Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Professori puhuu asiaa! Opiskelijoiden velttoilu tapetilla!

Vierailija
28.01.2017 |

Haalareissa ympäripäissään örveltävät opiskelijat herättävät ihmisissä närää. Ja syystä. Ei opintotuki ole tällaiseen tarkoitettu. Monet ovat vielä varhaiskeski-iän kynnyksellä etsimässä itseään ikuisena opiskelijana veronmaksajien rahoilla!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701282200061462_uu.shtml

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla kyllä näin opiskelijana eri mieltä. Melkein kukaan kavereistani ei örvellä, vaan suorittaa kurssit ja valmistuu tavoiteajassa usein vielä työskennellen samalla. Fuksivuonna tein keikkatöitä kolmelle eri työnantajalle. Kun lomilla tekee töitä ja elää muuten säästeliäästi jää rahaa myös matkustella. Alkoholia en oikeastaan käytä. 23-vuotiaana olen melkein valmis maisteri.

Herätkää todellisuuteen.

Vierailija
2/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

98% pilaa taas kaikkien maineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä oikein hyvin tuollaiset puheet tällaisella no life -elämänkoululaisten palstalla (syynä lähinnä lateus ja se, että itse ei ole päässyt opiskelemaan sinne, minne olisi halunnut) mutta tuota Mattilaa en oikein ymmärrä. Tai siis ymmärrän siinä mielessä, että hän haluaa "tuulettaa" yliopistoa, purkaa "luutuneita" rakenteita yms., mutta miksi se pitää tehdä julkisuuden kautta? Kuumottaako Mattilaa niin kovasti se, että häneen ei suhtauduta yliopistomaailmassa ihan oikeana professorina, koska sitähän hän ei ole? En tajua.

Vierailija
4/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii mennä ammattikouluun katsomaan velttoilua. Käsittämätöntä, että peruskoulu on vaativampi opinahjo! Ja ammattikoulu antaa sitten kelpoisuuden yliopisto-opintoihin!

Vierailija
5/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana ymmärrän kritiikin. Saan opintotukea+asumistukea yhteensä noin 500€/kk (jotkut saavat paljon enemmän tukia tekemättä mitään - minun tuilleni tulee vastinetta kun valmistun) ja lisäksi elän kesätyörahoillani. En ole rikas mutta tulen hyvin toimeen, en kaipaa luksusta elämääni. Juhlimiseen en laita rahaa. Fuksivuotena tuli kokeiltua sitäkin eikä se ollut mun juttu.

Jos haluaisin ulkomaanmatkoja tai merkkilaukkuja, menisin töihin opintojen ohella. Kuitenkin silloin voisin opiskella vähemmän ja valmistumiseni saattaisi viivästyä. Näillä näkymin valmistun 4-4,5 vuodessa (tavoite on 5). En siis kuppaa yliopistolla veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
6/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ryhmässä amk:ssa ei ole yhtäkään velttoilijaa. Älytön tahti ja kaikki ovat loppuunpalamisen kynnyksellä. Alussa raikaskasvoiset nuoret ovat muuttuneet zombeiksi.

Vierailija
7/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi puhuu ihan sekavia. Ensin käskee töihin, sitten valittaa esimerkissään opiskelijasta, jolla lomamatka ja työvuoro osuvat tenttipäiville. Eikö tässä juuri työssä käyvä opiskelija siis lusmuile opintojen suorittamisen suhteen?

Vierailija
8/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadakseen opintotukea pitää opiskella tietty määrä opintopisteitä - muuten ne peritään takaisin.

Kerro toki miten tuo on velttoilua!

Vierailija
9/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin teekkarien örvellys on hyvin vähäistä omiin opiskeluaikoihin verrattuna yhtä sukupolvea aikaisemmin. Alkoholin käyttö on siistiytynyt ja vähentynyt. Opintotukikuukaudet lasketaan tarkkaan ja käytetään opiskeluun. Töissä käyvät säästävät asuntoon.  

Vierailija
10/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haalareissa ympäripäissään örveltävät opiskelijat herättävät ihmisissä närää. Ja syystä. Ei opintotuki ole tällaiseen tarkoitettu. Monet ovat vielä varhaiskeski-iän kynnyksellä etsimässä itseään ikuisena opiskelijana veronmaksajien rahoilla!

Rakkikoirat räksyttää taas niin helvetisti, että hyvä, ettei ääni lopu kurkusta. Haistakaa jeesustelijat vittu!!!

Vierailija
11/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yliopistoissa ei ole ikuisia opiskelijoita koska opintotukea on rajattu määrä. Muuten potkitaan pihalle jos ei valmistu ja opintotuetkin loppuu jsn vaiheessa

Vierailija
12/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin 95 % kävi töissä opintojen ohessa. Jotkut jopa kahdessa työssä, jos sattui olemaan palkaton työharjoittelu.

Vierailija
13/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

professor of practice??

Onko siihen hommaan valkattu eniten arkielämästä vieraantunut hakija?

Luulisi professorin asemassa tajuavan että vaikka haalareissa könytäänkin ekana vuonna ja myöhemminkin joissain virallisissa tilaisuuksissa niin suuri osa vuodesta opiskellaan. Suurin osa opiskelijoista ei taida könytä haalareissa juuri ollenkaan joten turha leimata koko porukkaa esim. vappujuhlien perusteella. 

Opiskelijalle annettava rahamäärä on aika surkea ja kaikki eivät saa vanhemmiltaan täydennystä tai saa tehtyä duunia opiskeluaikana, lisäksi opiskelijalla on tulorajat joita vahditaan tarkkaan. Olisi myös muistettava että kaikki vaan kallistuu asumisesta lähtien mutta opintotuet ei nouse likikään samaan tahtiin.

Vierailija
14/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaaaa itsellä meni se 460 e, jonka sain nii yksiöni vuokraan. Loput piti sitten itse koulun ohella tienata.

Vierailija
15/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homo puhuu asiaa!

Vierailija
16/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kelatkaa nyt lapsii! Siis ne vaa lusmuu ja leikkii, mut silti lapsilisät tipahtaa tilille. Siis voi OMG!

Vierailija
17/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua eivät haalareissa ördäävät opiskelijat haittaa tippaakaan niin pitkään kun he suorittavat rivakasti ja kunnianhimoisesti opiskelunsa.  Tuskin Mattilaakaan.  Haahuilijat ovat se ongelma. 

Vierailija
18/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh? Työttömät istuu himassa ja ehkä kirjoittelee hakemuksia (jota kaikki ei tee).

Opiskelijat saa vähemmän rahaa ja ne tosiaan opiskelee JA käy töissä.

Vierailija
19/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan näitä on tälläkin palstalla itkenyt, kun on valmistuttu maisteriksi ilman päivääkään työkokemusta, kun opintojen aikana on mm. perustettu suurperhe tai matkusteltu.

Kai kenen tahansa pitäisi tajuta, että opintojen aikana kerrytetään opintopisteiden lisäksi työkokemusta, ne matkustelut ja vähintään kolme lasta kuuluvat sitten siihen elämään, kun on valmistuttu ja työllistytty.

Vierailija
20/31 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut muutaman vuoden yliopistolla, enkä ole saanut kandiakaan tehdyksi. Syy on se, että olen sairastunut vaikeaan psyykkiseen sairauteen, johon on ollut vaikeaa saada hoitoa. Sairaus vie aikaa, paperien täyttäminen ja virastoissa käyminen vie aikaa, yritän pysy hengissä (eli olla tappamatta itseäni) jne.

Silti teen joitakin kursseja joka vuosi eikä minusta ulospäin näe, että olen vakavasti sairas. Eli voin kanssaopiskelijoiden silmissä näyttää lusmulta vaikka parhaani yritän. Opiskelut ovat minulle myös erinomaista kuntouttavaa toimintaa.