Miksi niin moni vastustaa sitä, että Prismat olisi auki 24/7?
En tajua..
Kannelmäen Prismassa alkaa nyt kokeilu, että kauppaa pidetään auki 24/7.
Huippu homma ja toivottavasti tulee pysyväksi käytännöksi ympäri Suomen!
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tarvitsee kodinkoneita ja vaatteita keskellä yötä?! Minäkin asun pienessä kylässä ja kodinkoneet ja vaatteet saa vain omista myymälöistä (aukeaa ehkä 10 aamulla ja menee kiinni viimeistään kuudelta) tai naapurikaupungin prismasta.
Kuka tarvitsee yhtään mitään ennen klo 16? Kaikkihan ovat siihen asti töissä. Kyllä kaupat voisivat avata ovensa vasta klo 16:00 jälkeen.
Todellakin. Kaupat voisivat olla auki klo 16-00 ja silloin kiinni kun kunnon ihmiset ovat töissä, eli 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei, kerro sinä, millaisia muutoksia sinun töissäsi on tehty ja miten kivoilta ne tuntuivat.
Eli muutoksia ei saa tehdä jos ne eivät tunnu työntekijän mielestä kivoilta?
Ei herranjumala ei ihme, että tällä maalla menee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa voin sanoa, että tykkään työstäni kovasti. Asiakkaat ovat ihania ja työyhteisö. Mutta ihan oikeasti laajentuneet aukiolot ja työvuorojen muutokset ovat vaikuttaneet elämääni niin paljon, että minun on pakko pian vaihtaa työpaikkaa. Eihän tämä tietenkään työnantajaa tai asiakaskuntaa hetkauta, mutta kyllä se yksittäisen ihmisen elämässä on aika iso juttu, kun joutuu luopumaan muuten mielekkäästä työstä. Koskas työntekijän hyvinvointi olisi ketään kiinnostanut.
Tai asiakkaan. Kumpi on tärkeämpää?
Jos minä voin hyvin sen takia, että voin käydä kaupassa omaan aikatauluuni paremmin sopivina ajankohtina kun se vihdoinkin on mahdollista niin millä oikeudella sinä vaadit minulta minun hyvinvointiani lisäävää asiaa pois?
Tämä asiahan on hyvin yksinkertainen:
1. Asiakas päättää milloin käy kaupassa. Jos hän haluaa käydä yöllä niin hänelle annettakoon siihen mahdollisuus
2. Kaupan omistaja päättäköön onko hänen kannattava pitää kauppaansa auki 24/7 vaiko joskus muulloin.
Täällä taitavat olla äänessä vain tyypilliset suvaitsevaiset joille ei käy, kuin vain se oma tapa ja mielipide.
Minä oon kovasti äänessä, mutta nämä joiden mielestä PITÄÄ olla 24/7 auki ei ymmärrä sitä mitä sanoin jo aikaisemmin. MIKÄS SIINÄ JOS YÖTYÖT TEETÄTETÄÄN NIILLÄ JOTKA NIITÄ HALUAVAT TEHDÄ. Mutta näin ei varmana tule olemaan, ei pomoilla oo aikaa tutkia haluan en halua ja silloin ja silloin haluan, muuten en listoja laatiessaan monien kymmenien ihmisten työvuorolistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun osa meistä on töissä aikavälillä 7-22. That's why you idiot. Ja en mene abc:lle kuin pakosta eli koska sinun kaltaisesi ihmiset haluavat vittuillakseen rajoittaa meidän muiden mahdollisuutta käydä ruoakkaupassa silloin kun se meille sopii.
Eli väität olevasi joka päivä töissä 7-22? Miten olet tähän asti syönyt, jos kerta näin on? Itse ottaisin äkkiä yhteyttä työterveyteen tai työsuojeluvaltuutettuun, kun ei ole vapaapäiviä ja joutuu aina vaan olemaan töissä.
Tähänkin vois sanoa, että itsepähän olet ammattisi valinnut ja nauraa paskasesti päälle, niin kuin monet tässä keskustelussa ovat tehneet. Tuskin kukaan sua pakottaa tekemään niitä 16 tuntisia työpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää mikä ihmisiä vaivaa, "minä en tarvitse aukiolojen vapautusta joten kauppojen tulisi olla kiinni silloj kun valtio määrää eikä kauppias missään nimessä saa itse arvioida onko kannattavaa pitää kauppoja auki öisin!"Eikö ole vain hyvä että ylenmääräinen säätely loppuu etenkin tällaisissa v*tun turhissa asioissa kuin aukioloajat. Itse teen päivystystyötä, joten en todellakaan ikinä tiedä milloin on mahdollisuus syödä ja tehdä ruokaa. Siinä sitten kotiin päin ajellessa klo 2 on mukava miettiä että söiskö lunta vai kynsiä kun huoltsikatkin on suurimmaksi osaksi kiinni. Enkä voi varautua ostamalla pakastinta täyteen ruokaa koska a) työpisteessäni ei ole pakastinta vaan pieni jääkaappi ja b) teen töitä 300km päässä kodistani eli en voi mennä sinne syömään. Miten jotakin teistä voi ottaa niin kupoliin että minäkin saan nyt ostettua ruokaa kello 2 yöllä? Heräättekö te keskellä yötä siihen vitutukseen että nyt oikein tuntuu vaivasenluussa kun joku on ostoksilla keskellä yötä?
Kyllä minua ainakin vituttaa, kun tälläkin kuulla kaksi kokonaista viikonloppua iltamyöhään asti menee töissä, kun lapsilla ei ole koulua. Anteeksi siitä, jos annan tämän vaikuttaa elämääni näin.Miten sinä siis syöt töissä, jos siellä ei ole mahdollista syödä? Ja milloin sinä nukut? Eikö sinulla kotonakaan ole jääkaappia, jos töiden jälkeen joudut miettimään, mistä saat syötävää?
Olin sanomassa että mene muualle töihin jos ei työajat miellytä, mutta sitten viimeisistä jutuistasi huomasin ettet osaa lukea joten ilmeisesti sinulle ei oikein työmarkkinat ole auki.
Minulla on kotona jääkaappi, mutta ollessani töissä en voi ajaa päivystysalueen ulkopuolelle 3 tuntia hakemaan kotoani ruokaa. Lisäksi on aivan älyvapaata että ajaisin 300km kotiin kesken viikonlopun hakemaan ruokaa, sinustako tällainen on fiksua? Voin kyllä syödä töiden välissä, mutta mitäs syöt jos et ehtinyt esimerkiksi lauantaina ennen kello 18 kauppaan? Työpaikallani on pieni jääkaappi, ei ruoanlaittomahdollisuutta eikä pakastinta. Miten meinaat että sullon vaikka viikonlopun kaikki ruoat tuonne jääkaappiin? Ja minä nukun silloin kun ei ole töitä, työvuoro kestää 80 tuntia.Sinä sanoit, että työpäivän jälkeen pitäisi päästä kauppaan. Oletin, että olet silloin menossa kotiin, jossa on jääkaappi. Etkä vieläkään kertonut mitä sinä siellä töissä syöt, jos sielläkään et pääse kauppaan etkä voi edes eväitä sinne viedä. En oikein ymmärrä, miten pidemmät aukiolot noin mahdottomassa tilanteessa sinua edes auttaisivat, kun et 80 tuntiin saa mitään syötyä, vaikka kaupasta jotain saisitkin ostettua.
En mene työpäivän jälkeen kauppaan vaan työkeikan jälkeen. Työkeikkoja useampi viikonlopussa eikä niistä tiedä milloin tulevat. Sanoin huonosti tosiaan että "kotiin päin ajellessa" vaikka tarkoitin vastaanottoa, puhun aina kodista kun tarkoitan paikkaa missä nukun. Minä ostan jonkin verran ruokaa toki sinne jääkaappiin, mutta ei sinne mahdu koko viikonlopun ruokatarpeita enkä jaksa hamstrata ruokaa älyttömästikään. Silti voin olla 13-17h töissä putkeen ilman mahdollisuutta lähteä minnekään kauppaan ja silloin on ihan mukava kun saisin haettua kaupasta ruokaa kun hommat on hoidettu. Kyllä minä sen 80 tunnin aikana ehdin tietenkin syömään, en vaan ehdi välttämättä kauppaan niiden aukioloaikana. Jos kaupat ovat 24h auki niin ehdin varmasti useammankin kerran siinä 80h työpätkässä hakemaan ruokaa.
Kirjoittele sitä gradua ihmeessä, mietityttää vaan minne tuollaisella järjenjuoksulla varustettu "akateeminen" ihminen voi työllistyä....
Sinä kyseenalaistat minun järjenjuoksuni, vaikka itsekin myönsit sanoneesi väärin. Juu, en ole valmistumassa ajatustenlukijaksi. :D Sanoisin, että ilman koulutustakin kunnollisilla tiedoilla pystyisin ratkaisemaan tuon sinunkin ongelmasi. Viikonlopun aikana kauppa on kuitenkin kymmeniä tunteja auki, joten siinä kyllä varmasti ehtii kauppaan ainakin kerran, ehkä kaksikin kertaa. Perjantainakin ainakin sinne yhdeksään asti. Jos jääkaappitilaa ei ole tarpeeksi, sitten pähkinöitä, säilykkeitä ja hedelmiä, proteiinipatukoita ja juomia lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Painukaa kakarat takaisin sinne Demiin. :D Ihmeen vihamielistä keskustelua täällä kaupan työntekijöitä kohtaan ja myös toisianne kohtaan. Itse olen kaupan alalla, mutta en ruokakaupassa.
Kappas :-D Perinteinen olette vihamielisiä "perustelu" tuli taas mukaan, kun ette pystyneet enää faktoilla ja järkevillä perusteilla keskustelemaan.
Seuraavaksi voit sitten kokeilla taas sitä jankkaajaa ja vaikka yllätyksenä vetää "olette vaan kateellisia!11!" perustelun hihastasi.
En voi ymmärtää osan ajatuksen juoksua. Mikä siinä on niin kamalaa jos kauppa olisi yöllä auki? Se on teille ihan ok että kiosti tai ABC on auki, vaikka silläkin on ihmisiä töissä. Kysehän on vain siitä että olette tottuneet johonkin ja se ei saa muuttua tai maailmankuvanne järkkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei, kerro sinä, millaisia muutoksia sinun töissäsi on tehty ja miten kivoilta ne tuntuivat.
Ei herranjumala ei ihme, että tällä maalla menee huonosti.
Niin ajattelinkin. :D Hyvähän se on meuhkata, jos ei asiasta ole omaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kovasti äänessä, mutta nämä joiden mielestä PITÄÄ olla 24/7 auki ei ymmärrä sitä mitä sanoin jo aikaisemmin. MIKÄS SIINÄ JOS YÖTYÖT TEETÄTETÄÄN NIILLÄ JOTKA NIITÄ HALUAVAT TEHDÄ.
Eli yrityksen toiminnan pitää pyöriä sen mukaan mitä työntekijä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala ei ihme, että tällä maalla menee huonosti.Niin ajattelinkin. :D Hyvähän se on meuhkata, jos ei asiasta ole omaa kokemusta.
Lainasit viestiä mutta et osannut kirjoittaa siihen minkäänlaista vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala ei ihme, että tällä maalla menee huonosti.Niin ajattelinkin. :D Hyvähän se on meuhkata, jos ei asiasta ole omaa kokemusta.
Kirjoitin vastineen sille jo tuossa aiemmin. Nyt naureskelin, kun minun viestiini ei vastattu kuin toistamalla se sama viesti, johon kertaalleen jo vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.
Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.Miksi tehtaat ovat kolmessa vuorossa? Siksi että se on halvempaa.
Ei se halvempaa ole koska koneiden käyttö ja huolto ja palkat kolmessa vuorossa maksaa enemmän kuin yhdessä tai kahdessa mutta siinä saa tuotettua enemmän myytävää tavaraa eli tienaa enemmän vaikka kustannukset onkin isommat, jos siis tavaralle riittää markkinoita.
Ihan sama juttu se on kaupassakin. Investointi tuottaa paremmin jos asiakkaita käy kahden sijaan kolmessa vuorossa.
Ei se tuota paremmin, mikäli myyntiä ei ole samassa suhteessa enemmän. Se, että 1000 asiakasta käy 24 tunnissa ei tuota yhtään enempää, kuin jos 1000 asiakasta käy 18 tunnissa.
Pahvi :)
600 neliön myymälässä voi palvella saman määrän asiakaita kuin nyt 900 neliön myymälässä. Sama tulo tulee siiis pienemmillä resursseilla. Käytännössä tietysti saa lisää asiakkaita niistä paikoista jotka eivät lähde laajentamaan aukioloaikoja, eli etu on vielä suurempi.
Ja entäs sitten, jos ja kun ne lisäasiakkaat sinne sanotaan nyt vaikka Prismaan ovatkin niitä, jotka tavallisesti ja aiemin ovat asioineet esimerkiksi S-marketissa? Saman kaupparyhmän yhdestä yksiköstä siirtyvätkin vain toiseen. Kannattavaa? Ai niin, sekin viekä, että aiemmin nämä myöhäisempien aukioloaikojen perässä siirtyvät asiakkaat ovat voineet ostaa ostoksensa hintatasoltaan kalliimmista (parempi katteisista) paikoista, kuten ABC-myymälöistä tai Saleista, S-marketitkin taitavat olla hintavampia kuin Prismat. Eli Koko S-ryhmän kannalta myynti vain laskeekin. Ellei sitten panna lappua luukulle näille pienemmille yksiköille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki työpaikat pitäisi olla auki 24/7.
Pankit, kela, vaatekaupat yms. Sitten ei olisi ruuhkia ja ihmisiä työllistyisi enemmän.
Päiväkodit ja koulut myös 24/7, koska jonnekkin ne lapset täytyy laittaa noiden vuorojen ajaksi.
Lukiot ja yliopistot samoin.
IT-yritykset, rakennustyömaat, uimahallit, mitä näitä nyt on. Yötäpäivää vaan painetaan.
Sitten kun huomattaisiin, että tuleepa kalliiksi, niin nostetaan joko hintoja tai leikataan työntekijöitä ne ilta-, yö- ja viikonloppulisät pois. Tai miksei molemmat.
Kaupat ja parturiliikkeet olivat ainoat joiden aukioloa oli rajoitettu. Vaatekauppakin on kauppa.
Kela, pankit ja päiväkodit ovat saaneet olla tähänkin asti auki täysin sen mukaan miten fiksuksi näkevät, samoin kuin IT-yritykste, rakennustyömaat ja uimahallit.
Esimerkiksi tierakennuttöitä on usein tehty juurikin yöllä, siksi että se säästää kustannuksia.
Olisko nyt kuitenkin niin, että tietöitä tehdään öisin, koska silloin on vähemmän liikennettä? Ja kun tehdään sekä yöllä että päiväll, tulee nopeammin valmista ja tietyömaa ei ole haittaamsaa liikennettä niin kauan.
Niin juuri, tietyöt yöllä vähentävät kustannuksia. Homma voidaan tehdä nopeammin, liikenteen ohjausta ei tarvita ja haittaa (=kustannuksia) ei autoilijoille ole niin paljon.
Nolo yritys pelastaa mokasi :-D
Ei vaan tietöiden tekeminen yöllä säästää kustannuksia. Koska on vähemmän liikennettä, ei esimerkiksi tarvita kiertotietä, joka maksaa. Vaan vähempi liikenne voidaan vuorotella yhtä kaistaa liikennevaloilla. Päiväsaikaan tämä ei onnistuisi, joten yötyöllä säästetään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli muutoksia ei saa tehdä jos ne eivät tunnu työntekijän mielestä kivoilta?Ei herranjumala ei ihme, että tällä maalla menee huonosti.
Niin ajattelinkin. :D Hyvähän se on meuhkata, jos ei asiasta ole omaa kokemusta.
Kirjoitin vastineen sille jo tuossa aiemmin. Nyt naureskelin, kun minun viestiini ei vastattu kuin toistamalla se sama viesti, johon kertaalleen jo vastasin.
Eli lainaat viestiä jonka alle kirjoitat jotain siihen liittymätöntä siksi, että olet jossain muulla vastannut lainaamasi osaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.
Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.Miksi tehtaat ovat kolmessa vuorossa? Siksi että se on halvempaa.
Ei se halvempaa ole koska koneiden käyttö ja huolto ja palkat kolmessa vuorossa maksaa enemmän kuin yhdessä tai kahdessa mutta siinä saa tuotettua enemmän myytävää tavaraa eli tienaa enemmän vaikka kustannukset onkin isommat, jos siis tavaralle riittää markkinoita.
Ihan sama juttu se on kaupassakin. Investointi tuottaa paremmin jos asiakkaita käy kahden sijaan kolmessa vuorossa.
Ei se tuota paremmin, mikäli myyntiä ei ole samassa suhteessa enemmän. Se, että 1000 asiakasta käy 24 tunnissa ei tuota yhtään enempää, kuin jos 1000 asiakasta käy 18 tunnissa.
600 neliön myymälässä voi palvella saman määrän asiakaita kuin nyt 900 neliön myymälässä. Sama tulo tulee siiis pienemmillä resursseilla. Käytännössä tietysti saa lisää asiakkaita niistä paikoista jotka eivät lähde laajentamaan aukioloaikoja, eli etu on vielä suurempi.
Ja entäs sitten, jos ja kun ne lisäasiakkaat sinne sanotaan nyt vaikka Prismaan ovatkin niitä, jotka tavallisesti ja aiemin ovat asioineet esimerkiksi S-marketissa? Saman kaupparyhmän yhdestä yksiköstä siirtyvätkin vain toiseen. Kannattavaa? Ai niin, sekin viekä, että aiemmin nämä myöhäisempien aukioloaikojen perässä siirtyvät asiakkaat ovat voineet ostaa ostoksensa hintatasoltaan kalliimmista (parempi katteisista) paikoista, kuten ABC-myymälöistä tai Saleista, S-marketitkin taitavat olla hintavampia kuin Prismat. Eli Koko S-ryhmän kannalta myynti vain laskeekin. Ellei sitten panna lappua luukulle näille pienemmille yksiköille.
Mitäpä jos annettaisiin näiden kauppojen omistajien ihan itse päättää siitä mikä on kannattavaa ja mikä ei?
Vierailija kirjoitti:
Kysykääpä sitten kantsun prisman yövuorolaisilta, mitä tekevät yöllä.. kuullut tässä huhuja, (jotka myös vääristää tulokset).
Minä olen Kantsun prisman yövuorolainen, ja ihan samaa työtä siellä tehdään yöllä riippumatta siitä onko kauppa kiinni vai auki, kuten oli joulukuussa. Uskokaa nyt, että hyllyttäjät ovat siellä yöllä töissä riippumatta käykö asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prisma on halvin. Yksi S-marketti voidaan sulkea, samoin se ABC Sale ja taas säästyy rahaa. Se liikeidea menestyy joka on asiakkaille eniten mieleen. Edellyttää sitä että ei päästetä jotain virkamiesidiootteja säätelemään toimintaa esimerkiksi aukioloaikarajoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.
Missä Prismassa myydään vain ruokaa? Mä inhoan marketeissa asiointia, koska niissä on aina ihan helevetisti porukkaa. Jo pelkästään ruokaostosten tekemiseen menee kolme-neljä kertaa enemmän aikaa kuin jos tekee ostokset pienestä lähikaupasta. Ostan ruokani pääasiassa lähikaupasta ja kaiken muun tilaan netistä, useimmiten ulkomaalaisista verkkokaupoista. Sen harvan kerran, kun asioin marketeissa, on ensimmäinen ajatus: miten täältä pääsee mahdollisimman nopeasti ulos. En mä ala marketeissa katselemaan tai sovittelemaan vaatteita, valitsemaan muita kodin tavaroita, kosmetiikkaa tms vaan haen mahdollisimman nopeasti juuri sen tavaran, mitä en lähikaupasta saa tai jota en voi jäädä odottamaan verkkokaupasta. Jos asuisin tuollaisen 24/7 Prisman lähellä, varsinkin netistä tilaamiseni vähenisi varmasti hyvin paljon, koska voisin asioida marketissa haluamaani aikaan.
Tämä. Jos teen heräteostoksen yöllä kaupassa, joka on saanut minut tulemaan sinne aukioloaikansa avulla, en välttämättä olisi valinnut tehdä sitä ostosta juuri siinä kaupassa päiväsaikaan. En edes välttämättä olisi siinä kaupassa, saattaisin olla vaikka internetissä ostoksilla.Lisäksi öisin on vaikeaa saada mistään ruokaa, jos kaappi on tyhjä. Joku pikaruokala saattaa olla auki, mutta en syö mitään pizzaa yms. Huoltoasemaltakaan en saa mitään syötäväksi kelpaavaa ja ruoka maksaa siellä kolminkertaisesti normaaliin kauppaan verrattuna. Joten ilolla menen keskittämään tällaiset ostokset Prismaan ja tuon sinne sellaista rahaa, joka olisi siltä muuten pois (koska olisi siis mennyt huoltoaseman kassaan). Jotenkin keskustelijoilta koko ajan unohtuu se, että Prisma ei ole Suomen ainoa kauppa. Ne ostokset, jotka siellä öisin vahingossakin tehdään, eivät välttämättä tapahtuisi siellä päiväsaikaan. Ne siis todellakin ovat kauppiaalle lisää tuloa.
Miksi se kaappi on tyhjä? Jotenkin tuntuu aika uusavuttomilta jotkut vastaajat. Ja miten ihmeessä huoltoasemalta ei saa mitään syötäväksi kelpaavaa, mutta silti sinne oltaisiin menty, jos ei prisma olisi ollut auki?
Siksi, koska elämä voi olla sellaista ettei aina ehdi käydä kaupassa. Esimerkiksi kerran ajettiin kotiin reissusta koko päivä ja kotiuduttiin yöllä, eikä kaapeissa ollut ruokaa koska olinhan ollut viitisen viikkoa muualla. Ymmärrä, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, kaikki eivät elä kuten sinä.
Huoltoasemalla ei tosiaan ole mitään minulle syötäväksi kelpaavaa (syön enimmäkseen tuoreista aineksista tehtyä ruokaa kuten salaattia), mutta nälkään on pakko syödä jotakin. Siispä tuossa edellisen esimerkinkin tapauksessani menin ja ostin ökyhintaisen, epäterveellisen sipsipussin - voi olispa ollut Prisma auki!!!
Onko teistä muuten huoltoaseman myyjä jotenkin erilainen myyjä kuin kaupan myyjä, koska ette hermoile hänen jouluistaan ja yövuoroistaan?Niin, oikein kerran ajoitte kotiin reissusta. Tottakai poikkeustapauksia on, mutta tuokin on ollut varmaan tiedossa etukäteen. Kotiin olisi aivan hyvin voinut ostaa jotain hätävaraa, jolla pärjää aamuun asti. Tai sitten käydä kaupassa tai syömässä matkan varrella. Ja jos et halua syödä muuta kuin salaattia, se on ihan sinun oma rajoitteesi. Että ihanko jouduit ostamaan sipsipussin, voi sentään. :D Kyllä tällaisten tilanteiden takia pitää ehdottomasti pitää kauppoja yötä päivää auki.
Ei tietenkään ollut tiedossa etukäteen, en minä kyytiläisenä päätä ajoaikatauluista. Et tiedä tilannetta joten turhaanpa arvostelet, sitä paitsi tuo oli vain yksi esimerkki. Onhan noita ollut. Onneksi lentoasemalla on nykyään Alepa hyvin auki, ennenhän ei ollut sitäkään. Kun ei katsos syö mitään säilyvää, ei voi ostaa kotiin mitään säilyvää - tämän sinäkin varmaan ymmärrät? Ihmiset on kuluttajina erilaisia eikä siinä ole mitään irvisteltävää.
Itse kysyit ostoksiani huoltoasemalta, siksi kerroin sinulle sipsipussista. Et taida olla kovin terävä keskustelija, kun väännät asetelman siitä vittuiluksi?
Ja edelleenkin: miten huoltoaseman myyjän yövuoro on ok, mutta Prisman myyjän lapset kuolevat koteihin? Miksi on ok, että käyn yöllä huoltiksella, mutta hirveää, jos käynkin Prismassa? Ja miksi teistä monista on ok shoppailla vaikka netissä ennemmin kuin Prismassa, kun jälkimmäisessä tapauksessa raha pysyy varmasti kotimaan kamaralla?
Koska huoltoasemalle on menty töihin tietäen, että myös yötyöt ovat mahdollisia. Miten monta kertaa tämä nyt pitää sanoa? Eihän tämäkään asia 10 vuoden päästä enää ongelma ole, jos siihen mennessä on yleistä tietoa, että hakeutuessaan kaupan alalle, joutuu myös yövuoroon. Nämä asiat saadaan järjestettyä siinä vaiheessa kun työ tai perheen perustaminen aloitetaan ja siihen voidaan itse vaikuttaa, mutta jos lyhyellä varoajalla sanotaan, että hei, me aletaan tässä tekemään yövuoroja kuukauden päästä, niin miten suunnittelet elämän siinä yhtäkkiä täysin uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää osan ajatuksen juoksua. Mikä siinä on niin kamalaa jos kauppa olisi yöllä auki? Se on teille ihan ok että kiosti tai ABC on auki, vaikka silläkin on ihmisiä töissä. Kysehän on vain siitä että olette tottuneet johonkin ja se ei saa muuttua tai maailmankuvanne järkkyy.
No kioskit on yleensä auki 6-21 välillä. Ei ne öisin auki ole eikä pidäkkään olla. Nyt vain ei ole tarvetta hakea maitoansa kioskilta, kyllä kalliiseen hintaan kun voin hakea sen jopa joulupäivänä ruokakaupasta. Ei ole enää muita kun r-kioski. Ainakaan meillä päin, kaikki joutunu laittaa lapun luukulle. Elantoansahan ne kioskin pitäjätkin tienaavat. Kohta lähtee r-kioskeistakin varmaan aika monta. Ainakin yrittäjiä nyt kovasti etsitään useisiin saman kaupungin ärriin, kertoo varmaan jo aika paljon. Ainakin yks jo lopetti kokonaan toimintansa tästä nurkilta. Eli en kannata 7€/L jäätelön ostoa r-kioskilta vaan niitä pieniä ostoja, karkit, maidot yms että pysyisivät hengissä :) mutta nythän ei ole tosiaan tarve ostaa sieltä, kun kauppa on pidempään auki kun kioski!
ABC on auki 24/7 on ok sen takia, että sehän oli sen ideakin kun niitä pystytettiin. Bensa, ravintola, ruokakauppa ja joissain jopa jotain erikoisliikkeitä samassa paikassa ja paikka rekka, taxi yms kuljettajille missä taukoilla ja kauppaan pääset miten vain. Niin miksi se Prisma pitää olla auki 24/7, koska sieltä saat pesukoneen keskellä yötä?
Ja mikäs siinä, pitäköön ovensa auki 24/7, kunhan ne yöllä työssä olijat ovat siellä omasta tahdostaan eikä työnantajan käskystä!
Ei tietenkään ollut tiedossa etukäteen, en minä kyytiläisenä päätä ajoaikatauluista. Et tiedä tilannetta joten turhaanpa arvostelet, sitä paitsi tuo oli vain yksi esimerkki. Onhan noita ollut. Onneksi lentoasemalla on nykyään Alepa hyvin auki, ennenhän ei ollut sitäkään. Kun ei katsos syö mitään säilyvää, ei voi ostaa kotiin mitään säilyvää - tämän sinäkin varmaan ymmärrät? Ihmiset on kuluttajina erilaisia eikä siinä ole mitään irvisteltävää.
Itse kysyit ostoksiani huoltoasemalta, siksi kerroin sinulle sipsipussista. Et taida olla kovin terävä keskustelija, kun väännät asetelman siitä vittuiluksi?
Ja edelleenkin: miten huoltoaseman myyjän yövuoro on ok, mutta Prisman myyjän lapset kuolevat koteihin? Miksi on ok, että käyn yöllä huoltiksella, mutta hirveää, jos käynkin Prismassa? Ja miksi teistä monista on ok shoppailla vaikka netissä ennemmin kuin Prismassa, kun jälkimmäisessä tapauksessa raha pysyy varmasti kotimaan kamaralla?