Miksi niin moni vastustaa sitä, että Prismat olisi auki 24/7?
En tajua..
Kannelmäen Prismassa alkaa nyt kokeilu, että kauppaa pidetään auki 24/7.
Huippu homma ja toivottavasti tulee pysyväksi käytännöksi ympäri Suomen!
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vastustan. Meidän kaupassa kävi jouluaattona vain kourallinen ihmisiä klo 14:00 jälkeen. Iltavuorolaiselta meni jouluaatto sen takia, että kauppa pitää ovensa periaatteen vuoksi auki. Joulu on ollut kaikilla tiedossa vuosi etukäteen. Meidän tapauksessa joulu meni pilalle yhdeltä ihmiseltä. Jos kauppa olisi vuorokauden ympäri auki, olisi joulu mennyt pilalle meidän pienen kaupan jokaiselta työntekijältä. Se on kauppa. Ihmisillä on pakastimet. Haloo. Ymmärrän, että sairaala on auki 24/7, sillä kukaan ei valitse sairastua yöaikaan. Kaupassakäynnin ajankohdan voi valita. Turha vedota kiireisiin, opetelkaa ajankäyttönne paremmin niin ehditte kauppaan muulloin kuin yöllä.
Esimerkki meidän joulustamme, kerron oikeasti, miten joulu menee pilalle: läheisemme kuoli jouluna ja toinen perheen jäsen sairastui, matkamme peruuntui em. syistä ja koska matkan takia emme olleet varanneet ruokaa itsellemme, niin kaupan aukiolo oli pelastus. Emme todellakaan olleet opetelleet ajankäyttöämme näin, mutta lohdutti, kun saatiin eineslaatikoita, kinkkurullaa ja lohta edes syötäväksi! Kiitos kaupoille ja sille työntekijälle, jonka joulu meni pilalle.
Kyllä isoissa kaupungeissa riittää yölläkin tarpeeksi asiakkaita, pienemmissä ei.
En ymmärrä miksi valitetaan kun noihin ilta-/yövuoroihin on enemmän halukkaita kuin tarvitaan. Tosi moni mun opiskelijakaveri on ollut ekstaasissa kun saa parempia lisiä ja tekevät mieluummin töitä iltaisin ja pyhänä.
Ihminen tarvitsee säännöllistä vuorokausirytmiä. Epäsäännöllinen vuorokausirytmi ja univaje aiheuttavat väsymystä ja kasvattavat mm. sydän- ja verisuonitautien, syöpien ja diabeteksen riskiä. Yötyötä pitäisi pyrkiä rajoittamaan vain niihin tehtäviin joissa se on välttämätöntä. Haittoja voisi toki vähentää se että yövuoroja tekevät tekisivät pelkästään niitä, mutta esim. opiskelijoiden on yleensä oltava hereillä päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen tätyy käydä kaupassa klo 23-07??
Minä en ymmärrä miksi kaupan tarvii olla auki perjantaisin klo 14 jälkeen tai lauantaisin, koska MINÄ en käy koskaan kaupassa tuona ainana, niin silloin sen ei tarvi olla silloin auki.
Minun mielestäni Kaaren Prisman ei pitäisi olla ollenkaan auki arkipäivisin, koska minä asioin siellä ainoastaan viikonloppuisin :D
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee säännöllistä vuorokausirytmiä. Epäsäännöllinen vuorokausirytmi ja univaje aiheuttavat väsymystä ja kasvattavat mm. sydän- ja verisuonitautien, syöpien ja diabeteksen riskiä. Yötyötä pitäisi pyrkiä rajoittamaan vain niihin tehtäviin joissa se on välttämätöntä. Haittoja voisi toki vähentää se että yövuoroja tekevät tekisivät pelkästään niitä, mutta esim. opiskelijoiden on yleensä oltava hereillä päivällä.
Ihminen voi saada säännöllisen vuorokausirytmin yötyössäkin. Säännöllinen vuorokausi rytmi tarkoittaa sitä, että herää ja menee nukkumaan aina samaan aikaan. Jos tekee pelkkää yötä niin tämä on helppo toteuttaa.
Kaupan alalla yövuorojen tekijöissä on paljon niitä ketkä tekee vain yötä.
Tuskin Prisman myyjät saa tehdä jatkuvaa yövuoroa. Kolmivuorotyö on terveydelle haitallista, joten kai sitä pitääkin vastustaa siinä missä esim. tupakointia tai liiallista alkoholinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Koska jonkun pitää olla siellä töissä.
Olisko se tuntipalkan ja yötyölisän kuittaaminen nyt niin kauheeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jonkun on maksettava se extra-aukiolo hinnoissa ja asiakkaathan sen maksaa
Tilat tulee tehokkaampaan käyttöön. Nyt jo huomaa sen että selvästi perjantain ja lauantain ruuhkat ovat pienentyneet. Eli käytännössä kauppa saa pienemmillä tiloilla suuremman myynnin. Lopputulos on se että rahaa säästyy ja viimekädessä hyötyjä on asiakas.
Eihän myynti lisäänny sillä, että asiakkaat käyvät eri aikaan ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi saada säännöllisen vuorokausirytmin yötyössäkin. Säännöllinen vuorokausi rytmi tarkoittaa sitä, että herää ja menee nukkumaan aina samaan aikaan. Jos tekee pelkkää yötä niin tämä on helppo toteuttaa.
Teetkö sinä itse pelkkää yötyötä? Jos et, miksi ei? Vastaukseksi ei kelpaa, ettet ole sellaisella alalla töissä, jossa tarvitaan yötyöläisiä. Voisit nimittäin vaihtaa alaa, koska yötyö on sinusta niin kivaa.
Minä en tekisi yötyötä mistään hinnasta. Haluan elää päiväaikaan ja nähdä auringon.
Ite kassatyöntekijänä oon vain tyytyväinen että on töitä.
En vietä mitään juhlapyhiä, joten silloinkin voin olla töissä ihan normaalisti.
Toki henkilökohtasesti arvostan enemmän vapaata kuin enemmän palkkaa, joten siksi oonkin osa-aikatyössä. Paikkakuntaki sen verran pieni, että aukioloajat ei paljoo muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö sinä itse pelkkää yötyötä? Jos et, miksi ei? Vastaukseksi ei kelpaa, ettet ole sellaisella alalla töissä, jossa tarvitaan yötyöläisiä. Voisit nimittäin vaihtaa alaa, koska yötyö on sinusta niin kivaa.
Minä en tekisi yötyötä mistään hinnasta. Haluan elää päiväaikaan ja nähdä auringon.
Aika moni tekee pelkkää yötyötä (ja moni haluaisi muttei voi), kyllähän se 2- ja etenkin 3-vuorotyön voittaa koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet yön duunia, olet vapaana koko hiton päivän tekemään mitä tahansa toisin kuin työssäolevat jotka on töissä parhaan päiväajan.
Vierailija kirjoitti:
Vastustan. Meidän kaupassa kävi jouluaattona vain kourallinen ihmisiä klo 14:00 jälkeen. Iltavuorolaiselta meni jouluaatto sen takia, että kauppa pitää ovensa periaatteen vuoksi auki. Joulu on ollut kaikilla tiedossa vuosi etukäteen. Meidän tapauksessa joulu meni pilalle yhdeltä ihmiseltä. Jos kauppa olisi vuorokauden ympäri auki, olisi joulu mennyt pilalle meidän pienen kaupan jokaiselta työntekijältä. Se on kauppa. Ihmisillä on pakastimet. Haloo. Ymmärrän, että sairaala on auki 24/7, sillä kukaan ei valitse sairastua yöaikaan. Kaupassakäynnin ajankohdan voi valita. Turha vedota kiireisiin, opetelkaa ajankäyttönne paremmin niin ehditte kauppaan muulloin kuin yöllä.
Kysyitkö siltä yhdeltä ihmiseltä menikö joulu pilalle vai mutuiletko vain? Meillä olisi joulun vuoroille ollut enemmän ottajia kuin oli vuoroja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jonkun on maksettava se extra-aukiolo hinnoissa ja asiakkaathan sen maksaa
Tilat tulee tehokkaampaan käyttöön. Nyt jo huomaa sen että selvästi perjantain ja lauantain ruuhkat ovat pienentyneet. Eli käytännössä kauppa saa pienemmillä tiloilla suuremman myynnin. Lopputulos on se että rahaa säästyy ja viimekädessä hyötyjä on asiakas.
Eihän myynti lisäänny sillä, että asiakkaat käyvät eri aikaan ostamassa.
Totta kai lisääntyy. Ensinnäkin parempaa palvelua (esim. aukioloaikojen osalta) tarjoava liike imee asiakkaita kilpailijoiltaan. Lisäksi monopolissakin myynti kasvaa, kun asiakkaat voivat tehdä heräteostoksia myös myöhään illalla. Samalla periaatteellahan perustellaan Alkon nuivia aukioloaikoja: viinaa jää ostamatta, kun liikkeet ovat avoinna vain vähän päälle virastoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet yön duunia, olet vapaana koko hiton päivän tekemään mitä tahansa toisin kuin työssäolevat jotka on töissä parhaan päiväajan.
Niin minäkin luulen koska nytkin työttömänä herään joskus kolmen-viiden aikaan illalla ja valvon aamu kasiin. Mutta palkkatöissä oleminen yöllä oli kyllä minulle ihan perseestä. Koko päivä meni vituiksi, kun mietti vaan että kohta pitää taas lähteä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rajallisesti on aloja millä voi tehdä pelkkää yötyötä. Silti varmasti kelpaisi monille jotka ei halua herätä aamuviideltä töihin, ei ihmisen hommaa sekään.
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa kyllä oman haasteensa päiväkoti-ikäisten lasten perheille, jos esim. molemmat vanhemmat tekevät tällaista vuorotyötä. Toivottavasti löytyy vuoropäiväkoteja kaikille tarvitseville.
Niii...n eihän Suomessa kukaan muu tee vuorotyötä... Jännä juttu, sairaaloiden, palokunnan ym. työntekijöitä ei kukaan kanna huolta, mutta auta armias kun kauppa on auki. "voivoi niitä työntekijäparkoja ja niiden lapsia...!
Voi että mikä vertaus! Etkö oikeasti näe mitään eroa palomiehen ja kaupan kassan välillä. Sinä valitset koska menet kauppaan. Sinä et valitse koska talosi palaa tai koska saat sydänkohtauksen..tämän pitäisi jokaisen tajuta.
Teen kolmivuorotyötä ja olen varastotyöntekijä. En pelasta ihmishenkiä, vaikka olen yöllä töissä. Siis omg, yöllä töissä. En edes valita.
Vierailija kirjoitti:
Koska jonkun pitää olla siellä töissä.
Ihan hirveää. Siis tarjotaan ihmisille töitä. Mitä kusipäitä!
Olisko nyt kuitenkin niin, että tietöitä tehdään öisin, koska silloin on vähemmän liikennettä? Ja kun tehdään sekä yöllä että päiväll, tulee nopeammin valmista ja tietyömaa ei ole haittaamsaa liikennettä niin kauan.