Miksi niin moni vastustaa sitä, että Prismat olisi auki 24/7?
En tajua..
Kannelmäen Prismassa alkaa nyt kokeilu, että kauppaa pidetään auki 24/7.
Huippu homma ja toivottavasti tulee pysyväksi käytännöksi ympäri Suomen!
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustan. Meidän kaupassa kävi jouluaattona vain kourallinen ihmisiä klo 14:00 jälkeen. Iltavuorolaiselta meni jouluaatto sen takia, että kauppa pitää ovensa periaatteen vuoksi auki. Joulu on ollut kaikilla tiedossa vuosi etukäteen. Meidän tapauksessa joulu meni pilalle yhdeltä ihmiseltä. Jos kauppa olisi vuorokauden ympäri auki, olisi joulu mennyt pilalle meidän pienen kaupan jokaiselta työntekijältä. Se on kauppa. Ihmisillä on pakastimet. Haloo. Ymmärrän, että sairaala on auki 24/7, sillä kukaan ei valitse sairastua yöaikaan. Kaupassakäynnin ajankohdan voi valita. Turha vedota kiireisiin, opetelkaa ajankäyttönne paremmin niin ehditte kauppaan muulloin kuin yöllä.
??
Hirveää kyllä miten joulu nyt on pilalla, kun töitä pitää tehdä. Jos juhlapyhinä työskentely aiheuttaa tuollaisen ahdistuksen niin miksi ihmeessä hakeudut edes alunperin töihin, jossa pitää pyhänä työskennellä? Senkun lopetat työt ja annat paikkasi jollekin muulle, joka oikeasti haluaa niitä töitä tehdä.
Kirjoitinkin tuossa aiemmin, että olen saanut uuden työpaikan, enää muutama työvuoro kaupassa jäljellä. Tiesitkö, että aikaisemmin kaupassa ei ollut näin laajoja aukioloaikoja? Valitin siitä, että kauppa on lähes aina auki, olen yksin töissä myöhään illalla usein ilman yhtäkään taukoa. Mielluummin olen kuitenkin kaupassa töissä kuin työttömänä. Sehän on sitä ahkeruutta, että tekee työtä tunnollisesti vaikka se ei aina huvittaisi. Joku tuolla aikaisemmin sanoi, että työttömänä on ärsyttävää kuunnella kun muut valittavat työstä.Tuolla perusteella työttömät eivät saisi valittaa koska saavat kuitenkin tukea (monessa maassa ei saa työttömyyskorvausta) asioista saa ja pitää sanoa jos haluaa muutosta :-)
Ruokakauppa ilman henkilökuntaa:
Ruotsin tyyli: http://yle.fi/uutiset/3-8709190
Yhdysvaltojen tyyli: http://www.iltasanomat.fi/digitoday/art-2000005000790.html
Siksi, koska suomalaiset ovat erittäin muutosvastarintaista kansaa. Kaiken pitää tapahtua niinkuin on aina ennenkin tapahtunut, muuten menee kaikki ihan sekaisin ja pilalle.
Jotkut apinat luulevat, että kaupoissa on vain pari työntekijää ja sitten he joutuvat olemaan 24/7 töissä :DDDD
Eiks täs muute joku aika si valitettu kauppojen "nollatuntisopimuksista", joissa työntekijöille ei riittänyt aina kuin muutama hassu vuoro kuukaudessa. Nyt niit vuoroja olis sit lisää ja ei sekään kelpaa???
Ottaisin mielelläni nollasopimuksen kauppaan. Nyt sopimuksessani on 10h/vk. Nyt minulla on aina töitä jouluna,juhannuksenna ja muina tärkeinä juhlapäivinä. Ja aina ne huonot vuorot. Uv aattona iltavuoro, uv päivänä aamuvuoro, jouluaattona iltavuoro. Etsin muita töitä ahkerasti
Tästä ei nyt kaikki tykkää, mutta sanon silti: vuorotyö on aika isossa määrin ammatinvalintakysymys. Jos itse et kestä tai perhetilanne ei kestä vuorotyötä, sitten ei kannata hakeutua kaupan alalle töihin tai kouluttautua sairaanhoitajaksi. Sitten täytyy hakeutua töihin virastoon tai pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustan. Meidän kaupassa kävi jouluaattona vain kourallinen ihmisiä klo 14:00 jälkeen. Iltavuorolaiselta meni jouluaatto sen takia, että kauppa pitää ovensa periaatteen vuoksi auki. Joulu on ollut kaikilla tiedossa vuosi etukäteen. Meidän tapauksessa joulu meni pilalle yhdeltä ihmiseltä. Jos kauppa olisi vuorokauden ympäri auki, olisi joulu mennyt pilalle meidän pienen kaupan jokaiselta työntekijältä. Se on kauppa. Ihmisillä on pakastimet. Haloo. Ymmärrän, että sairaala on auki 24/7, sillä kukaan ei valitse sairastua yöaikaan. Kaupassakäynnin ajankohdan voi valita. Turha vedota kiireisiin, opetelkaa ajankäyttönne paremmin niin ehditte kauppaan muulloin kuin yöllä.
??
Hirveää kyllä miten joulu nyt on pilalla, kun töitä pitää tehdä. Jos juhlapyhinä työskentely aiheuttaa tuollaisen ahdistuksen niin miksi ihmeessä hakeudut edes alunperin töihin, jossa pitää pyhänä työskennellä? Senkun lopetat työt ja annat paikkasi jollekin muulle, joka oikeasti haluaa niitä töitä tehdä.
Niin, kun useimmat kaupan työntekijät nimenomaan ovat hakeutuneet töihin silloin, kun aukioloissa oli rajoituksia. Osa vielä silloin, kun sunnuntaisin oli kiinni.
Ja joo, itse olen alanvaihtaja tuolta alalta. Kyllä itseänikin korpeaisi olla yömyöhään ja jouluaattoiltana töissä päivystämässä, tarttisko joku vielä purkin maitoa tai kissanruokaa.
Ja periaatteesta suosin asiakkaana kauppoja, jotka antavat työntekijöiden viettää jouluaattonsa kotona.
Kun mä menin päiväkotiin töihin 1980-luvun lopulla oli päiväkodit auki 7-17 ja lapset oli haettava HETI töiden jälkeen ja pidettävä vapaapäivinä kotona. Nyt olen töissä päiväkodissa joka on auki ma-pe 5-23. Korpeaa mutta minkäs teet, se on mun työ ja työnantaja määrää tahdin, sen olen ymmärtänyt aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Niin, kun useimmat kaupan työntekijät nimenomaan ovat hakeutuneet töihin silloin, kun aukioloissa oli rajoituksia. Osa vielä silloin, kun sunnuntaisin oli kiinni.
Ja joo, itse olen alanvaihtaja tuolta alalta. Kyllä itseänikin korpeaisi olla yömyöhään ja jouluaattoiltana töissä päivystämässä, tarttisko joku vielä purkin maitoa tai kissanruokaa.
Ja periaatteesta suosin asiakkaana kauppoja, jotka antavat työntekijöiden viettää jouluaattonsa kotona.Kun mä menin päiväkotiin töihin 1980-luvun lopulla oli päiväkodit auki 7-17 ja lapset oli haettava HETI töiden jälkeen ja pidettävä vapaapäivinä kotona. Nyt olen töissä päiväkodissa joka on auki ma-pe 5-23. Korpeaa mutta minkäs teet, se on mun työ ja työnantaja määrää tahdin, sen olen ymmärtänyt aina.
Nykyään työelämä on vaativampaa ja kun työntekijöiden odotetaan tarvittaessa joistavan ja jäämään iltapäivällä pidempään, niin sama pitäisi siirtyä myös päivähotoon, mutta eipä oikein tunnu siirtyvän.
Kannattaa muistaa, että koko aukiolorajoitus on muinaisjäänne ajalta ennen ammattiliittoja, työaikalakia tai työehtosopimuksia. Sillä taattiin, että duunarilla oli vapaa-aikaa edes joskus.
Kuulkaahan kaupan kassalla istuvat perheenäidit, teillä on mahdollisuus valita ammattinne. Te voitte kouluttautua ja hankkia ammatin,jossa työaika on päivällä. Ei ole asiakkaiden vika, eikä kauppojen vika että juuri SINÄ et halua tehdä vuorotyötä tai työskennellä yöllä mutta kuitenkin haluat työskennellä ammatissa joka on vuorotyötä. Sinä voit vaihtaa alaa, koska yötyöhön kyllä on tulijoita.
Seuraavaksi joku alkaa mussuttaa, että ei tiennyt alalle hakeutuessa kauppojen aukioloaikojen laajentuvan tulevaisuudessa. Se on vähän voi voi, maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Voi kysyä että miten tuo kouluttautuminen tai ammatinvalinta meni noin niinku ylipäätään, jos keski-ikäinen perheenäiti istuu kaupan kassana? Sitäkun on vapaus kouluttautua myös hyväpalkkaiseen päivätyöhön, se vaan vaatii vähän enemmän vaivaa ja aivotyöskentelyä kuin kassan naputtelu.
Täällä nyt valittavat ne ihmiset, jotka eivät ole tehneet yötyötä (koska eivät tykkäisi siitä). Muistakaa, että on ihmisiä, jotka tekevät mieluummin yötyötä. Minä olen tehnyt 2 vuotta ja rakastan sitä, samoin muut yötyökaverini. Rutiinikin on: töissä 22-06, 06-12 teen kaikkea sitä mitä muut ihmiset tekevät illalla; käyn kaupassa ja asioilla, ehkä salilla tai shoppailemassa, sitten kotiin siivoamaan, tekemään ruokaa jne. 12-20 nukun, pimennysverhojen kanssa ei mitään ongelmaa, tosin monet nukkuvat hyvin ilman niitäkin. Näin talvisin pimeäkin tulee melko aikaisin. Sitten ylös, "aamutarpeet" ja töihin. Ihan samanlainen systeemi kuin muillakin ihmisillä, kellonajat vain ovat eri.
Olen itse pikkukaupassa töissä ja luojan kiitos, meille ei olisi ikinä kannattavaa olla yölläkin auki. Mä olen sitä sukupolvea, jolle mikään raha ei korvaa sitä vapaa-ajan puutetta ja pyhien ja kaikkien juhlien missaamista. Kyllä se vituttaa olla jouluaattona töissä, kun aina et voi valita milloin olet vapaalla. Sitten ihmiset itkee, kun vuorotyöläinen saa siitä hyvästä rahaa. Syytä saadakin, kunnes jokainen muukin virasto ja suojatyöpaikka on 24/7 auki. Se on jännästi aina 8-16 työskentelevien helppo huudella, kun ei tarvitse itse tehdä.
Ja kaupassa olen, koska olen opiskelija ja tarvitsen rahaa. Kaikki meistä ei halua elää työlle.
Siksi, että se nostaa ruuan hintaa, kai sinä sen ymmärrät? Yöllä kaupan auki pitäminen ei ole kannattavaa ja jollakin ne työntekijä yms. kustannukset on katettava.
Sinustako se on ok?
Kaupan työntekijöiden palkka koostuu palkasta + lisistä. Kun nämä lisät poistuvat 24/7-työajan myötä, palkat tippuvat monelta.
Minä en ainakaan halua maksaa ruuan hinnassa sitä, että joku marginaali saa käydä yöllä kaupassa. Sen lisäksi turvallisuus laskee, joten tarvitaan vartijoita, jne.
Enkä tiedä muutenkaan ketään muuta kuin jotain elämänhallintaongelmaisia tai spurguja, jotka haluavat käydä yöllä kaupassa. Kuolleena syntynyt koko idea!
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin mielelläni nollasopimuksen kauppaan. Nyt sopimuksessani on 10h/vk. Nyt minulla on aina töitä jouluna,juhannuksenna ja muina tärkeinä juhlapäivinä. Ja aina ne huonot vuorot. Uv aattona iltavuoro, uv päivänä aamuvuoro, jouluaattona iltavuoro. Etsin muita töitä ahkerasti
No kaks aattoa on vakkareilla vapaana, lukee ihan tessissä..
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaahan kaupan kassalla istuvat perheenäidit, teillä on mahdollisuus valita ammattinne. Te voitte kouluttautua ja hankkia ammatin,jossa työaika on päivällä. Ei ole asiakkaiden vika, eikä kauppojen vika että juuri SINÄ et halua tehdä vuorotyötä tai työskennellä yöllä mutta kuitenkin haluat työskennellä ammatissa joka on vuorotyötä. Sinä voit vaihtaa alaa, koska yötyöhön kyllä on tulijoita.
Seuraavaksi joku alkaa mussuttaa, että ei tiennyt alalle hakeutuessa kauppojen aukioloaikojen laajentuvan tulevaisuudessa. Se on vähän voi voi, maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Voi kysyä että miten tuo kouluttautuminen tai ammatinvalinta meni noin niinku ylipäätään, jos keski-ikäinen perheenäiti istuu kaupan kassana? Sitäkun on vapaus kouluttautua myös hyväpalkkaiseen päivätyöhön, se vaan vaatii vähän enemmän vaivaa ja aivotyöskentelyä kuin kassan naputtelu.
Voi vajukkiparka kun et ymmärrä, ettei se pelkkä kouluttautuminen takaa mitään työpaikkaa. Vielä vähemmän hyväpalkkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vajukkiparka kun et ymmärrä, ettei se pelkkä kouluttautuminen takaa mitään työpaikkaa. Vielä vähemmän hyväpalkkaista.
Riippuu ihan ammatinvalinnasta. Monessa ammatissa on jo vuosikymmenten ajan ollut erittäin matala työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yksi työvuoro pilaa koko joulun? :D
Tätä mietin minäkin. Laadin itse työvuorolistoja sairaalassa ja kyllä oli tänäkin jouluna tarjontaa joulutyöntekijöiksi - sekä perheellisiä että perheettömiä. Kaikille halukkaille ei riittänyt vuoroja. Moni perheellinen esim oli mieluusti töitä, kun sai sitten vapaita joulun jälkeiselle viikolle. Tällöin puoliso palasi töihin, mutta vapailla oleva työntekijä pystyi olemaan lasten kanssa.
Yövuorot on erittäin haluttuja tehtaissa