Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni ex-kuoli, miten ihmeessä järjestetään hautajaiset.

huh huh
30.01.2017 |

Olen aiemminkin täällä puhunut tilanteesta rouva oli siis asunnoton ja kuoli alkoholin aiheuttamaan sairauteen. Lähtöä osattiin odottaa. Miehelläni on alaikäiset lapset hänen kanssaan mutta myös muuta sukua siis ihan läheistä on, mutta jotenkin nyt kaikki odottavat että me hautaamme hänet. Kuolintodistus tuli meille, mies soitettiin hakemaan tavarat pois, vaikkei ole edes lähiomaiseksi merkattu. Lasten takiahan rouva on pakko haudata mutat millä ihmeellä saadaan asianosaiset ymmärtämään että tämä ei ole nyt meidän tehtävä. Olen selvittänyt hautausavustukset ja halvimman mahdollisen hautaustoimiston ja nämä tiedot välitetty lähiomaiselle, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan....

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetätte todistuksen ym lähiomaisille.

Sitten lähetätte adressin ja kerrotte tulevanne mielellään hautajaisiin ja pyydätte ilmoittamaan koska ovat.

Sitten ette tee mitään.

Eikö tässä tapauksessa vainajan lähiomaiset ole ap. miehen lapset ja koska he ovat alaikäisiä, heitä edustaa huoltaja - lasten isä ja ap. mies, myös juridisesti. Ja lapset myös merkitään kuolinpesänosakkaaksi ja isä on edunvalvojana.

Vierailija
22/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh kirjoitti:

on elossa vanhempia, sisaruksia, tätiejä, serkkuja , aikuisia lapsia.... siksi tämä ei mun mielestä ole meidän rasti.

Ei todellakaan ole teidän homma, vaan aikuisten lasten ja muiden sukulaisten velvollisuus on järjestää hautajaiset. Ette tee mitään, jos eivät järjestä hautajaisia se on heidän ongelmansa. Eri asia olisi, jos lapset olisivat alaikäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten lasten pitää myös tehdä perukirjoitus tms. Onko miehellä tuon exän kanssa yhteistä alaikäistä lasta? Hänen turvakseen kannaattaa miehen jossain määrinosallistua.

Vierailija
24/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämässä olevia ovat aikuiset lapset ( ei mieheni lapset)  ja eläkeikäinen mutta kunnossa oleva vanhempi

Vierailija
25/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun on myös huolehdittava perunkirjoitus kuntoon. Kannatta olla sen suhteen aktiivinen ettei lapsille jää mahdolliset velat kunmittelemaan.

Vierailija
26/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautajaisia ole mikään pakko järjestää kenenkään. Jokainen pitää haudata, mutta hautajaisia ei tarvita. Kirkko siunaa vainajansa, jos kuului kirkkoon. Muistotilaisuus on tapa, ei laki. Sitä ei tarvitse kenenkään järjestää. Joku käy ostamassa halvimman arkun ja sitten vaan ilmoittaa kirkolle, että siunatkaa koska teille sopii ja tuhkatkaa ruumis. 

Vierailija
27/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole perittävää, velkaa on mutta velka ei periydy jos perinnöstä kietäytyy

Vierailija
28/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista. Ihminen, jonka hautajaisia ei halua kukaan järjestää. Toivottavasti ette puhu lasten kuullen näitä asioita.

Vierailija
29/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin perunkirjoitus on pidettävä, jos ei ole omaisuutta, maksaa muutaman satasen ja se otetaan vainajan varoista. Eli arkku ja perunkirjoitus on oikeastaan ainoat, mitkä jonkun pitäisi järjestää. Mitään muuta ei tarvita. 

Vierailija
30/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh kirjoitti:

Olen aiemminkin täällä puhunut tilanteesta rouva oli siis asunnoton ja kuoli alkoholin aiheuttamaan sairauteen. Lähtöä osattiin odottaa. Miehelläni on alaikäiset lapset hänen kanssaan mutta myös muuta sukua siis ihan läheistä on, mutta jotenkin nyt kaikki odottavat että me hautaamme hänet. Kuolintodistus tuli meille, mies soitettiin hakemaan tavarat pois, vaikkei ole edes lähiomaiseksi merkattu. Lasten takiahan rouva on pakko haudata mutat millä ihmeellä saadaan asianosaiset ymmärtämään että tämä ei ole nyt meidän tehtävä. Olen selvittänyt hautausavustukset ja halvimman mahdollisen hautaustoimiston ja nämä tiedot välitetty lähiomaiselle, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan....

Kuolleen lapset hoitavat hautajaiset, eli ne aikuiset lapset ja nämä nuoremmat, eli miehesi. Jossain taitaa olla vielä tietona, että miehesi on naisen lähiomainen, siksi teille tuoli kuolintodistus? Eli tuo nainen ei ole tehnyt muutoksia tietoihinsa.

Vierailija
31/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei ole juridista velvollisuutta järjestää hautajaisia. Lapsilla ja puolisolla on oikeus järjestää ne niin halutessaan. Jos vainajalla oli varallisuutta, hautauskulut maksetaan niistä varoista. Muuten omaisten ollessa varattomia hautajaisiin voi hakea avustusta vainajan kotikunnalta.

Perillisillä on ainoastaan velvollisuus järjestää perunkirjoitukset.

Kuten edellä on tullut ilmi, kokisin lasten takia moraalisena velvollisuutena järjestää hautajaiset. Toki ensisijaisesti vastuu on aikuisilla lapsilla. Jos ovat kovin nuoria, voi olla kohtuutonta odottaa sitä heiltä. Missä kunnossa vanhemmat ovat? Eikö heillä ole halua järjestää lapsensa hautausta, jos kukaan muu ei sitä tee?

Vierailija
32/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

se halvin arkku ja tuhkaus ja vainajan kuljetus ja uurna ja hautapaikka maksaa- ja nyt rahaa ei ole. eikä omaisilla haua esim siihen että jaettaisiin kustannukset. olen selvittänyt että hautausavustuksen saisi mutta jonkun pitäisi se hakea... minä ja mieheni emme kuulemma käy koska emme ole omaisia....

Vierailija
33/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika surullista. Ihminen, jonka hautajaisia ei halua kukaan järjestää. Toivottavasti ette puhu lasten kuullen näitä asioita.

Tunnistamisen vuoksi en kerro tarkemmin millaisesta tapauksesta oli kyse, mutta tämä tapahtui aika äskettäin. Yksi sukulainen, joka ei minulle ollut kovin läheinen, vaan sukua avioliiton kautta, kuoli. Hänellä monta lasta. Kun yksi lapsista, joka asui samalla paikkakunnalla noudatti vainajan toivetta, eikä järjestänyt hautajaisia, muut lapset loukkaantuivat. Heille ei tullut mieleenkään, että he olisivat voineet järjestää hautajaiset ihan itse. Hän järjesti pakolliset kuviot ja ilmoitti muille, että jos haluaa muistotilaisuuden, totta kai te voitte sen järjestää, mutta se vaihtoehto ei kelvannut yhdellekään. 

Vierailija
34/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh kirjoitti:

se halvin arkku ja tuhkaus ja vainajan kuljetus ja uurna ja hautapaikka maksaa- ja nyt rahaa ei ole. eikä omaisilla haua esim siihen että jaettaisiin kustannukset. olen selvittänyt että hautausavustuksen saisi mutta jonkun pitäisi se hakea... minä ja mieheni emme kuulemma käy koska emme ole omaisia....

Lapset tai muut omaiset? Miten teidät osattiin pyytää hakemaan tavaroita?

Vierailija
35/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh kirjoitti:

Miehesi ja tämän exän lapset ovat omaisia ja voivat täten hakea avustusta.

Vierailija
36/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli meille siksi kun kuolleen vanhempi käski lähettää sen meille, ei hänelle. samoin siksi mies soitettiin hakemaan kamat

Vierailija
37/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ajatella niinkin että ehkä kuollut ei ole hoitanut kauhean hyvin välejään lapsiinsa eikä sukuunsa jos kukaan ei halua häntä haudata.

Vierailija
38/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnat hoitavat vainajan hautaamisen ja kirkollisen toimituksen, srk työntekijöiden avustuksella.

Ongelmaksi muodostuu vain ap.miehen alaikäiset lapset, jos mies on merkitty lasten huoltajaksi (juridisesti edustaa alaikäisiä lapsia) niin ainoa mahdollisuus on luopua huoltajuudesta ja hakea viranomaiset tehtävän hoitamiseen. Hautausten lisäksi on vielä hoidettava perunkirjoitus. Ja myös alaikäiset lapset nauttivat lain tuomaa turvaa ja oikeutta, jota valvoo lasten huoltaja.

Vierailija
39/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnat hoitavat vainajan hautaamisen ja kirkollisen toimituksen, srk työntekijöiden avustuksella.

Ongelmaksi muodostuu vain ap.miehen alaikäiset lapset, jos mies on merkitty lasten huoltajaksi (juridisesti edustaa alaikäisiä lapsia) niin ainoa mahdollisuus on luopua huoltajuudesta ja hakea viranomaiset tehtävän hoitamiseen. Hautausten lisäksi on vielä hoidettava perunkirjoitus. Ja myös alaikäiset lapset nauttivat lain tuomaa turvaa ja oikeutta, jota valvoo lasten huoltaja.

Luopua huoltajuudesta? Nyt meni vähän yli 😂

Vierailija
40/96 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh kirjoitti:

tuli meille siksi kun kuolleen vanhempi käski lähettää sen meille, ei hänelle. samoin siksi mies soitettiin hakemaan kamat

Monenko miehen kanssa exällä on lapsia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan