Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni vastustaa sitä, että Prismat olisi auki 24/7?

Vierailija
30.01.2017 |

En tajua..
Kannelmäen Prismassa alkaa nyt kokeilu, että kauppaa pidetään auki 24/7.
Huippu homma ja toivottavasti tulee pysyväksi käytännöksi ympäri Suomen!

Kommentit (453)

Vierailija
301/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24/7 aukioloille plussa! Mutta en tajua miksi pitää olla noin suuri kauppa? Riittäisi mielestäni joku S-market tai edes Alepa. Ja en tarkoita, että jokaisesta tarvisi tulla 24h kauppa, mutta lisää sellaisille varmasti olisi tarvetta ympäri maata :)

Noita 24/7 abc-asemia ilmestyi taannoin kun sieniä sateella, koska kuviteltiin että ihmiset tarvitsee sen ympärivuorokauden aukiolevan marketin joka kylään ja kaupunkiin. Vuosien saatossa suurimmassa osassa on tainnut ne aukioloajat muuttua suppeampaan suuntaan. Meidän kaupungin abc on tätä nykyä auki 6-22. Ja siis ihan kunnon kauppa siellä on vaan ei asiakkaita.

Olisikohan näissä abc-asemissa ihan pienenä ongelmana valikoiman pienuus ja korkeat hinnat eikä suinkaan 24/7 aukiolo.

Vierailija
302/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää mikä ihmisiä vaivaa, "minä en tarvitse aukiolojen vapautusta joten kauppojen tulisi olla kiinni silloj kun valtio määrää eikä kauppias missään nimessä saa itse arvioida onko kannattavaa pitää kauppoja auki öisin!"

Eikö ole vain hyvä että ylenmääräinen säätely loppuu etenkin tällaisissa v*tun turhissa asioissa kuin aukioloajat. Itse teen päivystystyötä, joten en todellakaan ikinä tiedä milloin on mahdollisuus syödä ja tehdä ruokaa. Siinä sitten kotiin päin ajellessa klo 2 on mukava miettiä että söiskö lunta vai kynsiä kun huoltsikatkin on suurimmaksi osaksi kiinni. Enkä voi varautua ostamalla pakastinta täyteen ruokaa koska a) työpisteessäni ei ole pakastinta vaan pieni jääkaappi ja b) teen töitä 300km päässä kodistani eli en voi mennä sinne syömään. Miten jotakin teistä voi ottaa niin kupoliin että minäkin saan nyt ostettua ruokaa kello 2 yöllä? Heräättekö te keskellä yötä siihen vitutukseen että nyt oikein tuntuu vaivasenluussa kun joku on ostoksilla keskellä yötä?

Kyllä minua ainakin vituttaa, kun tälläkin kuulla kaksi kokonaista viikonloppua iltamyöhään asti menee töissä, kun lapsilla ei ole koulua. Anteeksi siitä, jos annan tämän vaikuttaa elämääni näin.

Miten sinä siis syöt töissä, jos siellä ei ole mahdollista syödä? Ja milloin sinä nukut? Eikö sinulla kotonakaan ole jääkaappia, jos töiden jälkeen joudut miettimään, mistä saat syötävää?

Olin sanomassa että mene muualle töihin jos ei työajat miellytä, mutta sitten viimeisistä jutuistasi huomasin ettet osaa lukea joten ilmeisesti sinulle ei oikein työmarkkinat ole auki.

Minulla on kotona jääkaappi, mutta ollessani töissä en voi ajaa päivystysalueen ulkopuolelle 3 tuntia hakemaan kotoani ruokaa. Lisäksi on aivan älyvapaata että ajaisin 300km kotiin kesken viikonlopun hakemaan ruokaa, sinustako tällainen on fiksua? Voin kyllä syödä töiden välissä, mutta mitäs syöt jos et ehtinyt esimerkiksi lauantaina ennen kello 18 kauppaan? Työpaikallani on pieni jääkaappi, ei ruoanlaittomahdollisuutta eikä pakastinta. Miten meinaat että sullon vaikka viikonlopun kaikki ruoat tuonne jääkaappiin? Ja minä nukun silloin kun ei ole töitä, työvuoro kestää 80 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastustan. Meidän kaupassa kävi jouluaattona vain kourallinen ihmisiä klo 14:00 jälkeen. Iltavuorolaiselta meni jouluaatto sen takia, että kauppa pitää ovensa periaatteen vuoksi auki. Joulu on ollut kaikilla tiedossa vuosi etukäteen. Meidän tapauksessa joulu meni pilalle yhdeltä ihmiseltä..

Harmi ettei vuodessa ole muita päiviä, kuin vain joulu joten tämä joululla perustelu toimii todella hyvin.

Herätys!

Vierailija
304/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa voin sanoa, että tykkään työstäni kovasti. Asiakkaat ovat ihania ja työyhteisö. Mutta ihan oikeasti laajentuneet aukiolot ja työvuorojen muutokset ovat vaikuttaneet elämääni niin paljon, että minun on pakko pian vaihtaa työpaikkaa. Eihän tämä tietenkään työnantajaa tai asiakaskuntaa hetkauta, mutta kyllä se yksittäisen ihmisen elämässä on aika iso juttu, kun joutuu luopumaan muuten mielekkäästä työstä. Koskas työntekijän hyvinvointi olisi ketään kiinnostanut.

Tai asiakkaan. Kumpi on tärkeämpää?

Jos minä voin hyvin sen takia, että voin käydä kaupassa omaan aikatauluuni paremmin sopivina ajankohtina kun se vihdoinkin on mahdollista niin millä oikeudella sinä vaadit minulta minun hyvinvointiani lisäävää asiaa pois?

En ole tämä kelle kysymyksesi esitit, mutta ABC:n marketit ovat olleet 24/7 auki jo kauan. Eikö me riitä? Pitääkö vaatteita, kodinkoneita, leluja jne päästä ostamaan yölläkin?

Ei. En asu minkään ABC:n lähellä. Eikä siellä myydä kodinkoneita eikä vaatteita. Minun tarpeisiini sopii Prisma paljon paremmin.  En minä maitolitraa yöllä tarvitse mutta pidän siitä, että minulla on vapaus lähteä ostoksille myöhään illalla. Olen koko ajan kärsinyt tästä aamupainotteisesta elämäntavasta mikä Suomessa on vallinnut. Tervehdin ilolla sitä, että voin alkaa tehdä ostoksiani myös kello 18 jälkeen. 

Kyllä meillä päin Prisma on ollut auki klo 21 asti niin kauan kuin muistan. Nyt ovat klo 22 ja osa jopa 23 asti. Eikö tämäkään riitä? Täytyykö oikeasti olla vapaus mennä kauppaan klo 04 baari reissun jälkeen ostamaan telkkari? Tai kun herää klo 01 ni ei voi odottaa aamuun vaan on päästävä sinne just sillon kun itseänsä huvittaa? Klo 07-22/23 on monta tuntia, eiköhän JOKAINEN johonkin väliin itsensä kauppaan saa :)

Sanavalintasi ovat söpön paljastavia. Sinua vituttaa että ihmisillä on vapauksia tehdä asioita mielensä mukaan. Asioita joita sinä et tekisi. Ja sekös vituttaa.

Luulen että saat syövän tuosta vitutuksesta ja kuolet hirveissä tuskissa yksin klo 04.00 kun kaikki muut ovat Prismassa.

Karma, bitch.

Hah! Mä pääsen töistä klo 04-05! Ja en tosiaankaan ymmärrä, MIKSI silloin olisi päästävä Prismaan. Käyn ABC:ltä hakemassa jotain syötävää jos on pakko tai jos oon ihan poikki ni mäkistä. Ja hyvin oon kerenny kauppoihin niiden ollessa auki, ei oo ongelmia. Sekin, että töiden jälkee raahautuu jonnekin ABCille on enemminkin työporukan tapa ja lammas menee mukana. BÄÄ

Vierailija
305/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tarvitsee kodinkoneita ja vaatteita keskellä yötä?! Minäkin asun pienessä kylässä ja kodinkoneet ja vaatteet saa vain omista myymälöistä (aukeaa ehkä 10 aamulla ja menee kiinni viimeistään kuudelta) tai naapurikaupungin prismasta.

Samat ihmiset jotka tarvitsee niitä päivällä. Kuka ehtii päivällä ostaa vaatteita, kun pitää olla töissä?

Vierailija
306/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.

Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.

Missä Prismassa myydään vain ruokaa? Mä inhoan marketeissa asiointia, koska niissä on aina ihan helevetisti porukkaa. Jo pelkästään ruokaostosten tekemiseen menee kolme-neljä kertaa enemmän aikaa kuin jos tekee ostokset pienestä lähikaupasta. Ostan ruokani pääasiassa lähikaupasta ja kaiken muun tilaan netistä, useimmiten ulkomaalaisista verkkokaupoista. Sen harvan kerran, kun asioin marketeissa, on ensimmäinen ajatus: miten täältä pääsee mahdollisimman nopeasti ulos. En mä ala marketeissa katselemaan tai sovittelemaan vaatteita, valitsemaan muita kodin tavaroita, kosmetiikkaa tms vaan haen mahdollisimman nopeasti juuri sen tavaran, mitä en lähikaupasta saa tai jota en voi jäädä odottamaan verkkokaupasta. Jos asuisin tuollaisen 24/7 Prisman lähellä, varsinkin netistä tilaamiseni vähenisi varmasti hyvin paljon, koska voisin asioida marketissa haluamaani aikaan. 

Tämä. Jos teen heräteostoksen yöllä kaupassa, joka on saanut minut tulemaan sinne aukioloaikansa avulla, en välttämättä olisi valinnut tehdä sitä ostosta juuri siinä kaupassa päiväsaikaan. En edes välttämättä olisi siinä kaupassa, saattaisin olla vaikka internetissä ostoksilla.

Lisäksi öisin on vaikeaa saada mistään ruokaa, jos kaappi on tyhjä. Joku pikaruokala saattaa olla auki, mutta en syö mitään pizzaa yms. Huoltoasemaltakaan en saa mitään syötäväksi kelpaavaa ja ruoka maksaa siellä kolminkertaisesti normaaliin kauppaan verrattuna. Joten ilolla menen keskittämään tällaiset ostokset Prismaan ja tuon sinne sellaista rahaa, joka olisi siltä muuten pois (koska olisi siis mennyt huoltoaseman kassaan). 

Jotenkin keskustelijoilta koko ajan unohtuu se, että Prisma ei ole Suomen ainoa kauppa. Ne ostokset, jotka siellä öisin vahingossakin tehdään, eivät välttämättä tapahtuisi siellä päiväsaikaan. Ne siis todellakin ovat kauppiaalle lisää tuloa.

Miksi se kaappi on tyhjä? Jotenkin tuntuu aika uusavuttomilta jotkut vastaajat. Ja miten ihmeessä huoltoasemalta ei saa mitään syötäväksi kelpaavaa, mutta silti sinne oltaisiin menty, jos ei prisma olisi ollut auki?

Vierailija
307/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin edellä joku sanoikin, ei niitä yötöitä varten oteta erikseen työntekijöitä vaan yleensä kaikki joutuu niitä tekemään.

Kummalliseksi on mennyt yhteiskunta. Vuorotyö todistettavasti vaikuttaa terveyteen negatiivisesti, etenkin yövalvominen. Sairaanhoitokustannukset katossa ja niistä vielä tingitään. Ei ole kenenkään edun mukaista että yhteiskunta pyörii 24/7. Yövalvominen ei ole terveellistä työtä tekevälle eikä myöskään näille yöllä ostoksensa tekeville. (Kaikki kyllä saavat tehdä juuri niin kuin haluavat, mutta joillekkin tämä nykyään on pakko jos ei halua heittäytyä muiden työssäkäyvien elätiksi.)

Vierailija
308/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa voin sanoa, että tykkään työstäni kovasti. Asiakkaat ovat ihania ja työyhteisö. Mutta ihan oikeasti laajentuneet aukiolot ja työvuorojen muutokset ovat vaikuttaneet elämääni niin paljon, että minun on pakko pian vaihtaa työpaikkaa. Eihän tämä tietenkään työnantajaa tai asiakaskuntaa hetkauta, mutta kyllä se yksittäisen ihmisen elämässä on aika iso juttu, kun joutuu luopumaan muuten mielekkäästä työstä. Koskas työntekijän hyvinvointi olisi ketään kiinnostanut.

Jos minä voin hyvin sen takia, että voin käydä kaupassa omaan aikatauluuni paremmin sopivina ajankohtina kun se vihdoinkin on mahdollista niin millä oikeudella sinä vaadit minulta minun hyvinvointiani lisäävää asiaa pois?

En ole tämä kelle kysymyksesi esitit, mutta ABC:n marketit ovat olleet 24/7 auki jo kauan. Eikö me riitä? Pitääkö vaatteita, kodinkoneita, leluja jne päästä ostamaan yölläkin?

Ei. En asu minkään ABC:n lähellä. Eikä siellä myydä kodinkoneita eikä vaatteita. Minun tarpeisiini sopii Prisma paljon paremmin.  En minä maitolitraa yöllä tarvitse mutta pidän siitä, että minulla on vapaus lähteä ostoksille myöhään illalla. Olen koko ajan kärsinyt tästä aamupainotteisesta elämäntavasta mikä Suomessa on vallinnut. Tervehdin ilolla sitä, että voin alkaa tehdä ostoksiani myös kello 18 jälkeen. 

Kyllä meillä päin Prisma on ollut auki klo 21 asti niin kauan kuin muistan. Nyt ovat klo 22 ja osa jopa 23 asti. Eikö tämäkään riitä? Täytyykö oikeasti olla vapaus mennä kauppaan klo 04 baari reissun jälkeen ostamaan telkkari? Tai kun herää klo 01 ni ei voi odottaa aamuun vaan on päästävä sinne just sillon kun itseänsä huvittaa? Klo 07-22/23 on monta tuntia, eiköhän JOKAINEN johonkin väliin itsensä kauppaan saa :)

Sanavalintasi ovat söpön paljastavia. Sinua vituttaa että ihmisillä on vapauksia tehdä asioita mielensä mukaan. Asioita joita sinä et tekisi. Ja sekös vituttaa.

Luulen että saat syövän tuosta vitutuksesta ja kuolet hirveissä tuskissa yksin klo 04.00 kun kaikki muut ovat Prismassa.

Karma, bitch.

Hah! Mä pääsen töistä klo 04-05! Ja en tosiaankaan ymmärrä, MIKSI silloin olisi päästävä Prismaan. Käyn ABC:ltä hakemassa jotain syötävää jos on pakko tai jos oon ihan poikki ni mäkistä. Ja hyvin oon kerenny kauppoihin niiden ollessa auki, ei oo ongelmia. Sekin, että töiden jälkee raahautuu jonnekin ABCille on enemminkin työporukan tapa ja lammas menee mukana. BÄÄ

Käy toki jatkossalin ABC:llä jos siellä on kivempi tehdä ostoksia kuin Prismassa. Lol

Vierailija
309/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.

Miksi tehtaat ovat kolmessa vuorossa? Siksi että se on halvempaa.

Ei se halvempaa ole koska koneiden käyttö ja huolto ja palkat kolmessa vuorossa maksaa enemmän kuin yhdessä tai kahdessa mutta siinä saa tuotettua enemmän myytävää tavaraa eli tienaa enemmän vaikka kustannukset onkin isommat, jos siis tavaralle riittää markkinoita.

Ihan sama juttu se on kaupassakin. Investointi tuottaa paremmin jos asiakkaita käy kahden sijaan kolmessa vuorossa.

Ketkä alkaa käydä yhden sijaan kaksi kertaa päivässä kaupassa?

Sen jälkeen, kun lähikauppa alkoi olla avoinna klo 7-23, olen käynyt lähes päivittäin kaksi kertaa kaupassa. Monesti kolme kertaa ja joskus jopa neljä kertaa. Ei mun tarvitse varastoida ruokaa kotiini, kun voin hakea tarvitsemani aina silloin, kun tarvitsen. 

Ja luonnollisesti ostat joka kerralla yhtä paljon, kuin yhdellä käyntikerrallakin ostaisit, eikös?

En tietenkään. Jos kävisin vain kerran päivässä kaupassa, ostaisin enintään  2/3 siitä, mitä nyt tulee ostettua. Ihan vain siksi, että en jaksaisi kantaa enempää. Aiemmin esim tilasin kaikki kissanhiekat, kissanruuat, koiranruuat ja pesuaineet netistä, nykyisin haen ne lähikaupasta. En hakisi, jos tekisin vain kerran päivässä kauppareissun. 

Ja lisään vielä, että jos kävisin vain kerran päivässä kaupassa, mulla melko varmasti mehupuristin pölyttyisi jossain kaapinperällä. Nyt on helppoa, kun voi hakea ison läjän hedelmiä ilman, että pitää jättää jotain muuta ostamatta, koska en jaksa kantaa. 

Miten se mehupuristimesi pölyisyys kiinnostaisi kauppaa? Jos et jaksaisi kantaa hedelmiä kaupasta, ostaisit varmaankin valmista mehua tai laittaisit suuhusi jotain muuta sen edestä. Ja edelleenkään en ymmärrä, miten et jaksa kantaa ostoksia, mutta silti jaksat käydä kaupassa useampia kertoja päivässä. Ja vielä se, miten aukiolot tähän vaikuttavat. Näistä sinun ostoksistasi todennäköisesti ehkä yksi on niiden suppeampien aukioloaikojen ulkopuolella ja kolme kertaa pääsisit käymään ilman niitäkin.

Kauppiasta kiinnostaa juuri se, että minä ostan hedelmiä. En ostaisi tilalle mitään kuukausia takaperin puristettua tölkkimehua vaan olisin kokonaan ilman tuoremehua. Tuo vastapuristettu mehu on juuri yksi niitä asioita, joita ilmankin pärjäisin ihan hyvin. En ostaisi tilalle mitään korvaavaa. Ja tuon kauppiaalle enemmän rahaa  ostamalla hedelmiä kuin jos ostaisin valmista purkkimehua. Lähikauppa on parin minuutin kävelymatkan päässä. Ei tuota mitään ongelmaa kävellä sinne. Nivelreuma vaikuttaa kuitenkin sormiini niin, että pystyn kantamaan vain rajallisen määrän ostoksia. On aika tavallista, että illalla joskus klo 22 maissa mietin, mitä haluan aamiaiseksi. Jos tekee mieli tuoremehua, lähden käymään lähikaupassa ostamassa hedelmiä. Samalla kauppareissulla, jos huomaan pikkukaupassa olevan tuoreita mansikoita tai pensasmustikoita, ostan niitäkin. Jos niitä ei ole, pärjään hyvin ilmankin, mutta ostan, jos niitä on. 

No kyllä sinä sen jollakin korvaat. Et välttämättä mehulla, mutta jollain muulla energialähteellä. Ihminen katsos toimii niin.

Tosiasiassa en korvaa. Mulla on aamiainen ja siinä joko on tuoremehua tai ei ole. Muuten se on täsmälleen samanlainen aamiainen. Kaurapuuroni on kaurapuuro ja siinä joko on päällä tuoreita marjoja tai ei ole. Nuo mainitsemani ovat juuri sellaista ekstraa, jota ilmankin pärjäisin. Tähän aikaan vuodesta tuoreet marjat ovat varsin kalliita ja on ihan kauppiaan etu, että niitä ostan enkä jätä ostamatta. Myös hedelmi menee yhteen lasilliseen aika paljon ja siten kauppalaskuni on suurempi kuin jos ostaisin tölkkituoremehua tai olisin kokonaan ilman tuoremehua. 

Eli sinä nyt ihan tosissasi väität, että jos et kävisi kaupassa monta kertaa päivässä, laihtuisit ja lopulta kuihtuisit olemattomiin. Koska et korvaisi sitä hedelmistä saamaasi energiaa millään.

En mä niin ole väittänyt vaan että on kauppiaan kannalta parempi, että ostan kaikenlaista kalliimpaa ekstraa, jota ilmankin pärjäisin ihan hyvin ja jonka voisin korvata jollain halvemmalla tai jopa napata suoraan pillerinä purkista. 

Vierailija
310/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tarvitsee kodinkoneita ja vaatteita keskellä yötä?! Minäkin asun pienessä kylässä ja kodinkoneet ja vaatteet saa vain omista myymälöistä (aukeaa ehkä 10 aamulla ja menee kiinni viimeistään kuudelta) tai naapurikaupungin prismasta.

Samat ihmiset jotka tarvitsee niitä päivällä. Kuka ehtii päivällä ostaa vaatteita, kun pitää olla töissä?

Eli sinäkin luulet, että kaupat menevät kiinni viimeistään klo 18? Vai oletko töissä 7-21?

Vierailija
311/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää mikä ihmisiä vaivaa, "minä en tarvitse aukiolojen vapautusta joten kauppojen tulisi olla kiinni silloj kun valtio määrää eikä kauppias missään nimessä saa itse arvioida onko kannattavaa pitää kauppoja auki öisin!"

Eikö ole vain hyvä että ylenmääräinen säätely loppuu etenkin tällaisissa v*tun turhissa asioissa kuin aukioloajat. Itse teen päivystystyötä, joten en todellakaan ikinä tiedä milloin on mahdollisuus syödä ja tehdä ruokaa. Siinä sitten kotiin päin ajellessa klo 2 on mukava miettiä että söiskö lunta vai kynsiä kun huoltsikatkin on suurimmaksi osaksi kiinni. Enkä voi varautua ostamalla pakastinta täyteen ruokaa koska a) työpisteessäni ei ole pakastinta vaan pieni jääkaappi ja b) teen töitä 300km päässä kodistani eli en voi mennä sinne syömään. Miten jotakin teistä voi ottaa niin kupoliin että minäkin saan nyt ostettua ruokaa kello 2 yöllä? Heräättekö te keskellä yötä siihen vitutukseen että nyt oikein tuntuu vaivasenluussa kun joku on ostoksilla keskellä yötä?

Kyllä minua ainakin vituttaa, kun tälläkin kuulla kaksi kokonaista viikonloppua iltamyöhään asti menee töissä, kun lapsilla ei ole koulua. Anteeksi siitä, jos annan tämän vaikuttaa elämääni näin.

Miten sinä siis syöt töissä, jos siellä ei ole mahdollista syödä? Ja milloin sinä nukut? Eikö sinulla kotonakaan ole jääkaappia, jos töiden jälkeen joudut miettimään, mistä saat syötävää?

Olin sanomassa että mene muualle töihin jos ei työajat miellytä, mutta sitten viimeisistä jutuistasi huomasin ettet osaa lukea joten ilmeisesti sinulle ei oikein työmarkkinat ole auki.

Minulla on kotona jääkaappi, mutta ollessani töissä en voi ajaa päivystysalueen ulkopuolelle 3 tuntia hakemaan kotoani ruokaa. Lisäksi on aivan älyvapaata että ajaisin 300km kotiin kesken viikonlopun hakemaan ruokaa, sinustako tällainen on fiksua? Voin kyllä syödä töiden välissä, mutta mitäs syöt jos et ehtinyt esimerkiksi lauantaina ennen kello 18 kauppaan? Työpaikallani on pieni jääkaappi, ei ruoanlaittomahdollisuutta eikä pakastinta. Miten meinaat että sullon vaikka viikonlopun kaikki ruoat tuonne jääkaappiin? Ja minä nukun silloin kun ei ole töitä, työvuoro kestää 80 tuntia.

