Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä työmäärä laillinen

Vierailija
29.01.2017 |

Olen asiantuntijatyössä konsulttina, ja työnantaja on julkisesti sanonut, että sesonkiaikaan tehdään töitä 12-14 h päivässä, työkuorman mukaan 5-7 päivää viikossa. "Sesongin" pituus 2 kk, mutta minulla käytännössä tämä tahti 4 kk. Nuoremmat ehkä tätä jaksavat, mutta minä olen nelikymppinen pienen lasten äiti, ja fyysinen ja henkinen jaksaminen huolettaa. Lapsia näen käytännössä työtahdin takia vain viikonloppuisin 1-2 päivänä, ja silloinkin olen väsynyt ja poissaoleva. Viikolla saan unta 4-6 tuntia yössä, muu aika menee töihin valmistautumiseen, työmatkaan ja lasten viemiseen. Ylitöitä jo 160 h 2 kk:n ajalta, ja vielä samat ehtii kertyä ennen lomaa.
Voiko tämä olla laillista? Työsopparissa sanotaan, että työ "saattaa" vaatia ylitöitä tehtävien asianmukaisesti hoitamiseksi, mutta eihän lainsäädäntöä voi sopia rikottavaksi?
Ja tiedoksi, en ole vain tehoton (toki työtahti syö tehoa) vaan jokainen yrityksessämme painaa tätä tahtia.
En voi irtisanoutua 3 kk karenssin pelossa tyhjän päälle. Ja työ vie kaikki voimat, joten kaikki vapaa menee toipumiseen eikä energiaa hakea uutta työtä ole. Hyvät neuvot olisivat tarpeen. Työtaakkaa vähennettiin jo pyynnöstäni, eikä lisää kevennystä tule. Ja ylitöistä ei siis makseta, tunnit saa pitää vapaana sitten joskus. Mutta jos vapaata on 2 kk ja päälle vuosilomat, niin selvä on, ettei niitä ehdi pitää.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. tilintarkastusalalla isoissa firmoissa on juuri keväät pahimpia ja päivät venyvät iltamyöhään kuukausikaupalla. Lähes mahdotonta yhdistää lapsiperhearkeen tuota tahtia. Ja jos ei ole lapsia, niin työ vie mehut vapaa-ajalta niin, ettei kotoa jaksa eikä ehdi poistua työn lisäksi muuten kuin salille, lenkille ja kauppaan. Elämästä nauttiminen jää vähiin ja hiljalleen sitä palaa vaan loppuun.

3-4 kk kesäloma kompensoi mukavasti 😊

Voin sanoa, että meillä ei ole 3-4 kk kesälomaa. Putken jälkeen 1-2 viikkoa myöhäistettyä talvilomaa. Kesällä normiloma, eli ehkä viikon saa pitää enemmän lomaa saldoista. Olen uusi, joten en tiedä miten esim. 350 tuntia ylitöitä (noin 10 viikkoa) onnistutaan pitämään 8 kk aikana normaalien lomien lisäksi ja mihin saldot menevät, jos niitä kertyy aina vaan vanhojen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan