Arabian Suomi 100 juhlamukit - valmistettu Thaimaassa
Miksi tälläisella tuotteella pitäisi juhlistaa 100-vuotiasta Suomea? Enemmänkin surullista. Edes näitä ei kannattanut valmistaa Suomessa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä ostaisi, jos niistä pitäisi maksaa suomalaisen työn hinta?
Esim. minä olisin voinut ostaa muutaman muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä esimerkiksi. Maksan suomalaisesta työstä ilomielin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain hinnalla on väliä, miksen tilaisi suoraan Kiinasta?
Vierailija kirjoitti:
No niistä maksetaan suomalaisen työn hinta. Ne vain tehdään thaimaassa. Ihan samoin kuin kaikki muutkin suomalaiseksi naamioidut tuotteet. Thaimaassa rehellisesti tehdyt mukit maksavat paljon vähemmän.
Niin ja minä ainakin olen lopettanut suomalaisten tuotteiden ostamisen sitä mukaa kuin tuotanto siirtyy. Kohta ei voi ostaa enää astioita ollenkaan, mutta mulla onneksi on niitä aika paljon. Sitten varmaan kirppareilta, kun alkaa mennä rikki tai kulua loppuun. Vaatteet ja tekstiilit on vaikea, kun suomalaisia ei enää ole paljon mitään. Mutta en todellakaan osta noita mukeja ja pitäkää ihmiset meteliä siitä, että kuinka juhlamuki ei ole suomalainen. Is, tehkää iso otsikko!
Joo ihmettelin minäkin, että juhlavuoden mukit valmistettu Thaimaassa 😠.
Olisin ostanu niitä enemmänkin jemmaan lahjoiksi esim kummilapsilleni ja muistoksi jos olisivat olleet oikeesti suomalaisia. Nyt en viitti ostaa yhtään... kenelle kehtaa antaa lahjaksi feikin suomalaisen???😏
Juu en ole muumimukejakaan enää ostanut aikoihin kun valmistus Suomessa loppui :(
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisille pitää myydä jotakin Thaimaassa tehtyjä tusinakuppeja kovaan hintaan, jos niiden kylkeen on painettu joku "suomalainen kuosi" ja siten muuttunut arvokkaaksi "disainiksi"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisille pitää myydä jotakin Thaimaassa tehtyjä tusinakuppeja kovaan hintaan, jos niiden kylkeen on painettu joku "suomalainen kuosi" ja siten muuttunut arvokkaaksi "disainiksi"?
Jos en halua maksaa suomalaisen työn hintaa, ostan kuppini rehellisestä Ikeasta enkä mitään feikki-Arabiaa!
Todella mautonta ja typerää. Onneksi sentään Thaimaassa valmistetut tuotteet ovat edes jotenkin laadukkaita. Yksi merkki, jota ostin valmisti ennen Thaimaassa ja siirsi tuotannon sitten Kiinaan ilmeisesti vielä halvempien kustannusten perässä. Samalla katosi laatu. En osta enää. Huonosti valmistettua, ylihinnoiteltua krääsää on tässä maailmassa jo ihan tarpeeksi.
Arabia on suomalaisen pörssiyhtiö Fiskarsin omistama tuotemerkki. Heidän intressi on maksimoida osakkeenomistajan tuotto. Siksi mukit valmistetaan Thaimaassa, jotta omistajien kate olisi parempi.
Tämä kuvastaakin satavuotisen suomen teollisuushistoriaa hyvin. Tuotannollinen teollisuus on ajettu alas, ihmiset ajettu työttömyyteen ja leipäjonoihin. Ja hyvin menestyvien pörssifirmojen omistajat keräävät voitot.
Mitähän se muki maksaa...? Muumimukit ei ainakaan ole juuri halventuneet sen jälkeen kun tuotanto siirtyi Thaimaahan.
Jos Suomi-muki maksaa nyt esim. 17€ niin voisin hyvin maksaa siitä vaikka 22€ jos se olisi Suomessa tehty.
Pentik tekee astiansa vielä Suomessa, sitä olen ostanut. Iittalaa en enää aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
1 muki maksaa 18,90€ verkkokaupassa. Eiköhän kuule tuotannon siirtäminen halpamaahan ole vain siirtynyt omistajan paremmaksi katteeksi, ei halvemmaksi kuluttajahinnaksi.
"Suomalaisella designilla" ratsastamalla saadaan rahat pois tyhmiltä, jotka kuvittelevat ostavansa suomalaisen tuotteen.
Arabia on perustettu 1873. Mitähän tällaiselle perinteiselle suomalaiselle "brändille" käy pidemmän ajan kuluessa, kun valmistus siirretään Thaimaahan? Veikkaan, että se suomalaisuus tässä tarinassa kärsii inflaation ja kovin pitkään brändiä ei ole mahdollista tekohengittää näin.
Moni mieltää tämän vielä suomalaiseksi historiansa vuoksi ja voi yllättyä kuullessaan että "perinteinen" suomalainen tuote valmistetaan Thaimaassa.
Minusta halpahintainen ja törkeä vedätys teetättää Suomi 100 astiasto Thaimaassa ja myydä sitä sitten nimenomaan suomalaisuudella kuluttajille.
Jep, minä lopetin muumimukien keräilyn siihen kun tuotanto siirrettiin Suomesta pois. Heippatirallaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, minä lopetin muumimukien keräilyn siihen kun tuotanto siirrettiin Suomesta pois. Heippatirallaa.
Samoin.
Suomi 100 tuotteiden brändi olisi pitänyt varata 100% suomalaisille tuotteille. Nyt jo tämä merkki on kärsinyt inflaation, kun se laitetaan kaikkeen Kiinassa valmistettuun krääsään.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa valmistettu muki, joka maksaa 18,90€. Veikkaanpa että hinta kuluttajalle olisi sama, vaikka valmistus olisi Suomessa. Nyt omistaja vaan saa paremman tuoton.
Firma pisti suomalaiset työntekijänsä kortistoon, saadakseen paremman tuoton.
Hyvä Suomi 100 - Arabia / Fiskars OY