Helppolukuinen kirja kolmasluokkalaiselle
Osaisiko joku ehdottaa helppolukuista kirjaa kolmasluokkalaiselle tytölle, jolle lukeminen on pakkopullaa. Kirjan pitäisi olla sen verran jännittävä, että kiinnostaa lukea loppuun asti, mutta helppolukuinen, eikä liian paksu. Muutenkin, onko antaa vinkkejä, miten lapsen saa lukemaan?
Koululta on annettu tehtäväksi lukea joka päivä vähintään 15 minuuttia, ja hän vain kyttää kelloa, eikä lue minuuttiakaan enempää, ja jos tekstissä on esim jokin outo sana, tai hän ei muuten ymmärrä sitä, niin hän jää jumiim siihen kohtaan, eikä pääse eteenpäin. Toki autan ja selitän oudot sanat, jos hän kysyy. Meillä on luettu ääneen ihan pienestä asti ja luen hänelle ja pikkusiskolleen vieläkin iltasadun, ja molemmat kuuntelevat mielellää, mutta hän ei jaksa nähdä vaivaa lukea itse, kun tietokonepelit ja televisio ovat paljon mielenkiintoisempia.
Kommentit (21)
No mistä aiheista hän pitää? Risto Räppääjä -kirjat? Ella ja kaverit -kirjat? Joku heppakirja? Onneli ja Anneli?
Mistä tyttö on kiinnostunut? Muista että luettavan ei tarvitse välttämättä olla kirja, kirjaston sarjishyllyt kannattaa myös käydä läpi. Joskus voi myös katsoa ulkomaista ohjelmaa jossa on tekstitys (tai näin ainakin meille on koulussa sanottu).
Käyttekö yhdessä kirjastossa?
Roald Dahl: Matilda; Kuka pelkää noitia
Lois Lowry: Anastasia-sarja
Marilyn Kaye: Replica-sarja
Leena Härmä: Tuittupää-sarja
Anni Polva: Tiina-sarja
Jacobsson/Olsson: Bert- ja Lasse-sarjat
Thorbjørn Egner: Kolme iloista rosvoa; Hyppelihiiri Myökkipyökkimetsässä
Mikä tyttöä kiinnostaa? Jatkanko listaa kuvitetuilla lasten romaaneilla, wanhan ajan klassikoilla joita itse (31 v) ahmin edelleen uudestaan ja uudestaan vai jännitystä ja seikkailua sisältävillä mysteereillä?
Tuli muuten mieleen Pikku Vampyyrit, ne oli kova juttu silloin kun itse olin tuon ikäinen.
t. 4
Meillä ekaluokkalainen lukee Minecraft Elementia Kronikat -sarjaa. Ovat jännittäviäkin. Tosin hän tykkää lukea paljon (poika).
Poika luki ehkä n 10 v asti kirjoja mutta sitten alkoi akuankka ja roope setä kausi. Lukiossa vaan koulukirjat ja mitä nyt jotkut pakolliset. Silti kirjoitti äikän E:n arvoisesti, tosin enkku ja luonnontieteet meni paremmin.
Eugenie Winther: Vekkulit-sarja (jos kirjastosta löytyy)
Kaikki Astrid Lindgrenin kirjat.
Enid Blyton: Salaisuus-sarja
Dian Curtis Regan: Aavekaksoset-sarja
Angela Sommer-Bodenburg: Pikku vampyyri -sarja
Laura Ingalls Wilderin tuotanto
Edelläkin mainittu Onneli ja Anneli -sarja on ihana! Samoin saman tekijän, Marjatta Kurenniemen Oli ennen Onnimanni.
Jos romaaneja on raskasta lukea, voisi aloittaa saduista. Laura Soinne, Astrid Lindgren, Marjatta Kurenniemi, Elsa Beskow jne. ovat kirjoittaneet ihania satukokoelmia.
Ja tietysti klassikot kuten Andersen ja Grimm.
Viisikot oli kova sana minulla tuon ikäisenä.
Mitä tyttö on tähän asti yrittänyt lukea? Mikä on uponnut parhaiten, mikä ei ollenkaan? Mitä katsoo telkkarista?
Onko kokeillut Harry Potteria?
Itse luin ala-asteella nummelan ponitalli sarjaa. Oli jännittävä ja helppolukuista tekstiä. Jos hevosista tykkää, niin tosi hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ekaluokkalainen lukee Minecraft Elementia Kronikat -sarjaa. Ovat jännittäviäkin. Tosin hän tykkää lukea paljon (poika).
Tuo varmasti kiinnostaisikin, kun on nyt hurahtanut Minecraftiin.
Kiitos myös muille vastanneille. Ainakin Risto Räppääjä -elokuvista hän on tykännyt. Vanhoja tyttökirjoja olen itse hänelle lukenut, sellaisia mitä luin itse myös lapsena, ja hän on pitänyt niistä.
Kokeilkaa Neropatin päiväkirjoja. Hauskoja ja sopivasti kuvitusta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ella-kirjat, Risto Räppääjä, Heinähattu ja Vilttitossu. Nämä ovat tosin enemmän hauskoja kuin jännittäviä.
Neiti Etsivät ovat jännittäviä (yleensä jokainen luku päättyy johonkin jännittävään tilanteeseen), mutta ovatko ne liian paksuja?
Näitä voisi kokeilla, on ehkä parempi, että ei ole pelottava, koska tyttö on sellainen, että pälkää kaikenlaista, mutta olisi hyvä jos kirja jollain tavalla koukuttaa lukemaan loppuun. Neiti etsivät ovat ehkä liian paksuja, kun ongelma on juuri se, että ei saa luettua mitään loppuun, pikkulasten kuvakirjoja lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyttö on tähän asti yrittänyt lukea? Mikä on uponnut parhaiten, mikä ei ollenkaan? Mitä katsoo telkkarista?
Onko kokeillut Harry Potteria?
Koulussa hän on lukenut vapaavalintaisia kirjoja, niin ainakin pari heppakirjaa, ainakin Sinttu- sarjaa on lukenut, sekä lasten tietokirjoja. Ennen joulua luki Maikki Harjanteen Mintun joulukirjan. Ehkä se pitäisi olla tuota tasoa, tai hiukan vaikeampi. Pokemon-sarjakuvakirjan hän on lukenut. Tykkää tv-sarjasta, niin niitä voisi hankkia lisää.
Nyt hän lukee kotona Mila Teräksen Noitapeili-kirjaa, mutta hän aloitti sen varmaan joulukuun alussa, ja on vasta puolessa välissä, sivuja on jotain 180, niin ehkä joku helpompi ja ohuempi olisi hyvä, että tulisi onnistumisen elämyksiä, kun saa luettua kirjan loppuun. Harry Potterit saa vielä odottaa, koska ovat liian paksuja ja vaikeita. Tuossa noitapeilikirjassakin hän monesti takertuu joihinkin sanoihin tai lauseisiin, eikä pääse eteenpäin. Pottereissa kun on sitä velhosanastoa ja vaikeita nimiä, niin aivan varmasti siitä tulisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Roald Dahl: Matilda; Kuka pelkää noitia
Lois Lowry: Anastasia-sarja
Marilyn Kaye: Replica-sarja
Leena Härmä: Tuittupää-sarja
Anni Polva: Tiina-sarja
Jacobsson/Olsson: Bert- ja Lasse-sarjat
Thorbjørn Egner: Kolme iloista rosvoa; Hyppelihiiri Myökkipyökkimetsässä
Mikä tyttöä kiinnostaa? Jatkanko listaa kuvitetuilla lasten romaaneilla, wanhan ajan klassikoilla joita itse (31 v) ahmin edelleen uudestaan ja uudestaan vai jännitystä ja seikkailua sisältävillä mysteereillä?
Ei Bert-sarjaa kolmasluokkalaiselle tytölle... Mutta on sellainen Keltainen banaani-sarja, mites se/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo varmasti kiinnostaisikin, kun on nyt hurahtanut Minecraftiin.
Perun puheeni. Muistelinkin, että olen nähnyt tuollaisen jossain. Löysin sen tytön huoneesta, on itse lainannut sen ajat sitten, mutta ei ole lukenut ollenkaan, ja on aivan liian paksu.
Eli siis oikeasti helppoja, mutta silti noin "isolle" tytölle koukuttavaa lukemista on etsinnässä. Pitää lähteä yhdessä kirjastoon. Tyttö lainaa itse paksuja kirjoja, joita ei koskaan lue kuin korkeintaan ensimmäisen luvun, tai sitten askartelukirjoja, joista kuvista seuraamalla askartelee muutaman jutun.
Ella-kirjat, Risto Räppääjä, Heinähattu ja Vilttitossu. Nämä ovat tosin enemmän hauskoja kuin jännittäviä.
Neiti Etsivät ovat jännittäviä (yleensä jokainen luku päättyy johonkin jännittävään tilanteeseen), mutta ovatko ne liian paksuja?