Onko normaalia että 16v pikkusiskoni käyttäytyy näin?
Siskoni täytti juuri 16vuotta ja elää kotonamme kuin jossakin täyshoitolassa.
Äiti tekee hänelle lähes joka päivä aamu- tai iltapalan valmiiksi. Kun meillä on ruoka-aika sisko vain istuu ruokapöytään ja odottaa että vanhemmat tuovat ruoan lautasella hänen eteensä. Olen sanonut tästä tuhat kertaa vanhemmilleni kuinka tuon pitäisi loppua! Mutta vanhemmat sanovat että sisko ei sitten kuitenkaan ota kasviksia yms ruokaan jos niitä ei valmiiksi laita. Anteeksi mitä?? Ja siskollehan ei voi asiasta sanoa koska ei se kuitenkaan tottele.. just. Äiti siivoaa usein hänen huoneen, herättää joka aamu, että sisko ehtii ajoissa kouluun. Sisko pompottaa kaikkia täällä kotona ihan 100-0 ja ärsyttää kun vanhemmat eivät tee asialle mitään. Välillä kun hermostun ja meille tulee riitaa siskon kanssa täällä alkaa hirveä tappelu jonka seurauksena meille molemmille ollaan vihaisia ja siskolle ehkä mainitaan että voisi hän joskus tehdä asioita itse.
Mitään kotitöitä sisko ei tee, jos joskus pyydetään ei hän yleensä suostu tai sitten alkaa mankumaan jotain palkkaa. (Onneksi vanhemmat eivät kuitenkaan ole antanee!)
En jaksa enää! Kaiken lisäksi siskoni on jatkuvasti pahalla tuulella ja esimerkiksi haukkuu minua lähes päivittäin läskiksi tms.
Mitä pitäisi tehdä? Olen puhunut tästä vanhemmille tosi monta kertaa ja asia ei ole muuttunut.
- väsynyt isosisko :(
Kommentit (7)
Onko meillä sama pikkusisko? haha
Meillä oli ihan sama tilanne siihen asti kun sisko muutti pois opiskelemaan, paitsi että edelleen kun mennään vanhempien luo, minä kokkaan, tiskaan ja siivoan ja sisko ei tee MITÄÄN. Mä olen hoitanut kotia äidin kanssa ala-asteelaisesta asti, siskon ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään. Olen katkera xD
En osaa sanoa mitään viisasta tähän, kun en itsekään ole löytänyt ratkaisua. Joskus kiukkuisena sanoin siskolle että kukaan ei halua hänen kanssaan naimisiin jos ei osaa edes vettä keittää. No meni sitten kuitenkin tosi nuorena naimisiin ja nynny ukko tekee kotona kaiken. Elämä on epäreilua xD
Jos vanhempasi ovat hoitamaan siskosi asiat vielä kun hän on 40 niin ok. Muuten ois ehkä aika antaa siskon itsenäistyä ja ottaa vastuuta itsestään.
No voithan sanoa vanhemmillesi, että haluavatko he siskostasi ihan oikeasti täysin uusavuttoman ihmisen, joka syö jotain mikroruokaa koko loppuelämänsä.
Kokemuksesta voin sanoa, että tuolla kasvatusmenetelmällä vanhempasi ovat luomassa hirviötä. Sanon tämän kaikella kunnioituksella. Tulevaisuudessa koko perhe kärsii jos sisko ei opi tekemään osaansa ja elää itsekkäästi muiden passatessa.
Ihan ekana puuttuisin kyllä tohon haukkumiseen. Se täytyy kertakaikkiaan saada loppumaan. 16-vuotias on tarpeeksi vanha ymmärtämään, että edes vittuuntuneena ei haukuta toisia ja jos tulee jotain tyhmää sanottua, pyydetään anteeksi heti, kun tunteet tasoittuvat.
Ihan pelkästään vakava huomautus siskolle, että toisille ihmisille ei voi puhua tuolla tavalla ja ohjaaminen pois tilanteesta omaan huoneeseen/muuhun paikkaan, kun haukkumista tapahtuu? Jälkeenpäin vielä keskustelu siitä, että tuntuu pahalta, kun tuolla tavalla puhutaan. Ihan samalla tavalla siis toimitaan kuin pienempienkin lasten kanssa, mutta tämä toimii kokemuksesta myös aikuisille.
Mun vanhempani tekivät mulle myös noin niin pitkään kun asuin kotona eli ap:n siskoa vanhemmaksi. Muutin kotoa pois lukion jälkeen.
En mitenkään pyytänyt tai vaatinut tuota kohtelua vanhemmiltani, mutta en ollut sillä tavalla ärhäkkä luonne, että olisin käskenyt lopettamaan. Ihan hyvin olen itsenäistynyt ja oppinut huolehtimaan omista asioistani.
N38
Kyllä nälkä on paras höyste. Menee kasviksetkin jos muuta ei oo tarjolla. Uskomatonta, että tuonkin ikäisen on vaikea tajuta, miksi kasviksien syönti on tärkeää, vaikka ees painon hallinnan vuoksi.
Ajattelin myös, että jos tänne tulisi joitakin järkeviä vastauksia voisin näyttää tämän keskustelun vanhemmilleni. Jos vaikka siitä olisi jotain apua..