Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa väistää suojatiellä kulkevaa?

Vierailija
01.02.2017 |

Ylitin suojatietä ja olin ylittänyt jo toisen kaistan, kun autoilija yhtäkkiä lyö jarrut pohjaan ja pysähtyy suojatien päälle. Aivan varmasti näki minut, kun ylitin jo toisen kaistan, mutta siitä huolimatta painoi jarrua vasta siinä vaiheessa, kun tajusi, että en aiokaan jäädä odottamaan keskikaistaleelle, että hän menee esin, koska hänellä on väistämisvelvollisuus.

Aivan vastaava tapahtui pari päivää sitten, kun mopoautoilija löi liinat kiinni. Sitten kun näki, että minä en tulekaan eteen (en helvetissä kävele alle), niin vaihtoikin jarrun kaasuun ja paineli suojatien yli.

Vastaavia tilanteita tulee jatkuvasti ja minulla on parvekkeeltani näkymä yhteen suojatiehen, jossa väistetään todella huonosti. Katselin kesällä parvekkeelta, niin jalankulkijat odottavat ja juoksevat yli sillon kun autoja ei mene. Aivan naurettavaa, että tällainen asenne vallitsee, että autoilijat saavat hengenvaarallisesti rikkoa lakia ja jalankulkijat omalla toiminnallaan jopa tukevat sitä.

Itse kävelen joka kerta siten, että en aiokaan väistää ja jos auto jättää pysähtymättä, niin aivan varmasti nousee keskisormi joka ikinen kerta. Jos auto pysähtyy seuraaviin valoihin, niin menen koputtamaan ikkunaan.

Koittakaa nyt helvetin idiootit edes vähän käyttää sitä olematonta hernettänne.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, lausetta muokatessa jäi ylimääräinen "ei". Piti olla "Bussikuski näki takuulla minut kaukaa, heijastimia on vaikka muille jakaa ja tie on suora ja valaistu"

Bussi tuskin näki mitään, niin lisäsin myös sanan "kuski" :) 

t. 20

Vierailija
22/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90% jalankulkijoista pysähtyy siihen suojatien eteen tai välikaistaleellaa ja eivän perkele mene yli vaikka kuinka pysähtyisit ja huitoisit, että menkään. Niin lopenkyllästynyt siihen menenpäsempäsmene leikkiin, että pitäkää tunkinne. 

Mikä siinä ylimenemissä on tosiaan  niin  vaikeaa auton ollessa pysähtyneenä? 

Erittäin monet Jalankulkijat eivät katso tuleeko autoa vai ei. Kun sitten huomaavat auton, nauliintuvat paikoilleen tyyliin miksi tuo auto on yhtäkkiä noin lähellä suojatietä. Tuijottavat puskuria kuin auto päättäisi itseilman kuskia liikkuuko vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se suojatielle tulijakin voisi vähän katsoa milloin astuu suojatielle.

Silloin kun auto on metrin päässä suojatiestä vai 10 metrin päässä?

En käsitä kulkijaa, joka ehdoin tahdoin astuu auton eteen, ihan vaan sen takia kun on oikeus.

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Siinä se lukee yksikäsiteisesti.

Jalankulkija ei ole suojatielle astuessa väistämisvelvollinen.

Olen isokokoinen ja väkivaltataustainen mies. Minulla on tapana raapia tottelemattomien autojen konepellit avaimilla ja lyödä kuljettajia suoraan päähän jos nämä tulevat aukomaan turpaansa. Se on minusta hauskaa ja provosoinkin joskus autoilijoita ajamaan päälleni.

Vierailija
24/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ruvennut varomaan parin suojatien kohdalla. Siis pysähtymistä.

Koska juuri eilen tapahtui TAAS yhdellä koulun lähellä olevalla suojatiellä se, että pysähdyin suojatien eteen antamaan tietä koululaisille, mutta viereistä kaistaa paahtaa joku idiootti pysähtymättä ohi. 

Onneksi koululaisetkin osaavat varoa tätä.

Mutta olen tietyissä risteyksissä antamatta tietä ellei se tilanne ole aivan sellainen että on tietenkin pakko pysähtyä, eli jalankulkija on todellakinjo astumassa siihen suojatielle.

En tajua miksi tämä yksinkertainen liikennesääntö on osalle kansaa niin vaikea. Nää on yleensä vielä samat paikat joissa tätä tapahtuu.

Ehkä se, että se pysähtynyt auotoilija odottaa jos helsingistä joku olisi lähtenyt kävelemään turkuun. Ei siihen tarvitse pysähtyä, jos lähimmät jalankulkijat on metrien päässä suojatiestä. Vastaavassa tilanteessa on turha myös huitoa ylittämään tietä, jos liikun suojatien läheisyydessä. Se ei auttamatta tarkoita, että olen ylittämässä tietä.

Tämä on se syy miksi olen turnunut aiheeseen. Itselläni on tästä facebook kokemusta. Sain vapauttavan tuomion videotalleenteen avulla. Joku oli julkaisut autoni takapäästä kuvan kuinka meinasin ajaa hänen ylitseen suojatiellä. Tallenteesta näkyi, että hidastin ja ylitin suojatien hyvissä ajoin ennen kuin jalalkulkija oli lähelläkään suojatietä. Hankkikaa niitä kameroita!

Vierailija
25/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska juuri eilen tapahtui TAAS yhdellä koulun lähellä olevalla suojatiellä se, että pysähdyin suojatien eteen antamaan tietä koululaisille, mutta viereistä kaistaa paahtaa joku idiootti pysähtymättä ohi. 

Mutta olen tietyissä risteyksissä antamatta tietä ellei se tilanne ole aivan sellainen että on tietenkin pakko pysähtyä, eli jalankulkija on todellakinjo astumassa siihen suojatielle.

En tajua miksi tämä yksinkertainen liikennesääntö on osalle kansaa niin vaikea. Nää on yleensä vielä samat paikat joissa tätä tapahtuu.

Ehkä se, että se pysähtynyt auotoilija odottaa jos helsingistä joku olisi lähtenyt kävelemään turkuun. Ei siihen tarvitse pysähtyä, jos lähimmät jalankulkijat on metrien päässä suojatiestä. Vastaavassa tilanteessa on turha myös huitoa ylittämään tietä, jos liikun suojatien läheisyydessä. Se ei auttamatta tarkoita, että olen ylittämässä tietä.

Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, on pakko pysähtyä sen viereen suojatien eteen. Tämä on ihan yksiselitteinen liikennesääntö. Sä et voi nähdä sen auton läpi, onko siinä just vaahtosammuttimen kokoinen ekaluokkalainen astunut suojatielle. Tästä paasataan vaikka kuinka, mutta silti se ei mene kaaliin. Ei ole hirveän kauan kun tätä Helsingissä tehovalvottiin ja aivan häkellyttävä prosentti autoilijoista, reilusti yli puolet ei noudattanut tätä sääntöä. Osa ei edes tiennyt koko sääntöä, kuten tämän viestin kirjoittajakaan ei tiedä.

vaikka siinä ei olis yhtään ketään, muttet pysähdy ja poliisi näkee, niin sakot saat. Tähän samaan sääntöön perustuu se yksinkertainen pysäköintisääntö, että et saa pysäköidä autoasi 5 m lähemmäs suojatietä (siis menosuuntaan nähden).

Vierailija
26/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se suojatielle tulijakin voisi vähän katsoa milloin astuu suojatielle.

Silloin kun auto on metrin päässä suojatiestä vai 10 metrin päässä?

En käsitä kulkijaa, joka ehdoin tahdoin astuu auton eteen, ihan vaan sen takia kun on oikeus.

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Siinä se lukee yksikäsiteisesti.

Jalankulkija ei ole suojatielle astuessa väistämisvelvollinen.

Olen isokokoinen ja väkivaltataustainen mies. Minulla on tapana raapia tottelemattomien autojen konepellit avaimilla ja lyödä kuljettajia suoraan päähän jos nämä tulevat aukomaan turpaansa. Se on minusta hauskaa ja provosoinkin joskus autoilijoita ajamaan päälleni.

Yhtä yksiselitteisesti ajoradan ylittämissäännöissä sanotaan, että suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät ja varmistettava ylittämisen olevan turvallista.

Minä olen pieni hentonainen, jolla on aina pappi autossa. Jolla polviin lyömällä tippuu isompikin mies.

Vierailija
27/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90% jalankulkijoista pysähtyy siihen suojatien eteen tai välikaistaleellaa ja eivän perkele mene yli vaikka kuinka pysähtyisit ja huitoisit, että menkään. Niin lopenkyllästynyt siihen menenpäsempäsmene leikkiin, että pitäkää tunkinne. 

Mikä siinä ylimenemissä on tosiaan  niin  vaikeaa auton ollessa pysähtyneenä? 

Muistavat kenties ne tapaukset eräältä kesältä kun auto oli jo pysähtynyt päästämään jalankulkijan yli, mutta sitten kiihdyttäneet päälle.

Tämä on ihan arkipäivää?

Sinä kesänä oli. Muistavat ne ajat joten uskovat kaikkien autoilijoiden olevan yhtä sekopäitä.

Vierailija
28/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, on pakko pysähtyä sen viereen suojatien eteen. Tämä on ihan yksiselitteinen liikennesääntö. Sä et voi nähdä sen auton läpi, onko siinä just vaahtosammuttimen kokoinen ekaluokkalainen astunut suojatielle. Tästä paasataan vaikka kuinka, mutta silti se ei mene kaaliin. Ei ole hirveän kauan kun tätä Helsingissä tehovalvottiin ja aivan häkellyttävä prosentti autoilijoista, reilusti yli puolet ei noudattanut tätä sääntöä. Osa ei edes tiennyt koko sääntöä, kuten tämän viestin kirjoittajakaan ei tiedä.

vaikka siinä ei olis yhtään ketään, muttet pysähdy ja poliisi näkee, niin sakot saat. Tähän samaan sääntöön perustuu se yksinkertainen pysäköintisääntö, että et saa pysäköidä autoasi 5 m lähemmäs suojatietä (siis menosuuntaan nähden).

Näetkö sinä autoa ajaessasi vain mitä nenäsi edessä tapahtuu? 

Ps. tunnetko hyvinkin tuon kirjoittajan? 

Vierailija
29/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei selvästikkään ole autoilija. Liikenteessä on lakien lisäksi myös kirjoittmamttomat säännöt. Jokainen tajuaa, että on todella haitallista liikenteen sujuvuudelle jos pitkä autojono joutuu yhden jalankulkijan takia pysähtymän ja taas kiihdyttämään suojatien kohdalla. Jalankulkijoilla on yleensä vähän pelisilmää ja fiksuimmat odottavat sen aikaa, että pitkä autojono menee ohi, ja sitten he vasta lähtevät ylittämään suojatietä.

On toki lainvastaista ajaa suojatien yli jos ylitystä on odottamassa joku. Liikenteessä on paljon asioita, jotka eivät tapahdu tasan lainkirjaimen mukaan. Esim. tietöiden kohdalle on kaupungissa laitettu usein 30 km/h nopeusrajoitus, mutta meneppä tutkan kanssa mittaamaan kuinka moni niitä oikeasti noudattaa. Saat aika pitkään tutkan kanssa seisoa tien varressa ennenkuin näet lakia noudattavan autoilijan. Usein poliisitkin ajavat näillä tietyöosuuksilla reilua ylinopeutta.

Vierailija
30/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas keskustelu jossa kaikki ovat mielestään oikeassa. Voisitteko joskus vaihtaa kulkutapaanne ja katsoa asiaa toisesta näkökulmasta. Autoilijat kävelemään ja päinvastoin. Ja vaikka vähän vielä pyöräilemään. Aukeaisi aivan uusia näkökantoja toisen tielläliikkujan näkökulmasta. Ja eri vuorokaudenaikoina niin tulisi kaikille selväksi pimeän ja hämärän ja valoisan ajan erot. Ahdasmielistä on ihmisen elämä näköjään. Tää maailma menee pilalle juuri tämän minulla on oikeus ajattelun takia. Kukaan ei jousta missään. Tämä toistuu paitsi liikenteessä niin koulussa, työelämässä ihan kaikkialla. Erityisesti Suomessa!

Vierailija
31/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on niin saatanan kova kiire et toiset ajaa päälle miettimättä ja toiset hyppää alle katsomatta.

Jos vaikka alettais ottamaan toisemme huomioon, kulkuneuvosta riippumatta?

Vierailija
32/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se niin on, että ei jalankulkija voi yhtäkkiä hypätä suojatielle kun auto metrin päässä. Joku järki kävelijöille, siinä törmäyksessä se kävelijä häviää.

Joillakin on vaan niin pirun kova tarve pitää jokaisesta oikeudestaan kiinni.

Ajatko myös punaisia päin ja olet pysähtymättä stop merkkiin? Eihän niiden muiden autoilijoidenkaan tarvitse pitää oikeuksistaan kiinni.    Lähellä olevaan kouluun lapsiaan autolla tuovat eivät päästä koululaisia tien yli. uskomattoman puusilmäistä toimintaa,

Herranen aika, oletko oikeasti noin idiootti vai esitätkö vain?

Hieman eri asia ajaa punaisia päin kuin hypätä suojatielle vaikka auto jo metrin päässä.

Tuolla älyllä varustettuna en ihmettele jos sinulle usein heilutellaan keskisormea.

Vierailija
33/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku autoilija vastata, että miksi painelet menemään suojatien yli vaikka jalankulkija on jo astunut sille?

Kyllä, aina on niitä jotka hyppivät puskista auton eteen ja niitä, jotka eivät uskalla mennä yli millään. Ja hiljaisessa taajamassa joku voi yllättääkin astumalla suojatiellä. Mutta entä vilkkaat keskustat? Siellä ei vaan voi olla yllätys että ihmisiä kulkee myös suojateillä!

Se on todella vaarallista (ja tätä tapahtuu paljon) kun olet jo kävelemässä suojatiellä ja autoilija ei pysähdy vaan JALANKULKIJA joutui pysähtymään keskelle autotietä. Sekä on oikein ja "kirjoittamaton liikennesääntö"?

Vierailija
34/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei selvästikkään ole autoilija. Liikenteessä on lakien lisäksi myös kirjoittmamttomat säännöt. Jokainen tajuaa, että on todella haitallista liikenteen sujuvuudelle jos pitkä autojono joutuu yhden jalankulkijan takia pysähtymän ja taas kiihdyttämään suojatien kohdalla. Jalankulkijoilla on yleensä vähän pelisilmää ja fiksuimmat odottavat sen aikaa, että pitkä autojono menee ohi, ja sitten he vasta lähtevät ylittämään suojatietä.

On toki lainvastaista ajaa suojatien yli jos ylitystä on odottamassa joku. Liikenteessä on paljon asioita, jotka eivät tapahdu tasan lainkirjaimen mukaan. Esim. tietöiden kohdalle on kaupungissa laitettu usein 30 km/h nopeusrajoitus, mutta meneppä tutkan kanssa mittaamaan kuinka moni niitä oikeasti noudattaa. Saat aika pitkään tutkan kanssa seisoa tien varressa ennenkuin näet lakia noudattavan autoilijan. Usein poliisitkin ajavat näillä tietyöosuuksilla reilua ylinopeutta.

Vai sellaiset kirjoittamattomat säännöt. Olin eilen menossa vähän neljän jälkeen asioimaan ja yritin vilkkaassa liikennevalottomassa risteyksessä päästä kadun yli. Selkeästi seisoin suojatienreunassa, eli autoilijoiden olisi kyllä pitänyt tajuta, että yritän päästä yli. Yksikään ei pysähtynyt. Noudattivat ilmeisesti sinun kirjoittamattomia sääntöjäsi. Kuinka kauan jalankulkijan tulee seistä odottamassa siinä suojatien edessä? Ruuhka-ajan loppuun saakka? Seisoin yli minuutin, eikä kukaan edes hiljentänyt. Sitten "pelisilmäni" repi pelihousunsa ja oli vaan pakko lähteä ujuttautumaan suojatien yli. Ymmärrän kyllä että jos sieltä on tulossa vaikka 5 autoa, niin en väliin yritä vaan saavat rauhassa mennä, mutta ruuhka-aikoihinkin pitää jalankulkijoiden päästä tien yli vaikka ne autojonot vaan seuraavat toistaan.

Vierailija
35/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että heti otetaan esimerkiksi heijastinta käyttämättömät ja suojatielle juoksijat silloin, kun auto on jo lähes suojatiellä. 

Helsingissä on ihan tavallista, että autot, jopa bussit, ajavat röyhkeästi jopa päin punaisia ja jäävät suojatien päälle, puhumattakaan siitä että ei aleta hidastaa, vaikka viereisen kaistan auto on pysähtynyt ja olen itse sen edessä kävelemässä. "Paras" viime ajoilta oli se, kun olin aikaisin menossa töihin, liikennevalot eivät olleet päällä, kävelin suojatiellä. Bussikuski näki takuulla minut kaukaa, heijastimia on vaikka muille jakaa ja tie on suora ja valaistu. Ajoipa silti melkein päälle ja tööttäili. 

En ihmettele, miksi osa ei uskalla enää liikkua, kun varovainenkin kävelijä saa henkensä kaupalla miettiä, ajaako joku päälle. 

Jännä, että tähän viestiini ei ole tullut kommentteja, jauhetaan vain siitä, että jalankulkijat juoksevat eteen. Tämä on todella yleistä Helsingissä, tulkaa ihmeessä kertomaan miten perustelette itsellenne em. toiminnan. 

Ja sille, jonka mielestä jalankulkijan pitää valottomassa kohdassa odottaa, kunnen jono menee ohi: tosiaan keskustassa ruuhka-aikaan tai mihin vain aikaan tuo ei toimi, enkä ole ihan ainoa joka täällä asuu. Minulla on tosiaan lain mukaan oikeus päästä tien yli, mutta sinun ja kaltaisesi kirjoittamattomien sääntöjen mukaan seistä pakkasessa/rännässä/sateessa sen aikaa, että kaikki autoilijat ovat päässeet omiin menoihinsa. Koska eihän mulla ole minnekään koskaan esim. kiire, saati että v-tuttaisi seistä odottamassa, että edes joku noudattaisi lakia. 

VIimeisin kokemus ehtikin tässä välissä jo tulla: olen vapaalla tänään ja kävin äsken kaupassa, ja olin suojatiellä jo. Oli valoisaa. Minulla on lisäksi heijastimia, jos joku niitä kaipaisi, ja näkyvyys oli hyvä. Joku autoilija sitten päätti, että koska olemme samaan aikaan hänen kaistansa keskellä, hänpä ei hidasta, vaan paahtaa päälle. Onneksi olen näin epäluottavainen, en jäänyt auton alle. 

Vierailija
36/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka huitoisit, niin en voi lähteä ylittämään suojatietä, jossa ei ole keskisaareketta, ennen kuin näen, että se vastakkaisesta suunnasta tuleva autoilijakin pysähtyy, etten ole sitten keskellä tietä jumissa autovirtojen välissä. Mutta kun tämä muutaman sekunnin odotus, jotta siitä voisi varmistua, on näille kaltaisillesi huitojille lähes aina liikaa! Sitten kun se toisesta suunnasta tuleva auto olisi pysähtymässä, niin huitovat hätähousut painavat taas jo kaasun pohjaan. Ei parane olla juuri sillä hetkellä astumassa suojatielle.

Anteeksi vain, että olen varuillani. Kiireiset huitojat ovat vähän turhan monta kertaa olleet vähällä ajaa päälleni.

Vierailija
37/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimeällä sateessa mustiin pukeutuneet jalankulkijat pomppivat yhtäkkiä suojatielle edes katsomatta tuleeko auto. Olen tosi pahoillani, mutta en vaan näe teitä. Jos jäätte alle niin tuomion saan tietenkin kuolemantuottamuksesta mutta itse kuolette. Mutta ei kai sillä ole mitään väliä, kunhan olette oikeassa...?

No jos sinä et jo lähtökohtaisesti näe onko tiellä ihmisiä vai ei niin miksi ihmeessä kaahaat polvilumpio suorana suojatielle? Mikset hidasta tai pysähdy?

Vierailija
38/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiltä ääliöiltä voisi ottaa kortin pois. Ensimmäisestä kerrasta 10 vuodeksi ja toisesta pysyvästi

Vierailija
39/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta. Mutta vaaratilanteita voi vähentää pysähtymällä muutaman metrin päähän suojatiestä, jolloin viereistä kaistaa ajava näkee, miksi olet pysähynyt.

Vierailija
40/52 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sua. Miksi asetat itsesi tarpeettomasti vaaraan? Ei autosta aina näe eikä huommaa kaikkea ja kaikkia. Vahinkoja voi sattua. Auton kanssa kuitenkin jäät häviölle vaikka sulla kuinka olisi oikeuksia. 

Varsinkin pimeässä ja jos aurinko paistaa vastaan, toivon vaan, että jalankulkijat itsekin ymmärtävät varoa, eivätkä pomppaa yhtäkkiä eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan