Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en vaan pysty siivoamaan

Vierailija
29.01.2017 |

Liian uupunut ja kämppä kamalassa kunnossa.
Kun saisin itseni pirteäksi ja hyvään kuntoon,
niin sitten.
Sitä ei vaan tapahdu kun en ole löytänyt apua.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut myötätuntoa ja hyviä neuvoja. Minäkin täältä lähetän sinulle voimia. Olet hyvässä alussa, kun olet herännyt muutoksen tarpeeseen.

Joku täällä jo mainitsikin, että voi laittaa hälytyksen soimaan esim. 10 min kuluttua. Työn jaksaa aloittaa, kun ajattelee, että vain 10 min täytyy jaksaa. Kun kello soi, on lupa lopettaa, mutta järjestyksen pito on pikkuisen mennyt eteenpäin. Kun itse teen näin, huomaan, että saatan jatkaa esim. 5 min ylimääräistä. Kun tätä tekee säännöllisesti, pikkuhiljaa paikat siistiytyy.

Ja siitä tiskaamisesta. Vaikka sinulla olisi vielä paljon tiskattavaa, nyt kun olet saanut urakan alkuun, voisit jatkaa niin, että tiskaat heti käyttämäsi astian, niin uutta tiskivuorta ei pääse syntymään. Ja kertynyttä vuorta pienennät pari kolme astiaa kerrallaan.

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa, mutta säännöllisesti.

Haluatko kokeilla, että laitat jotakin kivaa siivousmusiikkia?

Onnittele itseäsi työpaikasta! Jaksat mennä töihin, sinulla on työ!

Vierailija
22/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutko yksin? Heitä kaikki astiat mäkeen. Yksin et tarvitse kuin yhden lautasen, lasin, aterimet, yhden kattilan, paistinpannun, lastan, kulhon jne. Kun on paljon astioita niin helposti ottaa kaapista aina uuden sen sijaan että vaivautuisi tiskaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkoholinkäytössä ei ole ongelmaa, niin siivousjuomapelibingo on ihan hauska peli. :D Mä nykyisin siivoan välillä niin, että teen itselleni taulukon jossa on eri tehtäviä, sitten teen arvontalipukkeet joissa on samat tehtävät. Sitten tiskaan viisi astiaa, pyyhin yhden hyllyn pölyt jne. ja aina kun tulee viiden suora (kuten ristinollassa) saan ottaa lasillisen viiniä ja pysähtyä juomaan sitä. Näin siivoaminen on vähän palkitsevampaa ja saa mukavan humalan. :D Kämppäkin vähitellen siivoutuu.

- Se masentunut

Vierailija
24/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut myötätuntoa ja hyviä neuvoja. Minäkin täältä lähetän sinulle voimia. Olet hyvässä alussa, kun olet herännyt muutoksen tarpeeseen.

Joku täällä jo mainitsikin, että voi laittaa hälytyksen soimaan esim. 10 min kuluttua. Työn jaksaa aloittaa, kun ajattelee, että vain 10 min täytyy jaksaa. Kun kello soi, on lupa lopettaa, mutta järjestyksen pito on pikkuisen mennyt eteenpäin. Kun itse teen näin, huomaan, että saatan jatkaa esim. 5 min ylimääräistä. Kun tätä tekee säännöllisesti, pikkuhiljaa paikat siistiytyy.

Ja siitä tiskaamisesta. Vaikka sinulla olisi vielä paljon tiskattavaa, nyt kun olet saanut urakan alkuun, voisit jatkaa niin, että tiskaat heti käyttämäsi astian, niin uutta tiskivuorta ei pääse syntymään. Ja kertynyttä vuorta pienennät pari kolme astiaa kerrallaan.

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa, mutta säännöllisesti.

Haluatko kokeilla, että laitat jotakin kivaa siivousmusiikkia?

Onnittele itseäsi työpaikasta! Jaksat mennä töihin, sinulla on työ!

Olen joskus siivonnut ja tiskannut musiikin soidessa. Hyvä idea.

Jos saan kaikki tiskattua, mikä olisi hienoa, se tiskaaminen ei lopu koska aina tulee uutta tiskiä ja olen melkein aina väsynyt.

Tuo on vielä kokeilematta että tekisin 10 min töitä ja katson mitä tapahtuu.

Vierailija
25/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Keitin vähän kahvia siivosin yhtä pöytää 15 min. Nyt on pirteämpi olo muutenkin.

Tästä voisi jatkaa, on vain ongelma minne tungen kaikki astiat, rasiat ja kuivatut sienet pusseissaan?

Kaapit on jo täynnä.

Vierailija
26/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavaraa on liikaa niin ala pikkuhiljaa vähentämään ja säästä vain tarpeellinen, ehjä ja itselle rakas tavara. Käy vaikka yksi hylly tai kaappi kerralla läpi.vie samantien roskiin joutavat ulkoroskikseen asti etteivät jää pyörimään. Jatkossa on helpompi pitää koti siistinä kun joka paikka ei ole täynnä tavaraa. Tätä ei tarvitse tehdä kerralla, ei kukaan tervekään pysty käymään kaikkia tavaroitaan lyhyessä ajassa läpi, eli ei tarvitse stressata vaikka tässä menisi vuosi.

Vierailija
27/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä tehdä todella vähitellen ja pyri siihen ettei sotkua tule lisää. Mun kämppä oli kuin kaatopaikka kunnes "otin itseäni niskasta kiinni" ja todella hitaasti muutin tapani. Papereissa edelleen vaikea masennus ja toimintakyky on olematon, mutta kämppä on nyt kohtuullisen siisti.

Kaikki asiat oli tiskissä, mutta tiskasin ne yksi kerrallaan. Ostin kertakäyttöastioita tämän projektin ajaksi ja joka ruokailun jälkeen laitoin aina roskiin. Tiskaamisessa kesti ikuisuus, mutta vähitellen kaikki oli tiskattu. Nyt joko tiskaan heti syömisen jälkeen tai jos tiedän etten jaksa, käytän kertakäyttöastioita. Ota tämän päivän projektiksi vaikka kertakäyttöastioiden ostaminen. Huomenna siirrät kaikki tiskit tiskipöydälle. Ylihuomenna tiskaat niin paljon veitsiä kuin jaksat ja niin edelleen.

Vaatteiden suhteen aloin hitaasti lajittelemaan. Pesuun menevät vaatteet siirtyivät yhteen kasaan hitaasti. Pyrin siihen että siirrän sinne viisi vaatetta päivässä. Tämän jälkeen lajittelin joka päivä yhden vaatelajin kerrallaan. Kuukaudessa kaikki vaatteet oli pesty, toisen kuukauden päästä kaikki kaapissa. Nyt minulla on käytössä yhdet farkut, yhdet kollarit, yksi huppari, kaksi toppia, kaksi teepaitaa ja neljät alusvaatteet ja neljä sukkaparia. Pesen kaikki kerralla kolmen päivän välein, pienen määrän jaksaa helpommin.

Roskat opin laittamaan heti roskikseen sillä, että joka huoneessa on oma roskis. Eli ei koskaan tarvitse mennä keittiöön asti, vaan voin laittaa tyhjän lääkeliuskan olohuoneen roskikseen. Sekalaiset tavarat laitan aina yhteen koriin, jollainen on joka huoneessa. Tavara ei siis ole ympäriinsä kaaoksessa, vaan kaaos rajoittuu siihen yhteen koriin. Pienet teot auttavat paljon.

Nämä olivat oikeasti hyviä neuvoja. Energiaa kun ei masentuneelle tule maagisesti lisää sillä että "rupeaa vain tekemään", vaan pitää opetella käyttämään se jaksaminen oikeisiin asioihin ja keksiä keinoja millä vähentää työn määrää. 

Itsekin olen ollut vuosikausia masentunut, välillä on päiviä jolloin jaksan puuhata, mutta yleensä se kostautuu väsymyksenä seuraavana päivänä. Eli en voi edes suunnitella niin, että tänään teen tämän, huomenna tuon jne. 

Ap:n kannattaa siis keskittyä karsimaan tavaraa kodistaan, niin siivoaminen helpottuu jatkossa.  

Harkitse myös uusien siivousvälineiden hankintaa. 

Pystyisitkö esim. pyytämään kavereita siivousavuksi? Se on vähän noloa, tiedän, mutta jos olet oikeasti pulassa sotkujen kanssa, hyvät ystävät ymmärtävät kyllä. 

Ja muista olla tyytyväinen itseesi aina kun saat jotain tehtyä, pienikin asia on parempi kuin ei mitään. 

Vierailija
28/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole sellaisia kavereita jotka tulis. No kerran yks kaveri tuli kun kysyin kun oli kiireellisen siivouksen tarve.

Kukaan ei edes käy täällä.

Sain idean käydä läpi yksi keittiön vetolaatikko jos saisin sinne sitä tavaraa.

Kun satuin lukemaan jutun äsken keittiön säilytystiloista.

Vierailija
29/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi perustaa sellainen masentuneiden siivousrinki, että vuorotellen käytäisiin auttamassa toisiamme, minä ainakin jaksan motivoida itseäni paremmin kun on toisista ihmisistä kyse ja on seuraa. Nytkin ajattelin, että voisin tulla avuksesi tiskaamaan, vaikka omassakin kämpässä on sata asiaa rempallaan. 

Vierailija
30/30 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran ohjeen jota todella tarvitsin, että uupuneena ja masentuneena voi tiskata vaikka yhden tiskattavan kupin tai viedä yhden roskan roskikseen. Tai siivota vaikka yhden neliömetrin, kunhan liikahtaa ja tekee joka päivä vähän, ja muistaa että se on juuri nyt hyvä ja tarpeeksi. Se vie eteenpäin.

Tuo on todella hyvä neuvo. Tekee ihan vaan vähän, edes yhden asian.

Itse olen huomannut että&nbsp ja yhden asian tekeminen innostaa helposti tekemään muutaman muunkin asian. Ja vaikka ei innostaisi niin onpahan edes yksi asia tehtynä. Vaikka vain yksi lautanen tiskattuna tai pöytä siivottua.

Jos asettaa tavoitteeksi että pitää siivota esim koko keittiö niin se saattaa jo ajatuksena uuvuttaa niin ettei jaksa tehdä yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi