Hormonikierukan jälkeinen elämä, kohdun poisto, sterilisaatio, keski-ikä, seksielämä jne.
Mitä kannattaisi tehdä? Kerään kokemuksia, syitä ja seurauksia. Hyviä ja huonoja puolia.
Minulla on ollut jo vuodesta 2001 asti hormonikierukka, joka vaihdettiin v. 2008 uuteen. Nykyisestä alkaa teho loppua, kun on alkanut ilmaantua menkkaoireita. Vuoto ei silti vielä ole alkanut. Olen 43-vuotias ja lapseni jo tehnyt. Sinkkuutta takana nyt 5 vuotta, eikä edes ihastusta ilmassa.
Hormonikierukan tehon myötä ainakin halut ovat kasvaneet ja varmaan ainoa syy, miksi olen yllättäen alkanut kaipaamaan parisuhdetta. Olen selväi herkistynyt. Siksi en haluaisi uutta kierukkaa enää. Mitä muita vaihtoehtoja tämmöisen puolivallattoman sinkun kannattaisi tehdä? Luopua koko ehkäisystä ja opetella elämään taas menkka-aikaa vai onko sterilisaatio/kohdunpoisto parempi ratkaisu? Kohdunpoiston saisin kyllä gynehistoriani vuoksi suht helposti. Toinen vaihtoehto, että vaihdan uuteen ja katkeroidun yksin kotiin.
Mitä kaikkea te samassa tilanteessa olleet olette tehneet?
Kommentit (5)
Nro 2!!! Kuulehan, gynekologit ihan kertovat, että teho säilyy pidempään kuin 5 vuotta. Kun menkat alkaa, niin siitä tietää, että teho on heikennyt. Joten pidä aborttisi ja SELVITÄ ennen kun alat vaahtoamaan!
Ap:lle. Mietin ihan samaa, hankkiakko uusi kierukka vai ei. Minulla ikää 45. Ja eronnut puolitoistavuotta sitten. Olen ystäviltäni kuullut, että menkoista tulee vanhemmiten ihan mahdottomat, joten kiitos ei sillekään. Ja miten sitä enää edes osaisi olla menkkojen kanssa?
Seuraan tätä ketjua nyt mielenkiinnolla. Kokemuksia 😀
Vierailija kirjoitti:
Puolivallaton sinkku jolla 9v vanha kierukka. Onneks olkoon. Kohta sulla on nyytti kainalossa. Miten joku aikuinen voi olla noin edesvastuuton tai tyhmä! 9v sitten ei ollut kun 5 vuotta vaikuttavia kierukoita. Mul niin kiehuu kun aattelen et sit juostaan aborttii tekemään. :(
Puolivallaton ei tarkoita, että jakaisin itseäni ahkerasti. Kierukka on vain pitämään menkat poissa. Olen jo 5 vuotta sinkku! Ja tässähän juuri pohdin, mitä ehkäisylleni teen ennen miehen hankintaa. Pieni luetun ymmärtäminen olisi paikallaan. Ja joo viime kerrasta on se sama 5v. AP
Sterilisaatio plus kohdun ablaatio voisi olla harkinnan arvoinen yhdistelmä, jos et halua tavoitella kohdun poistamista kokonaan. Saisit pysyvän ehkäisyn ja kuukautiset pysyisivät poissa.
hanska kirjoitti:
Sterilisaatio plus kohdun ablaatio voisi olla harkinnan arvoinen yhdistelmä, jos et halua tavoitella kohdun poistamista kokonaan. Saisit pysyvän ehkäisyn ja kuukautiset pysyisivät poissa.
Kiitos. Tuo ablaatio olisi kyllä hyvä vaihtoehto, sillä olen aikanaan ottanut kierukan runsaisiin menkkoihin. Uusi vaihtoehto minulle. 7-9 pv hanasta ei tunnu kivalle, mutta haluaisin ns. pitää hormonittoman elämän, kun se kerran vaikuttaa haluihin.
Puolivallaton sinkku jolla 9v vanha kierukka. Onneks olkoon. Kohta sulla on nyytti kainalossa. Miten joku aikuinen voi olla noin edesvastuuton tai tyhmä! 9v sitten ei ollut kun 5 vuotta vaikuttavia kierukoita. Mul niin kiehuu kun aattelen et sit juostaan aborttii tekemään. :(