Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juotko vettä kahdesta kolmeen litraa päivässä? Ihminen kuolee hyvin nopeasti ilman vettä.

Vierailija
29.01.2017 |

Riittävä veden saanti on syytä muistaa.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin lääkäri sanoi, että riittää kun juo noin litran nestettä päivässä, eikä sen todellakaan tarvi olla vettä. Mikään diureetti ei kuitenkaan lääkärin mukaan käy tähän laskentaan. Loppu neste tulee kyllä syömisten mukana.

Vierailija
42/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on valeuutinen. Sen ei tarvitse olla vettä, vaan nestettä. Ja kaikki suusta sisään menevä sisältää nestettä. Tuskin kukaan syö kuivamuonaa.

Siis nesteen tarve on huonelämpötilassa tuo noin 2,5 litraa 80- kiloisella henkilöllä. Lihavammilla enemmän ja laihemmilla vähemmän. Ja tietysi kuumemmissa olosuhteissa ihon haihdunnan kautta poistuu hikeä, jonka suolat ja neste on korvattava. Tropiikissa on tarpeen juoda ektraa jopa pari litraa päivässä. Kun kurkku sisältää vettä yli 90 %, on syödyn ruoan nestepitoisuudella väliä kokonaismäärää laskettaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kolmesta litrasta yli viiteen litraan päivässä. Olen mies ja harrastan paljon rasittavaa urheilua. Mittasin kerran painoni ennen ja jälkeen salitreenin, ja paino oli tippunut treenin aikana 1,5 kiloa, vaikka toki join treenin aikanakin.

Jos tulee pätkiä, ettei oikein pääse treenaamaan, vedenkulutuskin tippuu ihan itsestään.

Vierailija
44/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon kolmesta litrasta yli viiteen litraan päivässä. Olen mies ja harrastan paljon rasittavaa urheilua. Mittasin kerran painoni ennen ja jälkeen salitreenin, ja paino oli tippunut treenin aikana 1,5 kiloa, vaikka toki join treenin aikanakin.

Jos tulee pätkiä, ettei oikein pääse treenaamaan, vedenkulutuskin tippuu ihan itsestään.

Huolehdithan kaliumin saannista? Sen puutteeseen voi oikeasti kuolla (vrt Karita Tykkä joka joutui teholle). 3-5 litraa päivässä on todella liikaa, siinä elimistön suolot ja mineraalit on jo niukilla. Onhan osa edes suolavettä?

Mistä tää hillitön juominen tuli muotiin? Vesipullot kädessä joka paikassa?

Aiemmin hiihdettiin tai juostiin kymmeniä kilometrejä 1-2 lasillisen mustikkakeittoa avulla, töissä riitti kun joi lounaalla lasillisen maitoa jne. Itse en esim treenatessa voi juoda mitään tai oksennan sen heti ulos. Lasillinen vettä treenin jälkeen tarvittaessa on mulle ok.

Vierailija
45/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdithan kaliumin saannista? Sen puutteeseen voi oikeasti kuolla (vrt Karita Tykkä joka joutui teholle). 3-5 litraa päivässä on todella liikaa, siinä elimistön suolot ja mineraalit on jo niukilla. Onhan osa edes suolavettä?

Aiemmin hiihdettiin tai juostiin kymmeniä kilometrejä 1-2 lasillisen mustikkakeittoa avulla, töissä riitti kun joi lounaalla lasillisen maitoa jne. Itse en esim treenatessa voi juoda mitään tai oksennan sen heti ulos. Lasillinen vettä treenin jälkeen tarvittaessa on mulle ok.

Syön myös ihan saatanasti. En mitenkään pakota itseäni juomaan. Juon kun on jano. Aika usein on.

Onhan se selvä, että jos treenatessa poistuu nestettä kropasta litra-pari, se on pakko ottaa takaisinkin.

Vierailija
46/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon jopa 3 litraa päivässä, mutta minulla onkin ollut vt-kiviä.

Vierailija
47/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon enemmänkin. Jos juon vaan 2l niin alan pyörtyillä. Olen tästä lääkäreillekin kertonut ja ovat aina huolissaan että on "liikaa" mutta kaikki testit mitä on tehty osoittaa että elimistö on ihan tasapainossa isoista vesimääristä huolimatta (vai niiden ansiosta?). Tää on meidän suvussa yleistä, ollaan monessa polvessa "vesijuoppoja". En tiedä sit onko kyseessä joku aineenvaihdunnan nopeus vai mikä. Kyllähän pissalla pitää käydä useammin kun enemmän juo mutta ei nyt mitenkään tunnin välein. Ollaan kaikki varmaan vähän erilaisia myös tässä suhteessa.

Vierailija
48/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ihminen kuolee ilman NESTETTÄ. Oletko se hanavedestä kirjoittava?

Vierailija
49/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei muuten tarvi noin paljoa vettä. Normaali aikuiselle suositus on 1½-2 litraa. Ja puolet tuosta tulee ruuasta, joten varsinaista juomista ei tarvita kuin 6dl-10dl. Sen nyt juo melko helposti (3-5 lasillista) päivän aikana.

Vesipulloa on ihan turha kuljettaa mukana ja olla koko ajan hörppimässä vettä. Ei siitä ole mitään hyötyä. Turhaan rasittaa vaan munuaisiaan ja virtsarakkoaan ja itseään kun joutuu hyppäämään vessassa turhaan. Keho kyllä kertoo janolla kun se tarvii vettä.

Tiesitkö että keho ei tunnista nälän ja janon eroa?

Kyllä keho tunnistaa. Osa ihmisistä ei enää tunnista, mutta senkin voi oppia uudelleen.

Vierailija
50/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä tulee juotua töissä tuo 2-3 litraa, ehkä enemmänkin päivässä. Pikkuhiljaa syksyn mittaa määrä selvästi vähenee ja näin sydäntalvella en juo töissä ollenkaan. Siitä taas pikkuhiljaa määrä lisääntyy ja helteillä menee taas se 2-4 litraa. Luotan siihen, että oma kehoni kertoo, koska tarvitaan nestettä.

Syön ja juon muuten normaalisti, kahvin yhteydessä juon vesilasillisen, äidiltä opittu tapa.

Vierailija
51/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ihan totta puhutaan niin itse juon varmaan alle litran vettä päivässä. Maksimissaan 1,5 litraa jos olen syönyt jotain tosi suolaista.

Vierailija
52/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon.

Siksipä näytänkin ikäistäni huomattavasti nuoremmalta näin viisikymppisenä. :)

Vierailija
53/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon silloin kun on jano.  Väitteelle "kun on jano niin on jo nestehukka, eikä janoa saa edes tulla " ei ole mitään faktapohjaa. Terve elimistö tietää mitä tarvitsee milloinkin.

Syömisen suhteen sama juttu: syön vain kun on nälkä.

Voin hyvin ja olen kokoa xs, joten jatkan samaa rataa.

Vierailija
54/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon.

Siksipä näytänkin ikäistäni huomattavasti nuoremmalta näin viisikymppisenä. :)

Miten veden juonti siihen liittyy? :D

Vierailija
55/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Myös liian korkea kaliumarvo aiheuttaa ongelmia. Itse jouduin teholle tuon takia.

Vierailija
56/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo vettä OLLENKAAN!

Vierailija
57/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon silloin kun on jano.  Väitteelle "kun on jano niin on jo nestehukka, eikä janoa saa edes tulla " ei ole mitään faktapohjaa. Terve elimistö tietää mitä tarvitsee milloinkin.

Tämä ei ole irvailua, muta entä jos ei ole jano tai nälkä koskaan. Kuinka usein silloin pitäisi syödä / juoda?

Vierailija
58/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole irvailua, muta entä jos ei ole jano tai nälkä koskaan. Kuinka usein silloin pitäisi syödä / juoda?

On muuten ihan totta, että joillekin ei vain tule noita tuntemuksia tai sitten ovat ketoosissa. Yleensä ohje on että kunhan syö ja juo riittävästi, on ihan sama milloin sen tekee ellei tule esim verensokeri/nestehukkatuntemuksia. Diabeetikolle ohje on että 3-4h välein ruoka. Juomiset sitten ruokailujen kanssa.

(Tämä tuolle lainaamasi lainaajalle) Talvella voi odottaa kunnes tulee jano, ja sitten juoda, mutta kuumalla kesäsäällä jano tulee jälkijunassa, eli nestehukkaa on jo. Samoin rankoissa liikuntasuorituksissa.

Vierailija
59/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aikamoinen marginaalitilanne, mutta varmaan mahdollinen jos on jokin vika elimistössä tai jokin lääkitys aiheuttaa moista tms.

Silloin kannattaa varmaan keskustella ravitsemusterapeutin kanssa. Hän varmaan osaa neuvoa parhaiten. Ikävä vaiva olisi tuo kyllä mutta ihan hallittavissa oikeilla neuvoilla.

Vierailija
60/72 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten ihan totta, että joillekin ei vain tule noita tuntemuksia tai sitten ovat ketoosissa. Yleensä ohje on että kunhan syö ja juo riittävästi, on ihan sama milloin sen tekee ellei tule esim verensokeri/nestehukkatuntemuksia. Diabeetikolle ohje on että 3-4h välein ruoka. Juomiset sitten ruokailujen kanssa.

(Tämä tuolle lainaamasi lainaajalle) Talvella voi odottaa kunnes tulee jano, ja sitten juoda, mutta kuumalla kesäsäällä jano tulee jälkijunassa, eli nestehukkaa on jo. Samoin rankoissa liikuntasuorituksissa.

En ole tuolle väitteelle löytänyt mitään faktapohjaa. Kesällä on jano useammin ja tulee juotua enemmän. Samoin saunon kerran-pari viikossa ja käyn avannossa, jolloin menee nestettä jopa 1,5 litraa koska on jano, sama pätee hikiliikunnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä