Ajaako jotkut siis vielä manuaalivaihteisilla autolla?? Tänään töissä...
Kuulin tänään töissä, että kaveri ajaa yhä manuaaliautolla :-D
Ajokortin saatuani 18-vuotiaasta saakka olen ajanut vain _uudenkarheilla_ kalliilla autoilla. En kuitenkaan tiennyt, että ihmiset ajelevat yhä vanhoilla rotiskoilla :-D kuulemma vielä ihan yleistä!
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät automaattivaihteiset edes ole oikeita autoja. Jenkkien hommaa sellaiset, ne kutsuvat automaatteja autoiksi vähän samalla tavalla kuin kutsuvat käsimunaa jalkapalloksi.
Ja niin vaan jäät liikennevaloissa kauas taakse.... :)
Eiku laittaisin sitten sporttiasentoon mun automaatin, jos olisi tarve lähteä nopeammin.
(en oikeasti laittaisi, sitä tulee käytettyä ainoastaan satunnaisesti kesällä itsensä hauskuuttamiseen.)
Olis vielä pari kolme opetuslupa opetettavaa seuraavan parin vuoden sisällä, joten ei viitsi laittaa "vammaisvaihteistoa" koska silloin siitä jää rajoitus myös oppilaan hankkimaan ajokortiin, eikä saa ajaa manuaalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kalleimmat superautot ovat aina manuaaleja. Automaatti niissä mielettäisiin noloksi vitsiksi.
Joo, tai jos lähtee suunnistamaan tiistairasteja navigaattorilla... Sekin olisi noloa! Mutta jos autolla ajamista tai suunistamista ei varsinaisesti halua harrastaa, on paljon mukavampi lähteä reissuun navigaattorin kanssa automaattivaihteisella autolla ;)
Varsinkin Suomen talvessa liukkailla teillä ajelen kyllä mieluummin manuaalilla koska kontrolli liikkumiseen on ihan toista kuin jollai robottiautomaattivaihteistolla.
No, niin...nyt niitä perusteluja :D
Manuaalilla saa prikulleen sen verran vetoa pyöriin kuin haluaa. Ja vedon välittömästi pois, vapaalle, jos haluaa.
Eli löysäät kaasua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät automaattivaihteiset edes ole oikeita autoja. Jenkkien hommaa sellaiset, ne kutsuvat automaatteja autoiksi vähän samalla tavalla kuin kutsuvat käsimunaa jalkapalloksi.
Ja niin vaan jäät liikennevaloissa kauas taakse.... :)
OT, mä jään ihan suosiolla "kauas taakse", säästän bensarahaa ja ympäristöä, kun en kaasuta, oli se sitten automaatilla tai manuaalilla, menemään kuin joku peräkammarin poika ainoalla pätemistavallaan.
Jos hidas ja nykivä liikkuminen on ihanteena niin mikäs siinä.
Mä en osaa ajaa manuaalil. Autokoulus oli jo sikana ongelmii sen kanssa. Sit kerran lainasin fridan micraa niin olin ihan pulas sen manuaalin kaa. Auto sammu koko ajan ja moottori joko huuti ihan hirveesti tai sitten ei päässy mäkee ylös. Laitoin fridalle faceen viestii niin se vaan nauro :D Olin jossain Vantaal sen auton kanssa mäessä ja mun frendit vaan nauraa mun ongelmille faces. Mut mä oonki tälläne koheltava blondi :D
Propro......
Mutjoo, minäkin pidän automaateista. Niitä vaan on todella hankala saada. Uutena se onnistuu, mutta en ala yhtäkään auto odottamaan kuukausia tai yli puolta vuotta.
Joten auto on aina pakko ostaa vähän käytettynä. Ja tarjonta sitten on valitettavasti manuaalia.
2 edellistä autoa sattui onneksi löytymään automaattina. Nykyinen piti ottaa työläällä ja kulutusta lisäävällä käsin veivattavalla vaihteistolla :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi kysymys näistä automaattivaihteisista. Olen ollut kahden eri kaverin kyydissä niiden automaattivaihteisissa autoissa ja se kyyti on kamalaa!!! Tulen herkästi matkapahoinvoivaksi ja se kyyti on sellaista vähän nykivää maantieajossa. Se pieni nykiminen riittää saamaan pahoinvoivaksi. Eikö mun kaverit osaa ajaa vai mikä on ollut vikana?
Automaatti ei nyi.
No kyllä vaan nyki. Ei samaan tapaan, kun manuaali jos lähtee liian isolla vaihteella. Mutta kyllä nyki! Sellaista pientä epämääräistä värinää, niinku ei ois osannu päättää mitä nopeutta ajaa/ millä vaihteella olisi. Hyi oksetus oli kauheeta olla kyydissä!
Vakavasti harkittiin yaris hybridiä toiseksi autoksi. Siinä on CVT automaatti. Ihan kamala ajaa. Kaausua painaessa tuntuu että ääni vaan kovenee mutta kottero ei kiihdy mihinkään.
Minusta manuaalilla on kivempi ajaa ja jotenkin kuvittelen, että automaattivaihteistoon tulee helpommin vikoja kuin manuaaliseen. Moottoritiellä tykkään kuitenkin käyttää vakionopeudensäädintä. Luulin, että sen voi saada vain automaattiin ja oli kiva ylläri, että manuaalivaihteistonkin kanssa sellainen voi olla. Minusta tässä yhdistyy mukavasti ajamisen hauskuus (manuaali) ja matka-ajon mukavuus (vakionopeudensäädin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi kysymys näistä automaattivaihteisista. Olen ollut kahden eri kaverin kyydissä niiden automaattivaihteisissa autoissa ja se kyyti on kamalaa!!! Tulen herkästi matkapahoinvoivaksi ja se kyyti on sellaista vähän nykivää maantieajossa. Se pieni nykiminen riittää saamaan pahoinvoivaksi. Eikö mun kaverit osaa ajaa vai mikä on ollut vikana?
Automaatti ei nyi.
Kyllä automaatin vaihtamiset tuntee kun ei ne mitään CVT askeja ole kuin aniharvassa.
Kokeilepa BMW:n 8-vaihteista ZF:ää tai Mersun 9-vaihteista.
Eipä voi meno enää pehmeämpää olla. Ja tarvittaessa kunnon moottorilla nopeaa.
Onko sulla vaan yksi auto? Mulla on kaksi, sekä manuaali-, että automaattivaihteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatti ei nyi.
No kyllä vaan nyki. Ei samaan tapaan, kun manuaali jos lähtee liian isolla vaihteella. Mutta kyllä nyki! Sellaista pientä epämääräistä värinää, niinku ei ois osannu päättää mitä nopeutta ajaa/ millä vaihteella olisi. Hyi oksetus oli kauheeta olla kyydissä!
Sitten on autossa ollut vika eikä ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatti ei nyi.
Kyllä automaatin vaihtamiset tuntee kun ei ne mitään CVT askeja ole kuin aniharvassa.
Päässyt kerran kokeilemaan vuonna -96?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huippuluokan urheiluautotkin ovat kaikki automaatteja nykyään.
Höpsis. Kaksoiskytkimellinen manuaalinen sekventiaalivaihteisto rattiläpyköillä ei ole mikään automaatti.
Jos siinä autossa on 2 poljinta niin automaattihan se.
Näköjään edellen moni autoilija uskoo legendoihin, joita iskät on kertoneet.
En enää ikinä ostaisi itse manuaalia kun viimeiset 3 autoa on ollut automaatteja. Itse ajan pitkää matkaa ja vaikka ei saisi niin joudun soittelemaan paljon puhelimella (bluetooth löytyy kyllä autosta), syömään ja tekemään muuta ratissa jolloin automaatti on vaan niin helppo. Mieheni sen sijaan hankki juuri uuden audin ja sanoi ettei missään nimessä automaattivaihteistoa vaan manuaali sen olla pitää. Meillä onkin aivan erilaiset käyttötarpeet ja ajotyyli...
Eikö ap ole kuullut että suurin osa urheiluautoista on manuaaleja? Siellä ne kalliit autot on, sinun "uudenkarhea" automaattisi jää todennäköisesti hinnassa taakse ellet sitten aja jollain Bentleyllä.
Ei mulla oikeasti kyllä nyi, en huomaa maantiellä kyllä mitään nykimistä. Tietenkin joskus tuntee jos pihasta lähtee ja laittaa kaasun pohjaan, mutta samalla tavalla sen ajon kyllä huomaisi manuaalillakin tuossa tilanteessa.
Ainoa tilanne jossa maantieajossa voi nykästä on jos on laittanut vakionopeudensäätimen asetuksen siihen malliin että hyökkää ottamaan edelläajavaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kalleimmat superautot ovat aina manuaaleja. Automaatti niissä mielettäisiin noloksi vitsiksi.
Joo, tai jos lähtee suunnistamaan tiistairasteja navigaattorilla... Sekin olisi noloa! Mutta jos autolla ajamista tai suunistamista ei varsinaisesti halua harrastaa, on paljon mukavampi lähteä reissuun navigaattorin kanssa automaattivaihteisella autolla ;)
Varsinkin Suomen talvessa liukkailla teillä ajelen kyllä mieluummin manuaalilla koska kontrolli liikkumiseen on ihan toista kuin jollai robottiautomaattivaihteistolla.
No, niin...nyt niitä perusteluja :D
Manuaalilla saa prikulleen sen verran vetoa pyöriin kuin haluaa. Ja vedon välittömästi pois, vapaalle, jos haluaa.
Eli löysäät kaasua?
Ei, kaasun löysääminen on eri asia. Moni mummo menee liukkaalla metsään juurikin sen takia että vaan löysää kaasua. No pyörät alkaa moottorijarrutuksen takia sutia takaperin tyhjää, pito loppuu ja mummo muuttuu matkustajaksi.
Kaasun löysääminen ei ole = jalan nostaminen kaasulta. Kerro nyt miten säätelet vetoa pyörissä. Ei tälläinen neliveto automaatti autoilija voi tietää.
Automaatit on usein murheenkryynejä. Ja kalliita korjata, joten eiski vanhemmiten.
Jos on myös adaptiivinen vakionopeussäädin niin automaatti tarvitaan.
Puhumattakaan autopilottia varten syytä olla.
Sitten joskus...
Olen itsekkin miettinyt automaatin hankkimista, mutta oikeastaan tykkään vaihteiden vaihtamisesta ajaessa. Tuntuu jotenkin epämiellyttävältä että auto vaihtelee vaihteta omin päin. Toissekseen, noissa automaateissa näyttää olevan paljon vikoja ja huollotkin on kalliita. Ostohinnassahan se ei paljon purista.