Helsinkiläisnaiset, miksi teette tuota ärsyttävää feikkiässävikaa, se on niin raivostuttavaa!!
Yritättekö olla mesten silmissä söpöjä ja tyttömäisiä? Kuulostatte todella typerältä, muut joutuvat kärsimään nolosta pissisässästänne.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut Helsingissä enkä edes huomaa mitään tuollaista. Kai se vaan kuulostaa normaalilta meistä.
Niin varmaan, sattumoisin juuri kaikki"ikinuoret" naiset juuri tätä ässää vääntävät, kaikki kypsät ja naimisissa olevat koulutetut naiset puhuvat normaalisti.
Stadilaista ässää ei ole. Tämä on tutkittua tietoa. Googleta jos ylpeytesi kestää.
Siis mitä feikkiässävikaa? Koskaan kuullutkaan ja olen ihan syntyperäinen helsinkiläisnainen.
Miksi jotkut vääntää sanan 'mä' muotoon 'mie'? Mitä ne oikein yrittää feikata?
Helsingissä vuosia asunut enkä ole ikinä huomannut mitään. Ehkä sun kannattaisi tutustua vähän paikallisiin ja ottaa selvää, kun noin paljon asia vaivaa. Tai sitten tee jotain, mistä sinkin elämä voisi vähän kehittyä.
Jos tämmöshet alkaa noin ärshyttää, kannattaa varmaan miettiä mikä elämäshshäshi on pieleshshä ja kuinka voishit hankkia shiihen lishää mielekäshtä shishältöä. Kohtuuton ärshytys mitättömishtä ashioishta on varoitushmerkki että jotain on shyytä muuttaa.
Naiset ovat ohjelmoituja tekemään sitä mitä pitää tehdä. Mikä milloinkin on muodikasta, mitä pitää sanoa, miten pukeutua, etc kuuluakseen laumaan.
Tämä refleksi on luotu siitä syystä, että naisen pinpistä pullahtaa uusi ihminen. Naaras suojelee jälkeläistään sitä tehokkaammin, mitä vähemmän poikkeaa laumasta.
Saa ottaa talteen.
Vierailija kirjoitti:
Stadilaista ässää ei ole. Tämä on tutkittua tietoa. Googleta jos ylpeytesi kestää.
Kumoan väitteesi: mutku mutku mutku, kaikkihan tietää että stadilaiset on hirveitä kusipäitä ja ylpeitä ja pahoja ja lorttoja ja kaikkee! Niin se vaan on!!!!!!!
Melko perusprovo, ei erityisen kekseliäs. Mutta ytimekkyydesta 1/5!
Voi voi, jokainen aito stadilainen tietää, että kyseessä on savolainen ässä kun janari yrittää puhua tatin-lankia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut Helsingissä enkä edes huomaa mitään tuollaista. Kai se vaan kuulostaa normaalilta meistä.
Espoolaisässäkö se sitten on? Se on muun Suomen ässää terävämpi ja suhisevampi. Todellinen ilmiö, jota kieliympäristössä kasvanut ei itse ehkä huomaa. Käytössä se on aikuisillakin, miehillä lievempää kuin naisilla.
Tyttäreni syntyi kun asuin Helsingissä, ja asuttiin siellä siihen asti kun tytär aloitti eskarin, ja kyllä tytär oli oppinut sen pissisässän jo päiväkodissa jonka aloitti 3 vuotiaana. Kun muutettiin muualle niin tyttäreni laitettiin puheterapeutille koska väittivät että tyttärelläni on ässävika, no selitin että se on vaan se helsinginässä, ja se ei esiinny edes joka sanoissa eikä aina, riippuen tilanteesta ne ässät alkaa suhista. Ensin eivät uskoneet, mutta kun laittoivat tytön sanomaan ässä normaalisti, niin uskoivat, ja tytöllä jäi se pissisässä pois vuodessa kun tottui ympärillä kuuluvaan normaaliin ässään. Tyttäreni on jo aikuinen, ja voi olla että jos vieläkin asuttaisiin Helsingissä, hän puhuisi sitä ärsyttävää sössötystä, mutta toisaalta luulen että kun tyttäreni ei ole mikään pissis, niin olisi jossain vaiheessa teini-ikää hoksannut itse sen sössötyskielen ärsyttävyyden ja lopettanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut vääntää sanan 'mä' muotoon 'mie'? Mitä ne oikein yrittää feikata?
Rovaniemellä 15 vuoden asuminen toi 'mie':n alitajuntaan. Sieltä se joskus pompsahtaa esiin, eikä katso aikaa, ei paikkaa..
Lappeenrantalaisella yms. ehkä sama juttu, jos on muualle sieltä muuttanut, kuten minä Turkuun.
Juuri kysytään usein ivallisina, että mikä mie? Mutta turkulaista ivaa ja ylimielisyyttä ei voita mikään, vaikka miten puhuisi. Ja kun varsinkin oma murre täällä on heillä niin persiistä, kuin vaan voi olla.
Yleisin kuultu on "Kyl mää tiärän" jne. kaikkinainen itsekehu.
Ikäiseni naiset kuvittelevat kuulostavansa seksikkäältä narisemalla ja sihauttamalla ässän terävästi kielen kärjellä. Oksettavaa.
N24
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni syntyi kun asuin Helsingissä, ja asuttiin siellä siihen asti kun tytär aloitti eskarin, ja kyllä tytär oli oppinut sen pissisässän jo päiväkodissa jonka aloitti 3 vuotiaana. Kun muutettiin muualle niin tyttäreni laitettiin puheterapeutille koska väittivät että tyttärelläni on ässävika, no selitin että se on vaan se helsinginässä, ja se ei esiinny edes joka sanoissa eikä aina, riippuen tilanteesta ne ässät alkaa suhista. Ensin eivät uskoneet, mutta kun laittoivat tytön sanomaan ässä normaalisti, niin uskoivat, ja tytöllä jäi se pissisässä pois vuodessa kun tottui ympärillä kuuluvaan normaaliin ässään. Tyttäreni on jo aikuinen, ja voi olla että jos vieläkin asuttaisiin Helsingissä, hän puhuisi sitä ärsyttävää sössötystä, mutta toisaalta luulen että kun tyttäreni ei ole mikään pissis, niin olisi jossain vaiheessa teini-ikää hoksannut itse sen sössötyskielen ärsyttävyyden ja lopettanut sen.
Olipa heikko esitys. :D
Mitä feikkiässää? Miksi raivostua? Alemmuuskompleksi?
Onko ranskalaisetkin raivostuttavia ärränsä kanssa?
Länsisuomalaiset teeskentelijöitä, kun yrittävät sanoa d:tä ja tulee vain ärrää? Entäs itäsuomalaiset, kun eivät edes yritä? Vai just toisinpäin eli helsinkiläiset, kun matkivat d:n kanssa ruotsinkielisiä, vaikkei d-äänne edes alun perin kuulu suomeen?
Itselläni on kyllä ihan oikea ässävika eikä mikään feikkivika. melkein koko ala-asteen kävin puheopettajalla, joka vihdoin luovutti suhteeni kuudennella luokalla ollessani. Anteeksi nyt vaan jos ihan hirveästi ärsyttää, mutta en kyllä ajatellut lopettaa puhumista. Onhan niitä r- ja l-vikaisia aikuisiakin, ja jotkut sanoo D:n T:nä, ja B:n P:nä ;)
t. Stagin gimma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa heikko esitys. :D
Miten niin? Ihan totta joka sana. Asuttiin Helsingissä Merirastilassa 1994-2000 ja sitten muutettiin Ähtäriin. Pitääkö video lähettää todisteeksi likan puheesta?
Minusta se ei ole paikkakunta kohtausta, vaan hyvin monilla se johtuu nykyisin hammaslaminaateista/kuorista, jolloin tuo ässä käy korvaa.
Olin joulukonsertissa ja pitkänlinjan suositulla esiintyjällä ässä sihisi, jota koskaan aikaisemmin ollut huomannut, mutta suussa kiiltelikin puhtaan valkoiset hampaat. Ja myös näyttelijöillä näitä nykyään kuulee.