Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Britannian lääkärijärjestö ohjeistaa: älä kutsu vauvaa odottavaa ihmistä ”äidiksi” tai ”naiseksi”!

Vierailija
30.01.2017 |

Britannian lääkärijärjestö British Medical Association on julkaissut 14-sivuisen ohjeistuksen sukupuolineutraalista ja syrjimättömästä kielenkäytöstä. Lääkärit eivät saa enää puhua ”äideistä” ja ”naisista” (vaan ”ihmisestä”), ei enää ”sukupuolivaihdoksista” (vaan ”siirtymästä”) jne.
30.01.2017 16:02, 748 lukukertaa

Iso-Britannian lääkärijärjestö British Medical Association (BMA) on julkaissut 14-sivuisen ohjeistuksen ”Ohje tehokkaaseen vuorovaikutukseen” (A Guide To Effective Communication: Inclusive Language In The Workplace).
Äiti- ja nainen-sanojen käyttö loukkaa transsukupuolisia
Lääkäreitä kielletään kutsumasta vauvaa odottavaa ihmistä ”äidiksi”. Britannian lääkärijärjestön mukaan äiti- ja nainen- sanojen käyttö voi loukkaa transsukupuolisia ihmisiä sekä vieraannuttaa transsukupuoliset vanhemmat.

Siksi lääkärijärjestö suosittelee käytettävän kaikille muotoa ”raskaana olevat ihmiset” (pregnant peoples. 5, 11).
Britannian lääkärijärjestö asiakirjassa tunnustetaan, että

”valtava määrä imisiä, jotka voivat tulla raskaaksi ja synnyttää lapsen, tunnistavat itsensä naisiksi”, mutta on kuitenkin olemassa transseksuaaleja, jotka voivat myös tulla raskaaksi.
“Siirtymä”
Lääkärijärjestö varottaa, että virallisen nimen tiedustelussa ei pidä käyttää sanaa ”kastenimi” tai ”kristitty nimi” (Christian name), koska sellainen kieli loukkaa erittäin pahasti muslimeita.

Enää ei pidä puhua ”sukupuolen vaihdoksesta” (sex change/ sex change operation), vaan ”siirtymästä” (transition).

Kieli muuttuu
BMA selittää oppaan ensimmäisillä riveillä:

”Miksi kieli on tärkeää? Me olemme sitoutuneet edistämään yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia, tukea monimuotoisuutta ja luoda avoin ja osallistuva ympäristö jäsenillemme, työntekijöillemme ja sidosryhmillemme. Meidän työmme kaikkien aspektien onnistunut toteutuminen tasa-arvon ja osallisuuden hyväksi varmistaa, että jäseniä, kollegoja ja henkilökuntaa arvostetaan, motivoidaan ja kohdellaan oikeudenmukaisesti. Se antaa meille mahdollisuuden reagoida asianmukaisesti ja herkästi yhteiskunnan lisääntyneeseen monimuotoisuuteen”.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britannian lääkärijärjestö British Medical Association on julkaissut 14-sivuisen ohjeistuksen sukupuolineutraalista ja syrjimättömästä kielenkäytöstä. Lääkärit eivät saa enää puhua ”äideistä” ja ”naisista” (vaan ”ihmisestä”), ei enää ”sukupuolivaihdoksista” (vaan ”siirtymästä”) jne.

30.01.2017 16:02, 748 lukukertaa

Iso-Britannian lääkärijärjestö British Medical Association (BMA) on julkaissut 14-sivuisen ohjeistuksen ”Ohje tehokkaaseen vuorovaikutukseen” (A Guide To Effective Communication: Inclusive Language In The Workplace).

Äiti- ja nainen-sanojen käyttö loukkaa transsukupuolisia

Lääkäreitä kielletään kutsumasta vauvaa odottavaa ihmistä ”äidiksi”. Britannian lääkärijärjestön mukaan äiti- ja nainen- sanojen käyttö voi loukkaa transsukupuolisia ihmisiä sekä vieraannuttaa transsukupuoliset vanhemmat.

Siksi lääkärijärjestö suosittelee käytettävän kaikille muotoa ”raskaana olevat ihmiset” (pregnant peoples. 5, 11).

Britannian lääkärijärjestö asiakirjassa tunnustetaan, että

”valtava määrä imisiä, jotka voivat tulla raskaaksi ja synnyttää lapsen, tunnistavat itsensä naisiksi”, mutta on kuitenkin olemassa transseksuaaleja, jotka voivat myös tulla raskaaksi.

“Siirtymä”

Lääkärijärjestö varottaa, että virallisen nimen tiedustelussa ei pidä käyttää sanaa ”kastenimi” tai ”kristitty nimi” (Christian name), koska sellainen kieli loukkaa erittäin pahasti muslimeita.

Enää ei pidä puhua ”sukupuolen vaihdoksesta” (sex change/ sex change operation), vaan ”siirtymästä” (transition).

Kieli muuttuu

BMA selittää oppaan ensimmäisillä riveillä:

”Miksi kieli on tärkeää? Me olemme sitoutuneet edistämään yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia, tukea monimuotoisuutta ja luoda avoin ja osallistuva ympäristö jäsenillemme, työntekijöillemme ja sidosryhmillemme. Meidän työmme kaikkien aspektien onnistunut toteutuminen tasa-arvon ja osallisuuden hyväksi varmistaa, että jäseniä, kollegoja ja henkilökuntaa arvostetaan, motivoidaan ja kohdellaan oikeudenmukaisesti. Se antaa meille mahdollisuuden reagoida asianmukaisesti ja herkästi yhteiskunnan lisääntyneeseen monimuotoisuuteen”.

Vai ihan peoples. Eiköhän brittilääkärit kuitenkin osaa enkkua. 0/5.

Mut jos ne oikeesti tarkoitti raskaana olevia kansoja? 

Vierailija
42/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on transseksuaali? Ihminen joka on seksualisesti kiinnostunut transsukupuolisista?

Ei ihmiset osaa suomemtaa näitä termejä oikein, sen näkee siitäkin että gender käännetään vieläkin surutta sukupuoleksi.

Ja sinä kääntäisit sen miten?

Sukupuoli viittaa biologiseen sukupuoleen, gender henkiseen sukupuoleen/rooleihin/stereotypioihin. Sukupuoli=sex, gender=tälle ei ole mitään yksittäistä hyvää käänöstä.

On. Sukupuoli. Tietäisit jos osaisit ja ymmärtäisit jotain kielten kääntämisestä.

Vinkki, lumi, hanki, kinos.

Lisäksi sanan gender etymologia ei tue väitettäsi siitä mitä se mukamas tarkoittaa.

Tyhmät, sivistymättömät mukamaspätijät on sitten turhauttavia. Olen pahoillani että synnyit tyhmäksi.

Gender: "the state of being male or female (typically used with reference to social and cultural differences rather than biological ones)"

Sex:"Either of the two main categories (male and female) into which humans and most other living things are divided on the basis of their reproductive functions"

Heh, osaan vaan kuvitella kun käännät jotain missä sanotaan "gender is not the same thing as sex" ja puhutaan näiden termien eroista. Tästähän tuo hyvin yleinen, virheellinen "sukupuoli on sosiaalinen konstruktio" hokemakin on syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko paskoa lavuaariin, jos urinaali tai pönttö ei miellytä?

Vierailija
44/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pregnancy and maternity

Gender inequality is reflected in traditional ideas about the roles of women and men.

Though they have shifted over time, the assumptions and stereotypes that underpin

those ideas are often deeply rooted.

It is common to assume a woman will have children, look after them and take a break

from paid work or work part-time to accommodate the family. If a woman is forgetful

during pregnancy, this is often referred to as her ‘baby brain’. However, such assumptions

and stereotypes can and often do have the effect of seriously disadvantaging women.

A large majority of people that have been pregnant or have given birth identify as women.

We can include intersex men and transmen who may get pregnant by saying ‘pregnant

people’ instead of ‘expectant mothers’. "

Tuo on alkuperäisestä dokumentista, joka löytyy googlettamalla, kaikki mitä sanottiin raskaana olevista. Missään ei kielletä mitään, sen sijaan neuvotaan miten kiertää sukupuolittunut ilmaus "odottavat äidit". Kyseessä on pelkkä neuvo/ehdotus, ei edelleenkään kielto tai käsky.

Vierailija
45/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on transseksuaali? Ihminen joka on seksualisesti kiinnostunut transsukupuolisista?

Ei ihmiset osaa suomemtaa näitä termejä oikein, sen näkee siitäkin että gender käännetään vieläkin surutta sukupuoleksi.

Ja sinä kääntäisit sen miten?

Sukupuoli viittaa biologiseen sukupuoleen, gender henkiseen sukupuoleen/rooleihin/stereotypioihin. Sukupuoli=sex, gender=tälle ei ole mitään yksittäistä hyvää käänöstä.

On. Sukupuoli. Tietäisit jos osaisit ja ymmärtäisit jotain kielten kääntämisestä.

Vinkki, lumi, hanki, kinos.

Lisäksi sanan gender etymologia ei tue väitettäsi siitä mitä se mukamas tarkoittaa.

Tyhmät, sivistymättömät mukamaspätijät on sitten turhauttavia. Olen pahoillani että synnyit tyhmäksi.

Gender: "the state of being male or female (typically used with reference to social and cultural differences rather than biological ones)"

Sex:"Either of the two main categories (male and female) into which humans and most other living things are divided on the basis of their reproductive functions"

Heh, osaan vaan kuvitella kun käännät jotain missä sanotaan "gender is not the same thing as sex" ja puhutaan näiden termien eroista. Tästähän tuo hyvin yleinen, virheellinen "sukupuoli on sosiaalinen konstruktio" hokemakin on syntynyt.

Newspeak ei nyt uppoa.

Vierailija
46/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltoja ja käskyjä, laittakaa saatana vankilaan, minä en tuollaisia noudata. Joku raja se näissäkin asioissa on ja rupeaa ihmisillä tulemaan mitta täyteen, uskokaa pois ja se vastareaktio ei välttämättä ole mukava. Tätä sontaa on nyt kuunneltu jo aivan tarpeeksi.

Vierailija
47/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siitä naisesta tekee enemmän äidin kuin miehestä?

Munasolu.

Munasolu on sosiaalinen konstruktio.

Vierailija
48/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Noh, enää näistä hömpötyksistä ei voi syyttää edes feministejä. Kukaan itseään kunnioittava feministi ei haluaisi, että yksi naisen merkittävimmistä ominaisuuksista ja kyvyistä - johon mies ei yksinkertaisesti kykene - riistetään sekin ja mitätöidään sukupuolen osalta. Mitä naisille jää, jos se yksi ja ainoa naisen ja miehen käytännössä erottava asia julistetaan sellaiseksi ominaisuudeksi, johon mies pystyy??

Siis oikeasti mua ei kiinnosta vittuakaan. Mutta ihmettelen, kuinka hiton pitkälle tää GBLT-feminismi-vouhotus menee? Älkää käsittäkö väärin, itsekin kannatan GBLT-yhteisön oikeuksia ja tasa-arvoa. Mutta ei se tasa-arvo oikeasti siitä lisäänny, kun käsitteitä vähän muutetaan muodon vuoksi.

Tämä on sama asia kuin että me heteroseksuaalit naiset vaatisimme, että esimerkiksi virkasuhteessa olevaa naistyöntekijää täytyy alkaa kutsua "virkanaiseksi" tai "virkahenkilöksi". Tai kun olen horoskoopiltani vesimies niin se onkin nykyään "vesinainen". Tai kun joku haluaa kehua mun ulkonäköä, niin ei sano "kaunotar" tai edes kaunis tai komea, vaan ainoastaan "hyvännäköinen" kelpaa. Näin johtoryhmän kuuluvana heteronaisena voisin myös vaatia, että alaiset kutsuu mua "esinaiseksi". Hahaha.

Btw, mä voisin alkaa käymään jatkossa aina miesten wc:ssä ja miesten pukukopeissa, saunaosastoilla yms, koska voin vain sanoa kaikille olevani trans. En vain ole vielä korjauttanut sukupuoltani ja minulla on myös oikeus päättää vartalosta enkä halua syödä mitään hormoneja tai muutenkaan muuttaa itseäni, olen mitä olen jne, siksi näytän vielä ihan normaalilta naiselta ja ruumiini toimii kuin kellä tahansa muulla terveellä naisella. Mutta älkää sanoko minua naiseksi, vaan päästäkää minut miesten saunaosastolle.

Vierailija
49/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen on raskaana ja äiti on äiti. Se ei siitä muuksi muutu, vaikka hullut muuta horisevat.

Vastustan transsukupuolisuutta, mutta intersukupuolisten kohdalla väitteesi ei pidä paikkaansa.

Raskaana voi olla ja synnyttää sellainenkin ihminen, joka ei ole biologisesti nainen (= kromosomit xx), vaan joka on biologisesti enemmän mies, eli hänellä on y-kromosomi.

Siittäminen eli spermantuotanto sen sijaan on mahdollista vain miehille, koska siihen tarvitaan ilman poikkeuksia y-kromosomi.

Äitiys on siis sekä naisten että biologisten intersukupuolisten / kromosomaalisten miesten juttu!

Isyys on pelkästään miesten juttu.

Vierailija
50/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pimeyttä. Jotain synkkää ja sairasta, jota ei osata purkaa edes perusosiinsa koska se niin kieroutunutta.

Kaiken hyvän ja pyhän antiteesi, julmien ja vääristyneiden ilo.

Vierailija
51/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassa kopio oppaasta:

Pregnancy and maternity

Gender inequality is re ected in traditional ideas about the roles of women and men. Though they have shi ed over time, the assumptions and stereotypes that underpin those ideas are o en deeply rooted.

It is common to assume a woman will have children, look a er them and take a break from paid work or work part-time to accommodate the family. If a woman is forgetful during pregnancy, this is o en referred to as her ‘baby brain’. However, such assumptions and stereotypes can and o en do have the e ect of seriously disadvantaging women.

A large majority of people that have been pregnant or have given birth identify as women. We can include intersex men and transmen who may get pregnant by saying ‘pregnant people’ instead of ‘expectant mothers’.

Ja tasta voi ladata koko oppaan:

https://www.bma.org.uk/-/media/files/pdfs/about%20the%20bma/equality%20…

Oppikaa vahan mediakriittisyytta. Ton oppaan loytaminen kesti noin 3 minuuttia. Ei teilla hyvin mene kun pitaa luottaa johonkin MV-lehteen ja Daily Mailiin. 

Vierailija
52/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen on raskaana ja äiti on äiti. Se ei siitä muuksi muutu, vaikka hullut muuta horisevat.

Vastustan transsukupuolisuutta, mutta intersukupuolisten kohdalla väitteesi ei pidä paikkaansa.

Raskaana voi olla ja synnyttää sellainenkin ihminen, joka ei ole biologisesti nainen (= kromosomit xx), vaan joka on biologisesti enemmän mies, eli hänellä on y-kromosomi.

Siittäminen eli spermantuotanto sen sijaan on mahdollista vain miehille, koska siihen tarvitaan ilman poikkeuksia y-kromosomi.

Äitiys on siis sekä naisten että biologisten intersukupuolisten / kromosomaalisten miesten juttu!

En ole kuullutkaan intersukupuolisuudesta jossa Y-kromosomillinen pystyy synnyttämään. Linkki?

Vierailija
53/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää olisi hauskoja, elleivät olisi totta. Tai ehkä juuri siitä syystä.

Itse voi keksiä lisää: termi "isänmaa" on syrjivä, käytä sen sijaan ilmaisua "vanhemmanmaa" jne.

Nyt kaikki keksimään korvaavia ilmauksia syrjiville ilmauksilla!

Kyllä ei käy, minun tonttini ei kyllä ole millään vanhemman maalla, kyllä on ihan oma neutraalitasapuolisestikaikkieneikenenkäänmaa!

Vierailija
54/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltoja ja käskyjä, laittakaa saatana vankilaan, minä en tuollaisia noudata. Joku raja se näissäkin asioissa on ja rupeaa ihmisillä tulemaan mitta täyteen, uskokaa pois ja se vastareaktio ei välttämättä ole mukava. Tätä sontaa on nyt kuunneltu jo aivan tarpeeksi.

Saatanan toopet, kun ei siellä ole kielletty mitään. Media väänsi sen kieltämiseksi. Lukekaa alkuperäinen opas.

Ai niin, ette varmaan jaksa. Paljon kivempi öyhöttää netissä.

Vierailija
55/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ohjeistuksilla voi pistää saunan lämpimäksi, toimii hyvin sytykkeenä.

Vierailija
56/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä huvittaa tämä uusiokieli ja mitä saa sanoa mitä ei ja mitä jokin tarkoittaa. En ole edes 30v eikä minulla ole mitään hajua mistä ihmiset puhuu ja kirjoittaa. Kuin latinaa nämä jutut, ihan pähkähullujen juttuja.

Vierailija
57/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatanan toopet, kun ei siellä ole kielletty mitään. Media väänsi sen kieltämiseksi. Lukekaa alkuperäinen opas.

Ai niin, ette varmaan jaksa. Paljon kivempi öyhöttää netissä.

Ohjeistus on sama kuin kielto lääkäreille. Dorka

Vierailija
58/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Noh, enää näistä hömpötyksistä ei voi syyttää edes feministejä. Kukaan itseään kunnioittava feministi ei haluaisi, että yksi naisen merkittävimmistä ominaisuuksista ja kyvyistä - johon mies ei yksinkertaisesti kykene - riistetään sekin ja mitätöidään sukupuolen osalta. Mitä naisille jää, jos se yksi ja ainoa naisen ja miehen käytännössä erottava asia julistetaan sellaiseksi ominaisuudeksi, johon mies pystyy??

Siis oikeasti mua ei kiinnosta vittuakaan. Mutta ihmettelen, kuinka hiton pitkälle tää GBLT-feminismi-vouhotus menee? Älkää käsittäkö väärin, itsekin kannatan GBLT-yhteisön oikeuksia ja tasa-arvoa. Mutta ei se tasa-arvo oikeasti siitä lisäänny, kun käsitteitä vähän muutetaan muodon vuoksi.

Tämä on sama asia kuin että me heteroseksuaalit naiset vaatisimme, että esimerkiksi virkasuhteessa olevaa naistyöntekijää täytyy alkaa kutsua "virkanaiseksi" tai "virkahenkilöksi". Tai kun olen horoskoopiltani vesimies niin se onkin nykyään "vesinainen". Tai kun joku haluaa kehua mun ulkonäköä, niin ei sano "kaunotar" tai edes kaunis tai komea, vaan ainoastaan "hyvännäköinen" kelpaa. Näin johtoryhmän kuuluvana heteronaisena voisin myös vaatia, että alaiset kutsuu mua "esinaiseksi". Hahaha.

Btw, mä voisin alkaa käymään jatkossa aina miesten wc:ssä ja miesten pukukopeissa, saunaosastoilla yms, koska voin vain sanoa kaikille olevani trans. En vain ole vielä korjauttanut sukupuoltani ja minulla on myös oikeus päättää vartalosta enkä halua syödä mitään hormoneja tai muutenkaan muuttaa itseäni, olen mitä olen jne, siksi näytän vielä ihan normaalilta naiselta ja ruumiini toimii kuin kellä tahansa muulla terveellä naisella. Mutta älkää sanoko minua naiseksi, vaan päästäkää minut miesten saunaosastolle.

Kulttuurimarxismi on syöpä. Se etenee kunnes isäntä kuolee.

Vierailija
59/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan intersukupuolisuudesta jossa Y-kromosomillinen pystyy synnyttämään. Linkki?

Jep, tässä linkki: http://m.iltalehti.fi/perhe/2015020919168242_pr.shtml

Olehyvä. :)

53

Vierailija
60/79 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aiemmilla sivuilla kun ei uskottu todeksi lähteen takia (en minäkään ollut uskoa), niin tässä on vähän uskottavammasta lähteestä samaa tietoa:

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/01/29/dont-call-pregnant-women-exp…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi