Sanoin lapselleni, että haisee hielle :(
Ja nyt tuntuu niin pahalle. Haluan olla kannustava ja hyvä äiti, en tollainen mollaaja ja mäkättäjä.
Eikä tämä edes ollut eka kerta. 12v lapsi kyseessä ja viime aikoina huomannut, että hiki alkanut haista ja hiukset rasvoittumaan. Olen sanonut nätisti, että nyt olisi aika tihentää pesuvälejä ja ostaa deodorantti. Vastaus odotettava ei, ei ja ei.
Yhdessä kävimme dödön ostamassa, tyttö sai sen valita ja vastahakoisesti sitä käyttää (eikä käyttäis ollenkaan ellen muistuttaisi) Tiedän, että tämä on normaalia, se voi olla arka paikka nuorelle kun näitä muutoksia tulee, eikä asiaa auta äiti joka sanoo turhan suoraan.
Eilen kävi suihkussa kun käskin ja tänään sitten uimassa ja siellä tietty peseytyi. Illalla sitten istui mun vieressä ja huudahdin, ei oo totta, haisetko jo nyt hielle. (oikeasti oli paha hienhaju, voimakas) Tyttö lähti loukkaantuneena.
Menin hetken kuluttua juttelemaan, että olisiko laittanut käytetyn yöpaidan päälleen ja siinä oli se hienhaju, mutta eipä tuo kuunnellut vaan loukkaantuneena oli hiljaa vaan. Yritin selittää,e ttä tuskin hän nyt itse heti pesun jälkeen pahalle haisi mutta oliko haju yöpaidassa.
On paha mieli. Lapsi on huoneessaan, ei taida olla nukahtanut vielä ja itse en nyt unta saa vaikka väsyttääkin. En halua, että lapseni muistaa mollaavan äidin aikuisena, mutta ei kai tuota voi silkkihansikkain kohdella kun ei tajua(??) että oikeasti haisee. OLen myös puhunut, että koulussakin kaverit rupeaa haistaan hien, johon lapsi sanoo, ettei voi haistaa kun ei hän millekään haise!
Kommentit (42)
No ihan asiallinenhan sinä olit, olisiko parempi että aletaan kiusaamaan asian takia koulussa?
Miksi tyttö ei itse halua käyttää dödöä? Kai haistaa itsekin hajun?
Dödöä en itse lapselle ostaisi, järjetön kemikaalikuorma muineen haittoineen. Puhtauden korostaminen ja luonnonkuituiset vaatteet, ei haise.
En tiedä mikä on, ettei halua dödöä käyttää, eikä omasta mielestä tarvisi kuin 2x vko suihkun.
Esimerkin puutteesta ei ainakaan ole kyse.
Olen aiemminkin sanonut asiasta ja kyllä vanhemman kuuluukin huolehtia lapsen puhtaudesta, mutta se tulisi tehdä hienovaraisemmin. Nyt tuntuu, että tästä on tullut oikein "iso asia" minun ja hänen välillään. Muuten on mukavaa ja touhutaan kaikenlaista yhdessä, jutellaan ja ollaan ihan normaalisti. Mutta sitten minä sanon asiasta. Yleensä kyllä ihan nätisti. Mutta myönnän, että usein en niin hienovaraisesti. Mutta se ärsyttää niin paljon, ettei tajua/halua/välitä omasta puhtaudestaan! Toisaalta käyttää aina puhtaita vaatteita ja on kiinnostunut ulkonäöstään, laittaa hiuksia, toisinaan koruja. On tyttömäinen ja kauniskin.
Kehun häntä paljon, luonnetta, tekemisiä ja kauneuttaankin. Toki joudun motkottamaan esim.huoneensa siisteydestä yms.normiasioista ap
Parempi että äiti sanoo kuin että kaverit. Ei muuta kuin napakasti vaatimaan hygieenisyyttä. Se on äidin tehtävä.
Se on äidin tehtävä kyllä,mutta koen sen lapsen nolaamiseksi, mutta kun ei hyvällä usko niin mikäs teet. Toisaatla kai lapselle voi tulla ns.kapinamielikin, kun koko ajan höngin niskaan. No en nyt koko ajan kuitenkaan, mutta usein. Haluan, että lapseni on puhdas!
Ja vielä pahempaa jos ei koulussakaan kaverit sano vaan rupeavat keskenään selän takana supisemaan, että haisee niin sitten jää se haisulin maine lapselle.
Ehkä jos nyt nätisti juttelisin, sitten antaisin asian olla ja muutaman päivän seuraisin tuleeko asiaan muutosta. Ja jos ei niin sitten vaan pakotan suihkuun ja käyttään dödöä. Sitten asiasta ei enää tarvi jutellakaan vaan yksinkertaisesti käsken pesulle. ap
Omalla lapsellani haisee jo nyt 7-vuotiaana hiki. Olen jutellut siitä tyyliin hänestä on kasvamassa iso tyttö, ja ostettiin sellainen luonnonkividödö mikälienee. Arka asia, mutta kyllä siitä voi nätistikkin puhua.
Tsemppiä ap:lle. Kyllähän tämä vanhemmuus on kasvamista siinä kuin lapsena oleminenkin, jos näin voi sanoa.
Oi, muistan tuon vielä itseni kohdalla :) Äitini osti sellaisen oikeen voimakkaan hajuveden hajuisen dödön ja kun oli niin noloa olla jo siinä iässä... osta hajusteettomia, jos se rohkaisi käyttämään. Kun muut ei sitten haista, että tarvitsee jo dödöä. Suihku asia pitää hoitaa sillain ohi mennen mainintana. "Menehän suihkuun kun huomenna on koulupäivä" tai jotain. Ehkä voisitte käydä hassuttelemassa jossain hajuvesillä jne että saa mielikuvan "naisen kuuluu tuoksua". Hiukset rasvoittuvat jos on kaksikin päivää käymättä suihkussa, kannustaisiko lasta jos menisitte yhdessä tutkimaan shampoo-hoitoaine hyllyä ja ihmettelemään mitä kaikkea suklaa-vaniljankin tuoksuista sieltä löytyy ja tytär saisi sieltä itsellensä mieluisimmat ostaa ihan vain hänen omaan käyttöönsä?
Parempi, että oma äiti kertoo että haisee, kun se, että luokan pojat sen kertovat!!! Tai kaverit. Äkkiä saa haisuli maineen ja siitä sitten kiusataan koko vuosi.
Olin itse suunnilleen tuon ikäinen enkä meinannut tajuta että hikeni haisee, suihkuunkaan ei tainnut olla hinkua. Äitini laittoi minut haistamaan omaa T-paitaani kainalon kohdalta ja kyllä haisi pahalle, ei tarvinnut enää patistaa pesulle. En vaan ollut itse huomannut hajua.
Sitkeyttä asiassa, minusta on hyvä että sanoit suoraan että hiki haisee jos se kerran haisi. Eikä sitä tarvitse anteeksi pyydellä. Lapsen parhaaksihan se on että huolehditaan ja neuvotaan.
No ei sun tarvii mennä selittelemään eikä odottaa tapahtuuko jotain muutosta. Katsot joja ilta ja aamu, että asiat tapahtuu, ihan niinkuin hampaitten pesu pieneltä lapselta. Älä odota, että lapse heti ottaa oudossa tilanteessa vastuun itsedtään.
Vierailija kirjoitti:
Omalla lapsellani haisee jo nyt 7-vuotiaana hiki. Olen jutellut siitä tyyliin hänestä on kasvamassa iso tyttö, ja ostettiin sellainen luonnonkividödö mikälienee. Arka asia, mutta kyllä siitä voi nätistikkin puhua.
Tsemppiä ap:lle. Kyllähän tämä vanhemmuus on kasvamista siinä kuin lapsena oleminenkin, jos näin voi sanoa.
Kiitos, näin on. ap
No kai te olette jutelleet että hormonit pistää hien haisemaan tuossa iässä.
Ei muuta kuin uudet iltatoimet ohjelmaan, suihku ja dödö on kuin hammaspesu, automaatio.
Joskus kun otan oman tytön kainaloon, saattaa hänkin sanoa että haisen hielle... Ei siitä oikein loukkaantuakaan voi jos se on totta. Sanon vain niinpä, tarviipa illalla käydä pesulla.
Kiitos paljon kaikista ihanista ja "maalaisjärkisistä" viesteistä. Täällä sai yksi äiti mielenrauhan ja ehkä se unikin tulee. Tottahan se on, että asiat saa sanoa suoraan ja vanhemman tehtävä on huolehtia lasten puhtaudesta jos ei kerran sitä itse vielä osaa, eikä tajua.
Ja asiasta olen kyllä kauniisti sanonut ja deodorantin sai lapsi itse valita. Oma vikani kun olen antanut liikaa hölliä vaan en ole vain järjestelmällisesti käskenyt pesulle piste
Ap
Joka ilta suihku ja aamulla dödöä kainaloon. Paidat vaihdetaan säännöllisesti. Ei pitäisi haista enää.
Onko jo kuukautiset alkaneet tytöllä? Ilmeisesti ei, mutta jos jo hikoilu aiheuttaa tuollaisen reaktion, miten mahtaa menkkojen kanssa käydä?
Yritä puhua lapsen kanssa siitä, että kaikki hikoilevat, hikoilun lisääntyminen kuuluu ikään, kaikkien hiki haisee ja että äiti ja isäkin käyttävät deodoranttia, jotta eivät haisisi. Ja että se hajun pitäminen poissa kuuluu hyviin käytöstapoihin ja muiden ihmisten huomioimiseen. Voit myös sanoa, että omaa hajua ei välttämättä huomaa, koska siihen turtuu, mutta se ei tarkoita, etteivätkö muut huomaisi sitä. Tuon paidan haistaminen oli myös hyvä vinkki.
Opeta myös pesemään kainalot kunnolla saippualla ja laittamaan sitä dödöä heti pesun jälkeen, ei jo valmiiksi hikiseen kainaloon. Samoin haisevat vaatteet pesuun heti yhden käyttökerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oi, muistan tuon vielä itseni kohdalla :) Äitini osti sellaisen oikeen voimakkaan hajuveden hajuisen dödön ja kun oli niin noloa olla jo siinä iässä... osta hajusteettomia, jos se rohkaisi käyttämään. uosi.
Meillä poika, jolla 11-v alkoi hiki haista. Ostettiin hajusteettomia dödöjä, ja epäiltiin, ettei se muista laittaa niitä, kun haisi aina hielle. Todellisuudessa laittoi, mutta ne hajusteettomat ei pitäneet mitään. Sitten ostettiin Axea, jota muutkin pojat luokalla käytti, eikä sen jälkeen ole hielle haissut. Nyt 13-v ja käy jo omatoimisesti päivittäin suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Joka ilta suihku ja aamulla dödöä kainaloon. Paidat vaihdetaan säännöllisesti. Ei pitäisi haista enää.
Tässä tapauksessa pitää selittää lapselle, että aamulla on pestävä kainalot ennen dödön laittoa. Muuten siitä ei ole hyötyä vaikka vetelis sitä pitkin päivää. Aina puhtaalle iholle. Yöllä hikoillaan paljon. Mieluummin dödö heti suihkun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, muistan tuon vielä itseni kohdalla :) Äitini osti sellaisen oikeen voimakkaan hajuveden hajuisen dödön ja kun oli niin noloa olla jo siinä iässä... osta hajusteettomia, jos se rohkaisi käyttämään. uosi.
Meillä poika, jolla 11-v alkoi hiki haista. Ostettiin hajusteettomia dödöjä, ja epäiltiin, ettei se muista laittaa niitä, kun haisi aina hielle. Todellisuudessa laittoi, mutta ne hajusteettomat ei pitäneet mitään. Sitten ostettiin Axea, jota muutkin pojat luokalla käytti, eikä sen jälkeen ole hielle haissut. Nyt 13-v ja käy jo omatoimisesti päivittäin suihkussa.
Juu, meni vuosia ennen kun ite tajusin kumpi on parempi ja minulle sopivampi (antiperspirantti) ja toinen, sitä vedettiin aina sikana liikaa :D Sit haistiin kahta kamalammalle kun ilman ;) Harjoittelu asia tämä dödönkin käyttö :)
Ja kannattaa tietysti kertoa lapselle että hän itse ei haista omaa hienhajuaan, koska hänen nenänsä on tottunut siihen, mutta muut kyllä haistavat. EIhän lapsi tajua että hän haisee vaikka ei itse haista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin jo ala-asteella käyttää antiperspiranttia, koska hikoilin voimakkaasti. Deodoranttihan ei estä hikoilua eikä hajua mitenkään, se vaan tuoksuu. Ja kun sen kanssa haisee hiki, on todella törkeä löyhkä. Lisäksi paidat pitää vaihtaa päivittäin, samoin alushousut, liivit, sukat. Keinokuituvaatteet haisevat helpommin.
Mene pyytämään anteeksi!