Sanoin lapselleni, että haisee hielle :(
Ja nyt tuntuu niin pahalle. Haluan olla kannustava ja hyvä äiti, en tollainen mollaaja ja mäkättäjä.
Eikä tämä edes ollut eka kerta. 12v lapsi kyseessä ja viime aikoina huomannut, että hiki alkanut haista ja hiukset rasvoittumaan. Olen sanonut nätisti, että nyt olisi aika tihentää pesuvälejä ja ostaa deodorantti. Vastaus odotettava ei, ei ja ei.
Yhdessä kävimme dödön ostamassa, tyttö sai sen valita ja vastahakoisesti sitä käyttää (eikä käyttäis ollenkaan ellen muistuttaisi) Tiedän, että tämä on normaalia, se voi olla arka paikka nuorelle kun näitä muutoksia tulee, eikä asiaa auta äiti joka sanoo turhan suoraan.
Eilen kävi suihkussa kun käskin ja tänään sitten uimassa ja siellä tietty peseytyi. Illalla sitten istui mun vieressä ja huudahdin, ei oo totta, haisetko jo nyt hielle. (oikeasti oli paha hienhaju, voimakas) Tyttö lähti loukkaantuneena.
Menin hetken kuluttua juttelemaan, että olisiko laittanut käytetyn yöpaidan päälleen ja siinä oli se hienhaju, mutta eipä tuo kuunnellut vaan loukkaantuneena oli hiljaa vaan. Yritin selittää,e ttä tuskin hän nyt itse heti pesun jälkeen pahalle haisi mutta oliko haju yöpaidassa.
On paha mieli. Lapsi on huoneessaan, ei taida olla nukahtanut vielä ja itse en nyt unta saa vaikka väsyttääkin. En halua, että lapseni muistaa mollaavan äidin aikuisena, mutta ei kai tuota voi silkkihansikkain kohdella kun ei tajua(??) että oikeasti haisee. OLen myös puhunut, että koulussakin kaverit rupeaa haistaan hien, johon lapsi sanoo, ettei voi haistaa kun ei hän millekään haise!
Kommentit (42)
Vaarana on, että aloittaja-äiti tekee herkässä iässä olevasta teinitytöstään hajuneurootikon ja alentaa tyttären itsetunnon tölväisyillään pohjamutiin.
Vaikka tarkoituksesi on hyvä, se miten sanot tyttärellesi hänen haisemisestaan, on loukkaavaa. Et tunnu ymmärtävän asian vakavuutta.
Jotkut ihmiset haisevat pahalle, vaikka kuinka itseään jynssäisivät. Hajun aiheuttajia voi olla monia esim. huono bakteerikanta tai erilaiset sairaudet.
Kannattaisi miettiä mitä ja MITEN puhelee omalle tyttärelleen. Sinä olet äiti ja sinun tulee hyväksyä tyttäresi juuri sellaisena kuin hän on.
Fiksumpia tapoja puuttua asiaan on esitetty ketjussa kyllä muutamia.
Vinkkinä sellainenkin, että jos ei suihkussa halua joka päivä käydä tai jos haisee vaikka aamulla hielle kun pitäisi lähteä kouluun, niin esim. Vauvojen kosteuspyyhkeillä saa hyvin tehtyä pikaraikastuksen, kun pyyhkii kainalot ja alapään. Poistaa hyvin hajuja, eikä kuivata ihoa. Toki säännölliset suihkupesut ja dödön käyttäminen on tärkeämpi konsti, mutta kun nuorella voi hormonitoiminta vaikuttaa, että haju korkkaa dödön läpikin välillä, niin kosteuspyyhkeillä voi pestä haisut pois, taputtelee kuivaksi ja uudet dödöt kainaloon, on raikkaampi olla. Mulla normaalisti riittää kun käyn illalla suihkussa ja laitan aamulla dödöä, annan yön kainaloitten olla ihan sellaisenaan, kun olen jo kolmekymppinen ja hormonitoiminta tasaisempaa, jos yöksikin laitan niin kainalot herkästi ärsyyntyvät. Välillä kuitenkin raskaus yms hormonimuutokset on tehneet hajun voimakkaammaksi, silloin olen vaihtanut roll on-dödön puikkodödöön ja aamuisin joko kosteuspyyhkeillä tai ihan hanan alla kostutetulla froteepyyhkeellä pessyt kainalot.