Onko mies liian pihi vaiko vain säästeliäs?
Ollaan oltu 4v yhdessä ja heti alussa kummastutti miehen tosi tarkka rahan käyttö. Tienaa hyvin eli vähävaraisuudwsta ei ole kyse. Tietenkin jos maksat kallista asuntoa, täytyy muussa asioissa säästää. Heti aluksi jos kerran osti minulle kapakassa yhden juoman alkuun, hän sanoi kohta että tarjoatko sä sitten mulle seuraavan juoman .. Ei siinä mitään mutt kummastutti ettei yhtä juomaa mies voi nais-ystävälleen tarjota. Seuraavat toki oisin itse ostanut itselleni. Ja kerran mentiin mökkeilemään viikonlopuksi ja olisin halunnut käydä yhdessä kaupassa ostamaan ruoka-aineksia ja tehdä hyvää ruokaa mökillä. Mies sanoi ettei meidän tarvi käydä kaupasssa kun hänellä on äitinsä laittamanaa lihasoppaa mukana. Itse olen tottunut että jos kavereiden kanssa mökille niin vähän herkutellaankin..kotona sitten kotiruokaa.. oli vaikea ottaa asia puheeksi kun aloitettiin juuri seirustelu. Nykyään kuittailee jos ostan taaperolla uusia vaatteita koska siinä ei ole järkeä kun ei ehdi kauaa pitämään kun kasvaa. Kirppikseltä ostan melkein aina hyväkuntoisia vaatteita. Ja kerros-viiliä ei kannata mun syödä kun se on kallista ja siinä maksaa vaan se pisara hilloa. Kinastellaan aina siitä kun mulla palelee talossamme kun miehen mielestä sopiva lämpötila on 19 ja sen ylemmäs ei aio nostaa. Minä osaan sanoa vastaan takaisin ja pidän oman pääni ja joksus vaan huokailen enkä jaksa alkaa kommentoimaan mitenkään miehen puheita. Ärsyttää vaan joksus tuollainen. Ulkona ei ole "varaa syödä" enää kun asutaan ok-talossa joten ei tuo minulle kotiin tullessaan nouto-ruokaa vaikk pyydän. En jaksa aina kokata kun olen pienen lapsen kanssa kotona. Mies kokkaa harvoin. Minä kyllä kokkaan paljon kotiruokaa ja harvoin edes pyydän tuomaan pika-ruokaa. Joskus olisi kiva. Mies itse halusi että jään hoitovapaalle. Olen jotenkin tottunut tähän piheyteen jos tämä nyt on oikea sana. En haluaisi mollata miestäni mutta mietin vain,onko muilla samaa? Tietenkin säästäväisyys on hyvä asia ja ettei ole mikään huithapeli. Mies sanookin että ne jotka törsäävät kovasti,useimmitentällaisilla ihmisillä ei ole varaa asua sitten ok-taloSSA.
Kommentit (56)
No onko teillä oikeasti varaa? Jos olet kotihoidontuella, niin onhan teillä silloin rahat tiukalla. Ei silloin paljon syödä ravintolassa tms.
Mutta on miehesi varmaan kyllä pihikin.
Miten hyvin olet perillä taloutenne raha-asioista?
Hän on pihi. Pihin ja säästeliään ero on siinä, että säästeliäs kyllä pistää rahaa helposti asioihin jotka oikeasti haluaa / tekee hänelle rakkaan onnelliseksi jne. Mutta säästää arjen pikkuasioissa, tai isoissakin tietysti.
Pihi taas ei halua pistää mitään ylimääräistä ikinä mihinkään.
4 vuotta yhdessä ja taaperoikäinen lapsi, ilmeisen nopeaa toimintaa? En jaksaisi liian pihiä miestä. Olen toki itsekin melko tarkka rahankäyttäjä, en paljon shoppaile yms, mutta kyllä joskus voi niitä herkkuja ostaa, ja käydä ulkona syömässä. Mieheni myös usein tarjoaa ravintolassa (joojoo tasa-arvo feminismi lompakkoloinen) ihan hemmotellakseen.
Tähän on mahdoton vastata, kun ei oikeasti tiedä tiedän taloustilannetta. Jos joka kuu jää rahaa säästöön merkittäviä määriä, tuo kuulostaa pihiltä. Jos kaikki menee, mikä tulee niin silloinhan kulutusta ei voi lisätä.
Meillä meni niin päin, että minä olin hoitovapaalla kotona ja vaimo shoppasi vaikka mitä - toki ensisijaisesti lapselle, mutta koko ajan uusia kirjoja, leluja, vaatteita jne. Minä jouduin omista säästöistäni antamaan hänelle koko ajan rahaa, kun hänen omat tulot eivät riittäneet ja samalla tinkimään omasta ruuasta (söin havimpia eineksiä) ja samalla olemaan tarkkana siitä mitä lapselle syötin - vaimojan veti kilarit, jos yritin kotiin osaa muuten halvepaa ruokaa, koska hänelle se ei kelvannut. Minä siis vastasin ruokaostoksista ja maksoin puolet asumisesta myös hoitovapaalla (nämä siis katoin säästöistä, jotka hupeni liian noepasti)
Jos vaimolta kysyt - minä olin vain pihi. Kysymykseen miten rahaa pystyi käyttämään loputtomiin enemmän kuin tienaa hän ei ole suostunut vastaamaan mitään.
Kerro vielä, että sinä ostat omista rahoistasi ja lapsilisistä kaikki lapsen tarvikkeet, omat vaatteet, astiat ym. miehen mielestä turhat.
Jos kerrosviili on miehesi mielestä tuhlausta, osta homogenoimatonta maitoa, tee itse viiliä ja laita hillo siihen erikseen. On halpaa! Tällä palstalla kyllä säästövinkkejä löytyy ja tämä on juuri yksi sellainen, jossa voi olla säästäväinen olematta pihi.
Sitten kun alkaa miehen käyttämät sukat ja kalsarit olla reikäsiä, voi sanoa sairaan pihiksi. Kokemuksella.
Jos teillä ei ole talous niin tiukalla, että noihin mainitsemiisi asioihin olisi varaa, niin sanoisin, että mies on pihi. Jokaisella meillä on oma tapamme käyttää rahaa eikä sinänsä voi sanoa ihan tarkkaan, mikä on oikein ja mikä väärin. Toinen nauttii elämästä ja syö sisäfilettä ja kaviaaria ja toinen syö mieluummin kaurapuuroa ja säästää loput rahat. Kumpikaan ei sinänsä ole oikein tai väärin. Se mikä mun korvaan särähtää on se, että sä ap olet aikuinen ihminen ja siitä huolimatta mies päättää, mitä jugurttia sä syöt. Sulla on oikeus itsenäiseen päätöksen tekoon noin pienissä asioissa. Eri asia sitten perheen isot taloudelliset hankinnat (vaikkapa auto tai asunto), niistä toki on yhdessä keskusteltava.
Mulla on lainaa 90m2 omistusasunnosta 40 000e ja asumiskulut vesi 25e + sähkö 100-200e kuusta riippuen, lisäksi menee ruokaan rahaa ja harrastukseen (hevonen 700e/kk) sekä kotivakuutus ja netti jne.
Käteen jää joka kk rahaa kun lainan lyhennys on vain 200e kuussa eikä mene vuokria tai yhtiövastikkeita kun on omk talo.
Silti ostan x-tran ja rainbow tuotteita kaiken mahdollisen ja max kerran kuussa syön mäkkärissä tai pitsaa. Vaatteita ostan 90% vain alesta ja niitäkin ehkä kaksi kertaa vuodessa. En meikkaa/juo/polta enkä omista autoa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun alkaa miehen käyttämät sukat ja kalsarit olla reikäsiä, voi sanoa sairaan pihiksi. Kokemuksella.
Mä lähden aina töihin sytyttämättä isoja valoja, ei mitään havaintoa, onko niissä mustissa aluskamppeissa reikiä vai ei.
Tarjosin just rouvalle, että saat muutaman tonnin budjetilla ostaa ihan mitä haluat itsellesi, eipä halunnut mitään. Kuten ei koskaan halua.
Kuulostaa siltä, että mies ei luota sinun taloudenhoitokykyysi eikä pidä sinua tasa-arvoisena ja vastuullisena raha-asioissa. Et kertonut mitään tuloistanne, menoistanne etkä varallisuudestanne. Onko toimeentulonne miehesi vastuulla ?
Aika pihiltä vaikuttaa. Tiedätkö kuinka paljon hänellä on rahaa? Mihin hän sitä rahaa säästää? Jos rahaa ei yksinkertaisesti jää ylimääräistä niin ymmärrän tuon asenteen, koska silloinhan ei oikeasti ole varaa. Mutta jos rahaa jää joka kuukausi säästöön niin mitä varten hän säästää? Pahan päivän varalle on hyvä ollakin hieman säästöjä, esim. jos menee joku kodinkone rikki, mutta yksi noutoruoka kuukaudessa tuskin niitä säästöjä kaataa. Yleensä pihit ovat juuri sellaisia että väittävät että ei ole varaa, vaikka tilillä on monta tonnia säästössä.
Itsekin kun säästämme jotain tarkoitusta varten, piheilen ja sanon että ei ole varaa tuohon. Mutta kun säästötavoite on saavutettu niin löysään ja sitten voi jo vähän herkutellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lähden aina töihin sytyttämättä isoja valoja, ei mitään havaintoa, onko niissä mustissa aluskamppeissa reikiä vai ei.
Tarjosin just rouvalle, että saat muutaman tonnin budjetilla ostaa ihan mitä haluat itsellesi, eipä halunnut mitään. Kuten ei koskaan halua.
Piti tähän vielä lisätä, että kyllä niistä sukista on joskus reikiä löytynyt ja nalkutettu sen mukaan.
Kuulostaa siltä, että mies ei luota sinun taloudenhoitokykyysi eikä pidä sinua tasa-arvoisena ja vastuullisena raha-asioissa. Et kertonut mitään tuloistanne, menoistanne etkä varallisuudestanne. Onko toimeentulonne miehesi vastuulla ?
Minusta miehesi on pihi. Kotona ei kuulu palella ja satunnainen noutoruokailu on ihan ok.
Meillä lämmitetään (ja viilennetään) taloa tarpeen mukaan ja maksaahan se, mutta ero viileän ja lämpimän talon välillä on vuositasolla kuitenkin vain muutama kymppi. Kun normaali perhe tienaa nettona vuodessa kymmeniä tuhansia euroja, missä nuo kympit tuntuvat? Ne on helppo säästää jostain vähemmän merkityksellisestä kohdasta kuin lämmin koti.
Mikä muu miestäsi päätöksenteossa motivoi kuin rahan säästäminen? Mukavuus, vaihtelu, uuden kokeminen, ilon tuottaminen muille, muu... mikä?
Kappalejako!
Heti aluksi jos kerran osti minulle kapakassa yhden juoman alkuun, hän sanoi kohta että tarjoatko sä sitten mulle seuraavan juoman .. Ei siinä mitään mutt kummastutti ettei yhtä juomaa mies voi nais-ystävälleen tarjota. Seuraavat toki oisin itse ostanut itselleni...mutta et miehelle? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Itse olen tottunut että jos kavereiden kanssa mökille niin vähän herkutellaankin...miksi et käynyt kaupassa itse? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Ulkona ei ole "varaa syödä" enää kun asutaan ok-talossa joten ei tuo minulle kotiin tullessaan nouto-ruokaa vaikk pyydän. Miksi et itse maksaa iltaa ulkona tai tilaa nouto ruokaa? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
kerros-viiliä ei kannata mun syödä kun se on kallista ja siinä maksaa vaan se pisara hilloa...miksi et osta viiliä itse? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Kelatkaa, naiset oikeesti menee naimisiin ja hankkii lapsia näitten pihien ihmisten kanssa.
Tuo voi - ikävä kyllä - olla myös sairaalloista: säästetään ja kituutetaan päivästä toiseen, vaikka todellisuudessa useimmilla olisi varaa nauttia arjen pienistä ja hieman isommistakin asioista vähintään kohtuullisesti.
Ruoasta ja lomareissuista säästäminen on pitkässä juoksussa suorastaan typerää, sillä näihin hetkiin ja elämänjaksoihin sisältyy kehon fyysisen ja psyykkisen uusintamisen ja voimaantumisen kannalta tärkeää "ainesta", jonka merkitys korostuu elämän ehtoopuolta lähestyttäessä: mitä iloa on muutamasta kymmenestä tuhannesta eurosta enää siinä vaiheessa, kun ihmisen elämän kannalta kyvykkäimmät vuodet ovat auttamattomasti takana.
Itse en sallaiseen suostuisi, eikä viisas vaimoni onnkes siihen mua pakotakaan :)
Minä olen mielestäni nuuka, mutta miehesi on mielestäni moukka. Kyllä minä säästäväisyydestäni huolimatta olen treffeillä tarjonnut, eikä ikinä ole käynyt mielessä, että pyytäisin naista vastavuoroisuuteen.
Ostan kaupasta punalappuisia, mutta en minä vaimoa kiellä ostamasta mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kappalejako!
Heti aluksi jos kerran osti minulle kapakassa yhden juoman alkuun, hän sanoi kohta että tarjoatko sä sitten mulle seuraavan juoman .. Ei siinä mitään mutt kummastutti ettei yhtä juomaa mies voi nais-ystävälleen tarjota. Seuraavat toki oisin itse ostanut itselleni...mutta et miehelle? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Itse olen tottunut että jos kavereiden kanssa mökille niin vähän herkutellaankin...miksi et käynyt kaupassa itse? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Ulkona ei ole "varaa syödä" enää kun asutaan ok-talossa joten ei tuo minulle kotiin tullessaan nouto-ruokaa vaikk pyydän. Miksi et itse maksaa iltaa ulkona tai tilaa nouto ruokaa? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
kerros-viiliä ei kannata mun syödä kun se on kallista ja siinä maksaa vaan se pisara hilloa...miksi et osta viiliä itse? ? Oletko pihi, säästeliäs, kaksinaismoralisti?
Vai aito lompakkoloinen? :D Ainakaan ap ei ole neljää vuotta ollut hoitovapaalla ja käyttää sitä pirun huonona tekosyynä, jos tuota on jatkunut neljä vuotta. Jos siis ei ole ottanut taloudellista vastuuta itsestään omilla rahoillaan.
Ehkä tässä liikutaan juurikin pihin ja säästeliään rajapinnassa. Se, ettei voi koskaan herkutella tai että pitää kotona palella, alkaa olla pihiyttä. Kerrosviilit ja turhat vaatteet, joita ei ehdi käyttää, jättäisin minäkin ostamatta säästeliäisyyssyistä.