Ettekö te nyt herranjestas saa suutanne auki työnantajanne puolelle? Työpaikalle kunnon jääkaappi ja pieni liesi tai mikro! Ei kai kukaan nyt voi työntekijoitään pitää nälissään sillä oletuksella että kaikki käy yöllä kaupassa tai saavat olla nälissään?!?

Vierailija
312/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikken vähiten tajuan noita, jotka solidaarisuudesta on vastaan 24/7 aukioloja. Ei ne tehtaiden porteillakaan mellakoi, ettei tehdas sais pyörittää tehdasta, koska jonkunhan siellä on oltava töissä.

Suurinosa kauppojen työntekijöistäkin ovat olleet ihan tyytyväisiä lisätunteihin ja yölisiin. Aina muutama narisee.

Tietenkin maksan palvelusta, jos pääsen iltavuoron jälkeen kauppaan kello 02.00. Silloinhan ne loppusummaan vois lisätä vaikka 10%, ettei vahingossakaan päivällä käyvät joudu maksamaan mun palveluista enempää.

Valivali, narinari.

Jos jonku pitäisi maksaa lisähintaa, niin niitä ovat ne jotka menee kauppaan töiden jälkeen perjantai-iltapäivänä. Heidän vuokseen hypermaketissa pitää olla 30 kassaa. Jos porukka käyvisi kaupassa tasaisesti eri viikonpäivinä ja eri kellon aikoikoina, niin sama kauppa pyörisi viidellä kassalla ja säästöt olisivat merkittäviä.

Ja tämän myötä paljonko arvelet hintojen laskisivan?

Voin kertoa: EI YHTÄÄN.

S-ketju on halpuuttanut hintoja jo kahdesti. Osuuskaupalla ei ole niin suuri hinku kerätä kaikkia rahoja omiin taskuihinsa.

Osuuskaupan on ollut pakko laskea hintoja tai muuten asiakkaat kaikkoaisivat kilpailijoille mm. Lidlille. Ei ne sitä halpuutusta ole siksi tehneet etteikö niillä olis hinku kerätä kaikkia rahoja omiin taskuihinsa. Se rahantulo alkoi vaan ikävästi vähentyä, joten pakko oli laskea hintoja.

Vierailija
313/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.

Miksi tehtaat ovat kolmessa vuorossa? Siksi että se on halvempaa.

Ei se halvempaa ole koska koneiden käyttö ja huolto ja palkat kolmessa vuorossa maksaa enemmän kuin yhdessä tai kahdessa mutta siinä saa tuotettua enemmän myytävää tavaraa eli tienaa enemmän vaikka kustannukset onkin isommat, jos siis tavaralle riittää markkinoita.

Ihan sama juttu se on kaupassakin. Investointi tuottaa paremmin jos asiakkaita käy kahden sijaan kolmessa vuorossa.

Ketkä alkaa käydä yhden sijaan kaksi kertaa päivässä kaupassa?

Sen jälkeen, kun lähikauppa alkoi olla avoinna klo 7-23, olen käynyt lähes päivittäin kaksi kertaa kaupassa. Monesti kolme kertaa ja joskus jopa neljä kertaa. Ei mun tarvitse varastoida ruokaa kotiini, kun voin hakea tarvitsemani aina silloin, kun tarvitsen. 

Ja luonnollisesti ostat joka kerralla yhtä paljon, kuin yhdellä käyntikerrallakin ostaisit, eikös?

En tietenkään. Jos kävisin vain kerran päivässä kaupassa, ostaisin enintään  2/3 siitä, mitä nyt tulee ostettua. Ihan vain siksi, että en jaksaisi kantaa enempää. Aiemmin esim tilasin kaikki kissanhiekat, kissanruuat, koiranruuat ja pesuaineet netistä, nykyisin haen ne lähikaupasta. En hakisi, jos tekisin vain kerran päivässä kauppareissun. 

Ja lisään vielä, että jos kävisin vain kerran päivässä kaupassa, mulla melko varmasti mehupuristin pölyttyisi jossain kaapinperällä. Nyt on helppoa, kun voi hakea ison läjän hedelmiä ilman, että pitää jättää jotain muuta ostamatta, koska en jaksa kantaa. 

Miten se mehupuristimesi pölyisyys kiinnostaisi kauppaa? Jos et jaksaisi kantaa hedelmiä kaupasta, ostaisit varmaankin valmista mehua tai laittaisit suuhusi jotain muuta sen edestä. Ja edelleenkään en ymmärrä, miten et jaksa kantaa ostoksia, mutta silti jaksat käydä kaupassa useampia kertoja päivässä. Ja vielä se, miten aukiolot tähän vaikuttavat. Näistä sinun ostoksistasi todennäköisesti ehkä yksi on niiden suppeampien aukioloaikojen ulkopuolella ja kolme kertaa pääsisit käymään ilman niitäkin.

Kauppiasta kiinnostaa juuri se, että minä ostan hedelmiä. En ostaisi tilalle mitään kuukausia takaperin puristettua tölkkimehua vaan olisin kokonaan ilman tuoremehua. Tuo vastapuristettu mehu on juuri yksi niitä asioita, joita ilmankin pärjäisin ihan hyvin. En ostaisi tilalle mitään korvaavaa. Ja tuon kauppiaalle enemmän rahaa  ostamalla hedelmiä kuin jos ostaisin valmista purkkimehua. Lähikauppa on parin minuutin kävelymatkan päässä. Ei tuota mitään ongelmaa kävellä sinne. Nivelreuma vaikuttaa kuitenkin sormiini niin, että pystyn kantamaan vain rajallisen määrän ostoksia. On aika tavallista, että illalla joskus klo 22 maissa mietin, mitä haluan aamiaiseksi. Jos tekee mieli tuoremehua, lähden käymään lähikaupassa ostamassa hedelmiä. Samalla kauppareissulla, jos huomaan pikkukaupassa olevan tuoreita mansikoita tai pensasmustikoita, ostan niitäkin. Jos niitä ei ole, pärjään hyvin ilmankin, mutta ostan, jos niitä on. 

No kyllä sinä sen jollakin korvaat. Et välttämättä mehulla, mutta jollain muulla energialähteellä. Ihminen katsos toimii niin.

Tosiasiassa en korvaa. Mulla on aamiainen ja siinä joko on tuoremehua tai ei ole. Muuten se on täsmälleen samanlainen aamiainen. Kaurapuuroni on kaurapuuro ja siinä joko on päällä tuoreita marjoja tai ei ole. Nuo mainitsemani ovat juuri sellaista ekstraa, jota ilmankin pärjäisin. Tähän aikaan vuodesta tuoreet marjat ovat varsin kalliita ja on ihan kauppiaan etu, että niitä ostan enkä jätä ostamatta. Myös hedelmi menee yhteen lasilliseen aika paljon ja siten kauppalaskuni on suurempi kuin jos ostaisin tölkkituoremehua tai olisin kokonaan ilman tuoremehua. 

Eli sinä nyt ihan tosissasi väität, että jos et kävisi kaupassa monta kertaa päivässä, laihtuisit ja lopulta kuihtuisit olemattomiin. Koska et korvaisi sitä hedelmistä saamaasi energiaa millään.

En mä niin ole väittänyt vaan että on kauppiaan kannalta parempi, että ostan kaikenlaista kalliimpaa ekstraa, jota ilmankin pärjäisin ihan hyvin ja jonka voisin korvata jollain halvemmalla tai jopa napata suoraan pillerinä purkista. 

Okei. Eli kauppias teki voittoa tässä mallissa siinä, että hedelmät ovat kalliimpia ja painavampia kuin leivänpala.

Vierailija
314/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karma, bitch.

🙂😇😅😂🤣☺️😊😆😁😃😀

Vierailija
315/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielipiteeni, kaupat auki klo 6-20, lauantaisin klo 12-16 ja sunnuntaisin kiinni. Siellä kaupoissa ole ennenkään öisin juostu ja hyvin on pärjätty. Sai kioskitkin vähän myyntiä viikonloppuisin ja etenkin sunnuntaisin. Kohta sulkee monet kioskit ovensa, koska sieltä ostetaan vaan postimerkkejä, tupakkaa ja lapset hakee parinkymmenen sentin nameja.

Niin että minut pitäisi pakolla laittaa ostamaan kallista kioskeilta miksi? Miksi kioskinpitäjät saavat anasaita rahansa valtion suojeluksessa? Jos myyt pienellä valikoimalla kallista paskaa niin voi voi jos kukaan ei käy, esim. kaikilla ärrillä missä olen käynyt on ruokavalikoima luokkaa jauhelihapitsa, lihapullat ja hk-sininen. Näistäkö minn pitäisi jotain valita syömiseksi vaikka en syö punaista lihaa? Mutta pitäähän kioskista ostaa jotain vaikkei haluaisikaan ettei kiska vaan mene nurin.

Vierailija
316/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karma, bitch.

Käy toki jatkossalin ABC:llä jos siellä on kivempi tehdä ostoksia kuin Prismassa. Lol

No lol lol lol, voin käydä siel Prismassa klo 7-22 välillä. Sekös sua nakertaa?

Vierailija
317/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te nyt herranjestas saa suutanne auki työnantajanne puolelle? Työpaikalle kunnon jääkaappi ja pieni liesi tai mikro! Ei kai kukaan nyt voi työntekijoitään pitää nälissään sillä oletuksella että kaikki käy yöllä kaupassa tai saavat olla nälissään?!?

Joo, esim. taksissa tuo kunnon jääkaappi toimii tosi hyvin :D

Vierailija
318/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun useimmat kaupan työntekijät nimenomaan ovat hakeutuneet töihin silloin, kun aukioloissa oli rajoituksia. Osa vielä silloin, kun sunnuntaisin oli kiinni.

Ai no sitten... Emme voi muuttaa enää mitään jos kerran asioita ei voi muuttaa jos joku on hakeutuneet alalle töihin aikaisempien käytäntöjen aikana.

Vierailija
319/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monta syytä miksi vastustan näitä uusia aukioloaikoja. Tässä muutama syy:

-Meidän kaupassa ollaan pääasiassa yksin vuorossa. Aukioloajat ovat laajentuneet. Silti kaupassa ei ole vartijaa.Ilalla jokunen asiakas hakemassa sen unohtuneen maitopurkin. Muut asiakkaat ovat päihderiippuvaisia, jotka tulevat sisälle juttelemaan ja lämmittelemään. Jos kauppa haluaa laajentuneet aukioloajat, on sitten myös palkattava se vartija ja toinen työntekijä. Työntekijän turvallisuus on tärkeämpää kuin rahallinen voitto ja sinun maitopurkkisi :-)

Kauppa ei halua pitää kahta työntekijää vuorossa samanaikaisesti.Työvuorot kestävät tavallisesti sen 4-6h. Tämä aika ollaan yksin ja ilman taukoja. Kauppa tarvitsee siis monta työntekijää, koska kukaan ei jaksa olla siellä yksin 8h. Toisinsanoen:kokoaikaisten työpaikkojen määrä on vähentyy. Nyt joku sanoo, että opiskelijoilla hyvä juttu. No ei ole, koska näitä 4-6h vuoroja laitetaan lähes jokapäivälle. Esim. Ma-pe +su. Koska opiskellaan? Itselle tämä sovittelu on ollut vaikeaa.

Nyt joku sanoo, et vaihda alaa, anna työpaikkasi minulle. Kaupassa työskentely ei ole kokoajan kauheaa, välillä se on tosi kivaa ja saan siitä rahaa. Mielelläni rahoitan opiskeluni näin. Mielestäni tätä turvallisuusasiaa ei vain voi ohittaa, voiko teidän mielestä? Sairaaloissa on paljon henkilökuntaa paikalla. Poliisit ovat koulutettuja ja aseistautuneita. Millä se yksin vuorossa oleva nainen puolustautuu? Niimpä.

No mutta nyt joku tulee kertomaan sinulle, et baarissakin työskennellään yksin. Ja siellä ollaan ei 8h yksin. Laitetaan porukka ulos yksin jne. Jopa me naiset. On kiva poistaa tilasta itseänsä 50cm pidempi, 100kg painavampi raivostunut mies henkilö, etenkin kun omassa vatsassa on jo selvästi näkyvä vauva. Kokemusta on! Mitä nyt meni yks pöytä ja seinä rikki. Ilman toisia asiakkaita, olisin varmaan menettänyt lapseni ja ehkä pääni. Mites siellä kaupoissa, kun ei välttämättä ole niitä muita asiakkaita! Paniikkinappulalla ei ole vartija paikalla sekunnissa.

Mitä se vauva asiaan liittyy? Pitääkö sinua sääliä koska olet raskaana?

Vierailija
320/453 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannelmäen Prisma oli auki 24/7 myös joulukuussa ja silloin oli kuulemma halukkaita yövuoron tekijöitä enemmän kuin oli vuoroja jaettavissa.

Eli?

Sanoi myymäläpäällikkö. Joka itse luonnollisesti tekee 8-16 arkisin. Kysyikö kukaan itse työntekijöiltä?

Ei tehtaissakaan kysytä että mihin aikaan haluatte tulla töihin. Aamuvuoro alkaa klo 6, päivävuoro klo 14 ja yövuoro klo 22  ja listassa lukee mihin noista sinun pitää saapua. Jos ei kiinnosta niin portin takana on jonossa uusia työntekijöitä.

Kukaan ei pakota sinua tekemään yövuoroa, saattaa kuitenkin olla että joudut vaihtamaan työtä jos et halua tehdä yövuoroa mutta semmoista se maailma on. Eihän lehdenjakajakaan voi jakaa aamulehtiä iltapäivällä jos se ei satu tykkäämään aamuherätyksistä.

Eli olet sittenkin kauppojen 24/7 aukiolon kannalla vaikka luulit olevasi sitä vastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi