Sanoin lapselleni, että haisee hielle :(
Ja nyt tuntuu niin pahalle. Haluan olla kannustava ja hyvä äiti, en tollainen mollaaja ja mäkättäjä.
Eikä tämä edes ollut eka kerta. 12v lapsi kyseessä ja viime aikoina huomannut, että hiki alkanut haista ja hiukset rasvoittumaan. Olen sanonut nätisti, että nyt olisi aika tihentää pesuvälejä ja ostaa deodorantti. Vastaus odotettava ei, ei ja ei.
Yhdessä kävimme dödön ostamassa, tyttö sai sen valita ja vastahakoisesti sitä käyttää (eikä käyttäis ollenkaan ellen muistuttaisi) Tiedän, että tämä on normaalia, se voi olla arka paikka nuorelle kun näitä muutoksia tulee, eikä asiaa auta äiti joka sanoo turhan suoraan.
Eilen kävi suihkussa kun käskin ja tänään sitten uimassa ja siellä tietty peseytyi. Illalla sitten istui mun vieressä ja huudahdin, ei oo totta, haisetko jo nyt hielle. (oikeasti oli paha hienhaju, voimakas) Tyttö lähti loukkaantuneena.
Menin hetken kuluttua juttelemaan, että olisiko laittanut käytetyn yöpaidan päälleen ja siinä oli se hienhaju, mutta eipä tuo kuunnellut vaan loukkaantuneena oli hiljaa vaan. Yritin selittää,e ttä tuskin hän nyt itse heti pesun jälkeen pahalle haisi mutta oliko haju yöpaidassa.
On paha mieli. Lapsi on huoneessaan, ei taida olla nukahtanut vielä ja itse en nyt unta saa vaikka väsyttääkin. En halua, että lapseni muistaa mollaavan äidin aikuisena, mutta ei kai tuota voi silkkihansikkain kohdella kun ei tajua(??) että oikeasti haisee. OLen myös puhunut, että koulussakin kaverit rupeaa haistaan hien, johon lapsi sanoo, ettei voi haistaa kun ei hän millekään haise!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Oi, muistan tuon vielä itseni kohdalla :) Äitini osti sellaisen oikeen voimakkaan hajuveden hajuisen dödön ja kun oli niin noloa olla jo siinä iässä... osta hajusteettomia, jos se rohkaisi käyttämään. Kun muut ei sitten haista, että tarvitsee jo dödöä. Suihku asia pitää hoitaa sillain ohi mennen mainintana. "Menehän suihkuun kun huomenna on koulupäivä" tai jotain. Ehkä voisitte käydä hassuttelemassa jossain hajuvesillä jne että saa mielikuvan "naisen kuuluu tuoksua". Hiukset rasvoittuvat jos on kaksikin päivää käymättä suihkussa, kannustaisiko lasta jos menisitte yhdessä tutkimaan shampoo-hoitoaine hyllyä ja ihmettelemään mitä kaikkea suklaa-vaniljankin tuoksuista sieltä löytyy ja tytär saisi sieltä itsellensä mieluisimmat ostaa ihan vain hänen omaan käyttöönsä?
Parempi, että oma äiti kertoo että haisee, kun se, että luokan pojat sen kertovat!!! Tai kaverit. Äkkiä saa haisuli maineen ja siitä sitten kiusataan koko vuosi.
Ihan ok, mutta naisen ei todellakaan "kuulu tuoksua". Järkyttävää! Voisi ajatella myös tuoksuyliherkkiä ihmisiä eikä opettaa jo LAPSIA käyttämään kemikaaleja yms turhaa. Ei ole ihme, että hengitystiesairaudet ja yliherkkyydet vain lisääntyy.
Saman asian kanssa painin tismalleen saman ikäisen tytön kanssa! Tuo ei loukkaannu, mutta nolostuu jos asiasta mainitsee. Laittaa dödöö kun kehotan, muuten unohtuu kyllä. Miten kummassa se hiki voi noilla esiteineillä haista niin pistävälle ja pahalle? Joku hormonijuttu? Ja todella tarttuu vaatteisiin ihan huolella, vaikka meilläkin käy suihkussa päivittäin.
Esiteineillä se hiki todella haisee, kommentti tuolle 23:lle. Varmaan hormoneista johtuva, ennenkuin tasaantuu. Ja ap, Ruohonjuuri-kaupassa on joku kristallidödö, jos kemikaalikuormaa ja alumiineja pelkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, muistan tuon vielä itseni kohdalla :) Äitini osti sellaisen oikeen voimakkaan hajuveden hajuisen dödön ja kun oli niin noloa olla jo siinä iässä... osta hajusteettomia, jos se rohkaisi käyttämään. Kun muut ei sitten haista, että tarvitsee jo dödöä. Suihku asia pitää hoitaa sillain ohi mennen mainintana. "Menehän suihkuun kun huomenna on koulupäivä" tai jotain. Ehkä voisitte käydä hassuttelemassa jossain hajuvesillä jne että saa mielikuvan "naisen kuuluu tuoksua". Hiukset rasvoittuvat jos on kaksikin päivää käymättä suihkussa, kannustaisiko lasta jos menisitte yhdessä tutkimaan shampoo-hoitoaine hyllyä ja ihmettelemään mitä kaikkea suklaa-vaniljankin tuoksuista sieltä löytyy ja tytär saisi sieltä itsellensä mieluisimmat ostaa ihan vain hänen omaan käyttöönsä?
Parempi, että oma äiti kertoo että haisee, kun se, että luokan pojat sen kertovat!!! Tai kaverit. Äkkiä saa haisuli maineen ja siitä sitten kiusataan koko vuosi.
Ihan ok, mutta naisen ei todellakaan "kuulu tuoksua". Järkyttävää! Voisi ajatella myös tuoksuyliherkkiä ihmisiä eikä opettaa jo LAPSIA käyttämään kemikaaleja yms turhaa. Ei ole ihme, että hengitystiesairaudet ja yliherkkyydet vain lisääntyy.
Pointtini taisi suhahtaa ohi?
juu, kuuluu tuoksua. Ei lemuta paskalle/hielle eikä sille, että on käyty hajuvesisuihkussa.
Tietysti tuollaisesta pitää sanoa, jos lapsi ei itse huomaa. Se on yksi kasvattajan tehtävistä. Kannattaa olla hyvät välit lapseen, jolloin hienhajusta tai vastaavasta sanominen ei tunnu ilkeilyltä tai nolaamiselta. Minäkin välillä huomautan teinille, että tukka on rasvainen ja kaipaa pesua. Vastaa siihen jotain tyyliin "oho, niinpä onkin" ja menee pesulle. Olisihan se inhottavaa jos toinen menisi likaisena ja haisevana kouluun ja kaverit yökkisi ja nauraisi selän takana. Hygieniaa opetellaan ja opetetaan kotona.
No olihan tuo nyt aika törkeästi sanottu.
Mun nuorin sisko lopetti jostain syystä suihkussakäynnin 12-vuotiaana ja se haju oli ihan järkyttävä. Koko huone missä se oli muuttu sellaseksi tunkkaiseksi hikiluolaksi ja niillä oli ihan ihmeellistä vääntöä mun äidin kanssa siitä. Mun äiti käy kahdesti päivässä suihkussa ja pitää huolen ettei haise hielle ja rasvaisten hiusten haju on sille kauhistus. Mä luulen että mun pikkusiskolla se oli jotain todella omituista provokaatiota äitiä kohtaan, kieltäytyä suihkusta ja pesemästä hiuksiaan ja kulkea ympäriinsä haisevana rasvalettinä. Muistan mä tollasia omalta yläasteeltani, jostain syystä eivät olleet niitä suosituimpia...
Vastaavien kommenttien takia minä kärsin pitkään stressin aiheuttamasta liikahikoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Dödöä en itse lapselle ostaisi, järjetön kemikaalikuorma muineen haittoineen. Puhtauden korostaminen ja luonnonkuituiset vaatteet, ei haise.
Samaa mieltä. En oikein ymmärrä miksi kukaan käyttäisi deodoranttia. Ei se mitään hikoilua estä, vaan hikoilun estää oikeaan lämpötilaan totuttautuminen, terveelliset elämäntavat, stressittömyys ja vaatteet, jotka eivät aiheuta hikoilua. Jos sinulla on deodoranttia kainalossa ja se sekoittuu hien hajuun, niin tuo yhdistelmä haisee ihan karmivalta. Jos tuntuu, että jotain on pakko käyttää, niin käytä sitten apteekin ainetta, joka on tarkoitettu hikoilun estämiseen. Jos jotain hajustetta haluaa käyttää, niin parfyymia muille kehon alueille.
Olispa itelki vanhemmat sanoneet... Kotona riitti kun pesi tukan kerran viikossa. Koulussa sitten alettiin kiusaamaan ja hetki meni ennen kuin tajusin kyseenalaistaa tuon kerran viikossa peseytymisen kulttuurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, muistan tuon vielä itseni kohdalla :) Äitini osti sellaisen oikeen voimakkaan hajuveden hajuisen dödön ja kun oli niin noloa olla jo siinä iässä... osta hajusteettomia, jos se rohkaisi käyttämään. uosi.
Meillä poika, jolla 11-v alkoi hiki haista. Ostettiin hajusteettomia dödöjä, ja epäiltiin, ettei se muista laittaa niitä, kun haisi aina hielle. Todellisuudessa laittoi, mutta ne hajusteettomat ei pitäneet mitään. Sitten ostettiin Axea, jota muutkin pojat luokalla käytti, eikä sen jälkeen ole hielle haissut. Nyt 13-v ja käy jo omatoimisesti päivittäin suihkussa.
Minä aloin jo ala-asteella käyttää antiperspiranttia, koska hikoilin voimakkaasti. Deodoranttihan ei estä hikoilua eikä hajua mitenkään, se vaan tuoksuu. Ja kun sen kanssa haisee hiki, on todella törkeä löyhkä. Lisäksi paidat pitää vaihtaa päivittäin, samoin alushousut, liivit, sukat. Keinokuituvaatteet haisevat helpommin.
Nyt meni vikaan, deodoranttejahan on myös tuoksuttomia. Deodorantti ei estä hikoilua mutta estää (jos on laadukas) sen että hien hajua (joka tulee bakteereista) ei muodostu. Antiperspirantti estää myös hikoilun mutta sitä ei yleensä suositella kasvuikäisille ellei sitten hienmuodostus ole todella voimakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dödöä en itse lapselle ostaisi, järjetön kemikaalikuorma muineen haittoineen. Puhtauden korostaminen ja luonnonkuituiset vaatteet, ei haise.
Samaa mieltä. En oikein ymmärrä miksi kukaan käyttäisi deodoranttia. Ei se mitään hikoilua estä, vaan hikoilun estää oikeaan lämpötilaan totuttautuminen, terveelliset elämäntavat, stressittömyys ja vaatteet, jotka eivät aiheuta hikoilua. Jos sinulla on deodoranttia kainalossa ja se sekoittuu hien hajuun, niin tuo yhdistelmä haisee ihan karmivalta. Jos tuntuu, että jotain on pakko käyttää, niin käytä sitten apteekin ainetta, joka on tarkoitettu hikoilun estämiseen. Jos jotain hajustetta haluaa käyttää, niin parfyymia muille kehon alueille.
Hikoilu on kylläkin täysin normaali ruumiintoiminto, ihminen on sairas jos ei hikoile. Tarkoittaako terveelliset elämäntavat sinulle ettei esim. liiku ollenkaan? Ja murrosiässä varsinkin voimakas hikoilu on tavallista, liittyy normaaliin hormonitoimintaan.
Hyvä että huolehdit asiasta, ap!
Mulla ei tuon ikäisenä muistaakseni hienhaju ollut ongelmana (toivon....), mutta tukka rasvaisena tuli kyllä liikuttua ties missä, kun en itse sitä tajunnut. Olisin kaivannut enemmän ohjausta :/
Oletteko kuulleet koskaan sairaudesta nimeltä hyperhidroosi eli liikahikoilu, jota myös mm. botoxilla hoidetaan. Itselläni se alkoi teini-iässä ja aiheutti vielä nykyäänkin jatkuvan sosiaalisten tilanteiden pelon ja traumoja, kun en uskaltanut hakea apua ja lähimmäiset ja kaverit nolasivat. Jos on aihetta epäillä ettei hikoilu ole normaalia, niin suosittelen teitä mammoja tutustumaan aiheeseen. Voitte säästää lapsianne paljolta mielipahalta.
Armeijssa esimies tuli huutamaan, kun tupa ei haise puhtaalle. paskalle tai edes hielle.
Se haisi italialaisille perunalastuille, mitä 'minttua' Taffel käytti niissä 2003 vuonna koska 12 pojan hietkään
(plus märän koiran hajuiset varusteet)
eivät pärjäneet pussillisen tuoksuille?
Siinä jotain huolenaihetta, kun Evira on ne syötäväksikin kelpuuttanut, ihmishajuaisti EI.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tää kommentti sai mut ihan herkistymään! Aivan mahtavia ideoita tehdä tämä asia lapselle miellyttäväksi yhdessä ja hauskoilla tavoilla! Olet ihana ihminen <3
Joku täällä kirjoittaa ettei deodoranttia vaan luonnonkuituiset vaatteet päälle mutta se ei auta kun murrosiässä niin tytöt kuin pojat todellakin haisee helposti hieltä. Se on äidin ja isän tehtävä huolehtia että nuori pitää itsensä puhtaana ja hyväntuoksuisena. Koulussa helposti kiusataan jos haisee.
Ja on paljon parempi että se joka ohjaa hygienia-asiossa on äiti tai isi kuin joku aikuine n koulussa. Tähänkin on asiat jo mennyt.
Mulle äiti tölvi tuommoisia.
Ihan yhtäkkiä saattoi valittaa että "sun henki haisee". Eikä se haju mennyt pois vaikka kuinka pesin hampaita ja käytin suuvesiä ja rakasteita. Kaverit ei hajua huomanneet, ei edes hammaslääkäri, mutta äidin mielestä vaan haisin.
Ja jalat haisi ja muutakin valittamisen aihetta tuli kun ikää tuli lisää.
En tiedä haistoiko äiti oikeasti ne hajut vai yrittikö vain lytätä itsetuntoani.
Veljellenikin valittaa ihan ihme jutuista. Kun häneltä kysyy, miksi hän loukkaa, kertoo hän että "minun on pakko sanoa kun ei kukaan muu sano".
Älä ap puhu tytölle hajusta, vaan opeta häntä. Voit kysyä vaikka että haluisitko jonkun uuden saippuan. Ostakaa se yhdessä niinkuin se dödö. Ja sitten ohjaat lasta.
Et sano että pitää useammin käydä suihkussa, vaan kerrot milloin sinne suihkuun pitää mennä. Koittaa keksiä jotain kivoja pesun jälkeisiä juttuja. Kynsilakkaa, hiusten laittamista, ihania vaatteita, elokuvan katsomista, hieromista.. Jotain mistä tulee hyvälle mielelle.
Mä silloin tällöin desinfioin kainalot jos haju ei lähde pesemälläkään.