vuokria tai yhtiövastikkeita kun on omk talo.
Silti ostan x-tran ja rainbow tuotteita kaiken mahdollisen ja max kerran kuussa syön mäkkärissä tai pitsaa. Vaatteita ostan 90% vain alesta ja niitäkin ehkä kaksi kertaa vuodessa. En meikkaa/juo/polta enkä omista autoa.
Olet viisas ja osaat katsoa asioita pitkällä jänteellä. Monet elävät päivän tai viikon perspektiivillä ja kuvittelevat, että esim. maksukyky säilyy samanlaisena vuosikymmenestä toiseen, eivätkä sitten säästä varakassaa. Kenellä tahansa elämäntilanne voi muuttua huonoksi ja sitten onkin velkaisen asunnon pakkomyynti edessä, ellei ole ajoissa varautunut asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin juuri tosiasian elämästä. Jokainen nainen toivoo että mies olisi rahoistaan säästeliäs ja kerännyt siten omaisuutta mutta naisen suhteen poikkeuksellisesti antelias. Myös mies toivoo tätä naiselta mutta ei rahan vaan seksin suhteen. Kuitenkin toista asennetta paheksutaan ja pidetään sortavana, toista taas luonnollisena.
Mutta apeen tapauksessa mies kontrolloi myös apeen omien rahojen käyttöä.
Kontrolloiko vai kertooko vain mielipiteensä, miksi hän ei ostaisi esim. uusia vaatteita lapselle? Ei mielipiteen kertominen ole auttamatta kontrollointia.
Onko mies pihi sängyssäkin? Tekee mahd vähän sun vuoksi, mutta sun täytyy nähdä vaivaa hänen tulemiseen. Pihisteleekö tulemisessakin? Koska mihin ihmeeseen sä tarvitset tuollaista rasittavaa miestä ollenkaan. JSPS! Eli jätä se pihi sika.
Vierailija kirjoitti:
Nuuka Nyysteeni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuuka Nyysteeni kirjoitti:
Minä olen mielestäni nuuka, mutta miehesi on mielestäni moukka. Kyllä minä säästäväisyydestäni huolimatta olen treffeillä tarjonnut, eikä ikinä ole käynyt mielessä, että pyytäisin naista vastavuoroisuuteen.
Ostan kaupasta punalappuisia, mutta en minä vaimoa kiellä ostamasta mitä haluaa.
Miksi hitossa? Eihän vahva itsenäinen nykynainen tarvitse prinssiä pelastamaan itseään vaan saa ostettua sen juoman itsekin. Kovin on vaan ailahtelivaista tämä itsenäisyys vai mitä ap, joka ei saa viiliäkään ostettu itse vaan tarvitsee siihen miestä.
Minä tarjoudun tietysti maksamaan. Se antaa mahdollisuuden testata naisen halukkuutta vastavuoroisuuteen ja että onko nainen potentiaalinen lompakkoloinen.
Kävin aikoinaan kolme kertaa treffeillä naisen kanssa, joka joi mieluusti kalliita drinkkejä laskuuni aikomattakaan tarjota takaisin. Kolmannen kerran jälkeen annoin asian olla ja nainen ihmetteli, miksi en enää halua deittailla. En viitsinyt kertoa todellista syytä.
OT, mutta miksi kävit kolmesti treffeillä baarissa? Eikö olisi voinut keksiä kahdelle kerralle jotain muuta (ilmaista) tekemistä?
Jälkeenpäin ajateltuna hyvä kysymys. Toiset treffit olisi voinut sopia jonkun aktiviteetin ympärille ja kolmannet kämpilleni, että olisi päässyt testaamaan naisen vastavuoroisuutta. 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappalejako!
Heti aluksi jos kerran osti minulle kapakassa yhden juoman alkuun, hän sanoi kohta että tarjoatko sä sitten mulle seuraavan juoman .. Ei siinä mitään mutt kummastutti ettei yhtä juomaa mies voi nais-ystävälleen tarjota. Seuraavat toki oisin itse ostanut itselleni...mutta et miehelle? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Itse olen tottunut että jos kavereiden kanssa mökille niin vähän herkutellaankin...miksi et käynyt kaupassa itse? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Ulkona ei ole "varaa syödä" enää kun asutaan ok-talossa joten ei tuo minulle kotiin tullessaan nouto-ruokaa vaikk pyydän. Miksi et itse maksaa iltaa ulkona tai tilaa nouto ruokaa? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
kerros-viiliä ei kannata mun syödä kun se on kallista ja siinä maksaa vaan se pisara hilloa...miksi et osta viiliä itse? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Vai aito lompakkoloinen? :D Ainakaan ap ei ole neljää vuotta ollut hoitovapaalla ja käyttää sitä pirun huonona tekosyynä, jos tuota on jatkunut neljä vuotta. Jos siis ei ole ottanut taloudellista vastuuta itsestään omilla rahoillaan.
Ap täällä. Olemme olleet yhdessä 4 vuotta. En ole väittänyt että olen ollut hoitovapaalla 4 vuotta. Miehen tarkkuus rahan käytössä tuli ilmi ensitapaamisista lähtien. Ei siinä mitään pahaa ole mutta joskus mietin ett onko liian pihi.. Esim ihmettelin sitä just sitä mökki-reissua. Tuolloin ei ollut vielä ok-taloja ja säästössä oli paljon rahaa. Ja yhteiset viikonloput jonka vietimme jommankumman asunnossa ja halusin kokata jotain hyvää,mies ei innostunut ideasta joten kävin yksin kaupassa koska mies ei tullut mukaan. Ja nyt kun asumme ok-talossa, tämä lämmitys-asia ihmetyttää. Että olenko tosiaan itse liian vaativa ja tuhlaileva kun toivoisin kämpässä olevan lämmintä minimissään 21. Ja mies huomauttaa jos haluan taas saunomaan kun palelee, että hän maksaa sähkölaskut.saunon x 2/vko. Mutta itse ehdotti että jään hoitovapaalle koska ei raski vielä viedä pientä lastamme hoitoon. Minulla on vuosilomia ollut tässä joten sain palkkaa ja lomarahaa. Säästöjä on vähän. Ostan ruuat ja vaatteet ja joskus jos taloudellinen tilanteeni antaa myöden, maksan osan hankkimistamme huonekaluista ja maksoin sähkölaskun. Tajuan että nyt on tiukempaa mutta alan jo miettiä kannattaako ok-talossa asuminen jos ei ole varaa lämmittää. Miehellä on säästössä suht paljon. Haluaa säästää eläkepäiviä varten tai jos jotain odottamatonta tapahtuu elämässä. On sanonut joskus että "voi ei, tililläni on vain 9e. " Eli kaikki menee. Joskus on enemmän hankintoja, joksus vähemmän. Tajuan että nyt tienaan tosi huonosti niin täytyy olla säästeliäs. Lähinnä mietin tätä miehen käytöstä joka alusta asti ollut, että onko muilla kokemuksia? En tarkoita mollata enkä halua haukkua mistäni. Hän maksaa lyhennykset,veden, kaiken asumiseen liittyvät. Tuli itelle nyt tunne että valitan turhasta. Joskus tympii kuunnella kuinka saarnataan minulle jos ostan vaikka uuden vaatteen lapselle. Jos neulemekko maksaa 15e, se on paljon hänen mielestä. Jos ostan käytettyä halvalla, siitäkin pitäisi aina muistaa tinkiä jokunen euro pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappalejako!
Heti aluksi jos kerran osti minulle kapakassa yhden juoman alkuun, hän sanoi kohta että tarjoatko sä sitten mulle seuraavan juoman .. Ei siinä mitään mutt kummastutti ettei yhtä juomaa mies voi nais-ystävälleen tarjota. Seuraavat toki oisin itse ostanut itselleni...mutta et miehelle? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Itse olen tottunut että jos kavereiden kanssa mökille niin vähän herkutellaankin...miksi et käynyt kaupassa itse? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Ulkona ei ole "varaa syödä" enää kun asutaan ok-talossa joten ei tuo minulle kotiin tullessaan nouto-ruokaa vaikk pyydän. Miksi et itse maksaa iltaa ulkona tai tilaa nouto ruokaa? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
kerros-viiliä ei kannata mun syödä kun se on kallista ja siinä maksaa vaan se pisara hilloa...miksi et osta viiliä itse? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?[/quo
Kävin kaupassa itse. Kerran sain houkuteltua miehen mukaan että ostetaan yhdessä. Mietittäis yhdessä mitä syödään viik.loppuna ja mennään yhdessä kauppaan.
Viilit ostankin itse. Mies niistä huomauttelee ettei kannata. Minä siis ostan ruoat perheeseen itse. Ja kokkaan. Jos pyydän noutoruokaa,sanon miehelle että maksan. Sanoo että ei kannata , ei ole nyt varaa tuommosiin.
Ja jos mkes ostaa mulle esim juoman, olen eka treffien jälkee aina sanonut että ostan seuraavan koska mulla on tullut hänen kans semmoinen olo että odottaa että maksan takaisin tai häntä harmitttaa että joutui tarjoamaan.
Muille kommentoijille vastaan että on miehellä hyvin sästössä rahaa. Minä ostan lapsen vaatteet,ruuat ja jos innostun niinjoskus uuden maton esimerkiksi. Katson tieten omaa budjettia ja säästän muualta sitten.
Kuinka paljon sä niitä kerrosviilejä syöt päivässä, että tulisi merkittäviä säästöjä (satasia, tuhansia euroja) vuodessa verrattuna tavalliseen viiliin?
Ehkä voit tehdä miehellesi hienon laskelman säästöstä ja kuinka se sijoitettuna sitten karttuu vaikka 10 vuoden kuluessa.
Joskus olen sanonut miehelle että toisitko pitsaa kun tulet töistä. Tähän hän vastasi että ei ole varaa enää syödä jatkuvasti "ulkona" eli tarkoitti tätä pikaruoKAa. Me ei koskaan edes olla oltu kovia käymään ulkona syömässä. Joskus haettu nouto-tuokaa. Käyn nykyään yksin joskus kavereiden kanssa. Kaipaan muutenkin joksus irtiottoa arjesta kun olen lapsen kanssa kotona. Ja joskus kun oltiin juuri tutustuttu, oli sellainen tapaus että haettiin pika-ruokaa joks tilattiin puhelimella ennakkoon. Minä satuin kävelemään raflaan sisälle ensimmäisenä,mies perässä. Jotenkin siinä sitten en kehdannut maksaa vain omaa annostani vaan maksoin molemmat. Ajattelin ett mies tarjoAa ensikerralla. Mutta ei tarjonnut. Unohti kait. Tällaisia tilanteita tuli usein että olin ihmeissäni vaikka mies tienaa enemmän. Se oli minulle uutta.
Ap.
Hanki lankoja ja puikot ja työnnä ukkosi käteen, että neuloo ainakin lapselle lämpimät villaiset vetimet, mieluiten myös sinulle. Liian vähän on 19 astetta talvella. Tammikuun lyhyen pakkasjakson aikana minulta simahti keittiön sähköpatteri ja sehän vaikutti sitten koko asunnon lämpöön, joka liikkui siinä 19-20 asteen paikkeilla. Paleli, varsinkin käsiä, jos istui kauemmin paikoillaan. Ennen kuin ehdin tilata korjaajan, lauhtui pakkanen ja yllättäen patterikin heräsi henkiin. Sellainen 21 astetta sisällä on jo aika mukava.
Siinä olen miehesi kanssa samaa mieltä, että lapselle ei kannata ostaa kovinkaan paljon vaatteita, sillä lapsi kasvaa sellaisella vauhdilla, että vaatteet jäävät käyttämättä. Ja ne kirpparikamatkaan eivät ole ilmaisia, etkä varmasti saa omiasi pois, kun myöhemmin panet ostamasi vaatteet kiertoon kirpparille. - Mistä se mies muuten tietää, millaista viiliä ostat ja syöt, vai pitääkö sinun tehdä tiliä joka ikisestä sentistä, jonka kaupassa kulutat? Nuuskiiko mies myös kassakuitit? Syö se viilisi päivällä, kun ukkosi on töissä!
Sääli edes lastasi! Vaikkei minulla lapsuudenperheestäni pihiydestä olekaan kokemusta, niin isäni ei myöskään suostunut lämmittämään taloamme kunnolla. Palelin koko nuoruuteni, ja se oli ihan kauheaa! Onko sitten kiva, jos lapsesikin joutuu kasvamaan palellen (ja lisäksi muutenkin köyhäillen, vaikka rahaa olisi)? Omasta palelustani on jo lähemmäs 20 vuotta aikaa ja yhä edelleen pidän sisällä 24 astetta, koska oli niin traumaattista kun AINA oli kylmä. Sähkölaskut ovat korkeat, mutta mieluummin tingin jostain muusta kuin palelen sisällä enää ikinä. Tuntuu, että lämmöntunteeni on jotenkin häiriintynyt sen jääkylmässä talossa kasvamisen seurauksena, koska kaikilla muilla on aina luonani kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lankoja ja puikot ja työnnä ukkosi käteen, että neuloo ainakin lapselle lämpimät villaiset vetimet, mieluiten myös sinulle. Liian vähän on 19 astetta talvella. Tammikuun lyhyen pakkasjakson aikana minulta simahti keittiön sähköpatteri ja sehän vaikutti sitten koko asunnon lämpöön, joka liikkui siinä 19-20 asteen paikkeilla. Paleli, varsinkin käsiä, jos istui kauemmin paikoillaan. Ennen kuin ehdin tilata korjaajan, lauhtui pakkanen ja yllättäen patterikin heräsi henkiin. Sellainen 21 astetta sisällä on jo aika mukava.
Siinä olen miehesi kanssa samaa mieltä, että lapselle ei kannata ostaa kovinkaan paljon vaatteita, sillä lapsi kasvaa sellaisella vauhdilla, että vaatteet jäävät käyttämättä. Ja ne kirpparikamatkaan eivät ole ilmaisia, etkä varmasti saa omiasi pois, kun myöhemmin panet ostamasi vaatteet kiertoon kirpparille. - Mistä se mies muuten tietää, millaista viiliä ostat ja syöt, vai pitääkö sinun tehdä tiliä joka ikisestä sentistä, jonka kaupassa kulutat? Nuuskiiko mies myös kassakuitit? Syö se viilisi päivällä, kun ukkosi on töissä!
Haha hölmö😃 mistäkö mies tietää mitä syön ja ostan.. no mistäköhän. Asutaan saman katon alla kuten tavallisesti perheet asuu. Joka ikinen asiako tääĺä pitää.selittää??
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiva kuulla että jotkut on samaa mieltä kanssani, että 19 on liian viileä sisälämpötila talvella. Kiitos!😄Ja olen itsekin sitä mieltä että vaatteita ei ka nata kauheana ostaa pienelle. Kuten kerroin, harvoin ostan uutena. Joksus on ihana hankkia uutta kuten nätti mekko 1-vuotis juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappalejako!
kerros-viiliä ei kannata mun syödä kun se on kallista ja siinä maksaa vaan se pisara hilloa...miksi et osta viiliä itse? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?[/quo
Kävin kaupassa itse. Kerran sain houkuteltua miehen mukaan että ostetaan yhdessä. Mietittäis yhdessä mitä syödään viik.loppuna ja mennään yhdessä kauppaan.
Viilit ostankin itse. Mies niistä huomauttelee ettei kannata. Minä siis ostan ruoat perheeseen itse. Ja kokkaan. Jos pyydän noutoruokaa,sanon miehelle että maksan. Sanoo että ei kannata , ei ole nyt varaa tuommosiin.
Ja jos mkes ostaa mulle esim juoman, olen eka treffien jälkee aina sanonut että ostan seuraavan koska mulla on tullut hänen kans semmoinen olo että odottaa että maksan takaisin tai häntä harmitttaa että joutui tarjoamaan.
Muille kommentoijille vastaan että on miehellä hyvin sästössä rahaa. Minä ostan lapsen vaatteet,ruuat ja jos innostun niinjoskus uuden maton esimerkiksi. Katson tieten omaa budjettia ja säästän muualta sitten.
No, se että miehellä on säästössä rahaa, ei tee hänestä pihiä tai edes nuukaa, mutta jos jatkuvasti nipistää elämänlaadussaan (mitä kerrosviilien pois jättäminen ei ole kaikille, mutta paleleminen toki kyllä) jotta niitä säästöjä pääsee olennaisesti kasvattamaan, niin sitten on kyse kyllä pihiydestä.
Tuo juomien tarkka jakaminen on oikeastaan aivan älytöntä. Itse ehkä sanoisin vain, että sovitaanko niin, että kumpikin maksaa aina erikseen raflassa.
On pihi ja sinä vaikutat vässykältä.Sori vaan.
Tämä on niin suhteellista, mutta kyllä miehesi pihiltä vaikuttaa. Kerrosviilit ovat nyt nousseet keskiöön tässä, mutta ei niiden ostamisesta voi paljoa päätellä vaan kokonaisuus ratkaisee.
Jos kaupassa ei yhdenkään tuotteen kohdalla vilkaise hintaa tai mieti voisiko sen hyvin yksinkertaisesti korvata toisin niin ruokalaskussa on äkkiä pari sataa ylimääräistä kuussa ilman että se parantaa elämänlaatua mitenkään. Siinä mielessä ostamatta jättäminen on ihan perusteltua.
Jos taas joka ikisessä asiassa nipistää ja pihistää jos voi selvitä vähemmälläkin niin puisevaksi käy elämä. Jos kerrosviileistä tykkää kovasti niin sillon sellainen kannattaa aina satunnaisesti ostaa itselleen.
Taidat itse olla Laihialta. Pihiys on kuin uskonto; usko sinä vaan , mutta älä tyrkytä elämäntapaasi muille.