Ajaako jotkut siis vielä manuaalivaihteisilla autolla?? Tänään töissä...
Kuulin tänään töissä, että kaveri ajaa yhä manuaaliautolla :-D
Ajokortin saatuani 18-vuotiaasta saakka olen ajanut vain _uudenkarheilla_ kalliilla autoilla. En kuitenkaan tiennyt, että ihmiset ajelevat yhä vanhoilla rotiskoilla :-D kuulemma vielä ihan yleistä!
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
0/5 provo, mutta olen miettinyt samaa. Jotkut ovat niin jääräpäisiä, että ostavat uudenkin auton manuaalivaihteistolla vaikka nyky tekniikalla automaattinen vaihteisto on joka suhteessa parempi. Automaatti kuluttaa vähemmän, on mukavampi, osaa vaihtaa paljon nopeammin vaihteen kuin ihminen, pystyy kiihdyttämään samoilla tehoilla auton nopeammin matkanopeuteen kuin manuaali, helpottaa mäkilähtöjä ja parkkeerausta.
Manuaalivaihteilla ei nykyään ole juurikaan positiivisia puolia automaattiin verrattuna.
Ensinnäki automaatti kuluttaa enemmän ku käsivaihteinen ja onko ihmiset nykyää nii v*tun avuttomia ettei osaa parkkeeraa tai lähtee mäestä ilman automaatti autoa tai kaikenmaailman parkkeeraus apulaitteita ja mäkilähtö avustimia?
Parempi sekin kuin ei autoa ollenkaan.
Miksi manuaali???
Miksi minun pitäisi osallistua kesken ajon voimansiirtolaitteiden erottelemiseen toisistaan polkemalla jalalla jotain. Miksi minun pitää osallistua hammarattaiden järjestelemiseen eri kokoonpanoon eri nopeuksilla? Miksi pitäisi säädellä kytkimellä voiman siirtymistä renkaisiin?
Haluan nauttia autoilusta sen vähän mitä siitä voi yleensäkään nauttia. Kaasu ja jarru riittää. Enhän veivaa lasinpyyhkimiäkään käsin. Enkä vilkuta vilkkuja itse vaan osaavat itse vilkkua.
7 automaattia ollut enkä muita osta. Ei kiinnosta kytkinremontit eikä synkroniviat.
Kaikki ketkä autoista ymmärtävät ja tykkäävät autoilla ajaa, niin kyllä se käsin pykältäminen on se juttu. Toki kuka nyt autolla ajamisesta nauttii jossain kehä3 aamuruuhkassa jossa käveltenkin pääsee nopeemmin ni sama millä menee. Saa sen uuden Volvo S90 ostettua manuaalilla taikka Bemarin M5. Ja jos se automaatti on niin hieno niin miksi saat uuden Mustangin taikka Corvetten manuaalilla?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketkä autoista ymmärtävät ja tykkäävät autoilla ajaa, niin kyllä se käsin pykältäminen on se juttu. Toki kuka nyt autolla ajamisesta nauttii jossain kehä3 aamuruuhkassa jossa käveltenkin pääsee nopeemmin ni sama millä menee. Saa sen uuden Volvo S90 ostettua manuaalilla taikka Bemarin M5. Ja jos se automaatti on niin hieno niin miksi saat uuden Mustangin taikka Corvetten manuaalilla?
Miksi ihmeessä ottaa mustang tai corvette manuaalilla, kun ne on nimenomaan suunniteltu automaateille? Ennemmin bemari, jonka suunnittelussa molmmat on huomioitu, mutta bemarin M5:ssäkin vasta automaatilla saat kaikki suunnitellut piirteet kunnolla irti. Mm. stop-start järjestelmä ei oikein onnistu ilman automaattia, etkä saa sinne takapyörien alle ihan tasaista riittävää pitoa ilman, ellei sukunimesi satu olemaan Häkkinen ja merkkinä toinen kilpaileva saksalainen.
Kun katsot formulavarikoilta lähteviä formulakuskeja, heidän autoissaan on muuten poikkeuksetta uusimmat automaattilaatikot. Jopa arabian hiekkaerämaihin varustettujen Hamiltonin ja Rosbergin mersun kolmeakselisten hirviöiden alennusvaihteet oli automaattisia.
Mun autossa on edistyksellinen DSG-automaattivaihteisto ja rakastan sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Peuku sille valinnalle. Periaateessa se taitaa olla jopa vastaavaa manuaalia taloudellisempi, kun jotkut täällä väitti manuaalista taloudellisemmaksi. Vaihdelaatikoissa talouden pidemmällä,matkalla ratkaisee kuitenkin minkälaisella nopeudella liikkuu ja mitkä on rattaiden todelliset välitykset nopeuteen ja vääntöön nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onneks olkoon! Sano ny vielä että merkki on skoda niin oot voittanu vuoden hölmöläis palkinnon
Huono provo.
Btw, en itse tykkää automaattivaihteisista. Meiltä löytyy molemmat ja kaikkien automaattivaihteisten ystävien uhkailuista huolimatta ("sitten kun siihen totut, et muilla halua ajaa") ajan mieluummin manuaalilla edelleen.
Automaattivaihteet on niille, jotka eivät osaa autolla ajaa ;)
17 vuotta ajoin manuaalivaihteisella autolla. Ostin automaattivaihteisen ja en enää vaihtais takaisin manuaaliin..
Köyhä oon ja ajan vanhoilla rotiskoilla, so what!
Mitä tekemistä on auton iällä ja vaihteistolla? Ei mitään.
Miksi edes vastaan provoon 😄
Vierailija kirjoitti:
Ap
😂
Myönnä pois, olet vain surkea kuski!
Vierailija kirjoitti:
Huvittava keskustelu. Muistaakseni viela 70-luvun alussa piti erikseen ilmoittaa haluaako uuden autonsa manuaalina tai automaattina. Sen jalkeen asiasta ei edes ole keskusteltu. Koko maa ajaa automaateilla. t.usalainen
Niin ja missä maassa sitten asuukaan se rallikansa?
Mersumiäs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5 provo, mutta olen miettinyt samaa. Jotkut ovat niin jääräpäisiä, että ostavat uudenkin auton manuaalivaihteistolla vaikka nyky tekniikalla automaattinen vaihteisto on joka suhteessa parempi. Automaatti kuluttaa vähemmän, on mukavampi, osaa vaihtaa paljon nopeammin vaihteen kuin ihminen, pystyy kiihdyttämään samoilla tehoilla auton nopeammin matkanopeuteen kuin manuaali, helpottaa mäkilähtöjä ja parkkeerausta.
Manuaalivaihteilla ei nykyään ole juurikaan positiivisia puolia automaattiin verrattuna.
Ensinnäki automaatti kuluttaa enemmän ku käsivaihteinen ja onko ihmiset nykyää nii v*tun avuttomia ettei osaa parkkeeraa tai lähtee mäestä ilman automaatti autoa tai kaikenmaailman parkkeeraus apulaitteita ja mäkilähtö avustimia?
Automaatti saattaa paperilla kuluttaa enemmän, mutta jos et aja pelkkää maantietä niin käytännössä kuitenkin automaatti vie vähemmän. Ja modernit kaksoiskytkinvaihteistot vie jo ihan paperillakin vähemmän.
Automaatit jättää manuaalit valoihin seisomaan. Juuri kukaan ei osaa lähteä manuaalilla niin hyvin että pärjäisi keskiverto-tumpeloa vastaan automaatissa. Ja sitten tietysti kaksoiskytkimelliset ja sekventiaalit jättää maailman parhaimman käsivaihtajankin jälkeensä.