Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko potilastiedot salaisia psykiatrian puolelta?

Vierailija
29.01.2017 |

Rupean käymään psykiatrian poliklinikalla ja käynnit jatkuvat pitkälle kesään.
Näkyykö terveyskeskuksessa psykiatrian lausunnot?

Viimeksi kun kävin keuhkoputkentulehduksen vuoksi tk-lääkärillä hän vain kyttäsi konelta että missä minua on hoidettu.
Bongasi tiedoista että olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja rupesin tenttaamaan että miksi näin on...
Ja mulla oli vain kaihea räkätauti.
Jankkasi vain että miksi en ole töissä ja mitä on tapahtunut.
Ei liittynyt mitenkään mun flunssaan.

Nyt alan tosiaan käymään siellä psyk.polilla ja mietityttää että näkeekö senkin mun tiedoista?Ensi kerralla kun käyn tkssa niin onko odotettavissa taas kyttäämistä ja uteluita?
En haluaisi kertoa psyk.käyntien syytä kellekkään :(

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatriset potilaat eivät saa hoitoa oikeisiin sairauksiin terveyskeskuksessa koska heidän kuvitellaan kuvittelevan oireet. Tästä on psykiatrinen sairaanhoitaja kirjoittanut Hesarin yleisönosastollekin. Minulla on masennus ja tuntuu että minua ei oteta vakavasti vaan kaikki menee masennuksen piikkiin.

Puhumattakaan siitä, että psykiatrisia potilaita saa terveyskeskuksessa kohdella vaikka miten törkeästi, ja mihinkään ei voi asiasta valittaa, koska kukaan ei ota todesta.

Vierailija
22/70 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatriset potilaat eivät saa hoitoa oikeisiin sairauksiin terveyskeskuksessa koska heidän kuvitellaan kuvittelevan oireet. Tästä on psykiatrinen sairaanhoitaja kirjoittanut Hesarin yleisönosastollekin. Minulla on masennus ja tuntuu että minua ei oteta vakavasti vaan kaikki menee masennuksen piikkiin.

Puhumattakaan siitä, että psykiatrisia potilaita saa terveyskeskuksessa kohdella vaikka miten törkeästi, ja mihinkään ei voi asiasta valittaa, koska kukaan ei ota todesta.

No tuota mä vähän pelkään :/

Kaverilla oli selkä kipeä ja lääkäri sanoi sen olevan psykosomaattista.

Kaveri oli saanut joskus teininä masennuslääkkeet kokeiluun(turhaan kun olikin kilpirauhasen vajaatoiminta)lääkäri onki tuon tiedon koneelta ja jätti selän tutkimatta.

No tämä selkäkipu osoittautui yksityisellä välilevynpullistumaksi.

Toinen ei saanut apua keuhkokuumeeseen koska tiedoissa oli mainittu ahdistus pari vuotta sitten.

Ei ole kyllä kovinkaan paljon luottoa tuohon terveyskeskukseen.Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee.tosin eivät terkkulassa saa käydä niitä katsomassa

Saa käydä. Vaikka kävisi hoitajalla flunssan takia tai lääkärillä kipeän polven takia, työntekijä saa lukea kaikki mielenkiintoiset tiedot, mitä järjestelmästä ikinä löytyykään.

Näin päättelen poliisin tekemistä "ei rikosta" -päätöksistä.

Vierailija
24/70 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo kolmas aloitus aiheesta tänään.

No hei, ap on menossa psykiatriselle, joten yritetään ymmärtää...

Sä olet kyllä törkeä.Tiedätkö että itellesi voi puhjeta koska vain joku sairaus?

Tai kuten aikaisemmin sanottiin jotain yllättävää voi tapahtua.

Odotat miestä ja lapsia kotiin mutta kotimatkalla tapahtuu onnettomuus ja sekuunissa sun elämä pirstoutuu kappaleiksi.

Sairastut syöpään,terveys romahtaa ja samalla mieli.

Sinut raiskataan kotimatkalla tai lapsi kuolee.

Mitä vaan voi tapahtua ja kuka vaan voi joutua hakemaan apua.

Turha puhua alentuvasti ihmisistä joiden taustoista tai kokemuksista sinulla ei ole mitään tietoa.Häpeä.

Vierailija
25/70 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan turha kuvitella että jos olet ollut psykiatrilla et olisi kuuluisa lääkäreitten keskuudessa sen jälkeen. Niitten vaitiolo on pelkkä myytti. Vakuutuksien saaminen myös estyy että mistähän ne tietänevät. Koko elämä vaikeutuu merkittävästi ja heti. Tämä systeemi ajaa jo syntymästä vain parhaita elämään ettei pitäisi olla yllättynytkään tästä tiedosta. Eli jos haluatte elämästä normaalin niin välttäkää psykiatriaa kuin ruttoa. Siellä elämäsi pahenee ei ainakaan parane. Ne käyttävät hätääsi hyväksi rahastavat ja vieläpä vaikeuttavat elämääsi.

Ainoat jotka selviävät psykiatriasta ovat eliitin jälkeläiset joille ei käy kuinkaan sittenkään . Nähty on . Senkun soittavat aina sossulle puhelun että nyt rahaa.

Vierailija
26/70 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keissejä tarkkaillaan kirjoitti:

Riippuu miten pahasti jiiraa. Jos ilmenee itsetuhoisuutta ja toisten vahingoitus ajatuksia niin kyllä näkyy kaikille terveysviranomaisille ja poliisille ja työnantajallakin on oikeus tietää niistä, tosin koodikielellä.

No ei todellakaan poliisilla ja viimeks työnantajalla oo oikeuksi kenenkään terveystietoihin!!!

Vierailija
27/70 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt et mistä vakuutusyhtiö saa tietonsa.Nehän evää henkivakuutuksen tai sairaskuluvakuutuksen jos on joku sairaus/vamma.

Estääköhän mielenterveysongelmat jonkun vakuutuksen?

Vierailija
28/70 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Olin äsken hoidettavana HUS:n psykiatrisella osastolla. Halusin varmistaa etteivät hoitotiedot näy terveyskeskukseen (ja toisinpäin). Omakannassa potilaalla on mahdollisuus  laittaa rajaus palvelujaksokohtaisiin tietoihin  niin ettei  niitä luovuteta hoitoyksikön ulkopuolelle. Voi siis valita,  että  tietyn hoitojakson tietoja ei luovuteta, mutta muita kyllä. Näin ajattelin tehdä, sillä terveyskeskuslääkärit tulevat ehkä hoitamaan minua jatkossa muissa asioissa, ja sairaalatiedoistani kyseisiltä aloilta olisi  hoitoni kannalta hyötyä.

MUTTA  kun selvitin asiaa Kanta-neuvonnasta ja potilasasiamieheltä, selvisi ettei homma toimi ainakaan toistaiseksi kuitenkaan niin kuin pitäisi. Ei ainakaan HUS:, ssa eikä ehkä muuallakaan. Teknisesti asia on niin että jos haluaa rajata jonkun hoitojakson (esim. psykiatria)  tietoja sairaanhoitopiirin sisällä (sairaala- terveyskeskus) niin rajaus on tehtävä KAIKILLE yksikön tiedoille. Palvelujaksokohtaiset rajaukset eivät toimi sairaanhoitopiirin sisällä, vaikka Omakanta niin sanoo, vaan vain valtakunnallisesti (eli tietoja ei luovuteta Helsingistä Ustjoelle).  Jos haluaa sairaanhoitopiirin sisäisen kiellon on rastitettava kohtaan PALVELUNANTAJA (esim. HUS), ja siitä  KAIKKI REKISTERIT eli en luovuta mitään HUS:n tietoja mihinkään. Omakannan ohjeet ovat tällä hetkellä puutteelliset ja harhaanjohtavat. Varmaan siksi että järjestelmä on vielä niin uusi.

Jos haluaa varmaa tietoa siitä miten voi tietojen luovutusta rajata ja miten rajaukset käytännössä toimivat - tai eivät toimi -  voi soittaa a) Kelan Kanta-neuvontaan, b) hoitoyksikön tietosuojavastaavalle, c) potilasasiamiehelle. 0malla kohdallani tosi osoittautui ettei potilasasiamiehellä ollut asiasta tarkkaa tietoa  vaan jouduin varmistamaan asiaa vielä tietosuojavastaavalta.  

Kannattaa pitää huoli omista oikeuksistaan. Sillä tavalla tietosuoja-asioihin kiinnitetään enemmän huomiota ja muidenkin oikeudet toteutuvat paremmin.

On myös mahdollista vaikuttaa siihen mitä potilaskertomukseen kirjataan. Jos katsoo esim. että lausunnoissa on virheellistä, vanhentunutta tai vaikka vain tarpeetonta tietoa, voi pyytää sen poistettavaksi henkilötietolainsäädännön nojalla. Jos lausunnon kirjoittanut lääkäri ei siihen suostu voi  asian viedä ylilääkärille tai pyytää lisälausuntoja muualta. Jos vain jaksaa... mutta näissä asioissa mielestäni pitää jaksaa.  

Vierailija
29/70 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah ja haa. Ne ei ole salaisia yhtään missään. Itse käytin aikoinaan mielialalääkkeitä. Kävin tuossa vuosi sitten hammaslääkärissä ja satuin näkemään vilaukselta punaisella tekstin, jossa oli tuon lääkkeen nimi. Eli kuka tahansa hoitajaharjoittelija siis näkisi tuonkin sieltä ja menin siis hoidattamaan hampaitani.

Vierailija
30/70 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä koska sairastan vakavaa masennusta ja pakko-oireista häiriötä.

Silti olen saanut hoitoa somaattisiin sairauksiin. Esim. minun sydän leikattiin. Kyllä somaattisen puolen papereissa on maininta minun eläkkeellä olosta ja sitten maininta miten olen asiallinen ja realiteeteissä kiinni oleva normaali mies.

Vierailija
31/70 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt et mistä vakuutusyhtiö saa tietonsa.Nehän evää henkivakuutuksen tai sairaskuluvakuutuksen jos on joku sairaus/vamma.

Estääköhän mielenterveysongelmat jonkun vakuutuksen?

En ole ottanut noita vakuutuksia mutta luulisin että vakuutuksen ottajalta itseltään. Jos antaa vääriä tietoja niin sitten vakuutus ei korvaa. Kai se jostain lääkärilausunnoista tms. käy ilmi sitten korvausta hakiessa.

Vierailija
32/70 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeusasiamiehen nettisivuilla julkaistiin eilen mielenkiintoinen ratkaisu: http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoak+3491/2015

Naiselta oli murtunut sääri, ja sairaalassa oli 35 henkilöä sihteereistä lähtien lueskellut 8 vuotta vanhoja psykiatrian ja naistentautien tietoja.

Vierailija
33/70 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne on salaisia? Jos saa lääkettä johonkin muuhun vaivaan, eikö lääkärin pitäisi tuolloin katsoa, mitä muita lääkkeitä on määrätty?

Ei minulle ole määrätty mitään lääkkeitä.

Rupean käymään psykoterapiassa ja sovittiin että keskusteluapu on ainoa millä lähdetään liikkeelle.

Kieltäydyin lääkkeistä ja lääkäri ehdotti keskustelua kerran viikossa.

En vain halua että missään tk:ssa kukaan rupeaa utelemaan syitä miksi olen käynyt psykiatrisella.Ap

Todennäköisesti näkyy että sinulla on hoitokontakti psykiatrialle, mutta ei näy tarkempia tietoja.

Vierailija
34/70 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupean käymään psykiatrian poliklinikalla ja käynnit jatkuvat pitkälle kesään.

Näkyykö terveyskeskuksessa psykiatrian lausunnot?

Viimeksi kun kävin keuhkoputkentulehduksen vuoksi tk-lääkärillä hän vain kyttäsi konelta että missä minua on hoidettu.

Bongasi tiedoista että olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja rupesin tenttaamaan että miksi näin on...

Ja mulla oli vain kaihea räkätauti.

Jankkasi vain että miksi en ole töissä ja mitä on tapahtunut.

Ei liittynyt mitenkään mun flunssaan.

Nyt alan tosiaan käymään siellä psyk.polilla ja mietityttää että näkeekö senkin mun tiedoista?Ensi kerralla kun käyn tkssa niin onko odotettavissa taas kyttäämistä ja uteluita?

En haluaisi kertoa psyk.käyntien syytä kellekkään :(

Psykiatrian polin käyntitekstit on lääkärille terveyskeskuksessa kahden klikkauksen takana, kun muut polikäynnit on yhden klikkauksen takana. Hoitajat ymmärtääkseni eivät psykiatrian käyntitekstejä näe. Katson tk-lääkärin ominaisuudessa viimeisimmät psykiatrian käyntitekstit siinä vaiheessa, kun uusin heidän määräämien lääkkeiden reseptejä. Ei se ole kyttäämistä.

Mielenterveysasiat on ihan tavallisia asioita näin lääkärin näkökulmasta. Lääkärisi otti sinut kokonaisuutena, eikä ottanut vastaan vain keuhkoputkiasi. Itse olisin sellaiseen palveluun vain tyytyväinen.

Vierailija
35/70 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä joku kirjoitti että hammashoitolassa olisi jotenkin ollut tiedossa hänen käyttämänsä psyykenlääke. Miten se voi olla mahdollista?

Ei kai tuollaista olisi pitänyt voida tapahtua ennenkään. Mutta ei anakaan enää, sillä jos potilas on Omakannassa rajoittanut jonkin lääkkeen näkyvyyttä ei lääkemääräys näy sen enempää lääkäreille kuin apteekinkaan henkilökunnalle.

Omakannassa on siis kohta, jossa näet kaikki käyttämäsi lääkkeet. Jos haluat salata jonkin tietyn lääkkeen, laitat vain rastin sen kohdalle (ja muista tallentaa muutos) ja silloin sen enempää terveyskeskus, sairaala kuin farmaseuttikaan ei niitä näe. Lääkkeen saat apteekista siten että tulostat Omakannasta potilasohjeen tai reseptiyhteenvedon ja menet sen kanssa apteekkiin. Farmaseutti kun siis ei todellakaan muuten näe että sinulle on määrätty kyseinen lääke.

Poikkeus potilaan asettamaan kieltoon tulee vain silloin, kun joku lääkäri on määräämässä hänelle kyseistä lääkettä. Hänkään ei näe muita lääkkeitä, joiden näkyvyyden potilas on estänyt. - Ja muistaakseni tämä poikkeuskin on mahdollinen vain pkv- eli keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden kohdalla (joita psyykenlääkkeet ovat). Ja se on mielestäni ihan asiallinen poikkeus. Ettei kukaan saa kahmittua itselleen valtavia määriä mahdollisesti hengenvaarallisia aineita itsetuhoisiin tai rikollisiin tarkoituksiin, myyntiä varten tms. 

Muuten nykysysteemi vaikuttaisi turvaavan aika hyvin potilaan yksityisyyttä. Jalkaani tai hammastani hoitavan lääkärin ei tarvitse tietää esimerkiksi psykiatrian diagnooseistani tai käyttämistäni psyykenlääkkeistä. Edellä joku lääkäri kommentoi että haluaa hoitaa potilasta kokonaisuutena. Ihan kiva... Mutta mieluummin etenisin kokonaisvaltaiseen hoitoon yhteistyössä lääkärin kanssa vähittäin, ja aluksi siten että minulta itseltäni kysyttäisiin, mihin elämäni ja terveyteni osa-alueisiin toivon lääkärini perehtyvän. Ja haluan itse valita lääkärin, jonka kanssa sellaisen askelen otan.

Vielä muistutan tietosuoja-asiantuntijoilta saamastani informaatiosta:  ainakin HUS:n alueella ja ehkä joissakin muissakin sairaanhoitopiireissä pitää kieltää hoitoyksikön (esim. sairaalan) kaikkien rekisterien luovutus jos haluaa etteivät tiedot näy sairaalan ja terveyskeskuksen välillä. Vaikka Omakanta antaa mahdollisuuden rastittaa vain tietyt hoitojaksot ei tekniikka  toimi niin kuin pitäisi vaan tiedot näkyvät silti. Pitää kieltää kaikki tai ei mitään.  

Vierailija
36/70 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitenkään mahdollista saada vanhoja epikriisejä poistettua? Minua inhottaa, että on jossain olemassa niin paljon irrelevanttia tietoa minusta ja etten tiedä, ketkä kaikki sen näkevät tai tulevat näkemään kuoltuani (vai poistetaanko tiedot potilaan kuoltua?)

Vierailija
37/70 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tekstit näy, mutta näkyy kai, että olet käynyt.

Itse olin n. vuoden ajan ahdistunut 9 vuotta sitten ja kävin 6kk psykiatrin juttusilla ja edelleen näin 9 vuoden jälkeen lääkärit lähes aina mainitsee nuo 9 vuoden takaiset käynnit lausunnossaan, vaikka ne ei liity vaivoihini millään tavalla. Milloinhan tuosta "mt-potilaan"-leimasta pääsee eroon jos ei 9 vuotta ilman ongelmia riitä?

Vierailija
38/70 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitenkään mahdollista saada vanhoja epikriisejä poistettua? Minua inhottaa, että on jossain olemassa niin paljon irrelevanttia tietoa minusta ja etten tiedä, ketkä kaikki sen näkevät tai tulevat näkemään kuoltuani (vai poistetaanko tiedot potilaan kuoltua?)

Vainajan potilastietojen luovuttaminen

Potilasasiakirjojen tiedot ovat salassa pidettäviä myös potilaan kuoleman jälkeen. Vainajan potilastietoja voidaan luovuttaa vain siinä määrin kuin ne ovat välttämättömiä niitä pyytävän henkilön tärkeiden etujen tai oikeuksien selvittämistä tai toteuttamista varten. Tietoja pyytävällä ei ole oikeutta saada nähtäväkseen rajoituksetta vainajan potilaskertomuksia. Pyynnössä on aina mainittava käyttötarkoitus (peruste luovutukselle).

Vierailija
39/70 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeusasiamiehen nettisivuilla julkaistiin eilen mielenkiintoinen ratkaisu: http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoak+3491/2015

Naiselta oli murtunut sääri, ja sairaalassa oli 35 henkilöä sihteereistä lähtien lueskellut 8 vuotta vanhoja psykiatrian ja naistentautien tietoja.

Tässä se juuri nähdään miten PSY-merkintä vaikuttaa somaattisten asioiden hoitoon. Systeemi suojelee itseään, sillä ei oikeusasiamies voi tietää mitään lääketieteestä ja uskoo 100% hallintoylilääkärin kertomuksen. Tosiasiallisesti noin vanhojen PSY-merkintöjen ja väitetyn anestesianäkökulman suhteen ei ole mitään yhdistävää tekijää. PSY-merkinnät eivät voi vaikuttaa leikkaukseen millään tavoin. Yksilön kannalta hän ei saanut oikeutta, mutta järjestelmä suojeli itseään ja hommat jatkuvat entisellään.

Vierailija
40/70 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan potilastietojen luovuttaminen

Potilasasiakirjojen tiedot ovat salassa pidettäviä myös potilaan kuoleman jälkeen. Vainajan potilastietoja voidaan luovuttaa vain siinä määrin kuin ne ovat välttämättömiä niitä pyytävän henkilön tärkeiden etujen tai oikeuksien selvittämistä tai toteuttamista varten. Tietoja pyytävällä ei ole oikeutta saada nähtäväkseen rajoituksetta vainajan potilaskertomuksia. Pyynnössä on aina mainittava käyttötarkoitus (peruste luovutukselle).

Tällä suojellaan sitä faktaa, että hoitovirheitä on enemmän kuin arvioidaan. Hoitovirheisiin kuolee noin 2000 ihmistä vuosittain, mutta koska asiakirjat suojataan ja suruissaan olevat omaiset eivät halua alkaa tappelemaan systeemiä vastaan, suurin osa jutuista menee unholaan. Käytännössä asiakirjat avautuvat vain rikosepäilyllä, mutta sellaiseen ei ole taas näyttöä ilman asiakirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän