Professori puhuu asiaa! Opiskelijoiden velttoilu tapetilla!
Haalareissa ympäripäissään örveltävät opiskelijat herättävät ihmisissä närää. Ja syystä. Ei opintotuki ole tällaiseen tarkoitettu. Monet ovat vielä varhaiskeski-iän kynnyksellä etsimässä itseään ikuisena opiskelijana veronmaksajien rahoilla!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Johan näitä on tälläkin palstalla itkenyt, kun on valmistuttu maisteriksi ilman päivääkään työkokemusta, kun opintojen aikana on mm. perustettu suurperhe tai matkusteltu.
Kai kenen tahansa pitäisi tajuta, että opintojen aikana kerrytetään opintopisteiden lisäksi työkokemusta, ne matkustelut ja vähintään kolme lasta kuuluvat sitten siihen elämään, kun on valmistuttu ja työllistytty.
Ei vaan opintotukijärjestelmä vuosi- ja kuukausitulorajoineen on suunniteltu siten että opiskelijan työssäkäynti olisi mahdollisimman hankalaa koska halutaan kannustaa (lue piiskata) opiskelijat nopeammin valmiiksi, vaikka sitten ilman käytännön työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaaaa itsellä meni se 460 e, jonka sain nii yksiöni vuokraan. Loput piti sitten itse koulun ohella tienata.
Alkaa tulla korvista nuo teidän 500 euron studiot, joissa on pakko asua. Se on kuulkaa ihan teidän oma valinta, jos muu ei kelpaa.
Tuohan on taas semmoinen joka ei halua ottaa lainaa ja sitten kitisee kun rahat ei riitä. Ottakaa se laina ja tulkaa vasta sitten valittamaan että tuet ei riitä jos ne ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan näitä on tälläkin palstalla itkenyt, kun on valmistuttu maisteriksi ilman päivääkään työkokemusta, kun opintojen aikana on mm. perustettu suurperhe tai matkusteltu.
Kai kenen tahansa pitäisi tajuta, että opintojen aikana kerrytetään opintopisteiden lisäksi työkokemusta, ne matkustelut ja vähintään kolme lasta kuuluvat sitten siihen elämään, kun on valmistuttu ja työllistytty.
Ei vaan opintotukijärjestelmä vuosi- ja kuukausitulorajoineen on suunniteltu siten että opiskelijan työssäkäynti olisi mahdollisimman hankalaa koska halutaan kannustaa (lue piiskata) opiskelijat nopeammin valmiiksi, vaikka sitten ilman käytännön työkokemusta.
No niistä tulorajoista ei tarvitse välittää pätkääkään, itse jo ihan rutiinilla maksan niitä takaisin koko ajan.
Ensi kuussa itse asiassa vika erä tällä erää, katsotaan alkaako toukokuussa uusi kierros 👌 ja tällä kaavalla valmistun ajoissa, vaikka pidin yhden taukolukukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niistä tulorajoista ei tarvitse välittää pätkääkään, itse jo ihan rutiinilla maksan niitä takaisin koko ajan.
Ensi kuussa itse asiassa vika erä tällä erää, katsotaan alkaako toukokuussa uusi kierros 👌 ja tällä kaavalla valmistun ajoissa, vaikka pidin yhden taukolukukauden.
Lisään toki, ettei rajat yleensä ylity kuin muutamalla satasella. Jos kerkeäisin tienaamaan enemmän, en nostaisi koko tukea.
Mutta niin, nuo tulorajat on tyhmä syy olla työskentelemättä opiskellessa. Jos menee yli ja joudut maksamaan takaisin, niin saa sovittua sopivat maksuerät.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yliopistoissa ei ole ikuisia opiskelijoita koska opintotukea on rajattu määrä. Muuten potkitaan pihalle jos ei valmistu ja opintotuetkin loppuu jsn vaiheessa
On jos on aloittanut kuten minä ennen 2005 vuoden syksyä. 😂
Nuorista tehdään veteliä ja saamattomia antamalla ilmaiset opinnot ja läjäpäin rahaa jota ei tarvitse ikinä maksaa takaisin. Esim. Yhdysvalloissa on maksulliset opinnot ja opiskelijat asuvat asuntoloissa ja vielä jakavat huoneen toisen opiskelijan kanssa. Suomessa pitää jokaisella olla oma yksiö ja kaikesta valitetaan.
Joku kommentoija puhuu tiukkaa paskaa 500 euron opintotuesta ja kuinka hyvin pärjää.. Hallitus laski juuri äsken opintorahaa ja opiskelijat pakotetaan ottamaan velkaa. Totuus on että aiemminkin opintotuki oli liian pieni. Ja ap tarkistaa tietonsa: Opintoaikoja on rajattu kovalla kädellä. Ne puheet ikiopiskelijoista voi jättää sinne viime vuosituhannelle.
Ha Mattila vaan trollaa julkisuudenkipeänä. Vastikään on tutkittu että taloudellinen stressi kuormittaa opiskelijoita.
Tulorajoista vielä, olisihan toki kiva jos niitä kohtuullistettaisiin. Viimeksi olin niin laskevinaan, ettei menisi yli, vaan silti oli päässyt menemään n. 200€ yli rajan -> n. 600€ maksoin takaisin.
Nyt on jo vähän sellainen fiilis, että odotan jo sen Kelan kuoren kolahtavan taas postiluukusta toukokuussa.
Mutta asian ydin: ei niiden tulorajojen takia pidä jättää työskentelemättä. Joko yrität pitää rajojen sisässä (esim. keikkatyöllä ja sijaisuuksilla onnistuu helpommin), tai sitten enemmän tienatessa jätät tuen nostamatta ja haet varuiksi vaan valtiontakauksen opintolainaan (kuten itse teen, jos nyt taas tulee takaisinmaksua..).
T. 24 & 25
Vierailija kirjoitti:
Tulorajoista vielä, olisihan toki kiva jos niitä kohtuullistettaisiin. Viimeksi olin niin laskevinaan, ettei menisi yli, vaan silti oli päässyt menemään n. 200€ yli rajan -> n. 600€ maksoin takaisin.
Nyt on jo vähän sellainen fiilis, että odotan jo sen Kelan kuoren kolahtavan taas postiluukusta toukokuussa.
Mutta asian ydin: ei niiden tulorajojen takia pidä jättää työskentelemättä. Joko yrität pitää rajojen sisässä (esim. keikkatyöllä ja sijaisuuksilla onnistuu helpommin), tai sitten enemmän tienatessa jätät tuen nostamatta ja haet varuiksi vaan valtiontakauksen opintolainaan (kuten itse teen, jos nyt taas tulee takaisinmaksua..).
T. 24 & 25
JA tästä työskentelystä huolimatta tosiaan valmistun etuajassa.
Huvittavaa, kun opiskelijoita nälvitään heidän elämiseen nippa nappa riittävästä tuesta (tt-tuella elävät ikityöttömät mielenterveysongelmaiset terveydenhuollon rasittajat kuppaavat vielä enemmän tukea kuukaudessa), vaikka samalla satoja ja tuhansia ja taas toisia tuhansia opiskelijoita ja vastavalmistuneita on tälläkin hetkellä PALKATTOMASSA harjoittelussa ja työ"kokeilussa". Lol. Kai sitä työtä voi harjoitella ja kokeilla ihan palkallisenakin. Vaikka harjoittelijoille maksettaisiin palkkaa, se ei silti olisi täysi palkka, vaan HARJOITTELIJAN palkka epäpätevyys-/kokemattomuusvähennyksineen. Mä ihmettelen, milloin ikinä kukaan edes pystyy saavuttamaan sitä NORMAALIA eli täyttä palkkaa, kun ensin tehdään ilmaista orjatyötä kuukausi, sitten valmistuneena ja täysin pätevänä joutuu tekemään alennetulla palkalla samoja hommia samalla vastuumäärällä jopa useammankin vuoden. Ja sitten juuri kun olet saavuttamassa sen palkankorotuksen, sut potkitaan pihalle, koska "Suomi nousuun ja kaikkien talkoot ja sori siitä ja irtisanotaan taloudellisista tuotantovaikeudellisista syistä. Sitten siihen samaa firmaan otetaan uusi harjoittelija ilmaiseksi - tekemään sitä samaa duunia, mitäkin säkin teit!
Hahahaaaa on meillä kyllä hieno systeemi!<3 Kyllä on ikävä Kekkosen diktatuuria...
Alkaa tulla korvista nuo teidän 500 euron studiot, joissa on pakko asua. Se on kuulkaa ihan teidän oma valinta, jos muu ei kelpaa.