Mitä teillä syötiin tänä viikonloppuna? Mitä maksoi?
Meillä oli kotiruokaviikonloppu ja taas yllätyin, miten vähän tai paljon ruoka voi maksaa.
Lauantailounas oli lihakastiketta pakkasesta (keittelin jättierän ihan perinteistä soosia kun liha oli tarjouksessa), riisiä ja salaattia. Hintaa yhteensä ehkä 3 euroa, josta suurin osa salaatissa. Illalla tehtiin iso lasagne, puolet pakkaseen. Hintaa noin vitonen, juustoihin ja maitoon kului eniten. Salaatinjämät.
Tänään lounaaksi kaalisoppaa, 10l kattilallinen. Kaalisoppa on kaikkien suosikki joten sitä syötiin aika paljon... :D Illaksi tehdään lasagnen kastikkeiden jämistä ja polentasta pasticcio. Todennäköisesti seuraksi tulee uuniporkkanoita koska jääkaapissa on iso kasa hiukan väsyneitä porkkanoita eikä oikein mitään muuta.
Aamupaloiksi oli paahtoleipää juustolla (kukin huolehtii omasta aamustaan mutta ilmeisesti paahtis on voittamaton vaihtoehto kaikille) ja teini söi viisi appelsiinia. Jälkkäreiksi hedelmiä.
Alle kaksikymppiä ehkä meni kaikkiin ruokiin, kaikki ateriat neljälle hengelle ja muutama ruoka pakkaseen (lasagnea ja soppaa). Juusto on meillä suurin kuluerä, mutta siitä ei tyingitä koska olemme kaikki juustonarkkareita ja maitotuotteita ei muuten oikein käytetä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tekee 5 e lasagnen, josta syö 8? Ja kastikkeen jämistä vielä yksi ruoka neljälle.
Ai niin se 5 e sisälsi myös salaatinSanopa muuta!
Mielenkiintoista. Eihän bolognese-kastikkeen kasviksia saa edes vitosella.
Lasagne-levyt maksaa 2-3 euroa paketti
jauheliha 3-5 euroa
kasvikset (sipuli, porkkana, palsternakka, selleri, valkosipuli) vähintään 5 €
lisäksi tomaattimurskaa ja mausteita 1-2€
bechamel-kastike (maito, voi, juusto) 4-5 euroa
Lihakastike taisi olla aloittajalla aiemmin maksettua.
Salaatti maksaa neljälle 2-3 euroa jo pelkästään.
Kaalikeitossa toivottavasti oli muutakin kuin kaalia, kaalin saa parilla eurolla, liha + sipuli + porkkana siihen niin on mennyt 7 euroa.
Aloittajan molemmista päistä tulee paskaa. Ei mulla muuta.
Liha http://www.tesco.com/groceries/product/details/?id=292291639
Lasagnelevyt (2 pakettia) http://www.tesco.com/groceries/product/details/?id=250227879
Tomaatti (x2) http://www.tesco.com/groceries/product/details/?id=251202170
Porkkana http://www.tesco.com/groceries/product/details/?id=254638565
Selleri (2 vartta, loput salaattiin) http://www.tesco.com/groceries/product/details/?id=292214122
Maito http://www.tesco.com/groceries/product/details/?id=252207566
Juusto http://www.tesco.com/groceries/product/details/?id=264250011 plus jämiä jääkaapista
Sipulia, valkosipulia ja mausteita plus jauhoa on kaapissa aina.
En millään usko että Suomessa on ratkaisevasti kalliimpaa.
ap
Liha maksaa jo 400g 2.29€
Muita en ees kattonuAp voi laskea uudestaan. Ja laskea myös ne mitä aina on. Ei ne ilmaseksi tule kaappiin
Eikä 400g jauhelihaa riitä 12 ruoka-annokseenKilo jauhelihaa 5,99€ tarjouksessa. Se riittää hyvin 12 annokseen varsinkin kun lasagnekastike vielä jatketaan sipulilla, sellerinvarrella ja porkkanalla
Ja koko lasagnen hinta 5 e. Suurin osa hinnasta maito ja juusto
Lähde. Aloitus
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetisti ihmiset oikeen syö?
Miksi joku jaksaa vouhottaa jostain ruuasta. Mitä välii.
Ja vielä laskee jotain ruokakuluja. Tyhmää.
Lapsille olis hyvä tarjota 5* päivässä ruokaa. Pitäähän sitä jotain tietoa olla, miten paljon ruoka maksaa. Vai etkö tiedä maksoiko makaroonilaatikkosi 1€ vaiko 10€? Näkeehän sen kassalla viimeistään. Eikä kaikilla ole rahaa ostaa mitä huvittaa, miten paljon huvittaa. Vaatii hieman suunnittelua saako viikossa mennä 20€ vaiko 200€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä laskee jotain ruokakuluja. Tyhmää.Lapsille olis hyvä tarjota 5* päivässä ruokaa. Pitäähän sitä jotain tietoa olla, miten paljon ruoka maksaa. Vai etkö tiedä maksoiko makaroonilaatikkosi 1€ vaiko 10€? Näkeehän sen kassalla viimeistään. Eikä kaikilla ole rahaa ostaa mitä huvittaa, miten paljon huvittaa. Vaatii hieman suunnittelua saako viikossa mennä 20€ vaiko 200€.
Ja 5* en tarkoita lämmintä ruokaa vaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Yksinäinen ihminen voi tehdä makaronilaatikon joka maksaa n. 3€ ja syö siitä 3 päivää, mutta kun samalle laatikolle tulee monta muuta suuta, ei se vaan riitä.
Olen yksin asuva ihminen... viikonlopun aikana mennyt paketillinen jäätelöä, yksi pitsa, 2 smoothieta, runebergintorttu, laskiaispulla, heseateria, espresso, thai cube ja munkki! Olen ollut sosialisoimassa ravintoloissa ja kahviloissa mutta tällei kirjotettuna kuulostaa kyllä aika järkyttävältä. Ruokaan mennyt varmaankin 50e....
Perjantaina ei mitään omaan piikkiin.
Lauantaina Mäkkäri, 5 e/annos.
Tänään lasagnea, hintaa raaka-aineille tuli n. 15 euroa.
Lisäksi rahaa kului leipään, leivänpäällisiin yms.
Alle 5 euroa :D
Aamulla syötiin kaurapuuroa ja mustikkasurvosta. Marjat itse poimittu.
Lauantaina tein pakastimen tarjousjauhelihasta 3 makaroonilaatikkoa, joista syötiin 1 porkkanaraasteen ja puolukkasurvoksen kanssa. Molemmat itse kasvatettuja/poimittuja.
Tein myös joulun jälkeen ostetuista alennustaikinoista lihapiirakkaa (riisiä, samaa pakkasesta otettua alelihaa, sipulia ja munaa. Sipuli ja munat omia)
Illalla tein lättyjä, koska maitoa oli liikaa ja päiväys tänään. Syötiin sitä mansikkahillon kanssa. Hillo omista mansikoista.
Tänään syötiin taas aamulla puuroa. Päivälliseksi tein täytettyjä lättyjä, joissa sieniä, sipulia ja jääkaapissa olleen juuston loput raastettuna. Lättyjen kanssa herneversosalaattia, jossa paahdettuja kurpitsan siemeniä ja marinoituja tomaatteja. Sipulit, kurpitsan siemenet ja tomaatit omia, sienet itse kerättyjä, herneversot ikkunalaudalta. Kohta syödään sitä eilen tehtyä lihapiirakkaa.
5,- sisältää tytön saunalimun.
- 2 aikuista ja 10v. tyttö
Vierailija kirjoitti:
Alle 5 euroa :D
Aamulla syötiin kaurapuuroa ja mustikkasurvosta. Marjat itse poimittu.
Lauantaina tein pakastimen tarjousjauhelihasta 3 makaroonilaatikkoa, joista syötiin 1 porkkanaraasteen ja puolukkasurvoksen kanssa. Molemmat itse kasvatettuja/poimittuja.
Tein myös joulun jälkeen ostetuista alennustaikinoista lihapiirakkaa (riisiä, samaa pakkasesta otettua alelihaa, sipulia ja munaa. Sipuli ja munat omia)
Illalla tein lättyjä, koska maitoa oli liikaa ja päiväys tänään. Syötiin sitä mansikkahillon kanssa. Hillo omista mansikoista.
Tänään syötiin taas aamulla puuroa. Päivälliseksi tein täytettyjä lättyjä, joissa sieniä, sipulia ja jääkaapissa olleen juuston loput raastettuna. Lättyjen kanssa herneversosalaattia, jossa paahdettuja kurpitsan siemeniä ja marinoituja tomaatteja. Sipulit, kurpitsan siemenet ja tomaatit omia, sienet itse kerättyjä, herneversot ikkunalaudalta. Kohta syödään sitä eilen tehtyä lihapiirakkaa.
5,- sisältää tytön saunalimun.
- 2 aikuista ja 10v. tyttö
Meillä meni se 150. Täytin myös niitä kaappeja.
Voin sitten joskus sanoa että syötiin vitosella (eihän pakkasesta ja kuivakaspista ja jääkaapista otettuja lasketa)
Mua alkaa aina vituttaa nää "juu 8 ihmisen vkl ruoat 12e :)" ja sitten käy ilmi että 12 e tarkoittaa sitä että puolet ruuista on saatuja, itse metsästä kerättyjä, pakastimesta kaivettuja ja mitään mitä on ollut kotona valmiina ei lasketa tuohon arvioon. Voisi edes mainita noi em asiat kun väittää että järjestää perheelleen normaalit ravitsevat 5 ateriaa päivässä viikonlopuksi jollain kymmenellä eurolla.
Ostin viikonlopuksi pakastettuja isompia keittojuureksia, joissa mukana myös perunaa, sekä rasian maustamatonta broilerin rintafilettä isohkoina palasina sekä kolmen juuston ruokakermapurkin. En tehnyt keittoa, vaan olin jo etukäteen päättänyt tehdä laatikkoruuan, ja yllättäen juurespussin kyljessäkin oli samantapainen resepti kuin omassa päässäni muotoutunut. Juurekset ja kerma sekä ripaus suolaa uunikulhoon ja uuniin, broilerin kappaleet kahdessa erässä kuumalle pannulle ottamaan makua ja väriä, suolaa ja curryä, ja lopuksi paistetut palaset kasvisten päälle uuniin. Tunnin verran 200 asteessa, lopussa tosin alensin lämpöä jonkin verran ja vaihdoin haudutukselle. Oli muuten hyvää! Sitä on syöty nyt kahtena päivänä ja vielä lämmitän jämät itselleni huomenna lounaaksi. Hintaa en tiedä, en painanut mieleeni, mutta ei siitä annosta kohden kovin monta euroa tule.
Tein samanlaista laatikkoa joku aika sitten, mutta käytin toisen valmistajan pakastettuja juureksia. Ei tullut maukasta, sillä juureksiin oli sekoitettu jotain yrttimaustetta, epäilen korianteria, sillä maku oli vieras ja paha (sorry vaan kaikki, jotka pitävät tuosta mausteesta). Laatikko maistui lähinnä saippualle ja jäi osittain syömättä. Ei vaan uponnut. Mutta nyt tehty oli toista maata. Ei kai pitäisi mainostaa, mutta Apetitin vihreä pussi se tällä kertaa oli, suurempi kuin varsinaiset pakastekeittojuurespussit ja lohkot myös reilun kokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaa aina vituttaa nää "juu 8 ihmisen vkl ruoat 12e :)" ja sitten käy ilmi että 12 e tarkoittaa sitä että puolet ruuista on saatuja, itse metsästä kerättyjä, pakastimesta kaivettuja ja mitään mitä on ollut kotona valmiina ei lasketa tuohon arvioon. Voisi edes mainita noi em asiat kun väittää että järjestää perheelleen normaalit ravitsevat 5 ateriaa päivässä viikonlopuksi jollain kymmenellä eurolla.
Miksi ei saisi olla itse kerättyjä marjoja 0€? Ihan on omaa aktiivisuutta ja säästäväisyyttä kerätä se 50 litraa marjoja joka syyskesä talven varalle. Samoin kanttarellit ja suppikset. Ne on sitä arjen luksusta mihin ei välttämättä laittaisi rahaa talven mittaan jos kaupasta pitäisi ostaa. Tottakai ne vähentää niiltä osin ruokalaskua.
Saatua ruokaa meillä ei ole mutta hyödynnän kyllä tarjoukset - saatan ostaa parikin kiloa jauhelihaa pakkaseen kun sitä saa 6-10€/kilo (laadusta riippuen). Ja lasken sen kyllä mukaan näihin laskelmiin vaikka olisinkin ottanut pakkasesta.
Mulla meni eilen kauppaan 80€ yht 6 päivän kaikkiin ruokiin. Siis aamupala, teinin hedelmät, päivällinen ja iltapala (lounas syödään koulussa ja töissä). Tuosta tulee n 13€/päivä. Päivällisruokina jo mainittu ossobucco, 2 päivän kasvispata ja couscous, 1 päivälle savulohi ja kermaviilikastike perunoiden kanssa sekä yhden päivän kasvissosekeitto (jostain kummasta syystä tämä kelpaa ja riittää meillä ruuaksi). Mukana oli vähän ekstraakin (mm kerma, mansikkahillo, mantelimassa) tänään leivottuja laskiaispullia varten ( 1,5 dl sokeria oli kotona valmiiksi).
Ostin eilen viikon ruuat viidelle. Kaikki dyövät yhden aterian töissä tai koulussa.
Ostettuna on 3×naudan jauhelihaa, yksi niistä paistia. Yhdet kanasuikaleet, eineskotletit, eines lihamureke ja kinkkusuikaleet.
Viikonlopun jäljiltä jäljellä
2× jauheliha - tulee makaronilaatikko
Kinkkusuikaleet pizza
Eineslihamureke
Lisäksi kaapissa oli ennestään mifu, jonka kylkeen ostin tuorepastaa.
Reilusti hedelmiä, kasviksia, leipää, jogurttia ja maitoa. Limua, karkkipäivän karkit. Putousherkut.
La tein kilon lihapullia ja spagettia. Osa palleroista pakkaseen.
Lapsille herkkuja kun vanhemmat lähti bilettämään....kokeiltiin ekan kerran jättää keskenään kotiin.
Yöpalaksi einespiirakoita.
Su tehtiin jokaiselle pikkuinen pizza.
Aamu/iltapalaksi leipää, jogurttia, hedelmää, tuoreita. Ostinpa lapsille laatikollisen riisimurojakin.
Muutenkin oli ostoslistalla kuivakaapin täydennystä ja loppusumma oli yli 180€. En tosin ole menossa kauppaan kuin vasta ke tai to.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla itse kerättyjä marjoja 0€? Ihan on omaa aktiivisuutta ja säästäväisyyttä kerätä se 50 litraa marjoja joka syyskesä talven varalle. Samoin kanttarellit ja suppikset. Ne on sitä arjen luksusta mihin ei välttämättä laittaisi rahaa talven mittaan jos kaupasta pitäisi ostaa. Tottakai ne vähentää niiltä osin ruokalaskua.
Saatua ruokaa meillä ei ole mutta hyödynnän kyllä tarjoukset - saatan ostaa parikin kiloa jauhelihaa pakkaseen kun sitä saa 6-10€/kilo (laadusta riippuen). Ja lasken sen kyllä mukaan näihin laskelmiin vaikka olisinkin ottanut pakkasesta.
Mulla meni eilen kauppaan 80€ yht 6 päivän kaikkiin ruokiin. Siis aamupala, teinin hedelmät, päivällinen ja iltapala (lounas syödään koulussa ja töissä). Tuosta tulee n 13€/päivä. Päivällisruokina jo mainittu ossobucco, 2 päivän kasvispata ja couscous, 1 päivälle savulohi ja kermaviilikastike perunoiden kanssa sekä yhden päivän kasvissosekeitto (jostain kummasta syystä tämä kelpaa ja riittää meillä ruuaksi). Mukana oli vähän ekstraakin (mm kerma, mansikkahillo, mantelimassa) tänään leivottuja laskiaispullia varten ( 1,5 dl sokeria oli kotona valmiiksi).
Tottakai niiden itsekerättyjen hinta on 0e. Mutta puhuinkin siitä että ei viitsitä mainita että osa ruoasta on ollut ilmaista ja parhaimmillaan kehuskellaan kuinka halvalla pärjätään.
Perjantaina lasagnea ja salaatti, yht varmaan 15e? ja iltapalaksi jogurttia sekä hedelmiä.
Lauantain aamupalaksi helmipuuroa hillolla. Lounas oli edellispäivän lasagnea ja salaattia, iltapäivällä tehtiin pizzaa. Jauhelihaa, salamia, ananasta, fetaa, juustoa, sieniä ja tomaattia. Kaikki sai täyttää oman maun mukaan, meni varmaan reilu 20e? Välipalaksi ja illalla napsittiin jossain vaiheessa vielä pizzan ja salaatin jämiä, hedelmiä ja leipää. Lisäksi saunalimsat lapsille ja yhteinen irtokarkkipussi kaikille.
Sunnuntaina aamupala leipää, paistettua kananmunia, jogurttia, hedelmiä ym mitä kaapeista löytyi. Ruokana tänään tehtiin kanapasta noin 10e. Nyt illalla ollaan syöty kaikkia jämiä.
Kummilapsi oli veljensä kanssa kyläilemässä perjantaista sunnuntai iltapäivään asti. Sovittiin lasten äidin kanssa että syödän lasten maun mukaan ja herkutellaan, kun oli tällänen speciaali tilanne :D Meillä ei omia lapsia oo vielä, eli tavallisesti vaan kaksi aikuista. Oon huono arvioimaan kuinka paljon mihinkin ruokaan kului rahaa, en yleensä tee näin isoja annoksia saati ostoksia kerralla + ostin lasten herkku juttuja esim sokerijogurtteja, limsaa ja karkkia mitä en tavallisesti osta. Kauppaan meni kuitenkin aikalailla 100e perjantaina kun käytiin, siinä hinnassa oli ruuan lisäksi max kympillä muuta tavaraa.
Tarkkaa summaa vaikea laskea kun en tiedä mitä kukakin välipaloina on popsinut. Mutta varsinainen ruoka tänään oli kaalilaatikko, puolukkasurvos, porkkanaraaste. Kaalilaatikon aineksista ainoastaan kaali oli ostettu, kaikki muu itse kasvatettu tai saatu ilmaiseksi. Kaali maksoi 49senttiä. Puolukkasurvos oli omista puolukoista, eli hintaa nolla euroa. Porkkanaraasteen porkkanat sain ilmaiseksi viime syksynä, kun keräsin vaan pellosta pois. Olivat sellaista jotain kakkoslaatua, monihaaraista, kitukasvuista, mutta täysin käyttökelpoista noin muuten. Kuorin, raastoin ja pakastin silloin viisi kiloa porkkanaa ja pitkin talvea niitä on syöty pois.
Eli pääruoan raaka-ainekustannukset 49 senttiä.
Eilen otettiin hauki pakastimesta ja tehtiin siitä uunihauki. Hauki oli itse kalastettu eli kustannus nolla euroa. Lisukkeina perunoita. Kustannuksina voi ja kerma. Kerma lidlissä 79senttiä purkki, voinokare maksaa muutaman sentin.
Koko viikonlopun pääruokiin meni siis alle 2e.
Meillä oli remonttiviikonloppu, eikä poikkeuksellisesti syöty kertaakaan ulkona. Ei myöskään nautittu viiniä tai muutakaan alkoholia.
Tein perjantai-iltana tonnikalalasagnen. Päälle raastettiin lisäksi parmesania. Tuli yllättävän hyvää, vaikka vähän oikaisin kastikkeissa. Samaa syötiin lauantaina lounaaksi.
Lauantai-illaksi tein uunissa peruna-kasvis-lihavuokaa. Päälle lihalientä ja kermaa ja uuniin reiluksi tunniksi. Syötiin puolukkahillon kanssa. Todella maukasta kotiruokaa. Samaa sunnuntaina lounaaksi.
Sunnuntai-iltana tehtiin kanaa ja vihanneksia kookoskastikkeessa couscousin kanssa.
En tiedä yhtään mitä nämä maksoivat, en laske niin tarkkaan. Sitä paitsi otin ruokia jääkaapin lisäksi kuiva-ainekaapista, kellarista ja pakkasesta. Kävin kaupassa viimeksi torstaina.
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaa summaa vaikea laskea kun en tiedä mitä kukakin välipaloina on popsinut. Mutta varsinainen ruoka tänään oli kaalilaatikko, puolukkasurvos, porkkanaraaste. Kaalilaatikon aineksista ainoastaan kaali oli ostettu, kaikki muu itse kasvatettu tai saatu ilmaiseksi. Kaali maksoi 49senttiä. Puolukkasurvos oli omista puolukoista, eli hintaa nolla euroa. Porkkanaraasteen porkkanat sain ilmaiseksi viime syksynä, kun keräsin vaan pellosta pois. Olivat sellaista jotain kakkoslaatua, monihaaraista, kitukasvuista, mutta täysin käyttökelpoista noin muuten. Kuorin, raastoin ja pakastin silloin viisi kiloa porkkanaa ja pitkin talvea niitä on syöty pois.
Eli pääruoan raaka-ainekustannukset 49 senttiä.
Eilen otettiin hauki pakastimesta ja tehtiin siitä uunihauki. Hauki oli itse kalastettu eli kustannus nolla euroa. Lisukkeina perunoita. Kustannuksina voi ja kerma. Kerma lidlissä 79senttiä purkki, voinokare maksaa muutaman sentin.
Koko viikonlopun pääruokiin meni siis alle 2e.
Enpä ole koskaan nähnyt kaalilaatikon ohjetta, jossa olisi vain yksi raaka aine: kaali.
Kanakeittoa ja uunileipää, sisäfilepihvit kermaperunoiden ja salaatin kanssa, aamupalaksi kaurapuuroa ja hedelmiä. Lauantai-iltana sipsejä ja karkkia leffan kanssa. 50-60€ meni kauppaan.
Kolmen päivän aikana tuli syötyä makaronilaatikko (n. 3e) ja paketti leipää(1,50e?).
Tänään kävin kaupassa 10 eurolla ja ostoksilla pärjännee perjantaihin asti, listalla mm. keittoa ja itsetehtjä sämpylöitä.
Olishan se kiva jos rahaa olisi enemmän mutta kylläpä sitä pärjää.
Ja vielä laskee jotain ruokakuluja. Tyhmää.