Helsinkiläisnaiset, miksi teette tuota ärsyttävää feikkiässävikaa, se on niin raivostuttavaa!!
Yritättekö olla mesten silmissä söpöjä ja tyttömäisiä? Kuulostatte todella typerältä, muut joutuvat kärsimään nolosta pissisässästänne.
Kommentit (34)
Joo,telkkarin meteorologit suhauttaa.
Ihmetelty,että miks ässävikaset päästetään telkkariin
Syy miksen kato telkkaria
En osaa tehdä muunkaanlaista:/ Kyllähän siitä esim. koulussa huomauteltiin koko ajan, mutta jos yrittää lausua sen eri tavalla, niin se muuttuu vieläkin sössöttävämmäksi. Jotkut ihmiset osaavat lausua sen todella kauniisti, en tiedä miten he sen tekevät.
Googleta AP vaikka "mitään pissis-ässää ei ole olemassa" ja tule sitten sössöttämään aiheesta lisää.
Minä lähes neljäkymppinen nainen, lähes koko elämäni Helsingissä asuneena, kyllä tiedän tuon stadin ässän. Mieheni on muualta ja naureskelee minulle, jos tapaan tai puhun puhelimessa vanhojen ystävieni kanssa. Kuulemma ääneni muuttuu erilaiseksi. Joskus "kuulen" sen itsekin, mutta yleensä en huomaa mitään erilaista :) Ihan akateemisesti koulutettu ole ja naimisissa, tiedoksi tuolle yhdelle nuijalle :D
Kai se on sama kuin joillakin murre palaa, kun menee kotipaikkakunnalle yms. Annetaan kaikkien puhua miten lystäävät, kunhan toisia kunnioitamme :)
Vierailija kirjoitti:
Googleta AP vaikka "mitään pissis-ässää ei ole olemassa" ja tule sitten sössöttämään aiheesta lisää.
Siitä on joku yks tutkimus tehty jossa varmaan tutkijat itsekin helsinkiläisiä... Ei se tutkimus kumoa sitä että helsinginässä on levinnyt muuallekin maahan, pissiksille, käyttöön kuten muitakin slangi/muoti-juttuja. Kuten sekin että tosi monet sanoo että ketä kun tarkoittaa kuka.
Vierailija kirjoitti:
Ikäiseni naiset kuvittelevat kuulostavansa seksikkäältä narisemalla ja sihauttamalla ässän terävästi kielen kärjellä. Oksettavaa.
N24
Ja nenähonotus yhdistettynä lisäksi tuohon sihautukseen, huh!
Stadilaisässä on keksitty ilmiö. Sitä ei ole. Siitä puhuminen osoittaa ainoastaan ennakkoluulon helsinkiläisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Oisko tästä ässästä heittää ääninäytettä. Joku bloggaaja? Onneks oon pitkään jo asunu Espoossa ni ei oo Helsinkiässästä vaaraa, mutta kiinnostaa kyllä. Synnyin Helsingissä ja elin pissisvaiheen siellä, onkohan se ollut vaaraksi ässälleni.
On vaara. Tuo suhu-sss tunnetaan alunperin espooässänä. Ssiiiss mä oon Esssspoossssta.
Kyllä minä olen kiinnittänyt huomiota Etelä-Suomessa esiintyvään narisevaan ja löysään puhetapaan. Vähän niinkuin ei jaksaisi ääntää kunnolla ja puhe tulee ulos omituisen pyöreältä kuulostavana. Osa lausuu kirjaimen l aivan omituisesti, s suhaltaa kieli löysänä. Eipä se mun maata kaada, kiva huomata että jonkun muunkin korvat kuulee tämän erikoisen puhetavan.
Olen suhauttanut "stadi-ässää" jo lapsesta asti, enkä meinaa (osaa/ viitsi nähdä vaivaa) sitä muuttaa. Olen ympäristöni kasvatti.
Ässästä ei ole havaintoa mutta hesalaisten loppukiekasu on ärsyttävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on joku yks tutkimus tehty jossa varmaan tutkijat itsekin helsinkiläisiä... Ei se tutkimus kumoa sitä että helsinginässä on levinnyt muuallekin maahan, pissiksille, käyttöön kuten muitakin slangi/muoti-juttuja. Kuten sekin että tosi monet sanoo että ketä kun tarkoittaa kuka.
Sillä, ovatko tutkijat itse helsinkiläisiä ei ole kyllä tässä mitään merkitystä. Tutkimuksesta löytyi tietoa googlaamalla. Siinä on käynyt ilmi, että koehenkilöt ovat tulkinneet minkälaisia tahansa ässiä "hesalaisässiksi" jos jokin muu on antanut heille viitettä siitä, että puhuja saattaisi olla helsinkiläinen.
Sihauttelijoita on kyllä Helsingissä mutta yhtä hyvin muuallakin. Eivätkä lähestulkoonkaan kaikki Helsinkiläiset sihauttele.
nimim.Puhealan ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sun mutu kumoaa tutkimukset. Hyvin sä vedät. :D Tosi uskottava slangituntijakin olet. :D
Oisko tästä ässästä heittää ääninäytettä. Joku bloggaaja? Onneks oon pitkään jo asunu Espoossa ni ei oo Helsinkiässästä vaaraa, mutta kiinnostaa kyllä. Synnyin Helsingissä ja elin pissisvaiheen siellä, onkohan se ollut vaaraksi ässälleni.