Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset huutelevat invapaikalle pysäköinnistä kantsomatta onko invalupaa?

aapee
28.01.2017 |

Tätä en voi vaan mitenkään käsittää. Mulla lupa on, ihan syystä, silti jatkuvasti tulee paha mieli niistä huutelijoista.

Mikä siinä on niin vaikeaa tarkistaa ennen avautumista, onko invapaikalle pysäköineessä autossa invatunnus vai ei?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei tajua, että invalupa voi olla myös henkilöllä, joka ei ensimmäisellä vilkaisulla päälle päin näytä invalidilta. Jos autosta nouseva henkilö ei istu pyörätuolissa tai jos ei toinen jalka puutu kokonaan, moni ei tajua, että kyseessä voi silti olla henkilö, jolla on oikeus käyttöö invapaikkaa.

Tämä on kateellisten maa ja jopa tällainen asia herättää kateutta!

Vierailija
22/33 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kukaan huutele toisin päin. Meillä ei ole autossa invalupaa, kun ollaan terveitä koko perhe. Mutta kun naapurin inva-poika on kyydissä, niin ilman lupaa olevina joudutaan pysäköimään tavalliseen ruutuun. Eipä ole kukaan huudellut, että miksi ei käytetä invapaikkaa, vaikka pyörätuolilla liikutaan. (Vaikka itse asiassa kauppakeskuksessa käytettiin, sillä ei oltaisi kovin kaukaa selvitty sisälle. Mutta ajoin sentään kauimmalle invapaikoista.)

Sillä naapurin invapojalla pitäisi olla invalupa, eikä se lupa ole autokohtainen. Sitä voi käyttää vaikka naapurin tai kaverin autossa. Kannattaa kysyä siitä luvasta ensi kerralla.

Joo totta kai periaatteessa näin. Vaan kun mennään hakemaan poikaa, niin lappu on äidin autossa ja äidin auto ei ole kotona, eikä muutenkaan siinä vaiheessa tiedetä päätyvämme vielä kaupungille.

Eli niin vain sinäkin luulit tietäväsi paremmin ja olevasi oikeutettu huutelemaan minulle. Ymmärrän nyt entistä paremmin niitä invaluvallisia, joita huutelu ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä ei tajua, että invalupa voi olla myös henkilöllä, joka ei ensimmäisellä vilkaisulla päälle päin näytä invalidilta. Jos autosta nouseva henkilö ei istu pyörätuolissa tai jos ei toinen jalka puutu kokonaan, moni ei tajua, että kyseessä voi silti olla henkilö, jolla on oikeus käyttöö invapaikkaa.

Tämä on kateellisten maa ja jopa tällainen asia herättää kateutta!

Niinpä. Esimerkiksi tuntemallani MS-tautia sairastavalla nuorehkolla ihmisellä on invapysäköintilupa. Ensivilkaisulta ei edes arvaisi, että hänessä on mitään "vikaa".

Vierailija
24/33 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyylään itsekin näitä invaparkkeja.  Joskus autossa istuu mummo hantin puolella.  Nuori ja terve sukulaistyttö kipittää kauppaan ja tuo kassikaupalla tavaraa.

Eiköhän se invalupa ole tarkoitettu siksi että se inva pääsee lähelle kauppaa.

Juu ja kyllä niitä on väärinkäyttäjiäkin!

Miksi? Minusta asian  pitäisi lähtökohtaisesti kiinnostaa vain niitä joilla on itsellä invalupa.

Vierailija
25/33 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lupa on invalidille ja häntä kuskaavaan autoon, mutta ei siten että hänen invalidina täytyisi aina olla kuskin paikalla!

Oma isäni esimerkiksi ei kykene enää sairautensa vuoksi edes ajamaan autolla, silti auto on pakollinen väline hänen liikuttelemiseensa paikasta toiseen. Välillä käydään sairaalassa, välillä fysioterapiassa, välillä kaupassa, välillä parturissa jne. Ja aina siten, että isä istuu joko apukuskina tai huonoina päivinä takapenkillä.

Kyllä useinkin saan "pahaa silmää" kun nuorena, terveenä naisena parkkeeraan melko uuden mersun invapaikalle isää kuskatessani... :(

Enemmän mua harmittaa romanit, joiden tapana tuntuu aina olevan invapaikkojen väärinkäyttö, ilman invalappuja.

Eiköhän kaikilla romaaneilla ole invapysäköintilupa, nehän ovat kaikki sairauseläkkeelläkin.

Vierailija
26/33 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kukaan huutele toisin päin. Meillä ei ole autossa invalupaa, kun ollaan terveitä koko perhe. Mutta kun naapurin inva-poika on kyydissä, niin ilman lupaa olevina joudutaan pysäköimään tavalliseen ruutuun. Eipä ole kukaan huudellut, että miksi ei käytetä invapaikkaa, vaikka pyörätuolilla liikutaan. (Vaikka itse asiassa kauppakeskuksessa käytettiin, sillä ei oltaisi kovin kaukaa selvitty sisälle. Mutta ajoin sentään kauimmalle invapaikoista.)

Sillä naapurin invapojalla pitäisi olla invalupa, eikä se lupa ole autokohtainen. Sitä voi käyttää vaikka naapurin tai kaverin autossa. Kannattaa kysyä siitä luvasta ensi kerralla.

Joo totta kai periaatteessa näin. Vaan kun mennään hakemaan poikaa, niin lappu on äidin autossa ja äidin auto ei ole kotona, eikä muutenkaan siinä vaiheessa tiedetä päätyvämme vielä kaupungille.

Eli niin vain sinäkin luulit tietäväsi paremmin ja olevasi oikeutettu huutelemaan minulle. Ymmärrän nyt entistä paremmin niitä invaluvallisia, joita huutelu ärsyttää.

Ai se on huutelua että neuvoo kysymään invaluvasta pojan äidiltä?

Luulin vain olevani avuksi. Jos teillä vaikka olisi jatkossa mahdollisuus pysäköidä siihen invapaikalle. Tuossa ylempänähän kirjoitit että joudutte pysäköimään tavalliseen ruutuun koska lupaa ei ole. Eikä siinä tavallisessa ruudussa ole kovinkaan helppoa toimia pyörätuolin kanssa, sen nyt ymmärtää jokainen.

Itse olen ainakin ollut kiitollinen kaikista tiedoista jotka olen aiheeseen liittyen saanut. Niitä kun ei isommin mainosteta missään, vaan ihmisten oletetaan vain tietävän.

Vierailija
27/33 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun istuin autossa parkkipaikalla ( invalupa on  ) söin jäätelöä  ,  jokupopliintakkinainen alkoi vittilöidä jostain  sadan metrin   etäisyydeltä.   Sitten  ilmestyi  auton takaa  iso miehen köriläs  hakkaamaan tuulilasia.  Muistin heti  että ei tarvitse avata voi vaikka  tintata nenään nykyään.  Osoitin vain sitä invakorttia  lasissa. Nainen jotain  aneli anteksi kai. Ihme porukkaa. Helle päivä ja heillä  pakkasvaatteet.  Tulee surullinen mieli , miten ilkeitä ihmset on.

Vierailija
28/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyylään itsekin näitä invaparkkeja.  Joskus autossa istuu mummo hantin puolella.  Nuori ja terve sukulaistyttö kipittää kauppaan ja tuo kassikaupalla tavaraa.

en ymmärrä miksi niitä käyttävät muut kuin apuvälineitä käyttävät. Me tarvitsemme tilaa auton viereen esim. pyörätuoliin siirtymiseen. Muut kyllä mahtuvat kapeammille paikoille.

Vierailija
29/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan huudellut yhtään mitään, ei tulisi mieleenkään. Mutta kieltämättä ärsyttää aika useinkin, kun invapaikalle parkkeeraa joku, kenties ihan yksinkin ostoksille tuleva, joka lähtee reippain juoksuaskelin kohti kauppaa.

Vierailija
30/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen invamerkin voi vaikka tulostaa ja laminoida ja laittaa ikkunalle?

Vierailija
31/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle kukaan ole mitään huudellut vaikka invalupa on ollut jo kymmenkunta vuotta. Yleensä pystyn kävelemään pienehköjä matkoja lähes normaalin näköisesti vaikka reumasta johtuen jokainen askel sattuu.

Vierailija
32/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et omista sellaista röntgenkatsetta että voisit varmasti tietää "nuoren ja terveen" kauppaan kipittävän tytön olevan terve. Hän saattaa hyvinkin olla se invaluvan haltija.

Ja vaikka se mummo olisi invaluvan haltija, niin hän ei ehkä jaksa istua siellä autossa kovin pitkään odottamassa.

Luvassa on haltijan nimi ja kuva, joten sen tietää, kenelle se on, jos läheltä katsoo. 

Ehei veikkoseni, olet väärässä. Minulla on lupa mutta siinä ei todellakaan ole kuvani. Älä levitä väärää tietoa, samaa koskee yläpeukuttajia. Nimi siinä kyllä on ja sinulla EI OLE oikeutta vaatia minua todistamaan henkilöllisyyttäni sinulle.

T näkövammainen mutta vielä helposti liikkuva.

Vierailija
33/33 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä miksi niitä käyttävät muut kuin apuvälineitä käyttävät. Me tarvitsemme tilaa auton viereen esim. pyörätuoliin siirtymiseen. Muut kyllä mahtuvat kapeammille paikoille.

Ai sinne vaan kolistelemaan valkoisella kepillä muita autoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme